به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

نرخ سود سپرده بانکی در ایران افزایش یافت

بی بی سی
شورای پول و اعتبار در ایران نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش داده است تا از نرخ تورم بیشتر باشد. به این ترتیب نرخ سود سپرده بانکی ۲۱ درصد تعیین شده است. این تغییر در پی تلاطم چند ماهه در بازار طلا و ارز........................
 
شورای پول و اعتبار در ایران نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش داده است تا از نرخ تورم بیشتر باشد. به این ترتیب نرخ سود سپرده بانکی ۲۱ درصد تعیین شده است.
این تغییر در پی تلاطم چند ماهه در بازار طلا و ارز ایران و به قصد جذب سرمایه های سرگردان اعمال می شود.
موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس ایران به خبرگزاری فارس گفته است که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی این کشور "دو سه روز در محل کار خود حاضر نشده" و به رئیس جمهور ایران گفته است که "اگر نرخ سود بانکی واقعی نشود، نمی تواند بازار ارز را کنترل کند".
ارزش پول ملی ایران در هفته های اخیر در برابر ارزهای خارجی به شدت سقوط کرده و به عنوان نمونه، قیمت هر دلار آمریکا به نزدیک ۱۷۰۰ تومان رسیده است.
مقامات ایران اکنون امیدوارند که با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، بخشی از نقدینگی را جذب بانک ها کنند و از این طریق تقاضا برای ارز و طلا را تا حدی کاهش دهند.
حسن قالیباف اصل، مدیر عامل سازمان بورس اوراق بهادار می گوید: "افزایش نرخ سود بانکی با این هدف بوده که منابع مالی جامعه به سمت بانک ها جذب شوند و نه اینکه وارد بازارهای کاذب ارز، سکه و طلا شود".
آقای ثروتی نیز در این مورد گفته است: "در کشورهای خارجی هم نرخ سود بانکی همواره یک درصد بیشتر از تورم است، چون به این ترتیب وقتی مردم پول های خود را به بانک می سپارند، عملا ۱ درصد سود می گیرند و بقیه مربوط به افزایش تورم است".
نرخ سود سپرده های بانکی در ایران پیش از این ۱۲ درصد بود.
تعیین این نرخ در شرایطی که نرخ تورم در این کشور طبق آمار دولتی بیش از ۲۰ درصد است، به معنای این بود که سپرده گذاران در بانک ها با کاهش مداوم ارزش سرمایه خود مواجه بودند.
بعضی کارشناسان اقتصادی می گویند که با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی ارزش سکه طلا و ارزهای خارجی در بازار ایران ظرف شش ماه گذشته، تعیین نرخ ۲۱ درصد برای سود سپرده های بانکی هم احتمالا نمی تواند تأثیر تعیین کننده ای در تشویق شهروندان به سپرده گذاری در بانک ها داشته باشد.
اصرار محمود احمدی نژاد بر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از چند سال پیش با مخالفت بانک های خصوصی، گروهی از کارشناسان اقتصادی و عده ای از نمایندگان مجلس ایران مواجه بود، اما دولت آقای احمدی نژاد برنامه های خود را در این زمینه پیش برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر