به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

واردات بی‌رویه و رکود دامن شرکت‌ها را گرفت

 منبع: کلمه
در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بالغ بر ۳۰۸۵۶ شرکت به ثبت رسیده است. همچنین در دوره مورد بررسی حدود یک هزار و ۶۰۷ شرکت نیز به طور رسمی منحل شده‌اند. مقایسه این آمار با ۶ ماه اول سال ۸۷ نشان می‌دهد؛ شرکت‌های ثبت شده به میزان ۱٫۳ درصد و شرکت‌های منحل شده حدود ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند. بنابراین خالص شرکت‌های ثبت شده به میزان ۸٫۷ درصد کاهش یافته است.به گزارش ایلنا، بانک مرکزی به تازگی گزارشی از ثبت و انحلال شرکت‌ها در شهرهای مورد بررسی خود منتشر کرده است که براساس آن در ۶ ماه اول سال ۸۸ با محاسبه و کسر شرکت‌های منحل شده(یک هزار و ۶۰۷ شرکت) به طور خالص ۲۹ هزار و ۲۴۹ شرکت به شرکت‌های موجود در شهرهای مورد بررسی افزوده شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۰٫۸ درصد افزایش داشته است.خالص افزایش تعداد شرکت‌های داخلی به تفکیک شهرها نشان می‌دهد تنها در شهر تهران تعداد شرکت‌های موجود به میزان ۶٫۴ درصد در ۶ ماه اول سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزوده شده در حالی که این شاخص در سایر شهرهای بزرگ ۱٫۷......

در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بالغ بر ۳۰۸۵۶ شرکت به ثبت رسیده است. همچنین در دوره مورد بررسی حدود یک هزار و ۶۰۷ شرکت نیز به طور رسمی منحل شده‌اند. مقایسه این آمار با ۶ ماه اول سال ۸۷ نشان می‌دهد؛ شرکت‌های ثبت شده به میزان ۱٫۳ درصد و شرکت‌های منحل شده حدود ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند. بنابراین خالص شرکت‌های ثبت شده به میزان ۸٫۷ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایلنا، بانک مرکزی به تازگی گزارشی از ثبت و انحلال شرکت‌ها در شهرهای مورد بررسی خود منتشر کرده است که براساس آن در ۶ ماه اول سال ۸۸ با محاسبه و کسر شرکت‌های منحل شده(یک هزار و ۶۰۷ شرکت) به طور خالص ۲۹ هزار و ۲۴۹ شرکت به شرکت‌های موجود در شهرهای مورد بررسی افزوده شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۰٫۸ درصد افزایش داشته است.
خالص افزایش تعداد شرکت‌های داخلی به تفکیک شهرها نشان می‌دهد تنها در شهر تهران تعداد شرکت‌های موجود به میزان ۶٫۴ درصد در ۶ ماه اول سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزوده شده در حالی که این شاخص در سایر شهرهای بزرگ ۱٫۷ درصد کاهش داشته است. همچنین خالص افزایش تعداد شرکت‌ها در سایر شهرها در دوره مورد اشاره ۶٫۸ درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که این شاخص در شهرهای کوچک ثابت مانده و تغییر نکرده است.
بیشترین شرکت ثبت شده در گروه سهامی خاص
از کل شرکت‌های ثبت شده در دوره مورد بررسی بیشترین شرکت‌ها در گروه سهامی خاص به میزان ۴۶٫۵ درصد به ثبت رسیده‌اند. نزدیک به ۴۵٫۴ درصد با مسوولیت محدود، ۷٫۸ درصد تعاونی، ۰٫۲ درصد تضامنی به ثبت رسیده‌اند. سهم شرکت‌های سهامی عام و نسبی از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده ناچیز بوده است.
بیشترین شرکت ثبت شده در بخش ساختمان
از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده در ۶ ماه اول سال ۸۸ حدود ۳۱٫۷ درصد به بخش ساختمان اختصاص دارد که بیشترین آمار موجود در این زمینه است. پس از این بخش حدود ۲۲٫۵ درصد به بخش مستقلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار، ۱۶٫۹ درصد به بخش عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و کالاهای شخصی و خانگی، ۱۶٫۶ درصد به بخش صنعت(ساخت)، ۳٫۲ درصد به بخش کشاورزی، شکار و جنگل‌داری، ۲٫۷ درصد به سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی، ۲٫۱ به بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و ۴٫۳ درصد بقیه به سایر بخش‌های اقتصادی اختصاص دارد.
بیشترین ثبت و انحلال شرکت‌ها در تهران
در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بیشترین شرکت‌های ثبت و منحل شده در تهران رخ داده است. بدین‌معنی که حدود ۱۲ هزار و ۱۹۰ شرکت در تهران به ثبت رسیده که ۷۳۵ مورد منحل شده‌اند. پس از تهران بیشترین شرکت‌ها به ترتیب در شهرهای اصفهان با ۱۵۴۹ شرکت، شیراز با ۱۳۲۲ شرکت و مشهد با ۱۳۰۶ شرکت به ثبت رسیده است. در بخش شرکت‌های منحل شده، باز هم پس از تهران به ترتیب شهرهای اصفهان با ۱۴۳، کرج با ۹۸ و تبریز با ۶۱ شرکت بیشترین شرکت‌های منحل شده را به خود اختصاص داده‌اند.
ثبت تنها یک شرکت خارجی
هر آنچه که تاکنون بیان شد مربوط به وضعیت و تعداد شرکت‌های ثبت و منحل شده در داخل کشور بود. در این مدت خارجیان نیز در ایران فعال بوده‌اند. براساس آمار بانک مرکزی در ۶ ماه نخست سال ۸۷ حدود ۲۸ شرکت خارجی به ثبت رسیده که تعداد آنها با یک شرکت ثبت شده به ۲۹شرکت در ۶ ماه نخست سال ۸۸ رسیده است. بدین معنی که این شاخص با ثبت یک شرکت خارجی در ایران حدود ۳٫۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
زمین‌گیر شدن شرکت‌ها با واردات و رکود
مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: عمده‌ترین دلیل افزایش انحلال شرکت‌ها به سیاست‌های نادرست دولت در حوزه واردات باز می‌گردد زیرا زمانی که دولت بی‌رویه اقدام به واردات هر نوع کالا می‌کند به شدت فعالیت اقتصادی در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روند منجر به کاهش توان تولیدی و رقابتی واحدهای تولیدکننده می‌شود و در نتیجه آنها انحلال شرکت خود را ترجیح می‌دهند و از گردونه خارج می‌شوند.
او رکود را دومین دلیل افزایش انحلال شرکت‌های ثبت شده می‌داند: رکودی که کمی بیش از ۲ سال است بازار اقتصادی ایران را فراگرفته دلیل دیگری است که افزایش انحلال شرکت‌ها را موجب شده است.
به گفته تقوی این دو عامل از عمده‌ترین دلایل افزایش تعداد شرکت‌های منحل شده هستند که تحریم به طور غیرمستقیم نیز بر آن تاثیر منفی گذاشته است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که ثبت شرکت به معنای فعال بودن آن نیست و باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از شرکت‌ها تنها به ثبت می‌رسند بی‌آنکه فعالیت آنها منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر