به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

آب دریاچه ارومیه سرخ شد

 منبع: بی بی سی
بنابر گزارش‌ها، آب این دریاچه در شمال غرب ایران که به خاطر شوری آبش شهرت دارد، از اوایل مرداد ماه به رنگ سرخ متمایل شده است و در روزهای اخیر میزان سرخی آب آن، توجه همگان را به خود جلب کرده است. فرضیه های متعددی درباره علت سرخی دریاچه ارومیه مطرح شده است و همزمان مسئولان سازمان محیط زیست ماموریت یافته اند تا علت اصلی این پدیده زیست محیطی را بررسی کنند.......

فرضیه اول: کشند قرمز

شکور اکبرنژاد، نماینده تبریز در مجلس ایران، امروز (دوشنبه ۲۵ مرداد - ۱۶ اوت) گفت: "دو استان آذربایجان غربی و شرقی در حال حاضر از مشکل به وجود آمده برای دریاچه ارومیه در رنج هستند."
آقای اکبرنژاد گفت که برای بررسی فرضیه سرخ شدن آب دریاچه ارومیه بر اثر پدیده "کشند قرمز،" او از سازمان های جهاد کشاورزی و محیط زیست درخواست خواهد کرد تا آن را پیگیری کنند.
کشند قرمز به پدیده ای اطلاق می شود که بر اثر آن رشد جلبک‌های دریاچه و تالاب‌ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد و گسترش معنادار این جلبک‌ها بر بستر آب، رنگ دریاچه را تغییر می دهد.
از علل اصلی شکل‌گیری پدیده کشند قرمز می توان به ورود بی رویه پساب‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی به آب دریاچه ارومیه اشاره کرد که طی سال‌های اخیر بارها از سوی کارشناسان زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.
در همین حال، مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس تالاب‌های ایران در سازمان محیط زیست، طرح فرضیه کشند قرمز به عنوان علت اصلی سرخ شدن آب دریاچه ارومیه را منتفی دانسته است.
آقای باقرزاده کریمی، امروز (۲۵ مرداد) به خبرگزاری مهر گفت: "میزان شوری آب دریاچه ارومیه آن قدر زیاد است که جلبک‌های عامل کشند قرمز نمی توانند در این محیط زیست کنند."
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و در عین حال دومین دریاچه آب شور جهان محسوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر