منبع : کلمه
سالیان سال شیرازیها چشم به راه ورود قطار به شهرشان بودهاند، قطاری که قرار بود مسیر تهران را به این شهر برساند اما در زمان پهلوی جهت رونق صنعت نفت مسیرش تغییر کرد و از اهواز سر درآورد.
سالیان سال شیرازیها چشم به راه ورود قطار به شهرشان بودهاند، قطاری که قرار بود مسیر تهران را به این شهر برساند اما در زمان پهلوی جهت رونق صنعت نفت مسیرش تغییر کرد و از اهواز سر درآورد.
چندی پیش یک خبرگزاری دولتی نوشت «در هوای سرد زمستانی،در غروبی زیبا …» قطار به شهر شیراز رسید و توصیفی احساسی از این اتفاق که برای شیرازیها جنبه عاطفی ندارد، ساخت. راهآهنی که ۸ ماه پیش افتتاح شده بود، اما پیگیریهای خبرگزاری ایلنا به اینجا رسید که هم توصیف رمانتیک آن خبرگزاری دولتی با آن چند عکسی که در هر ایستگاه راهآهن میشد گرفت کذب بود و هم آن افتتاح پر سر و صدا نمایشی.
مناقصه عملیات اجرایی این پروژه در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۰ انجام و قرارداد آن در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۰ طی شماره ۸۳۰۴۸/۸۱ ابلاغ شد، این در حالی است که روز افتتاح این پروژه با حرکت نمادین یک قطار در تاریخ ۱۳/۳/۱۳۸۸ وزیر راه وقت در سخنرانی خود آغاز و پایان عملیات اجرایی این پروژه را در دولت نهم خواند، سید جلیلی حجازی مدیرکل راه و ترابری استان فارس در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در مصاحبه خود با روزنامه افسانه (یک روزنامه محلی در استان فارس) با ارائه آماری از پیشرفت پروژه راهآهن اصفهان ـ شیراز میگوید: «آقای بهبهانی دچار اشتباه شدهاند، چون بر اساس گزارش عملکرد مورخ آبانماه ۱۳۸۲ قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (پیمانکار قطعات ۲۰و ۲۱ و ۲۲ راهآهن اصفهان ـ شیراز) در خصوص بخش ابنیه فنی قطعات مورد پیمان، پیکنی۶۵ درصد، بتنریزی ۴۰درصد، بتن پیش تنیده ۶۱درصد، اجرای شمع ۸۷ درصد و در بخش تونل آن قطعات، حفاری ۱۳درصد، شاتکریت۱۳ درصد، آماتوربندی ۱۶درصد، قالبگذاری ۴۰ درصد و در عملیات خاکی قطعات، ۲۸ درصد خاکریزی و ۲۱ درصد خاکبرداری انجام شده تا پایان آبان ۱۳۸۲ بوده است که در گزارش شهریور ماه ۱۳۸۳ مهندسین مشاور پارس (مشاور طراحی و نظارت پروژه راهآهن) حجم کار انجام شده در پیکنی و شمع ۸۳ درصد و بتن ۴۵ درصد، در خاکریزی ۴۹ درصد، خاکبرداری ۲۵ درصد و بتن پیشساخته ۸۶ درصد گزارش گردیده و به استناد همین گزارش بیش از سه میلیون تن کیلومتر سیمان و میلگرد به پروژه حمل شده است.»
یک افتتاح نمادین
۱۳ خرداد امسال واگنهای راهآهن ساعت ۹:۴۵ صبح شیراز را به مقصد اصفهان ترک کردند و ساعت ۱۱:۲۰ در حدود ۵۵ کیلومتری از جلوی نقش رستم عبور کردند و ساعت ۱۳:۷ دقیقه به ایستگاه سعادتشهر در حدود ۱۰۰ کیلومتری نقطه حرکت رسیدند، یعنی با یک حساب سرانگشتی با سرعت حدود ۳۰ کیلومتر در ساعت.
جلیل حجازی در مصاحبه فوق میگوید:« بعد از عبور واگن بر روی ریلهای راهآهن کافی است، چند کیلومتری را پیاده روی ریلها قدم زد و شاهد نشست پیدرپی ریلها و تراورسها بود و پشت عبور واگن نیز شاهد شکستن بعضی تراورسهای بتنی بودیم. ریلهای بسیاری را میتوان مشاهده کرد که در سطح و ارتفاع دچار انحراف شدهاند و حالت سینوسی به هم زدهاند که همه اینها بیشتر بر اساس تعجیل در کار اجرا و عدم زیرسازی مناسب میباشد که به حق وزیر راه و ترابری دولت هشتم قبل از افتتاح متذکر شد اما وزیر راه و ترابری دولت نهم به جای بررسی این موضوع با حالت تدافعی تذکر ایشان را مزاح و شوخی تلقی کردند و نتیجه آن را اکنون میبینید.»
پس از حرکت اولین قطار جمعی از مهندسین استان فارس در نامهای خطاب به رئیس شورای فنی استان، کمیته نظارت بر پروژههای عمرانی، ریاست دادگستری استان، دادستان شیراز، رئیس بازرسی استان، دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، سازمان نظام مهندسی از افتتاح زودهنگام راهآهن شیراز ـ اصفهان در حالی که پیش از افتتاح مسئولین و کارشناسان بارها بر اجرای عجولانه و غیرعملی و ناایمن این پروژه خبر داده بودند و حتی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و یکی ازنمایندگان مردم در شورای شهر به این اقدام معترض شده بودند، شکایت کرده و عمق فاجعه را به شرح زیر توصیف کردند:
۱ـ با حرکت اولین قطار و آن هم با سرعت بسیار کم ازحد معمول (حدود ۳۰ کیلومتر در ساعت) بسیاری از تراورسها (قطعات بتونی پیش تنیده) ترک خورده و بعضا در بستر روسازی (لایه SUB GRADE) فرو رفته و موجب نشست تراورسها شده است.
۲ـ خطوط آهن به دلیل مشکلات یاد شده و سایر اشتباهات اجرایی، دچار پیچیدگی و جابجایی بسیار خطرناک شده و عبور مجدد قطار از روی آن تا زمان برچیدن ریلها و تعویض آن غیرممکن ساخته است.
۳ـ راهآهن شیراز ـ اصفهان در شرایطی افتتاح و بهرهبرداری شد که هنوز بسیاری از ایستگاههای آن فاقد سیستم کنترلی حرکت قطار (سیگنالینک) هست، لذا حرکت قطار آن هم با مسافر، فاقد ایمنی و خسارتبار خواهد بود.
در این نامه خطاب به مسئولین تاکید شده است: هر گونه حرکت دوباره قطار در شرایط کنونی غیرایمن و برخلاف استانداردهای ملی و بینالمللی است و احتمال خروج قطار از مسیر خود، قطعی و بروز خسارت جدی خواهد بود.
در نامه فوق پیشنهاد شده است به منظور رفع عیب موجود، ابتدا میبایست تمام ریلها، تراورسها و بالاست از روی مسیر جمعآوری شود و سپس زیرسازی نشست پیدا کرده و تغییر شکل داده، مجددا بازسازی و مرمت شود، آنگاه پس از اجرای لایه «بالاست» با استفاده از ریلها و تراورسهای جدید که فاقد پیچیدگی و ترک باشد، ریلگذاری دوباره انجام گیرد که در این صورت، این دوبارهکاری، هزینه سنگین مالی و همچنین اتلاف وقت قابل توجهی در بردارد.
قطار باربری که فردای حرکت اولین قطار از شیراز، از ریل خارج شد، سند محکمی بود برای صحت نامه فوق.
مقامات محلی: راهآهن شیراز ـ اصفهان فعال نیست
اکنون با گذشت هشت ماه از افتتاح راهآهن شیراز ـ اصفهان و شنیدن حرفهای متعارض فراوان در حالی که مسئولان دولتی میگویند در هفته یک بار قطاری به سمت مشهد حرکت میکند و لیستی از آژانس فروش بلیط در شیراز ارائه میدهند، و این در حالی است که این خط قرار بوده شیراز را به اصفهان وصل کند، و در هیچجا اسمی از مسیر اصفهان نیست.هیچکدام از آن دفاتر فروش نیز بلیطی از شیراز به مقصد مشهد ندارند، در سایت «رجا» در قسمت فروش بلیط نیز هیچ اسمی از شیراز نیست و در مجموع اخبار نواحی از ناحیهای در استان فارس خبری دیده نمیشود. این در حالی است که در واقع ایستگاه موقتی هم که روز افتتاح قطار از آن حرکت کرده در شهرک صدرا در ۱۰کیلومتری ایستگاه شیراز که واقع در منطقه قصر قمشه است بوده و آن منطقه تا ایستگاه شیراز هنوز حتی زیرسازی هم تکمیل نشده است.
علی زحمتکش، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شیراز به خبرنگار ایلنا میگوید: راهآهن شیراز در راستای مسئولیت من نیست اما آنچه من میبینم این است ایستگاه اصلی شیراز در قصر قمشه در دست احداث است و هنوز ایستگاه آن کامل نشده که به بهرهبرداری برسد ضمن اینکه بخش انتهایی خط که راهآهن را به ایستگاه متصل میکند، هنوز در حال انجام عملیات عمرانی است.
همچنین مهدیخانی نایب رئیس شورای شهر شیراز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا متذکر شد:راهآهن شیراز ـ اصفهان هنوز شیراز به اصفهان نیست، بلکه شهرک صدرا به اصفهان است که بلیط همین را هم ما هنوزنتوانستیم تهیه کنیم!!
مهدیخانی میگوید: یک افتتاح سمبولیک بود که خب بالاخره یک نوع افتتاح است، دیگر.
وی درباره مشکلات این راهآهن به عدم حضور شرکتهای مسافربری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اگر در این خط اتفاقی برای مسافرین بیافتد مسئولیت آن با شرکتهای مسافربری است، طبیعی است که با توجه به شرایط غیراستاندارد این خط،هیچ شرکتی این ریسک را قبول نمیکند.
وی تاکید کرد: باید روند مثل باقی کشورها پیش میرفت، که نرفت، هنوز ۲۰ درصد کار باقی مانده بود که راهآهن شیراز- اصفهان افتتاح شد، باید در حرکت اولین قطار مسافربری که پس از حرکت چند قطار باربری است پیمانکارها و خانوادههایشان با سلامت از روی ریل سفر کنند که در اولین سفر اولین قطار مردم را به جای ۱۲ ساعت ۲۴ ساعته به تهران رساندند.
نایب رئیس شورای شهر شیراز میگوید: ما به عنوان مقامات محلی شیراز میگوئیم هنوز راهآهن شیراز ـ اصفهان فعال نیست.
شهردار شیراز درباره راهآهن شیراز ـ اصفهان حرف نمیزند ، او این موضوع را سیاسی میداند.
مسئولان دولتی نیز پس ایجاد شبهات در بارهی افتتاح راهآهن شیراز-اصفهان برای توجیه این افتتاح آن را افتتاح اتصال راهآهن شیراز به خط راهآهن کشور خوانندند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر