به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

افزایش بودجه حوزه سایبری و وزارت ارتباطات، عزم جدی جمهوری اسلامی برای کنترل اینترنت

 جرس

در لایحه بودجه سال ۹۱ بودجه سازمان ارتباطات رادیویی ۸۴۳ درصد و بودجه وزارت ارتباطات ۳۳۳ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۹۰ رشد داشته است. رشد بودجه سازمان تنظیم در بین سازمان های دولتی از همه بیشتر بوده است که نشان دهنده برنامه های.....................


در لایحه بودجه سال ۹۱ بودجه سازمان ارتباطات رادیویی ۸۴۳ درصد و بودجه وزارت ارتباطات ۳۳۳ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۹۰ رشد داشته است. رشد بودجه سازمان تنظیم در بین سازمان های دولتی از همه بیشتر بوده است که نشان دهنده برنامه های جدید در این سازمان است.
جـــرس: منابع خبری، با اشاره به افزایش بودجه ۸۴۳ و ۳۳۳ درصدی سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات و تاکیدات مستمر مقامات جمهوری اسلامی بر راه اندازی "اینترنت ملی"، این امر را نشانگر عزم جدی دستگاههای جمهوری اسلامی برای کنترل و اعمال محدودیت بر فضای مجازی و راه اندازی اینترنت داخلی و قطع دسترسی به سیستم جهانی ذکر کرده اند.

به گزارش بازتاب، از نیمه دوم سال قبل از وزیر ارتباطات، و معاون وزارت اطلاعات، تا فرمانده نیروی انتظامی کشور اینترنت فعلی را مورد حمله جدی قرار دادند.

از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد، گفته بود:"اینترنت کنونی بر مبنا و اساس تئوری‌های اومانیستی و لیبرالیستی است. اینترنت برای جوامع خطرناک است و نیاز به باز تعریف دارد در این راستا طرح اینترنت پاک ارائه شده‌ است."

در همین زمینه، پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی گفته بود "یاهو و گوگل و... ابزار جاسوسی هستند" و چند وقت بعد، معاون وزیر اطلاعات گفت "اینترنت ابزار جاسوسی نیست، خود تهدید جاسوسی است."

بر اساس گزارش ها، با بررسی بودجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین وزارت ارتباطات به نظر می رسد امسال سالی است که دولت قصد دارد وارد فضای سایبری شود و پس از تحول اقتصادی کشور، این بار تغییرات گسترده خود را در سطح اینترنت و فضای مجازی کشور اعمال کند.

بیشترین رشد بودجه
بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال ۹۱ بودجه سازمان ارتباطات رادیویی ۸۴۳ درصد و بودجه وزارت ارتباطات ۳۳۳ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۹۰ رشد داشته است. رشد بودجه سازمان تنظیم در بین سازمان های دولتی از همه بیشتر بوده است که نشان دهنده برنامه های جدید در این سازمان است.

بودجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قانون بودجه سال قبل ۷۱۰۵۲ میلیون ریال بود که در لایحه بودجه تقدیمی دولت این رقم به ۶۷۰۳۵۴ میلیون ریال رسیده است، که حاکی از رشد ۸۴۳ درصدی بودجه این سازمان مهم دولتی است.

همچنین بودجه وزارت ارتباطات در قانون بودجه سال قبل ۶۹۶۴۳۹ میلیون ریال بوده که در لایحه بودجه ۹۱ این رقم به ۳۰۱۷۲۲۲ میلیون ریال افزایش یافته که نشانگر رشد ۳۳۳ درصدی بودجه این وزارت خانه است.

اینترانت از شهریور ماه راه اندازی می شود
این گزارش می افزاید، پیش از این هر بار اظهار نظر مسئولان در خصوص اینترانت با بی تفاوتی مردم مواجه شده است، چراکه هم اکنون لااقل سه سال است که سالی چند بار بحث راه اندازی اینترانت ملی مطرح و بعد مسکوت می ماند. اما این بار با توجه به رقم بودجه پیش بینی شده برای سازمان های متولی فضای مجازی در ایران به نظر می رسد موضوع کمی جدی باشد.

بر همین اساس، رضا تقی پور روز پنجشنبه در حاشیه نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان)، در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص شبکه اینترنت ملی گفته است: "طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است.”وی افزاود: تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است، اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.

پروژه ای به نام اینترانت
بازتاب می پرسد: "آیا اینترنت ملی ایران پروژه‌ای است که توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده‌است؟ در این پروژه موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اینترانتی را در اکثر شهرهای کشور راه اندازی نموده‌است و قرار است کم‌کم با اتصال تمام شهرهای کشور به هم یک اینترانت سراسری ایجاد شود."

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود این پروژه قرار است تا پایان برنامهٔ پنجم توسعه کامل گردد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت یکی از اهداف مهم این پروژه را ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی و مقابله با آمریکا در جنگ نرم بیان کرده است.

رضا تقی‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در این باره افزوده است که اینترنت در کنار شبکهٔ ملی به همان شکلی که وجود داشته همچنان باقی خواهد ماند و با اجرای این طرح امکان پیاده‌سازی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، دورکاری، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به وجود خواهد آمد.

از طرف دیگر پیام کرباسی (سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای) اظهار داشته که پس از راه‌اندازی شبکه ملی، ارتباطات اینترنتی ایران با اینترنت جهانی قطع خواهد شد و دسترسی به برخی از وب‌گاههای جهانی ممکن نخواهد بود.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۰، اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات تا ۶ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و گفت: "براساس تکلیفی که تا پایان برنامه پنجم توسعه داریم، با تکمیل این طرح، باید همه مراکز داده‌ها و میزبانی سایت‌ها به داخل کشور منتقل شود."

تقی‌پور پیش از این درباره اینترنت گفته بود:"اینترنت کنونی بر مبنا و اساس تئوری‌های اومانیستی و لیبرالیستی است. اینترنت برای جوامع خطرناک است و نیاز به باز تعریف دارد در این راستا طرح اینترنت پاک ارائه شده‌ است."

تقی پور هم چنین از زیربار آمدن اولین مرحله از اینترنت ملی در خرداد ماه سال ۱۳۹۱، به عنوان یکی از تصمیمات اصلی در این بخش خبر داد. او در بهمن ماه ۱۳۹۰، درباره خطرات اینترنت گفت: "امروزه شاهد آن هستیم که اینترنت به عنوان ابزاری بسیار قوی در انقلاب های رنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. گوگل تمامی اطلاعاتش را در اختیار سازمان سیا قرار می دهد."

گوگل جاسوسی می کند، ارتباط باید در حد ضرورت باشد
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز در ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایلنا در مورد ملی شدن اینترنت، گفت: "نباید مرکز اطلاعات رایانه‌ای ما در خارج از کشور باشد؛ خودمان می‌توانیم این مراکز را در داخل کشور داشته باشیم؛ گوگل موتور جستجو نیست بلکه ابزار جاسوسی است."

احمدی مقدم در مراسم اختتامیه نخستین همایش دفاع سایبری در بهمن ماه ۱۳۹۰، با اشاره به تلاش ایران برای راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» گفت: "معتقدیم اتصال به دنیا باید در حد ضرورت باشد، چرا باید در کشور از سرویس‌هایی مثل ایمیل استفاده کنیم که ایمیل باکس آن در کشورهایی مانند آمریکا باشد."

روح الله مومن نسب، مدیر واحد اینترنت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز درباره داخلی شدن اینترنت ایران گفت: "گوگل پلاس جدیدترین فناوری جاسوسی در شبکه‌است. برای مسدود کردن سایت گوگل تاکنون هزار و ۳۷۴ درخواست ارسال شده‌است و ۴۷۰ نفر هم درخواست کرده‌اند تا سایت یاهو مسدود شود."

به زودی فیلترینگ یکپارچه راه اندازی می شود
محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی هم در گفتگو با مهر اظهار داشت: "به زودی فیلترینگ یکپارچه و بومی راه‌اندازی خواهد شد."

در بهمن ماه ۱۳۹۰، چندین روز پورت‌های وی پی ان و همچنین پروتکل «اچ . تی. تی. تی. پی» بسته شد و خدمات ای میل در ایران با قطعی مواجه شد که باعث اعتراض برخی خبرگزاری های داخل ایران شد. سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات، درباره ایمیل ملی و علت بسته شدن سرویس ای میل هایی نظیر جی میل و یاهو در بهمن ماه ۱۳۹۰ گفت: "در مورد بسته شدن این سرویس اگر هر کسی اعتراضی داشته باشد، باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتقل کند؛ ولی از نظر بنده این یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند."

معاون وزارت اطلاعات نیز در بهمن ماه ۱۳۹۰ اعلام کرد؛ شبکه اینترنت ابزار جاسوسی نیست، بلکه خود تهدید و جاسوس است.

غلام‌رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران در ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۰، در بازدید از مجتمع بعثت گفت: "یاهو و جی‌میل هیچ امنیتی ندارند و هر چه سریع‌تر باید اینترنت ملی راه‌اندازی شود و منتظر تشکیل موتور جست‌وجوگر ملی هستیم."

اینترانت ملی واقعا در راه است
بر اساس گزارش بازتاب، جمع بندی نظرات مسئولان دولتی-امنیتی در خصوص اینترنت فعلی نشان می دهد اولا این مسئولان به این جمع بندی رسیده اند که اینترنت به خصوص سرویس هایی نظیر یاهو و جیمل که حجم بالایی از ارتباطات هر روزه کاربران از طریق آنها انجام می شود امن نیستند و یا می توانند در اختیار اخلال گران قرار گیرند و ثانیا علاقه دارند که تمام اطلاعات اینترنت فعلی تحت عنوان اینترانت جدید در اختیار ایشان باشد.
اگر تا سال های قبل این موضوع در حد یک حرف یا اظهار نظر بود، به نظر می رسد این بار، واقعا قرار است اینترانت ملی راه اندازی شود، دلیل دیگری برای افزایش بودجه سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات، آن هم به میزان ۸۴۳ و ۳۳۳ درصد می توان متصور شد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر