به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۱۷, سه‌شنبه

دل رهبری را خون کردند

محمد صادقی

 «بهت»، «شوک» و «خشم» ناشی از افشاگری احمدی نژاد در یکشنبه سیاه مجلس، اردوگاه اقتدارگرایان را آشفته تر از همیشه می نمایاند. «بگم، بگم» های احمدی نژاد، که این بار در قالب "نوار را بذارم؟ بذارم؟" جلوه گر شده بود سرانجام دامن حامیان سابق وی را نیز گرفت و حالا این...................

*نظرات وارده لزوما بیانگر دیدگاه 88 نمی باشد



«بهت»، «شوک» و «خشم» ناشی از افشاگری احمدی نژاد در یکشنبه سیاه مجلس، اردوگاه اقتدارگرایان را آشفته تر از همیشه می نمایاند.
«بگم، بگم» های احمدی نژاد، که این بار در قالب "نوار را بذارم؟ بذارم؟" جلوه گر شده بود سرانجام دامن حامیان سابق وی را نیز گرفت و حالا این منتقدان زخم خورده احمدی نژاد در مجلس و سپاه و رسانه های حامی آن ها هستند که توپخانه خود را علیه رییس دولتی به راه انداخته اند که رهبر جمهوری اسلامی ایران وی را «نزدیک ترین» فرد به خود خوانده بود. این گزارش مهمترین بازتاب‌ها و واکنش‌های وقایع روز یک‌شنبه مجلس را مرور می‌کند. حوادثی که به تعبیر ذالنور، مشاور ويژه رهبر جمهوری اسلامی در سپاه: «به حيثيت نظام چوب حراج زد، دل رهبری را خون کرد، و دوستان نظام را به حد سکته رساند.»
قیام مجلس علیه نزدیک ترین فرد به رهبری
همانگونه که پیش بینی می شد پس از وقایع روز گذشته در مجلس و درگیری و افشاگری سران دو قوه مجریه و مقننه علیه یکدیگر، شماری از نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا پس از دلجویی علنی از رییس مجلس در مقابل دوربین های خبرنگاران، این بار یکی پس از دیگری به محمود احمدی نژاد حمله کرده و انواع و اقسام اتهامات و عبارات توهین آمیز را نثار نزدیک ترین فرد به دیدگاه های رهبر جمهوری اسلامی ایران کنند.
«بیماری»، «بی‌اخلاقی»، «قانون شکنی»، «رسوایی»، «خیانت»، «پرده دری»، «عقده گشایی» و... این ها تنها بخشی از صفاتی است که حامیان سابق محمود احمدی نژاد در رسانه های علنی  وی را به آن مزین کردند.
علی مطهری، نماینده تهران «نفس کار» احمدی‌نژاد را «غیرقانونی و غیرشرعی» دانست و گفت: «جلسه استیضاح مقداری از چهره او را آشکار کرد و فکر می‌کنم با این اقدام به نقطه پایان بحران نزدیک‌تر شدیم.»
علیرضا زاکانی، دیگر نماینده پایتخت اتفاقات روز گذشته مجلس را «یکی از زشت ترین نوع مواجهه مسوولان با هم در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی» خواند و گفت: «مسببین آن باید در پیشگاه رهبری و بالاتر از آن خداوند متعال پاسخ گو باشند و از مردم عذر خواهی کنند».
علاءالدین بروجردی٬ مطالب احمدی‌نژاد را «موجب ناخرسندی و تاسف همگان» نامید، محمد سعید انصاری٬ اعلام کرد که «احمدی‌نژاد از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به بن‌بست رسیده و می‌خواهد در پایان عمر دولت شکست زیادی نخورد»
علیرضا منادی، نماینده تبریز گفت که «ما انتظار نداشتیم که آقای احمدی‌نژاد امروز اینچنین پرده‌دری کرده و کارهایی که حتی افراد پایین در سطح جامعه هم انجام نمی‌دهند‌ را از خود بروز دهد.»
عباس رجایی٬ نماینده اراک و کمیجان نیز اقدام احمدی نژاد را در راستای یکی از بیماری‌های جامعه» یعنی  «دامن زدن به کارهای غیراخلاقی» دانست.
عوض حیدرپور، نماینده شهرضا می گوید: «اقدام احمدی‌نژاد اوج بی‌اخلاقی دولتی‌ها و قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی وی را نشان داد.»
نادر قاضی پور، نماینده ارومیه معتقد است «که احمدی‌نژاد بعد از چند سال تفکرات خودش را ارائه و عقده گشایی کرد.»
محمدحسین فرهنگی٬ نماینده تبریز هم رفتار احمدی‌نژاد را «قابل سرزنش» خواند، محمد باقری، نماینده بناب اما ریشه «بی‌اخلاقی‌های احمدی‌نژاد» را ، «از هشت سال قبل» و اوج آن را «به خصوص در چهار سال اخیر» دانست.
مهدی دواتگری، نماینده مراغه و عجب شیر نیز احمدی نژاد را متهم بر «نقص قانون اساسی»، «زیرپاگذاشتن موازین اخلاقی» و «مخدوش کردن وحدت قوا» کرد.
«حسن نیت» احمدی نژاد تنها دستاویز حامیان لاریجانی
به نظر می رسد حامیان علی لاریجانی برای کم کردن از بار فشار تحمیل شده به وی به علت رسوایی مالی و اخلاقی افشا شده توسط احمدی نژاد، تنها یک دستاویز دارند و آن هم تاکید چند باره بر ادعای لاریجانی درخصوص پیغام  فروزنده معاون احمدی نژاد برای معامله و حل و فصل ماجرا در پشت پرده و جواب رد رییس مجلس به این پیشنهاد.
حامیان لاریجانی با استناد به این ادعای مطرح شده از سوی وی که هنوز نه تایید شده است و نه تکذیب، در رسانه های منتقد دولت تحلیل هایی ارائه داده اند تا نشان دهند احمدی نژاد حسن نیتی در افشاگری علیه برادر رییس مجلس نداشته و بر اساس این موضوع می گویند: «اگر احمدی نژاد، اول صبح روز استیضاح ، پیام تهدید به رئیس مجلس نمی فرستاد و مستقیماً نوار مورد ادعا را پخش می کرد، می شد با مسامحه پذیرفت که قصد احمدی نژاد، افشای یک خلاف قانون است (به فرض وجود) ولی وقتی احمدی نژاد، ابتدا پیغام می فرستد که بیا معامله کنیم و وقتی جواب رد لاریجانی را می شنود ، اقدام به پخش نوار می کند ، دیگر نمی توان به حسن نیتش باور داشت چون معنای پیام صبح این بود که شما آدم مرا استیضاح نکنید و من هم هوای فامیل شما را دارم ؛ در واقع ، پیام 7 صبح احمدی نژاد دعوت به یک معامله سیاسی برای قانون شکنی متقابل بود».
کیفیت «بسیار نازل، واقعاً نامفهوم و خراب» فایل پخش شده توسط احمدی نژاد هم فرصتی را در اختیار فاضل لاریجانی و حامیان رییس مجلس قرار داده است که اصل موضوع را زیر سوال ببرند و ادعا کنند که صدای برادر رییس مجلس «جعلی» و «ساختگی» بوده است.
هر چند آن طور که احمدی نژاد گفته است، این تنها بخشی از پیشنهادات مخالفان احمدی نژاد به سعید مرتضوی برای یک معامله شت پرده بوده است و مدعی شده که حدود بیست و چند ساعت نوار ویدئویی دارد که از جلسات افراد مختلف با مرتضوی ضبط شده است.
سپاه و موتلفه علیه احمدی نژاد
وقایع روز گذشته مجلس با واکنش برخی فرمانده هان سپاه نیز همراه شده است.
حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه بامداد امروز در جمع فرماندهان سپاه و مسئولان حفاظت اطلاعات سپاه استان بوشهر با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس گفت: «روز گذشته تلخ‌ترین روز در چند سال اخیر برای مردم ما بود و صحنه‌ای به نمایش گذاشته شد که جز برای شادی و هلهله دشمن چیز دیگری نداشت.»
مقدم فر در این سخنرانی از «خدا» خواست تا «از تقصیرات دولت و مجلس که گناه بزرگی روز گذشته انجام دادند بگذرد» و وی نیز به سخنان هشدارآمیز رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم پرهیز مسئولان از اختلاف و درگیری اشاره کرده و گفت: «هر کس ایجاد اختلاف کند و این اختلافات را به سمت مردم ببرد خیانت کرده و گناه است.»
از سوی دیگر محمد كاظم انبارلويي از اعضای متولفه اسلامی نیز  در واکنش به آن چه روز گذشته در مجلس رخ داد در مقام دفاع از علی لاریجانی می گوید: «آنچه مردم ديروز از راديو در جريان استيضاح وزير محترم تعاون، كار و امور اجتماعي شنيدند خارج از ادب تعامل و گفتگو بود.»
وی معتقد است که «اگر رئيس جمهور آن سخنان بي ارتباط با موضوع استيضاح را مطرح نمي كرد چه بسا ممكن بود استيضاح راي نياورد و دولت يكي از خادمان پر كار و مخلص خود را از دست ندهد.»
انبارلویی با اشاره به سخن چندی پیش رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود «از امروز تا روز انتخابات هركس احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به كار گيرد قطعاً به كشور خيانت كرده است.» به طور تلویجی احمدی نژاد را «خائن» خواند و گفت: «او [احمدی نژاد] بايد بداند در زمين چه كسي بازي مي كند. بازي كردن با احساسات مردم و استناد به مطالبي كه ارزش حقوقي ندارد يا اگر دارد بايد در يك پروسه حقوقي بررسي شود، چقدر از عقلانيت سياسي برخوردار است.»
روزنامه کیهان تحت مدیریت نماینده رهبر جمهوری اسلامی نیز جنجال های روز گذشته در مجلس را «تلخ»٬ «ناگوار» و «خیانت‌آمیز» دانست٬ و جالب آن که عاملان این واقعه را نیز جریان «فتنه» و «انحراف» معرفی کرد و در عین حال خطاب به کسانی که آن ها را «بد‌خواهان» می نامید نوشت دولت و مجلس به زودی «همدل» خواهند شد.
دفاع سایت لاریجانی از لاریجانی!
محمد مهاجری٬ سردبیر سایت «خبرآنلاین» وابسته به علی لاریجانی نیز در حمایت از وی با انتشار یادداشتی با عنوان «آقای احمدی نژاد! کودتایتان خنثی شد» اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد در پی «بنی‌صدری» کردن شرایط ایران است و می‌خواهد کاری کند که قبل از اتمام دوره، از سمت خود کنار گذاشته شود.
سردبیر خبرآنلاین وابسته به علی لاریجانی که مدت هاست تلاش دارد چهره ای بی طرف از خود در میان اصولگرایان نمایش دهد، این بار تاب افشاگری سنگین احمدی نژاد علیه لاریجانی را نیاورده و برای دفاعی تمام قد از وی وارد عرصه شده است.
خبرآنلاین با اشاره تلویحی به اظهارات بی سابقه محمود احمدی نژاد در جریان مناظره با میرحسین موسوی در خرداد 88 علیه برخی مسئولان نظام نوشت: «احمدی‌نژاد که رفتار‌هایش علیه برخی چهره‌های نظام در خاطر همگان مانده است، می‌خواهد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش کنار گذاشته شود تا بهانه "نگذاشتند کار کنم" را با نوای مظلومانه زمزمه کند. اما ظاهرا اراده خدا بر این تعلق گرفته است که ناراستان رسوا شوند.»
این نوشتار به حمایت های همه جانبه مسئولان نظام و رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد نیز اشاره کرده و شعار اصلی جنبش سبز در فردای کودتای انتخاباتی خرداد 88 را به احمدی نژاد یادآور شده و می گوید: «شاید وقت آن رسیده باشد مردم و خیل رای دهندگانی که به اعتبار شعارهای برخاسته از نظام به او رای داده‌اند، حساب خود را با او تسویه کنند، همانگونه که با اولین رئیس جمهور کردند و شعار دادند: «رای ما رو پس بده.»
برادرکُشی
اگر محمود احمدی نژاد برای رسوایی علی و صادق لاریجانی روسای دو قوه مققنه و قضائیه کشور، مجبور شد تا برادر دیگر آنان یعنی فاضل لاریجانی را به قربانگاه سعید مرتضوی بکشاند و طعمه خویش قرار دهد اما از آن سو علی لاریجانی نیز برای آن که توپ ارسالی از سوی احمدی نژاد به محوطه جریمه را دست کم تا میانه های زمین دفع کند دست به دامان برادر  یاغی رییس دولت، یعنی داود احمدی نژاد شود.
داود احمدی‌نژاد٬ که نام وی روز گذشته در صحن علنی مجلس به عنوان فردی که لاریجانی مدعی بود اطلاعات محرمانه زیادی از ارتباط حامیان محمود احمدی نژاد با «گروهک منافقین» و «خارج از کشور» به وی داده است، برده شد، امروز نیز در مقام حمایت از علی لاریجانی و علیه برادر خود بر زبان آورد.
البته آن چه که لاریجانی از آن به عنوان «در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه از نزدیکان رییس دولت» خواند دو روز پیش از سوی داود احمدی نژاد در شامگاه روز جمعه 13 بهمن در قم بیان شده بود و رسانه ها نیز به صورت گسترده آن را پوشش داده بودند.
در آن سخنرانی داود احمدی نژاد با هشدار نسبت به «فتنه‌گری» تیم محمود احمدی‌نژاد گفت برخی اعضای این تیم «بهائی» هستند و می‌خواهند با اسم «امام زمان» اقدام به حذف ولایت فقیه کنند.
برادر رییس دولت در سخنرانی جنجالی خود از «ک‌ـ ر»، «الف‌ـ ن» و «الف‌ـ ق» به عنوان افرادی نام برد که «ارتباطاتی» با فرانسه دارند و از طرف تیم احمدی‌نژاد در تشییع جنازه «مرضیه» در پاریس شرکت کرده بودند.
احمدی‌نژاد همچنین از «ف‌ـ ک» و «م‌ـ ع» به عنوان اعضای «بهائی» تیم برادرش یاد کرده که عضو پلیس بریتانیا هستند و «فرحناز» و «علی‌اکبر» که مرتبط به سازمان مجاهدین خلق هستند را از دیگر اعضای این تیم معرفی کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بی‌آنکه نامی از اسفندیار رحیم‌مشایی ببرد٬ گفته بود که آیت الله علی خامنه‌ای موافق انتصاب وی به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد نبود و هدف از این کار «تسهیل» رفت و آمدهای وی به خارج از کشور بوده است.
داود احمدی‌نژاد همچنین با «بی‌کفایت» خواندن دولت برادرش از کاهش ارزش پول ملی ایران به عنوان یکی از نشانه‌های بی‌کفایتی دولت یاد کرده است.
 برادر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد تصاویری از «سجده» برخی اعضای تیم برادرش بر آرامگاه کوروش در اختیار دارد که از آنها همچنان نگهداری می‌کند.
تقدیر جواد لاریجانی از زرنگی نمایندگان مجلس
در میان سکوت قابل تامل صادق لاریجانی در خصوص وقایع روز گذشته مجلس و افشاگری های احمدی نزاد علیه برادرانش اما جواد اردشیر لاریجانی برادر دیگر که بر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تکیه زده است به طور تلویحی حضور افرادی همچون محمود احمدی نژاد در جایگاه ریاست جمهوری را زیر سوال برد و از سویی از نمایندگان حامی برادر خود در مجلس دلجویی و تفقد کرد.
محمدجواد لاریجانی با کنایه به دیدگاه حامیان محمود احمدی نزاد که بارها فعالیت های حزبی را زیر سوال برده و آن را بر نمی تابند با بیان اینکه «حزب باید مقدم بر رئیس جمهور باشد»، گفت: «باید از احزاب رئیس جمهور بیرون بیاید که این پدیده ها قابل مطالعه است.»
برادر رییس مجلس که برای سخنرانی در مراسمی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی به سالن همایش های مرکز پژوهش های مجلس رفته بود در جمع نمایندگان، آنها را «زرنگ» و «با انگیزه» خواند و گفت: «وقتی امروز که به مجلس شورای اسلامی نگاه می کنیم نمایندگان چهره های جدیدی هستند اما هیچ از نسل ما کم ندارند بلکه زرنگ تر و با انگیزه تر هستند.»
جواد لاریجانی به جنجال های روز گذشته در مجلس و انتشار فایل تصویری مذاکره برادرش با سعید مرتضوی نیز اشاره کرد و به سبک و سیاق موضع گیری های پیشین خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، این بار نیز به مقایسه این رخداد با کشورهای غربی پرداخت و گفت: «در دموکراسی های غربی چندین برابر کشور ما از این موضوعات دارند حال اینجا تنها یک نوار مطرح شده در حالیکه در بسیاری کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.»
یک برگ از هزار برگ
اما حامیان محمود احمدی نژاد نیز در رسانه های وابسته به دولت همچون روزنامه خورشید (وابسته به سازمان تامین اجتماعی) و تارنمای شبکه ایران، اقدام احمدی نژاد را «گزارش رییس جمهور از قانون شکنی‌ها به ملت ایران» خوانده و به طور ضمنی تهدید کرده اند که «احمدی نژاد حرف‌های زیادی برای تاریخ دارد.»
عبدالرضا داوری٬ رئیس مرکز مطالعات وزارت کشور و از مهره های امنیتی نزدیک به احمدی نژاد در اظهاراتی قابل تامل ادعا کرد که محمود احمدی نژاد «تنها یک برگ از هزار برگی که درباره تخلفات افراد در اختیار دارد را منتشر کرده است.»
وی برخورد‌های علی لاریجانی با احمدی‌نژاد را «خارج از عرف» دانست و گفت: «رفتار مجلس بوی تسویه حساب شخصی با دولت می‌دهد.»
رئیس مرکز مطالعات وزارت کشور روز گذشته همچنین در ادعایی عجیب اعلام کرد که نظرسنجی مرکز مطالعات راهبردی این وزارتخانه نشان می‌دهد 80 درصد مردم در وقایع مجلس حق را به احمدی‌نژاد داده‌اند.
مرتضوی مجرم و مرتضوی جعلی
در میان واکنش های مختلف به اتفاقات روز گذشته مجلس، اما واکنش سعید مرتضوی متهم جنایت کهریزک که جنجال های روز گذشته تنها به سبب پافشاری چند ماهه احمدی نژاد در ماندن وی در سازمان تامین اجتماعی کلید خورد در نوع خود قابل تامل بود.
وی در توضیح ماجرای دیدار خود با برادر رییس مجلس که احمدی نژاد فایل تصویری آن را برای افشاگری در مجلس به نمایش گذاشت مجبور شد تا از ابعاد دیگری از فسادهای مالی و اخلاقی حاکم بر دولت پرده بردارد و از معامله میلیاردی سازمان تامین اجتماعی با شرکتی بین‌المللی که مدیر عامل آن فردی به نام «مرتضوی» که خود را پسرعموی سعید مرتضوی معرفی کرده بود خبر داد.
سعید مرتضوی مدعی شد که این فرد «با جعل عنوان، پسرعموی اینجانب معرفی شده و با همکاری و هماهنگی دو نفر دیگر از جمله افرادی که در مجلس از آنان نام برده شد، از مسوولان این شرکت درخواست 30 میلیارد تومان وجه می‌نمایند و به آنان تاکید می‌کند چنانچه از طریق این گروه اقدام نشود، امکان معامله با سازمان تامین اجتماعی میسر نیست و خود را صاحب نفوذ در سازمان و تصمیم‌گیرنده معرفی نمودند.»
 سعید مرتضوی می گوید که «مرتضوی جعلی» از نزدیکان فاضل لاریجانی برادر رییس مجلس بود که به اصرار این شخص ارتباط تلفنی و پس از آن، دیدار خصوصی با فاصل لاریجانی برقرار شده است.
سعید مرتضوی اما کمتر از 48 ساعت بعد از ماجرای مجلس، بازداشت شد. هم زمان با نگارش این گزارش، خبر رسید که دوشنبه شب، دادستان سابق پایتخت بازداشت شده؛ دلیل آن اعلام نشده است.
«برای تنهایی رهبری باید گریست»
اما وقایع صحن علنی مجلس بار دیگر نشان داد که رهبر جمهوری اسلامی با آزمودن تمامی راهکار های لازم، از «نصیحت و توصیه» گرفته تا «تشکیل هیئت حل اختلاف» و حتی تهدید‌ها و هشدار‌های جدی خود٬ اما از حل اختلاف‌های موجود در میان مقام‌های بلند‌پایه نظام و یا دست کم علنی نشدن آن در رسانه ها عاجز مانده است.
از همین روست که محسن غرویان از شاگردان مصباح یزدی از «تنهایی» رهبر جمهوری اسلامی و «گریه» حامیان وی پس از ماجرای روز گذشته خبر داده و گفته است: «ما هم متحیریم و خیلی از فضلا و اساتید، مدرسین، طلاب هم این گونه اند. برخی دیشب به ما زنگ زدند و گفتند ما از این وضعیت گریه می کنیم، چون مقام معظم رهبری تنها هستند و انگار آقایان همراهی نمی کنند و دل ایشان و ملت را با این اختلافات و جنگ و جدالها می شکنند.»
مجتبی ذالنور، مشاور ويژه رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز امروز در شهر قم در موضعی متفاوت با سایرین، این بار هر دو طرف ماجرا یعنی علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفت و گفت: «اين دو به جان هم افتادند و حيثيت نظام را چوب حراج زدند. دل رهبری را خون کردند و دوستان نظام اسلامی را به حد سکته رساندند.»
ذالنور نیز با اشاره به سخنان چندی پيش رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «خائن» بودن کسانی که به اختلافات دامن می زنند، گفت: «بايد دست مريزاد به رؤسای دو قوه گفت که چه زيبا امر رهبری را فصل الخطاب کردند و چه جالب و خوب عمل کردند.»
بسیاری معتقدند که لغو ناگهانی نشست های خبری علی لاریجانی، و محمود احمدی نژاد که قرار بود بعد از جلسه جنجالی روز گذشته برگزار شود، با دستور مستقیم آیت الله علی خامنه ای و برای جلوگیزی از ادامه تنش ها و افشاگری های سران نظام علیه یکدیگر صورت گرفته است.
روزنامه کیهان نیز بی‌آنکه به علت لغو کنفرانس مطبوعاتی احمدی‌نژاد و لاریجانی اشاره کند آن را اقدامی «هوشیارانه» دانست که باعث خواهد شد دیگر چنین وقایع «تلخی» در مجلس رخ ندهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر