به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

قائم مقام ولایتی در زمان وزارت خارجه؛ آماده مذاکره با آمریکا حتی در قعر جهنم!

قائم مقام علی اکبر ولایتی در وزارت امور خارجه دولت هاشمی، برای مذاکره با آمریکا ابراز تمایل کرده است؛ حتی اگر این  مذاکره به گفته‌ی او در قعر جهنم انجام گیرد. این در حالی است که ولایتی هنوز به پرسش های متعدد مطرح درباره مذاکرات خود با والری جارت مشاور اوباما در آمریکا پاسخ نداده است. به گزارش کلمه، محمدجواد لاریجانی که سابقه مذاکره با نیک براون انگلیسی را در..........



 قائم مقام علی اکبر ولایتی در وزارت امور خارجه دولت هاشمی، برای مذاکره با آمریکا ابراز تمایل کرده است؛ حتی اگر این  مذاکره به گفته‌ی او در قعر جهنم انجام گیرد. این در حالی است که ولایتی هنوز به پرسش های متعدد مطرح درباره مذاکرات خود با والری جارت مشاور اوباما در آمریکا پاسخ نداده است.
به گزارش کلمه، محمدجواد لاریجانی که سابقه مذاکره با نیک براون انگلیسی را در پرونده خود دارد بر این باور است که اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم.
این برادر رئیس دو قوه پیش از این نیز گفته بود که در مورد شرایط کنونی برای مذاکره با غرب، من یکی از رک‌گو‌ترین اشخاص هستم. ما مذاکره با آمریکا را ترجیح می‌دهیم. باید نشست و مذاکره و گفت‌وگو کرد.
امروز همچنین برادر او، صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی هم در مورد ارتباط با آمریکا گفت: ارتباط با آمریکا ساده نیست و آمریکایی‌ها گمان نکنند که با آمدن پشت میز مذاکره با ایران می‌توانند از ملت ما باج بگیرند.
برادر دیگر آنها، علی لاریجانی، هم چند روز قبل گفته بود که باید همین جا با آمریکایی ها تعیین تکلیف کنیم و اگر جلوتر برویم، کار سخت می شود.
با وجود اعتراف صریح محافظه کاران به علاقه مندی به از سرگیری مذاکره با امریکا، اما خبر کلمه که از مذاکرات پنهانی علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبری در آمریکا پرده برداشته بود، با تکذیب رسانه ای این طیف مواجه شد. تکذیب هایی که در واقع بیشتر به نوعی طفره رفتن از بحث می مانند و نه رد اصل موضوع.
کلمه در تحلیل خود صرفا از مقامات مذاکره کننده خواسته بود که منافع ملی را دستمایه توافقات پشت پرده نکنند و یادآوری کرده بود که وفاق ملی بالاترین سرمایه دیپلمات ها برای آغاز هر مذاکره و گفت و گوی مستقیمی است. در آن یادداشت که واکنش های زیادی در فضای رسانه ای و مجازی به همراه داشت، نویسنده تصریح کرده بود بی شک منتقدان حاکمیت از مسئولان فعلی مشتاق ترند به اینکه حاکمیت، عقلانیت به خرج دهد و کشور را بیش از این در معرض خطر قرار ندهد و در مسیر سقوط رها نکند. آیا حاکمان فکر نمی کنند که یک قدم هم آنها باید برای حل مساله بردارند و قبل از حل مشکل با اهالی واشنگتن، مشکل خود را با اهالی تهران حل کنند؟
اینک جواد لاریجانی با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا می گوید: مذاکره با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد. اوایل انقلاب عده ای از دوستان اصلاح طلب که سوپررادیکالیسم بوده اند، مذاکره با آمریکا را تابو می دانستند اما انگار روح القدوس در آنان نازل شد و تبدیل به یک سوپرلیبرالیسم شدند.
البته این سیاستمدار پیشین از مذاکرات پشت پرده خود با انگلیس ها سخنی به میان نمی آورد. یک ماه مانده به انتخابات دوم خرداد ۷۶ وی که رییس مرکز پژوهش های مجلس بود در مذاکره ای با نیک براون مدیرکل وزارت خارجه انگلیس، تلاش کرد در دیداری که در لندن برگزار شد نظر انگلیس ها را نسبت به کاندیدای جناح راست تغییر دهد و به آنان اطمینان دهد که منافع غرب در گروی پیروزی این کاندیداست.
مذاکره ای که بازتاب وسیعی در محافل سیاسی به همراه داشت و حاکی از خط مشی و دیدگاه این بخش از سیاستمداران بود که برای رسیدن به قدرت ابایی ندارند حتی با بزرگترین کشورهای استعماری به مذاکره پنهانی بنشینند.
بدین ترتیب اعتراف جواد لاریجانی به تمایل حاکمیت برای مذاکره و اعلام آمادگی صریح او برای انجام مذاکره حتی در قعر جهنم! نشان می دهد که آنچه مورد نگرانی کلمه بود، کاملا جدی است و این احتمال هست که اگر دلسوزان کشور و انقلاب به موقع فعالیت نکنند و تذکر ندهند، ممکن است حاکمان بخواهند به جای مذاکرات شفاف و از موضع عزت، به زد و بندهای پنهانی و ذلیلانه رو بیاورد.
هر چند لاریجانی از استراتژی تعامل با دشمن سخن گفته است و می افزاید که اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم. اما نگفته است که این منافع را چه کسی تعیین می کند و آیا نظام مبتنی بر قبیله گرایی و اقتدارطلبی قادر خواهد بود منافع عمومی و ملی ایرانیان را تامین نماید.
پیشتر میرحسین موسوی نسبت به این مساله هشدار داده و در توصیف سیاست خارجی اقتدارگرایان گفته بود همان وقتی که آنان مناسبات بین‌المللی کشور را به اغراض تبلیغاتی آلوده کردند و از خردورزی و متانت کناره گرفتند می‌شد حدس زد که به زودی مصالح بلندمدت مردم را به هیچ معامله خواهندکرد.
وی همچنین تاکید کرده بود که جنبش سبز باید از تمام توان بین المللی خود استفاده کند تا به قدرتهای خارجی نشان دهد به آنها اجازه نمی دهد از ضعف وعدم مشروعیت دولت کنونی استفاده و به استقلال، تمامیت ارضی و منافع عالی کشور آسیب رسانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر