به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

اگر با عربستان روابط خوبی داشتیم تحریم نفت موثر نمی شد

 ندای سبز آزادی

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گفت و گویی با مسئولان فصلنامه مطالعات بین المللی از سیاست خارجی فعلی جمهوری اسلامی انتقاد کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت گفت و گو مذاکره با آمریکا گفت که  آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا...................




آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گفت و گویی با مسئولان فصلنامه مطالعات بین المللی از سیاست خارجی فعلی جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت گفت و گو مذاکره با آمریکا گفت که  آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟
وی یادآور شد: من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.
آقای هاشمی با بیان اینکه متأسفانه از شعار نه شرقی، نه غربی برخی تفسیرهای عوامانه‌ شد که با همه باید همکاری نداشته باشیم گفت: اسلام دستور نداده است که با کسانی که مخالف عقیده ما هستند، قطع رابطه شود یا صحبت نکنیم. مگر پیامبر(ص) مأمور نشد که به همه اهل کتابی که اطرافش بودند، دستور دهد تعالوا الی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنَا و بَیْنَکُم (آیه 64 آل‌عمران)، یعنی مشترکات را بگیریم، بقیه اختلافات سر جای خودش باشد. بحث سر این نیست که نمی‌شود دیگران را تحمل کرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این گفت و گو دولت احمدی نژاد را مسوول تخریب روابط با عربستان سعودی معرفی کرد و نسبت به تاثیر تحریم نفت ایران ابراز نگرانی کرد.
آقای هاشمی با بیان روایت سفر خود به عربستان و واکنش دولت به آن سفر گفت: مقامات عربستان مایل هستند روابط سنجیده‌ای  داشته باشند با ایران و همکاری کنند... من آن موقع، دنبال احیای میراث فرهنگی شیعه در عربستان بودم. ائمه ما همه در آنجا حضور داشته‌اند و آثار ارزشمندی از آنها در آنجا باقی مانده است. می‌خواستم آنها احیا شود. در عربستان که بودم آیت‌الله صافی نامه‌ای به من نوشتند و گفتند که شما روی این مسئله کار کنید. ...خیلی از مسائل را در گفتگوها حل کردیم، ولی وقتی به ایران برگشتم، چون فکر می‌کردند این توافقات می‌خواهد به نام من تمام شود، از کل آن صرف‌نظر کردند. وزیر خارجه عربستان برای پیگیری توافقات به ایران آمد، پیگیری که نکردند حتی برعکس عمل شد. روزی از رادیو شنیدم که آقای متکی در جدّه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که به آقای ری‌شهری، در عربستان اهانت کرده‌اند. من تعجب کردم و بعداً از آقای ری‌شهری سؤال کردم که آیا چنین چیزی اتفاق افتاده؟ گفتند که نه، اصلاً چنین مسائلی نبوده. گفتم که تکذیب کن. تکذیب هم کرد. ولی رادیو کار خودش را می‌کند و به تکذیب ایشان اعتنایی نکردند.
هاشمی با تاکید براینکه روابط با عربستان، مسئله کوچکی برای منطقه نیست، به ویژگی های این همسایه ایران اشاره کرد و گفت: از همه اینها مهمتر، مسئله نفت است. اگر عربستان با ما روابط خوبی داشت، مگر غربی‌ها می‌توانستند ما را تحریم کنند؟ فقط عربستان می‌تواند جای ایران پر کند. عربستان لازم نیست هیچ کاری انجام بدهد، اگر نفت را به اندازه سهمیه اپک تولید کند، هیچ کس نمی‌تواند به ما تعرض کند. چون اقتصاد دنیا نمی‌تواند خالی از نفت ما باشد.
وی با بیان اینکه هنوز ایجاد روابط خوب مقدور است گفت: ولی انسان‌هایی اینجا هستند که می‌بینید نمی خواهند.
هاشمی رفسنجانی با یادآوری روابط خوب ایران در گذشته با کشورهای منطقه و آسیای میانه گفت: " ما اگر فقط با کشورهای منطقه خودمان روابط را گرم کنیم، قدرت واقعی ایران در منطقه حفظ می‌شود. یعنی مرکز اقتدار ایران در منطقه است. اما حیف...."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر