به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

نمی‌رسیم تا پایان سال بودجه را بررسی کنیم

منبع: کلمه
نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰، اعلام کرد:‌ با توجه به تاخیر صورت گرفته مجلس حتماً به بررسی این لایحه قبل از پایان سال نمی رسد. به گزارش خانه ملت، محمدرضا خباز در پایان جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۶۱ آئین نامه داخلی،‌گفت: تا به امروز لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس تسلیم نشده است. وی با اشاره به تعطیلی جلسات علنی مجلس در هفته آینده به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه، خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد پس از...............

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰، اعلام کرد:‌ با توجه به تاخیر صورت گرفته مجلس حتماً به بررسی این لایحه قبل از پایان سال نمی رسد.
به گزارش خانه ملت، محمدرضا خباز در پایان جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۶۱ آئین نامه داخلی،‌گفت: تا به امروز لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس تسلیم نشده است.
وی با اشاره به تعطیلی جلسات علنی مجلس در هفته آینده به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه، خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد پس از تعطیلی یک هفته ای مجلس بودجه را ۲۴ بهمن ماه به نمایندگان ارائه دهد با توجه به اینکه ۲۵ روز کاری قبل ازتعطیلات عید داریم به بررسی آن نمی رسیم.
خباز یادآور شد: نمایندگان طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حداقل ۳۵ روز برای بررسی لایحه بودجه وقت لازم دارند.
نماینده مردم کاشمر با خطاب قرار دادن رئیس مجلس، ‌گفت: جناب آقای رئیس خواهش ما از جنابعالی این است که تکلیف ما، مردم و رسانه ها را در خصوص بررسی لایحه بودجه سال آینده باتوجه به تاخیر دولت روشن کنید.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: ‌پس از گذشت ۳۲ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این برای اولین بار است که مجلس نمی تواند لایحه بودجه سال آینده را تا پایان سال بررسی و تصویب نهایی کند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به وارد دانستن تذکر خباز، گفت: تذکر شما درست است و دولت باید تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس می کرد.
عصر ایران هم در این باره، در گزارشی نوشت:
طبق قانون ، دولت موظف است تا ۱۵ آذر ماه هر سال لایحه بودجه سال آتی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند تا مجلس فرصت کافی برای کندوکاو و بررسی بودجه را در اختیار داشته باشد.
این در حالی است که دولت های نهم و دهم در ۶ سال گذشته همواره با تاخیر، لایجه بودجه را به مجلس تقدیم کرده اند به نحوی که زمان لازم برای بحث و بررسی درباره مواد لایحه بودجه برای نمایندگان نمانده است.
اگر تاخیر در ارایه لایجه بودجه به مجلس در یک یا دو سال از فعالیت ۶ سال گذشته دولت محترم بود ، می شد با عینک اغماض به تاخیر دولت نگاه کرد ، اما وقتی دولت از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ لایحه بودجه را با تاخیر یک تا دو ماهه به مجلس ارایه می کند نمی توان آن را سهوی دانست و لذا ظن عمدی بودن تاخیر در ارایه لایحه بودجه به مجلس تقویت می شود.
دولت های آقای احمدی نژاد از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ هر ساله بین ۳۲ تا ۵۶ روز درارایه لایحه بودجه به مجلس تاخیر داشته است.(البته امسال تا به امروز ۵۶ روز تاخیر داشته که رکورد تاخیرها شکسته شده و معلوم نیست آقایان کی لایحه را به مجلس خواهند آورد؟)
به نظر می رسد در تحلیل و ارزیابی دلیل تاخیر دولت در ارایه بودجه به مجلس با توجه به اینکه این رفتار در ۶ سال گذشته تداوم داشته است ، چاره ای جز این نداریم تا آن را اقدامی هدفمند و برای محدودسازی وقت نمایندگان و کمیسیون های مختلف مجلس برای بررسی لایحه بدانیم.
دلایل دولت محترم از این اقدام را می توان تا حدودی درک کرد چرا که به نظر می رسد دولت نمی خواهد نمایندگان وقت زیادی برای دخل و تصرف و تغییر مواد لایحه بودجه در اختیار داشته باشند و نهایتاً مجبور شوند برای بلاتکلیف نماندن مملکت ، آن را تصویب کنند ، اما دلیل اینکه چرا مجلس شورای اسلامی در ۶ سال گذشته در برابر این اقدام خلاف قانون دولت مماشات کرده است ،اصلا قابل توجیه به نظر نمی رسد.
جالب اینجاست که دولت نیز همه ساله ، لایحه بودجه را هنگامی می فرستد که قبل از آن ، مجلسی ها و هیات رئیسه ، مدام از دولت خواهش و تمنا کرده یا خط و نشان کشیده اند که لایحه را بیاورید! همین دیروز نیز یکی از اعضای هیات رئیسه دوباره به رئیس جمهور زنگ زد که “پس چی شد این لایحه؟!”
باید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ( که امسال آخرین سال فعالیت خود در دوره هشتم مجلس را پشت سر می گذارند ) پرسید که در ۳ سال دوره فعالیت خود در مجلس چه اقدامی عملی برای جلوگیری از این نقض صریح قانون از سوی دولت انجام داده اید تا لااقل از حیثیت ، جایگاه و شان نمایندگی خود دفاع کنید ؟
چرا نتوانسته اید و نمی توانید دولت را موظف و مکلف به ارایه لایحه بودجه با کمترین تاخیر به مجلس کنید و از چه می ترسید ؟ آیا مردمی که شما را بر کرسی های سبز بهارستان نشانده اند به شما رای داده اند تا در برابر قانون شکنی ها مماشات کنید یا اینکه به شما رای داده اند تا قوانین کشور را تصویب کرده و بر اجرای درست و صحیح آن نظارت کنید ؟
شما که نماینده هستید و بابت نمایندگی مردم از کیسه ملت حقوق می گیرید و به اصطلاح تنها مرجع تصویب قوانین در کشور هستید ، چرا در ۶ سال گذشته ( در مجالس هفتم و هشتم ) نسبت به این قانون شکنی آشکار دولت مماشات کرده اید و چشم بر آن بسته اید ؟
اگر در مورد ضمانت اجرایی عدم ارسال به موقع لایحه هم خلا قانونی وجود دارد ، باز هم تقصیر نمایندگان قانونگذار است که فکری برای این معضل همه ساله نکرده اند.
گویا آقایان و خانم های نماینده ملتفت نیستند که لایحه بودجه با همه لوایح دیگر فرق می کند و سرنوشت کشور را حداقل در یک سال آینده در همه حوزه ها تعیین می نماید.
یک نماینده زمانی که می بیند کاری از دستش بر نمی آید اگر وجدان داشته باشد باید استعفا دهد و بیش از این از کیسه ملت حقوق نگیرد ، آیا شما حداقل از انجام این کار کوچک هم ناتوان مانده اید ؟
خطاب این نوشته به نمایندگانی است که می گویند دغدغه مردم و قانون را دارند وگرنه خطاب آن به برخی نمایندگانی که خود به صراحت به وکیل الدوله بودنشان افتخار کرده اند نیست ، چرا که آنها از قبل تکلیف خود را مشخص کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر