به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

کهریزک و رازهایی که از پرده برون افتاد


یلدا آراسته
حکم تعلیق سه مقام قضایی از جمله  سعید مرتضوی صادر و به آنان ابلاغ شد ه است. این جدیدترین حکم از  دادگاه جنایات کهریزک است که  برای متهمین آن صادر شده است.صالح نیک بخت که  وکیل خانواده امیر جوادی‌فر، از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک است،گفته: "پس از تعلیق این قضات، تمامی شاکیان این افراد می توانند با مراجعه به داسرای کارکنان دولت، شکایت خود را از آنها ، مطرح و پیگیری کنند." بر اساس این حکم، این افراد  باید از سمت هایشان عزل شوند  و در خصوص اتهامات مطرح شده  در پرونده، مسئولیت.......
حکم تعلیق سه مقام قضایی از جمله  سعید مرتضوی صادر و به آنان ابلاغ شد ه است. این جدیدترین حکم از  دادگاه جنایات کهریزک است که  برای متهمین آن صادر شده است.  

صالح نیک بخت که  وکیل خانواده امیر جوادی‌فر، از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک است،گفته: "پس از تعلیق این قضات، تمامی شاکیان این افراد می توانند با مراجعه به داسرای کارکنان دولت، شکایت خود را از آنها ، مطرح و پیگیری کنند."

بر اساس این حکم، این افراد  باید از سمت هایشان عزل شوند  و در خصوص اتهامات مطرح شده  در پرونده، مسئولیت خویش را پذیرفته و خارج از مصونیت قضایی مانند شهروندان عادی پاسخگو باشند.

این نخستین حکمی است که سر انجام  گریبان سعید مرتضوی را می گیرد و او بعد از 24 سال که در مسند های دولتی بر سر کار بوده، به عنوان یک شهروند عادی در برابر دادگاه حاضر می شود.

این در حالی است که پیش از این به گفته وکیل مدافع خانواده امیر جوادی فر،درخواست وکلا و اولیای دم براینکه اگر دادگاه از نظر صلاحیت ذاتی نمی تواند مرتضوی (دادستان وقت تهران) را محاکمه کند، حداقل او را به عنوان مطلع در این دادگاه احضار کند، نیز  مورد توجه و موافقت قرار نگرفته بود.

رازی از پرده برون شد

"آنچه در این میان مطرح است در خصوص برخی از رفتارهای [...] است که اگر به‌طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند، نشنیده بودم، باورشان حداقل برای من و شما که در طول قریب به نیم قرن سردی و گرمی روزگار را چشیده‌ایم سخت بود. از برخوردهای خشن و بی‌محابا، آنچنان که بعد از گذشت قریب به 40 روز همچنان اوضاعشان غیرعادی است و عوارض آن روی بدنشان قابل مشاهده است. هتاکی و ابراز دشنام و فحاشی رکیک به افراد و نوامیس بازداشت‌شدگان و مردمی که برای نماز جمعه آمده بودند صورت گرفت. رفتارهایی که در فرهنگ دینی و اسلامی هیچ یک از گروه‌ها جایی ندارد و نشان‌دهنده آن است که افرادی برای این کار استخدام شده‌اند که حتی با اصول بدیهی اسلام آشنایی ندارند و البته شایعاتی نیز مطرح شده که فعلا به آن نمی‌پردازم."

این بخشی از نامه مهدی کروبی به آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود که روزهای پر التهاب سال گذشته را داغ تر کرد.

شاید به دنبال افشا گری های مهدی کروبی بود که پرونده بازداشتگاه کهریزک که بعد از دستور مستقیم آیت الله خامنه ای برای تعطیلی آن باید بسته می شد ، باز ماند و ادامه پیدا کرد.

به دنبال بالا گرفتن شایعات بازداشتگاه کهریزک، مجلس پيشنهاد مصطفي کواکبيان عضو فراکسيون خط امام(ره) را برای تشکیل   هیات  تحقيق و تفحص از وضعيت بازداشتگاه ها در کميسيون حقوق و قضايي  تائید کرد.

تصویری واقعی از کهریزک

 تا آن موقع دیگر خبر این بازداشتگاه آنقدر در میان مردم پخش شده بود که صدا و سیما نیز مجبور شد که در این خصوص اقدامی بکند.

 بخش خبري 20:30 كه به تهيه و انتشار اخبار يكسويه شهرت دارد ،‌در اقدامي نادر ،‌ گزارشي نسبتاً‌ مفصل از بازداشتگاه كهريزك و جنايت هاي صورت گرفته در آن را پخش کرد به گونه اي كه اين بخش خبري كوتاه ،‌اين بار تا دقايقي بعد از ساعت 21 نيز ادامه يافت.

در اين گزارش ،‌ براي اولين بار تصاويري نزديك از بيرون و درون بازداشتگاه مخوف كهريزك به نمايش در‌آمد كه نشان مي داد ،‌اين مكان ، نه يك بازداشتگاه متعارف كه مجموعه اي از سوله ها و بناهاي احداث شده در يك محيط بياباني بوده است.

آغاز جنایت در کهریزک

چهار روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری یک گروه بیست و دو نفری از دستگیر شدگان بعد از انتخابات به کهریزک منتقل شده اند.

 اما همه چیز از  هیجدهم تیر شروع شد  که در آن روز پلیس ۲۷۰ نفر را دستگیر و ۱۴۵ نفر آنها را روز جمعه نوزدهم تیر به کهریزک منتقل می کند.

بنا به گزارشی که مجله "پنجره" در شماره یازدهم خود منتشر کرد ، سه روز بعد و در 22 تیر ماه خبر این بازداشتگاه به گوش آقای خامنه ای می رسد .

آقای خامنه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دستور می دهد که همان روز "باید بازداشتگاه کهریزک تعطیل و در صورت نیاز، بازداشت شدگان همگی به زندان های رسمی منتقل گردند."

این دستور به سعید مرتضوی دادستان وقت تهران ابلاغ می شود که در آن زمان مسولیت این بازداشتگاه را نیز در اختیار داشته است.

با این همه مرتضوی با این استدلال که جا در زندانهای دیگر وجود ندارد ازاجرای این کار طفره می رود اما آقای جلیلی تاکید می کند که "در صورت نداشتن جا در سایر زندانها، بازداشت شدگان همین روز آزاد گردند."

 این روایتی است که سعید مرتضوی آن را انکار می کند و می گوید که چنین دستوری با این تاکید به او ابلاغ نشده است.

این گزارش اصرار دارد که دستور آقای خامنه ای برای بسته شدن این بازداشتگاه قبل از آن بوده است که کسی جان خود را از دست بدهد.

تعطیلی بعد از مرگ چهار نفر

خبرگزاری های ایران خبر تعطیلی بازداشتگاه کهریزک  را 6 مرداد ماه اعلام کردند. بازداشتگاهی که به خاطر "نداشتن استانداردهای لازم " تعطیل شد تا مرداد ماه  چهار کشته به جا گذاشته بود.

بعد تر مشخص شد که محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی که مرگ آنها توسط نیروهای امنیتی به علت مننژیت گزارش شده بود بر اثر شکنجه جان باخته بودند. چند روز بعد نام امیر جوادی فر و رامین آقا زاده قهرمانی  نیز به کشته شدگان کهریزک اضافه شد.

حکم اعدام برای دو ناشناس

متهم به قتل امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی  علاوه بر "اعدام"، به تحمل حبس، انفصال موقت از خدمت، پرداخت جزای نقدی، تحمل شلاق تعزیری و پرداخت دیه هم محکوم شده اند. 

 تیر ماه امسال سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی،  با صدور اطلاعیه ای، دو تن از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک را که قاتلان این سه نفر معرفی شده بودند  بدون ذکر نام و مشخصات و به اتهام "ضرب و جرح عمدی منجر به قتل"، به "قصاص نفس" (اعدام) محکوم کرده بود.

متهم  اصلی مرتضوی است

به رغم حکم اعدامی اینچنینی برای این  دو نفر بازهم این سعید مر تضوی است که متهم اصلی جنایات کهریزک شناخته می شود.

هيات تحقيق و تفحص مجلس، سال گذشته  تقصير اصلي را متوجه سعيد مرتضوي؛ دادستان سابق تهران  كه  به دستور رييس وقت قوه قضاييه اختيار بازداشتگاه كهريزك را بر عهده داشته است، دانست و اعلام کرد :" دستور اعزام بازداشت شدگان 18 تيرماه 88 به كهريزك را مرتضوي شخصا صادر كرده بود. در اثر رفتارهاي خشونت بار ماموران با بازداشت شدگان،  محسن روح‌الاميني، امير جوادي‌فر و  محمد كامراني جان باختند. "

اما مرتضوی این اتهام را قبول نکرد. او اعلام کرد که  هيچ گونه مسئوليتي را در رابطه با زندان كهريزك و آزار و شكنجه و قتل زندانيان در آن، نمی پذیرد.

او در جوابیه خود آورد: "  اساسا عمده مدتي كه ‌١٤٧ نفر از متهمين آشوب‌هاي ‌١٨ تير در كهريزك به سر مي‌بردند اينجانب در مرخصي بودم.لذا انتساب مطالب مورد اشاره برخي رسانه‌ها به فردي كه در ايام مذكور در مرخصي بوده اشتباهي است كه از روي غرض ورزي طراحي مي‌گردد."

حکم تشویقی برای مرتضوی

اندکی بعد از این اتهامات و جوابیه در حالی که هنوز هیچ مرجع قضائی پاسخگویی نکرده بود مرتضوی با حکم احمدی نژاد سمتی جدید یافت. وی به عنوان نماينده ويژه رييس جمهور و رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب شد.

جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي اصفهان و علوم‌پزشكي اصفهان جنبش عدالت‌خواه دانشجويي از جمله تشکل هایی بودند که در نامه هایی سرگشاده به رئیس دولت  به انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ادامه فعاليت وي در اين سمت اعتراض كردند. اما این حکم بی توجه به افکار عمومی تا کنون تغییری نیافته است.

نام دیگری که فراموش شد

در پرونده بازداشتگاه کهریزک  نام سردار احمد رضا  رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در  میان بود .

او در زمان اجرا طرح امنیت اجتماعی، کهریزک را مکان مناسبی برای "مجازات گردن کشان و اراذل و اوباش سابقه دار در نظر گرفت تا هوای جهنمی بالای چهل درجه جنوب تهران و فقدان امکانات اولیه بهداشتی برای زندانیان و محدودیت ها و شرایط سخت بدنی، آنها را به خود آورد."

با این همه رادان بعد از منتشر شدن اخبار کهریزک ،  فجایع  این زندان را "یک اشتباه کوچک" خواند.و در هیچ کدام از تحقیقات و دادگاه ها نامی از او برده نشد.

عدالت  کی اجرا می شود ؟

عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی که یکی از کشته شدگان کهریزک است، سال گذشته و پیش از آن که دادگاهی برای عاملان این جنایات برگزار شود گفته بود: "ما امیدواریم با عوامل اصلی و پشت صحنه پرونده برخورد شود و فقط به مجازات این چند نفر عناصر سطح پائین و محلی جنایت بسنده نشود، عدالت واقعی زمانی اجرا می شود که آمران و مجوز دهندگان انجام این جنایت که در پست های بالای کشوری، قضایی و دانشگاهی قرار دارند، مجازات شوند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر