به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ آذر ۲۱, سه‌شنبه

روز سبز دانشگاه تهران

سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در پیامی که برای مراسم غیر حکومتی روز دانشجو در دانشگاه تهران ارسال کرد، نسبت به سلامتی میرحسین، رهنورد و کروبی هشدار داد و خواستار آزادی آنها و دیگر زندانیان سیاسی شد. اما خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که در سالهای اخیر به دولت گرایش پیدا کرده، به جعل و تحریف سخنان خاتمی پرداخت و مدعی شد که خاتمی خواستار شرکت همه در انتخابات شده است! به گزارش کلمه، خاتمی در این پیام تصویری که در قالب گفت و گو با دو فعال دانشجویی................



سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در پیامی که برای مراسم غیر حکومتی روز دانشجو در دانشگاه تهران ارسال کرد، نسبت به سلامتی میرحسین، رهنورد و کروبی هشدار داد و خواستار آزادی آنها و دیگر زندانیان سیاسی شد. اما خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که در سالهای اخیر به دولت گرایش پیدا کرده، به جعل و تحریف سخنان خاتمی پرداخت و مدعی شد که خاتمی خواستار شرکت همه در انتخابات شده است!
به گزارش کلمه، خاتمی در این پیام تصویری که در قالب گفت و گو با دو فعال دانشجویی صورت گرفته بود، از برخوردها با دانشجویان و دانشگاهیان انتقاد کرد و ضمن آن خواستار فراهم شدن شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد شد و با نام بردن از موسوی و رهنورد و کروبی، راه حل مشکلات را رفع حصر از آنها و آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد عنوان کرد. او اظهار امیدواری کرد که با آزادی میرحسین، رهنورد و کروبی و سایر زندانیان سیاسی شاهد  گشایش فضای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه باشیم.
این پیام به مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران ارسال شده بود که بعد از مدت ها سکوت و خفقان در دانشگاه و جامعه، روزی سبز را برای دانشگاه مادر رقم زد.
دانشگاه تهران بار دیگر یک روز سبز را تجربه کرد
شرکت کنندگان در این مراسم، رخوت چندین ماهه در فضای عمومی را شکستند و با شعارهای «الله اکبر»، «یاحسین میرحسین» و «هیهات منا الذله» و درخواست آزادی زندانیان سیاسی، و با همراه داشتن نمادهای سبز و پلاکاردهایی از سخنان میرحسین و دیگر شعارهای اعتراضی، تصویری متفاوت از واقعیت دانشگاه و فضای دانشجویی را ارائه می کرد.
امسال حتی تعطیلی تهران به بهانه آلودگی هوا هم مانع از برگزاری مراسم روز دانشجو نشد و تنها این مراسم به جای ۱۶ آذر، با ۴ روز تاخیر در روز بیستم آذر ماه توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد.
استقبال از این مراسم در حدی بود که باعث تجمع انبوه دانشجویان پشت درهای سالن محل برگزاری شد. بسیاری از دانشجویان هم این مراسم را از طریق ویدئو پروژکتورهای تعبیه شده در بیرون سالن مشاهده می‌کردند.
برخی دانشجویان با نمادهای سبز خود (شال، سربند و مچ بندهای سبز) و برخی دیگر با پلاکاردهایی در مراسم حاضر شدند که شعارهایی همچون «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»، «آگاهی چشم اسفندیار خودکامان است»، «مانده ایم تا کاری زینبی کنیم»، «بهاره هدایت را آزاد کنید»، «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم»، «ایمان، آگاهی، مدارا »، «زندانی سیاسی را آزاد کنید»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «هیهات منا الذله»، «الهم فک کل اسیر»، «اوین دانشجو می‌پذیرد» و … بر روی آنها نوشته شده بود.
شعار یا حسین میرحسین در حین برگزاری مراسم
گزارش ها حاکی است که دانشجویان با تحمل تاخیر یک ساعته، تا ساعت ۱۴ پشت در‌ها منتظر مانده‌ بودند تا درهای سالن باز شود. ازدحام به حدی بوده که هنگام بازگشایی درهای سالن، یکی از در‌های ورودی شکسته است. این در حالی است که بسیاری از دانشجویان هم این مراسم را از ویدئو پروژکتورهای تعبیه شده در بیرون سالن مشاهده می‌کردند.
جمعیت حاضر در سالن در ابتدای مراسم، آهنگ ها و سرودهای «یار دبستانی »، «راه ما راه حق»، «سر به پای آزادی»‌، «گنجشکک اشی مشی» و «ای ایران» با صدای شجریان را شنید و زمزمه کرد تا به استقبال مراسم روز دانشجو برود.
شعار یاحسین میرحسین، یکی دیگر از شعارهایی بود که بعد از مدت ها بار دیگر در یک مراسم رسمی از سوی دانشجویان شنیده شد. خبرآنلاین این بخش از مراسم را اینگونه گزارش کرد: دانشجویان در حین برنامه شعار‌های الله اکبر و هیهات مناالذله سر می‌دادند. در زمانی هم که شعار یا حسین گفته می‌شد مجری برنامه سعی می‌کرد شعار همین «یاحسین » باقی بماند و وقتی دانشجویان شعارهای دیگری می‌دادند از ادامه شعار دادن‌ها ممانعت می‌کرد!
پخش کلیپ به مناسبت روز دانشجو یکی دیگر از برنامه‌های امروز در سالن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. اما کلیپی که انجمن اسلامی دانشجویان برای این مراسم تهیه کرده بود نیز به محض رسیدن به تصویر احمدی نژاد، قطع شد و نیمه کاره ماند. مجری برنامه هم اعلام کرد که علت ناتمام ماندن پخش این کلیپ، اعمال فشار مسئولان دانشگاه بوده است.
در این مراسم همچنین یاد تمامی اساتید سبز دانشگاه تهران گرامی داشته شد.
تحریف سخنان خاتمی در خبرگزاری ایسنا
مراسم امروز دانشگاه تهران سه سخنران اصلی داشت: حسین ظفرقندی رییس پیشین دانشگاه تهران، محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه و فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، که گزارش از سخنان ایشان در ادامه می آید.
اما همانطور که ذکر شد، سید محمد خاتمی هم به این مراسم پیام تصویری ارسال کرد که متاسفانه خبرگزاری ایسنا که بعد از مدت ها به بایکوت خبری خاتمی خاتمه می داد و به انتشار یک سخنرانی از خاتمی می پرداخت، هم بخشی سخنان وی را سانسور کرد و هم در آن دست برد و به جعل و تحریف آن پرداخت.
ایسنا نه تنها اشاره خاتمی به جنبش اصلاحی را به جنبش اسلامی تبدیل کرد و بخشهای مهمی از پیام خاتمی را هم سانسور کرد، بلکه تصریح خاتمی به اینکه انتخابات باید آزاد باشد به گونه ای که همه بتوانند در آن شرکت کنند را به این تبدیل کرد که: همه باید در انتخابات شرکت کنند!!
متن کامل پیام سید محمد خاتمی
دفتر خاتمی هم در واکنش به این انعکاس ناقص و همراه با دخل و تصرف، بلافاصله متن کامل پیام تصویری پخش شده از سید محمد خاتمی در مراسم روز دانشجو را منتشر کرد، که عینا در ادامه نقل می شود:
بسم اله الرحمن الرحیم
درود بر روان پاک شهیدان پاک باز شانزدهم آذر و همه شهیدان پیش و پس از انقلاب اسلامی. شهیدانی که برای اعتلای جان ملت ایران و رسیدن او به حقوق حقه ی خود فداکاری کردند و گرامی می داریم روز شانزدهم آذر ، روزی بزرگ که خوشبختانه به عنوان روز دانشجو هم مطرح شده و نشان دهنده جایگاه دانشگاه و دانشجو در روند تحولاتی است که جامعه ما به سوی سرفرازی و آبادی داشته است.
این تصور باطل است که ما تاریخ را مجموعه ای از حوادث و رویدادهایی بدانیم که به تصادف کنار هم قرار گرفته اند. تاریخ یک جریان مستمری است که حوادث و رویدادها در جایگاه خود و با توجه به پیشامدها و پسامدهای آنها معنا پیدا می کنند و جهت را مشخص می کند که البته در این جریان، فهم و انتخاب و آگاهی انسان هم موثر است. برای اینکه ما حوادث تاریخی را درست بفهمیم قطعاً باید آن را در ظرف خود و شرایطی که آن حادثه روی داده و تاثری که از حوادث قبلی پذیرفته وتاثیری که بر حوادث بعدی داشته است مورد ارزیابی قرار بدهیم.
شانزده آذر حادثه مهمی است در تاریخ مبارزات یکصد و پنجاه سال گذشته ملت ایران و باید بدانیم که حدود صد سال قبل ازاین جریان، حرکت اصلاحی ملت ایران برای رهایی از قید استعمار و دخالت بیگانه در سرنوشت کشور و دفع و رفع خودکامگی و استبداد و رسیدن به حاکمیت خود بر سرنوشت خویش، برای آزادی، برای استقلال و برای پیشرفت کشور آغاز شده بود که اوج آن را در جریان مشروطیت می توان دید. با کمال تاسف مشروطیت ناکام ماند و از دل آن ، به علل و دلایلی که مجال بیان آن نیست ، استبداد سیاه بیرون آمد و سرکوب ها ، فشارها، اختناق ها و مهمتر از آن کنار گذاشتن قانون اساسی که خون بهای مردم در انقلاب مشروطیت بود. اما جنبش اصلاحی مردم به سوی آزادی و سرفرازی متوقف نشد، گرچه هزینه های فراوانی مردم دادند. تا بعد از شهریور ۱۳۲۰، باز جنبش خود را در جریان آزادی خواهی و استقلال طلبی نهضت ملی نشان داد و نتیجه آن حکومت مردمی و آزادی خواه مصدق و حکومت ضد استعماری و ضد استبدادی او بود. این حاصل مرحله دومم جنبش ضداستبدادی ملت ایران بود که با کمال تاسف با کودتای ننگین ۲۸ مرداد سرکوب شد.
کودتایی که با دخالت مستقیم قدرت های بزرگ بیگانه به خصوص آمریکا انجام شدکه بعدها اسناد آن از طرف خودشان انتشار یافت و حاکمیت یک استبداد سیاه تر و نفس گیرتر از استبداد دوران رضاخانی بر جامعه ما به وجود امد. دستگیری ها ، سرکوب ها ، کشتن ها و حصر و طرد همه نیروهایی که به نحوی می توانستند در خدمت ملت ایران باشند اعم از مذهبی و ملی و آزادی خواهان دیگر و پرشدن زندان ها.
از یاد نبریم که شانزدهم آذر چند ماه بعد از این کودتای ننگین رخ داد یعنی در این روز فریاد اعتراض و بیداری ملت شریف ایران از نای فرزندان خوب او در دانشگاه بلند شد و سه قطره خونی که از این دانشجویان که به نمایندگی از این ملت به زمین ریخت ، سه شهاب تابناکی شد که در سیاه ترین و سرد ترین شب تاریخ ایران در آسمان ایران درخشید و نوید روزهای بهتر را می داد. نوید روزهایی که در آن از استبداد و خودکامگی خبری نباشد. از استعمار و حاکمیت بیگانه خبری نباشد. مملکت و مردم احساس آزادی بکنند. آزادی در انتخاب، آزادی در بیان و نیز به کار گیری عقلانیت با رعایت مصالح ملی برای پیشرفت و اعتلای وضعیت کشور در داخل و در عرصه بین المللی. شانزده آذر نوید این روزها را می داد.
از جهت دیگر شانزده آذر پیشگامی و پیشتازی دانشگاه را در عرصه های سرنوشت ساز ملت ایران و تاریخ مبارزات او روشن می کند. جایگاه ارزنده ای که همواره او را حفظ کرده است و علی رغم عزم بنیانگذاران دانشگاه برای جدا کردن نیروهای نخبه از مردم دانشگاه همواره تعهد خود را نسبت به ارزش هایی که ملت به آن پایبند است و مصالحی که ملت باید داشته باشد نشان داده است. در واقع شانزده آذر حلقه ای است از زنجیره ممتد و مستمر که در انقلاب اسلامی ایران به ثمر می نشیند. انقلابی که با شعار آزادی ، استقلال و جمهوری اسلامی آمد، اما یک نقطه امتیاز هم داشت ، با توجه به جایگاه دین در عمق وجدان و تاریخ ملت، قرائت رحمانی از دین را مطرح کرد. امری که دردنیای ما و امروز ، می تواند جایگاه ما و اسلام را در موقعیت بسیار بالایی نشان دهد. دین ضدخشونت ، دین طرفدار مردم، دین ناسازگار با دشمنان مردم، دینی که به آزادی فرا می خواند ، دینی که به استقلال فرا می خواند، خودکامگی را نفی می کند ، استعمار را نفی می کند. استفلال و آزادی وجمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی ای که در آن هم آزادی باشد، هم استقلال باشد، هم اخلاق و معنویت و ارزش هایی که گمشده روگار ماست. دانشگاه خوشبختانه چه پیش و چه پس از انقلاب حضور فعال و پرهزینه ای درهمه صحنه ها داشته است. هزاران شهید استاد و دانشجو ، هزاران جانباز و هزاران آزاده ، هدیه ای است که دانشگاه به ملت ایران تقدیم کرده است. مدیران برجسته ای که دانشگاه به جامعه ما تحویل داده است. تشکل هایی که متاسفانه این روزها در خمودی به سر می برند ، تشکل های مستقل و دلسوز ملت حاصل کار دانشگاه بوده است واز جمله که لازم می دانم در اینجا نام ببرم دانشجویان مسلمان پیروخط امام بود که با کمال تاسف تعدادی از برجسته ترین آنها اکنون در زندان به سر می برند.
با کمال تاسف دانشگاه که باید مظهر آزادی و رهایی و بحث و اندیشه ورزی و خردورزی باشد، امروز با تنگناهای زیادی روبروست . تنگناهایی که منجر به حذف نیروهای باتجربه و به دردبخور جامعه می شود. از اساتیدی که بازنشسته می شوند یا به عناوین مختلف از ادامه کار محروم می شوند. از دانشجویانی که تحت فشار واقع می شوند و مشکلی که به خصوص خاص جامعه و دانشگاه ماست ، این است که بسیاری از استعدادهای شایسته از تحصیلات تکمیلی که حق مسلم آنان هست محروم می مانند و تبعیضات جنسی که می تواند به زیان جامعه و دانشگاه ما باشد. اگر ارمغان انقلاب اسلامی ما آزادی اندیشه و قلم و آزادی اجتماعات و آزادی مردم و حق حاکمیت بر سرنوشت خود بود و اگر انقلاب ما نفی کننده خشونت و رسمیت بخشنده به گفتگو و مذاکره بود ، دانشگاه باید بیش از هر جای دیگر این امور را که روح انقلاب ما و روح خواست تاریخی ملت ما بود، نشان بدهد اما متاسفانه با مشکلات و تنگناهایی مواجه است.
آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت، مهمترین نویدی بود که انقلاب اسلامی ما می داد و می دانیم که از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون کشور ما هم در تاسیس قانون اساسی، هم در رفراندوم ، هم دررای های مختلفی که ملت داده است نشان داده که برای ما و انقلاب ما انتخابات یک شاه کلید و شاه بیت حیات انقلابی واقعی ملت ماست. انتخابات آزاد که هدیه انقلاب اسلامی ما بود و امروز باید همه ما برای آن تلاش کنیم. ایجاد هر گونه محدودیت در امر انتخاب مردم و در جلوگیری از بیان آزاد اطلاعات و آگاهی های جامعه، دورشدن از آرمانهایی است که ملت ما داشته است و نویدهایی که در انقلاب ما به تجلی رسید. امروز هم معتقدم، رفع مشکلات و تهدیدهایی که از بیرون و درون کشور ما با آنها مواجه است و رفتن به سوی وضعیتی که صلاح حکومت و ملت در آن باشد ، بازگشت به موازین مورد خواست ملت ما که در انقلاب ما تجلی داشتبه خصوص انتخابات آزاد، فراگیر و سالم در کشور ما است و این یعنی رعایت حق و حرمت مردم که صاحب اصلی کشور مردم و مملکت اند وحاکمیت عقلانیت و اعتدال که همه اینها از مسیر انتخابات آزاد به گونه ای که همه گروهها و تشکل ها و همه پایندان به اصل عمل در چارچوب قانون اساسی در آن بتوانند حضور داشته باشند تحقق پیدا می کند. و مطمئناً هم مشکلات ما در داخل از این طریق رفع خواهد شد و تحریم ها وتهدیدهایی که از بیرون است کاهش خواهد یافت و گشاینده راه به این سوی افق روشن که خواست همه شهیدان ما و شانزده آذر و تمام ملت انقلابی ما بود. گشاینده این راه یعنی ایجاد تفاهم ملی برای تامین خواست های ملت ایران و به خصوص آزادی های اساسی و حقوق اساسی ملت و آزادی انتخابات ، این است که ما شاهد باشیم زندانیان ما آزاد بشوند ، کسانی که در حصر هستند ، حصر از آنها برداشته شود که این باعث تلطیف فضا و گشاینده راه به سوی آینده ای بهتر خواهد بود.
امروز علاوه بر ناخشنودی از دربندبودن بسیاری از نیروهای شایسته، ما به جد نگران سلامتی این عزیزان هستیم. به خصوص جناب آقای مهندس موسوی، جناب آقای کروبی و خانم رهنورد که در این موقعیت، سلامت آنها و دیگران تهدید می شود.
امیدواریم که ما هرچه زودتر هم شاهد آزادی این عزیزان، هم گشایش فضای اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی در جامعه باشیم که این به نفع همه است. به نفع حکومت ، به نفع مردم ، به نفع همه کسانی که دلشان به عشق وطن و به عشق انقلاب می تپد. آنچه که مهم است ، من ضمن تقدیر از دانشجویان عزیز که با وجود همه تنگناها همواره امیدوارانه در صحنه بودند، به خصوص می خواهم ازانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که بقیه السلف تشکلها و جریانهای دانشجویی فعال در دهه های قبلی بودند و ادامه دهنده راه همه نیروهای انقلاب و کسانی که به آرمانهای انقلاب دل بستند و به آزادی و سربلندی ملت می اندیشند هستند و با وجود همه محدودیت بدون اینکه از اصول منحرف بشود ، راهی که راه مصلحت ملت و کشور است ادامه داده است و امروز هم برگزاری این مراسم باشکوه .با همت آنها است تقدیر کنم و عرض بکنم که آنجه بر ما فرض است به خصوص شما دانشجویان عزیز لزوم پافشاری برآرمان ها و ارزش ها و خواست های منطقی و ادامه راه عزت و تامین جایگاه ایران و ملت ایران در درون و در عرصه بین الملل با وجود همه تنگناهاست که امیدوارم دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بازهم در این راه پیشتاز و پیشگام باشند.
ظفرقندی: اسامی همه دانشجویان ستاره دار را دارم/ ابراز نگرانی درباره سلامت میرحسین موسوی
دکتر محمدرضا ظفرقندی، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین سخنران این مراسم، در سخنان خود به انتقاد از حصر خانگی میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز، نسبت به وضعیت سلامتی وی ابراز نگرانی کرد.
او با اشاره به وضعیت پزشکی وی که با سکته قلبی و ممانعت از انتقال به موقع به بیمارستان همراه بود، از اینکه  پس از سه ماه تاخیر میرحسین را بیمارستان منتقل کردند، به شدت انتقاد کرد.
او با بیان این مطالب بر رعایت حق شهروندی، آزادی بیان و حق دانشجویان در این باب تاکید کرد و به نقد رفتار حکومت در تکذیب واقعیات و موراد واضحی هم چون دانشجویان ستاره دار پرداخت.
وی تصریح کرد: بنده نام تمامی دانشجویانی که مشمول این قضیه هستند را در اختیار دارم.
دکتر ظفرقندی در ادامه از نمایشی شدن مراسم ۱۶آذر و آمدن افرادی از بیرون دانشگاه انتقاد کرد و در توصیف دوران اصلاحات گفت: دورانی که انتخابات‌ها واقعی بودند و مشارکت آزادانه دانشجویان وجود داشت.
وی در سخنان خود با اشاره به حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸ و ۸۸ گفت که دانشجویان حافظه قوی‌ای دارند و آن‌هایی که ۶۰ سال پیش به دانشگاه و دانشجو بی حرمتی کردند هنوز مخاطب دانشجویان هستند. ظفرقندی همچنین گفت که به اعتقاد من ۱۶ آذر یک دماسنج از میزان آزادی و شاخص‌های آن در کل جامعه است، اگر امروز مراسم ۱۶ آذر به راحتی و در آزادی برگزار می‌شود جامعه هم وضعیت آزادی دارد اما اگر امروز در برگزاری این مراسم محدودیتی هست بدانید که وضعیت جامعه نیز اینگونه است.
وی با دفاع  از حیثیت مستقل و آزاد دانشگاه ، استقلال دانشگاه را از شاخص‌های توسعه یافته‌گی دانشگاه دانست و از اعمال محدودیت های مختلف دردانشگاه ها از جمله از محدودیت‌‌‌های برناه‌های انجمن اسلامی انتقادی کرد.
او با تاکید بر حق انتخاب آزاد به این نکته امروز حتی انتخاب مدیر گروه‌ها هم آزاد نیست تاکید کرد: این مسائل به استقلال دانشگاه لطمه خواهد زد. او ضمن ابراز نگرانی از دیدگاهی که حق انتخاب را برای مردم قائل نیست، از عدم استقلال کنونی دانشگاه انتقاد کرد و گفت: اینکه  به رئیس دانشگاه دستور می‌دهند که یک دانشجو حق ادامه تحصیل ندارد این مساله برای دانشگاه فاجعه است.
دکتر ظفرقندی، روز ۱۶ آذر را روز مبارزه با استبداد خواند و  با اشاره به شصتمین سالگرد ۱۶آذر یاد شهدای ۱۶آذر، شهدای دانشجوی جنگ و تمام شهدای دانشجویی که مظلومانه در کهریزک شهید شدند را گرامی داشت.
او با تاکید بر نقش انتقادی دانشجو و پاسخ‌گویی مسئولان، وظیفه هر قدرتی را  پاسخ‌گویی دانست.
دکتر ظفرقندی با یادآوری در زمان اصلاحات و بیان اینکه آقای خاتمی هر سال به دانشگاه می‌آمدند، از اینکه در سال آخر عدّه‌ای نگذاشتند که آقای خاتمی به بیان سخنان خویش بپردازند، انتقاد کرد. او افزود: آقای خاتمی گفته‌بودند: «پس از من افرادی خواهند آمد و شما نتیجه رفتار آنان را خواهید دید.»
مواردی هم چون ممنوعیت عضویت اقلیت‌های مذهبی در هیئت مدیره‌های نظام‌پزشکی بنا به دستور شورای نگهبان، اینکه زنان تا چهل‌سالگی رشیده محسوب نمی‌شوند، نیز از سوی وی مورد انتقاد قرار گرفت.
ممانعت از حضور شکوری راد و داود سلیمانی/ کلیپی که نیمه تمام ماند
پس از سخنرانی دکتر ظفرقندی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اقدام به پخش کلیپی کرد که به علت مخالفت مسئولان دانشگاه نسخه کامل آن پخش نشد.
در این کلیپ تصاویری از دکتر مصدق، جریانات انقلاب اسلامی، آیت‌الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان، امام خمینی (ره)، دکتر شریعتی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران، شهدای دفاع مقدس، سید محمد خاتمی، رخدادهای اصلاحات و کوی دانشگاه ۷۸ پخش گردید.
پس ار اتمام پخش کلیپ، مجری برنامه به عدم امکان گرفتن مجوز برای حضور دکتر داوود سلیمانی و دکتر شکوری راد اشاره کرد و پیام دکتر داوود سلیمانی، زندانی سیاسی سابق، را برای دانشجویان قرائت کرد.
سلیمانی در این پیام به شهدای روز ۱۶ آذر ادای احترام کرد و ضمن ابراز تاسف از حضور جریانات دروغ، تاکید کرد که دست زدن دانشجویان نه به جهت بی حرمتی به ایام عزاداری که به جهت نفرت دانشجویان از تنگ نظری دانشگاه است.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان هم با اشاره به صادر نشدن مجوز توسط دانشگاه جهت پخش فیلم های کوی ۸۸ و ۱۶ و ۱۷ آذر ۸۸ در کلیپ انجمن اسلامی، از محدودیت های ایجاد شده برای انجمن اسلامی در برگزاری این برنامه سخن گفت و سپس به قرائت بیانیه این انجمن پرداخت.
بیانیه انجمن اسلامی: انتقاد از فتنه گر خواندن منتقدان و زندانی شدن دانشجویان
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با درود به حضرت سید الشهدا آغاز و با تاکید بر زنده بودن دانشگاه ادامه یافت. همچنین در این بیانیه بر وظیفه نقد قدرت انجمن اسلامی تاکید شد. این بیانیه از برچسب زندان بر منتقدان و فتنه گر خواندن ایشان و از زندانی شدن دانشجویان انتقاد کرده و  بر پایان دادن به حصرها و حبس ها و امکان برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و اجرای انتخابات آزاد و … تاکید داشت.
 دبیر انجمن اسلامی با انتقاد از بی عدالتی های دستگاه قضایی و هم چنین  وضعیت نا بسامان قضایی کشور در محاکمه عوامل کوی ۷۸، قوه قضاییه را عامل این اتفاقات و بی عدالتی های پس از آن دانست.
این بیانیه فاجعه مرگ هدی و هاله سحابی انتقاد کرده و به اعتصاب غذای نسرین ستوده نیز به جهت ممنوع الخروجی فرزند ۱۲ ساله اش و بر لزوم اصلاح آن تاکید کرد. همچنین دانشجویان انجمن اسلامی در بیانیه خود خواستار آموزش نیروهای شاغل در زندان ها، شناسایی عوامل اصلی و … شدند.
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان در ادامه بر انتخابات آزاد تاکید کرده و از مجلس فعلی انتقاد و تصریح کرد که آنها نماینده اقشار مختلف جامعه نیستند. همچنین در این بیانیه، از صدا و سیما، که بازتاب دهنده دیدگاه‌های همه مردم نیست، انتقاد شد. این بیانیه، از تعرض مهاجمان به دانشگاه تهران انتقاد نموده و خواستار مشخص شدن سرنوشت حمله کنندگان به کوی دانشگاه شد.
انجمن اسلامی دانشجویان سپس با خطاب قرار دادن فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، از ناتوانی وی در دفاع از حقوق دانشجویان، مخالفت با تفکیک جنسیتی و … سخن به میان آورد و از بازنشسته‌شدن اساتید دانشگاه نیز انتقاد کرد.
این بیانیه همچنین با خطاب قرار دادن وزیر علوم از اجرای محدودیت ها توسط وی به شدت انتقاد کرد. در انتهای بیانیه نیز انجمن اسلامی با تاکید بر امیدواری به آینده تصریح کرد که «امید رساترین اعتراض است» و دانشجو هیچگاه دست از حقیقت جویی برنخواهد داشت.
متن کامل این بیانیه پس از انتشار توسط انجمن اسلامی، در کلمه منعکس خواهد شد.
رهامی: فضای فعلی ممکن است مملکت را به جنگ بکشاند
محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و وکیل دانشجویان در پرونده کوی دانشگاه به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم با اعلام اینکه یکی از نکاتی که نباید فراموش بشود حق نظارت همگانی و نظارت عامه در گردش عموم جامعه است، این نظارت عمومی حق همه ملت و تکلیف خواند و افزود: قانون اساسی در اصل ۳۸ صراحتاً به این مسئله تاکید دارد.
دکتر رهامی افزود: حق آزادی بیان آزادی اندیشه و مطبوعات و بسیاری از حقوق دیگر و همین اصل نظارت عامه برمی‌گردد در قرآن کریم هم در آیاتی زیادی همین مساله مورد تاکید قرار گرفته است به عنوان مثال در سوره آل‌عمران آمده است که شما بهترین امت هستید که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید.
او با اعلام اینکه حضرت سید‌‌الشهدا(ع) هم اساس قیام خود را اصلاح امور امت عنوان می‌کند، یادآور شد: فقهای ما هم در کتب فقهی صراحتاً اعلام کردند که این مساله از واجبات قطعی و منکر‌الواجب منکر ضروری دین است بنابراین اگر دانشجویان اساتید یا روزنامه‌ها نقدی می‌کنند ادای تکلیف است و برخورد با اینها مانند برخورد با کسی است که نماز و روزه به‌جا می‌آورد و اساساً برخورد قضایی با اساتید و دانشجویان که نقدی می‌کنند مخالف شرع است.
رهامی با یادآوری اینکه ما با وجود دادگاه، زندان و نهاد‌های امنیتی مخالف نیستیم، افزود: اگر دشمن خارجی نیت سویی نسبت به کشور ما داشت باید این نهاد‌ها وارد عمل بشوند اما آنچه محل بحث است این است که دانشجویان اساتید و روزنامه‌هایی که نیتشان جز اصلاح امور نیست اساساً جرمی مرتکب نشده‌اند که بخواهند مجازات بشوند.
او گفت:  حدود ۶۰ سال از حادثه ۱۶ آذر گذشته است اما مقاومت دانشگاه منحصر به سال ۱۳۳۲ نبوده است. دانشگاه همواره آگاه بوده و اعمال حکومت را زیر نظر داشته است اینکه می‌گویند این وظیفه دانشگاه برای زمان پهلوی بوده است و الان دیگر لزومی ندارد اشتباه است چراکه امیر‌المومنین (ع) از مردم می‌خواهد اگر انتقادی از حکومت دارند به او گزارش بدهند من در هیچ جا ندیده‌ام امیر‌المومنین(ع) با کسی که نقد حکومت را می‌کند برخورد کند.
رهامی تصریح کرد: کسانی که در جای امیر‌المومنین و همینطور کسانی که در دادگاه‌‌ها هستند باید شاقول کارشان امیر‌المومنین(ع) باشد.
او با اعلام اینکه در ارتباط با مسائل جاری کشور می‌توان مردم را به پنج دسته تقسیم کرد، توضیح داد: عده‌ای می‌گویند هر کاری که می‌شود صحیح است و تایید می‌کنند، این غلط است چراکه تایید مطلق خلاف عقل بشری است. عده‌ای دیگر بی‌تفاوت مطلق هستند مگر انسان‌ می‌تواند در جامعه بی‌تفاوت زندگی کند. دسته سوم عده‌ای هستند که به این نتیجه‌ رسیده‌اند که اصلاح امور فایده‌ای ندارد و به مخالفت کارشکنی می‌پردازند اینها به هر قیمتی حتی با کمک‌های خارجی به سقوط نظام راضی هستند ما با اینها مخالف هستیم و هم قبول نداریم عده‌ای هم که به اصلاح نا‌امید شده‌اند و به خارج رفتند و از تریبون‌های خارجی استفاده می‌کنند ما یعنی خط امام که بعداً اصلاح‌طلبان شدیم این راه را نرفتیم ما نمی‌خواهیم مشکلاتمان خارج حل شود ما می‌خواهیم مشکلاتمان همینجا حل شود ما صاحب‌خانه هستیم نه مستاجر دسته پنجم. کسانی هستند که درد دین و مملکت دارند و می‌خواهند حضور داشته باشند بنابراین ما اساس انقلاب و نظام و اصول امام را قبول داریم.
رهامی با تاکید بر اینکه ما اصول قانون اساسی را قبول داریم، به این نکته اشاره کرد که  قانون اساسی در کنار حقوق رئیس‌جمهور صحبت درباره حقوق ملت دارد و گفته است که انتخابات آزاد و بی‌طرفانه حق ملت است.
او با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در شرایط کنونی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری هستیم باید جنبش دانشجویی به نقد دولت بپردازد و بیشتر وارد صحنه شود.
رهامی گفت: در زمان امام دولت در دست اصطلاحاً چپ‌ها بود و رئیس آن هم مهندس موسوی بود بعضی روز‌ها با فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت که بشکه‌ای ۵ دلار بود کشور را اداره می‌کردیم در دوره اصلاحات هم روابط خارجی ما طوری بود که کشور‌های اروپایی برای ورود سید‌محمد خاتمی به کشورشان رقابت می‌کردند.
او گفت:  ما در آن دوران صاحب عزّت بودیم و در ادامه از موضع گیری های رئیس دولت در دوره‌ی اخیر و آثار زیان بار این موضع‌گیری‌ها برای کشور انتقاد کردند و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان به ملّت شدند.
او ادامه داد: اکنون بعد از هشت سال از حضور اصولگرایان در قدرت ما باید زبان گفتمان را عوض کنیم ما به خدا و پیغمبر که انتقاد نمی‌کنیم به کسانی نقد وارد می‌کنیم که مسئول مملکت هستند و مانند من و شما جایزالخطا هستند.
رهامی با هشدار نسبت به فضای ایجاد شده در کشور گفت: ما می‌توانیم فضا را برای حضور شخصی مانند سید‌محمد خاتمی آماده کنیم فضای فعلی فضای بدی است که ممکن است مملکت را حتی به جنگ بکشاند.
مومنی: وقتی آزادی سلب شود، اولین قربانی ماجرا، ارزش‌هاست
فرشاد مومنی از مشاوران میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هم مراسم روز دانشجو حضور یافت و در سخنانی اظهار داشت: باید حواسمان به هدف برگزاری چنین نشست‌هایی باشد، هدف این است که جامعه آزاد، آباد و عادلانه داشته باشیم.
این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر با بیان اینکه “سلب آزادی، با توجیه دفاع از ارزش‌ها انجام می‌شود اما وقتی آزادی سلب شود، اولین قربانی ماجرا، ارزش‌هاست”، خاطرنشان کرد: تاکید همیشگی ما این است که قانون از بی‌قانونی، و برنامه داشتن از هرج و مرج بهتر است.
مومنی گفت: در هر دوره‌ای که در میان مردم احساس تعلق به جامعه و مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و فضای مشارکت در سرنوشت خود فراهم بوده است، با وجود همه دشواری‌ها، کارنامه‌های حیرت‌انگیزی رغم خورده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه “دانشگاه باید پاسخگو باشد و از طریق ارزیابی‌های عالمانه خود کاستی‌ها و نقاط ضعف را شناسایی کند و ساز و کار برون‌رفت از این دشواری‌ها را مطرح کند”، افزود: در کوشش‌های بزرگ ایران در قرن بیستم با دستاوردهای حیرت‌انگیز مقطعی روبه‌رو بوده‌ایم و پرسش این است که چرا این دستاوردها پایدار نبودند و با وجود اینکه در گام‌های آغازین جوشش‌های بزرگ مردمی، کارنامه‌های خارق‌العاده رقم زده است، چرا نمی‌توانیم آن را تداوم بخشیم؟
مومنی در ادامه به دستاوردهای مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: از رکوردهای عملکرد اقتصادی ایران این است که با وجود شرایط جنگی، تحریم‌ها و تروریسم داخلی مجاهدین در دوران ملی شدن نفت، رکوردی ثبت شد که تا به حال تکرار نشده است و آن، طراز تجاری غیرنفتی مثبت بود.
وی با اشاره به همه مولفه‌های ارزیابی اقتصادی گفت: از پیروزی انقلاب تا به امروز، نرخ تورم تجربه شده و بالاترین نرخ رشد سرمایه‌گذاری تولیدی، در دوره جنگ بوده است و کلید این ماجرا این است که در هر دوره‌ای که در میان مردم احساس تعلق به جامعه و مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و فضای مشارکت در سرنوشت خود فراهم شده است، با وجود همه دشواری‌ها، کارنامه‌های حیرت‌انگیزی رقم خورده است، پس اگر کسی عزت ایران و اسلام را در این مملکت می‌خواهد باید این فضا را فراهم کند.
وی ادامه داد: امیدواریم در فرآیند تصمیم‌گیری، علم، فصل‌الخطاب شود و همانطور که در سال‌های پایانی جنگ با وجود شرایط سخت اقتصادی شاهد موفقیت‌هایی بودیم، بتوانیم در شرایط فعلی نیز با جلب همدلی بیشتر مردم، جامعه را به شکل کم هزینه و پر دستاورد اداره کنیم، پس اگر شرایط فراهم شود، همین الان با همه تنگناها و محدودیت‌ها، شرایط و امکانات می‌تواند به مراتب بهتر از سال‌های پایانی جنگ و سال‌های دولت اصلاحات باشد، پس جای امیدواری وجود دارد.
مومنی در پایان با اشاره به مسئولیت دانشگاه و دانشگاهیان تاکید کرد: مسئولیت خطیر دانشگاه این است که تلاش کند علم تبدیل به نیروی اجتماعی موثر شود.
گزارش های سخنرانی ها به خصوص سخنرانی دکتر فرشاد مومنی، به دلیل نبود گزارش کامل تر، به ناچار از خبرگزاری ایسنا نقل شده که به تحریف نشده بودن آن اعتمادی نیست. کلمه در صورت انتشار گزارش های کامل تر از این سخنرانی ها، به انعکاس آن نیز خواهد پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر