به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

روحانیت، رهرو بی‌حساسیت حسین

 شهاب عمو پور

یک قتل دیگر، به مجموعه ی قتل های رخ داده در زندان های جمهوری اسلامی ایران اضافه شد؛ در زندان های حکومتی که مقامات ارشدش روحانی اند و به نام خدا و جانشینیِ وی، حکم می رانند. آیت الله "مجتهدی" نقل می کند از دورترهای قبل از انقلاب و از اولیاء دین که آن قدر بینش داشتند که بر سر سفره ی ناشناخته..................

*نظرات وارده در یادداشت لزوما بیانگر دیدگاه 88 نمی باشد 


یک قتل دیگر، به مجموعه ی قتل های رخ داده در زندان های جمهوری اسلامی ایران اضافه شد؛ در زندان های حکومتی که مقامات ارشدش روحانی اند و به نام خدا و جانشینیِ وی، حکم می رانند. آیت الله "مجتهدی" نقل می کند از دورترهای قبل از انقلاب و از اولیاء دین که آن قدر بینش داشتند که بر سر سفره ی ناشناخته هم، لقمه ی حرام را از حلال تمییز می دادند. وی خاطره ای از دوران رضاخان و از آیت الله "کریم حائری" یاد می کند که به باغ انگوری دعوت شده بود در شمال تهران و وقتی صاحب باغ، ظرف انگور به پیش آورد، آیت الله درنگی کرد و دست به آن نبُرد و پرسید: «از کجا آورده ای؟» صاحب باغ توضیح داد که «انگورهای باغِ من خوب نرسیده بودند و این شد که دستی به خفا بردم در باغ همسایه و خوشه ای چیدم و به نزدتان آوردم». روحانیان دوره پهلوی و قجر و پیش از آن، به ادعای خودشان لقمه ی حرام را با نگاه از حلال تمییز می دادند و روحانیان دوران برقراری حکومت اسلامی، با چشم هایی که به هرکجایی اجازه دارند بگشایند تا ببینند، نه نسبت به قتل نفس منتقدان در زندان واکنشی دارند و نه دغدغه ی برقراری عدالت و نه گرسنگی مردم و نه پراکندگی دروغ و نه...؛ تنها یک چیز را ملال شان میاید و فریادشان را زود به آسمان می برد: بیرون آمدن مو و نامطلوب بودن پوشش ظاهری دختران و بانوان ایران.
 
مرجع ثقل خدمتگزار، در خدمت مردم غیرمنتقد
 در روزهایی که همچنان بر رقم زندانیان سیاسی و منتقدان اجتماعی روزه دار و اعتصابی، افزوده می شود، آیت الله "نوری همدانی" از مراجع همسو با حاکمیت و ساکن قم، رهسپار عراق شده. آیت الله "سیدمحمد حکیم" که وی نیز از مراجع تقلید و ساکن نجف است، پذیرایش شده و گفته: «مرجعیت، مرکز ثقل عالم تشیع است و وظیفه امروز، روحیه دادن به تشیع و ارتباط با مردم است و روحانیت باید در خدمت رسانی به مردم بیش از دیگران تلاش کند. باید همانگونه که مردم در زمان ائمه با اهل بیت(ع) ارتباط داشتند، امروز نیز مرجعیت در خدمت مردم باشند و مردم نیز برای حفظ دین با علما ارتباط برقرار کنند». آیت الله نوری همدانی هم در تأیید دغدغه های آیت الله حکیم و با نگاهی به مسائلی که امروز در کشور ایران جریان دارد، به عنوان یکی از مراجع ایران که از تأیید آیت الله خامنه ای نیز برخوردار است، چنین عنوان کرده: «دفاع از جمهوری اسلامی، نمونه‌ای از ارتباط مردم با حکومت و رهبری است. پیوند امت با رهبر معظم انقلاب وصف ناپذیر است و این مردم با روحانیتِ خدمتگذار ارتباطی تنگاتنگ در طول تاریخ داشته و خواهند داشت». وی در مورد منتقدان رهبری، چه آن هایی که نامه های معترضانه از زندان یا حصر خانگی، خطاب به رهبر ایران می نویسند و چه آنها که همچون "ستار بهشتی" که در وبلاگ خویش در نقد آیت الله خامنه ای می نوشت و در هنگام بازجویی به قتل رسید، سخنی با مراجع ساکن عراق رد و بدل نکرده است.
 
زود! بفرمایید به راهِ راست
حجت الاسلام "صدرالدین شریعتی"، از آن گروه روحانیونی است که در این روزها، از وظیفه ی خود عدول نمی کنند و چشمی بیدار بر اوضاع دارند. وی خود می گوید: «من نمی‌توانم برای خوشآمدِ کسی، از وظیفه ی دینی و شرعی خود گذشت کنم». البته آن وظایف دینی و شرعی که بر عهده ی وی است، در مباحث نظری و علمی و اخلاقی ای است که ربطی به جان انسان ها و حقوق مسلمانان آزاد در جامعه، یا محبوس در زندان، ندارد. وی که رییس دانشگاه علامه طباطبایی تهران است، از انحراف دانشجویان ابراز نگرانی می کند و می گوید: «اگر ببینیم دانشجویی در دانشگاه دچار رهزن‌های سیاسی و اخلاقی شده، وظیفه داریم که آنها را به راه راست هدایت کنیم. عده‌ای از این موضوع خوششان نمی‌آید، اما من نمی‌توانم برای خوشآمد کسی از وظیفه ی دینی و شرعی خود گذشت کنم».
شریعتی می خواهد که ریه آن کج روی را بخشکاند و اعلام داشته است: «ماجایی برای اساتید ضداسلام در دانشگاه نداریم، این اساتید گردن دانشجویان را از لحاظ شخصیتی، فطری، فرهنگی و اخلاقی می‌زنند». وی نگفته که چگونه این جداسازی ها را در مورد اساتید و آن به راه راست آوری ها را در مورد دانشجویان اجرا خواهد کرد، و آیا قصد دارد این کار را در حراست دانشگاه انجام دهد، یا به پلیس و قوه ی قضاییه معرفی کند تا استاد و دانشجو همگی تحت بازجویی هایی شبیه به بازجویی ستار بهشتی قرار بگیرند.
 
روحانی، اقتصاد؛ مُحرم، اخلاق نذری
بخشی از روحانیتِ امروز، به دنبال تدوین و تصویب " آیین نامه ی اقتصاد مقاومتی" هستند. خبرگزاری مهر به نقل از حجت الاسلام "قریشی" معاون فرهنگی-سیاسی نهاد نمایندگی ولایت فقیه در در دانشگاه های کشور، خبر می دهد که «آیین نامه تبیین اقتصاد مقاومتی با همکاری وزارتخانه های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در قالب توافق نامه ای 4 جانبه به دانشگاههای کشور ابلاغ شد». این آیین نامه به منظور ایفای نقش دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و معاون سیاسی-فرهنگی مقام رهبری در دانشگاه ها اضافه می کند که «جهت دهی به پایان نامه های دانشجویان، یکی از اهداف ابلاغ آیین نامه های مذکور بوده است».
همچنین، این بخش از روحانیت که تحت امر رهبری است، پیش پیش به دنبال فراهم آوردن ساز و کار برپایی مراسم محرم در دانشگاه هاست؛ قریشی اعلام کرده: «بیش از 450 مُبلّغ هیأت دانشجویی برای حضور در دانشگاه ها به ثبت رسیده که به دانشگاه ها برای ایام دهه نخست محرم اعزام می شوند».
در ضمن، وی اعلام داشته: «افراد علاقه مند می توانند به جای توزیع نذری در میان دسته جات و عزاداران، کمک های خود را به فعالیت های فرهنگی ای همچون: راه اندازی سایت های اینترنتی فرهنگی یا ارسال پیامک های اخلاقی و مذهبی به دانشجویان در ایام محرم اختصاص دهند».
طبیعی است که از نظر قریشی، فعالیت های روشنگرانه ی اینترنتی در ماه محرم، به سان آن چه که ستار بهشتی می کرد، در زیر مجموعه ی این فعالیت های نذریِ برشمرده، قرار نگیرند.
 
منطق حسینی، عقوبت حسینی
اعزام مُبلّغ مذهبی در ماه محرم، علاوه بر بخش دانشجویی، در شکل کلّی آن نیز همچنان زیر نر نهادهای روحانیتِ حاکمه انجام می شود. محرم که در فرهنگ شیعی با عنوان "ماه خون و قیام" از آن یاد می شود، فرصتی است برای تبلیغ عدالت و آزادگی و زیر بار ظلم و ستم نرفتن و بر ظلم شوریدن. آیت الله "قربانی" نماینده ی رهبر ایران در استان گیلان می گوید: «آنچه که مهم و حیاتی بوده و هست این که، ما بتوانیم "منطق حسینی" را که از عناصری همچون امر به معروف ونهی از منکر و مبارزه با ظالم، حمایت از مظلوم و ... تشکیل می شود، رواج دهیم».
اکنون و به گفته ی حجت الاسلام "احمد واعظی" رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، با وجود مشکلات مالی، بالغ بر 6000 تن از مبلغان آماده شده اند تا برای انجام مأموریت خویش بالای منابر، به شهرهای مختلف کشور اعزام شوند. چند روزی است که احمد واعظی و دیگر مسولان حوزوی کشور، از کمبود بودجه برای چنین اعزام هایی ابراز گلایه کرده و می گویند: «مشکلات مالی مزید بر علت شده تا دفتر تبلیغات اسلامی برای اعزام مبلغان در ماه محرم با مشکلاتی مواجه گردد». واعظی از اوضاع فرهنگی خیلی نگران است و به همین جهت است که بر انجام بهینه ی این پروژه اصرار دارد: «امروز یکی از رسالت‌های مهم در حوزه تبلیغ دین است. متاسفانه علی رغم تلاش‌های روحانیت و دستگاه‌های فرهنگی، وضع فرهنگ عمومی خوب نیست، بخصوص در شهرهای بزرگ مشکلاتی وجود دارد که این مسائل وظیفه نهاد روحانیت و مراکز تبلیغی را سنگین تر می‌کند». ولی معلوم نیست که آیا مبلغانی که برای درست کردن اوضاع فرهنگی وتبلیغ دین به شهرهای کوچک و بزرگ فرستاده می شوند، آیا برحسب سیاق دیرین در ماه محرم، اجازه ی انتقاد از مسئولان و کارگزاران نظام همچون رهبر جمهوری اسلامی را دارند، یا این که آنها نیز همچون ستار بهشتی، در صورت شوریدن بر ظلم، مورد عقوبت قتل قرار خواهند گرفت.
 
عقلانیت، بی حساسیت
آیت الله "جوادی آملی" که از فقها و مراجع تقلید تراز اول کشور است و بسیاری از مقلّدان و روحانیان دیگر نیز، برای روشن شدن چراغ طریق خویش، از محضر وی بهره می برند، در جدیدترین سخنرانی خویش برای خطبای نخبه ی کشور می گوید: «امیرالمومنین‌ (ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه مسئولیت اصلی انبیا‌ (ع) را عقلانی کردن جامعه بیان کرده‌اند؛ بنابراین اگر خطبا، وعاظ و مدرسان بخواهند از انبیا‌ (ع) ارث ببرند، باید جامعه را به سمت عقلانیت سوق دهند». وی به آنها هشدار می دهد که «کار شما تفقه در دین و انذار است». اما انذاری که از آن سخن می گوید را روشن نمی کند که در چه زمینه ای از عقلانیت باید باشد و آیا می شود به مانند ستار بهشتی و سایر منتقدان نظام، با مدرک و آیه و کارشناسی و دلیل و برهان علمی و عقلانی، اشتباهات مسئولان را به آنها گوشزد کرد یا خیر. بعد هم، عقلانیتِ سفارش شده را به کناری می گذارد و از ماوراء است که مدد می گیرد و می گوید: «خدایی که کمک کرد تا کشور با 8 دلار اداره شود، امروز هم همان خدا وجود دارد. حسین بن علی(ع) مملکت را حفظ کرده است».
 
اشکالات سکسی
آیت الله "ناصر مکارم شیرازی"، از دیگر مراجع بلند پایه ی کشور نیز، درگیر با مسائلی اجتماعی ست که ربطی با دغدغه های اجتماعی-سیاسی ستار بهشتی و چون اویی ندارد. وی همچنان مشغول پاسخگویی به مسائل جنسی و ارتباطی و حرام و حلال کردن آنها ست، از جمله: «ارتباط نوشتارى و نامه نگارى دختر و پسر بالغ نامحرم از طريق كامپيوتر و شبكه اينترنت، با توجّه به این که این گونه ارتباط ها غالبا منشأ مفاسدی می شود، جایز نیست». دیگر که «تجربه هاى مكرّر در مكرّر، نشان داده رابطه هاى دختران و پسران دام هاى شيطان است، و منجر به خلاف شرع مى شود. بنابراين تنها در صورتى كه قصد ازدواج داشته باشند، آن هم به مقدارى كه براى شناخت يكديگر لازم است، مى توانند تماس بگيرند». همچنین، شفاف سازی این که «بوسيدن سر و دست زنان و مردان سالخورده فاميل به جهت احترام، كه نامحرم هستند، اشکال دارد». تازه تر: «صحبت های عادی با اقوام نامحرم در مجالس اشکال ندارد؛ ولی شوخی با آنها اشکال دارد». مورد ویژه: «نشستن افراد فامیل که نامحرم هستند بر سر یک سفره، در صورتی که جهاتِ شرعی را رعایت کنند، مانعی ندارد».
هنوز کسی نتوانسته از فقها و مراجع همسو با استبداد دینی حاکم بر ایران پاسخ بگیرد که آیا به حبس افکندن، به مشت و لگد گرفتن، به زنجیر بستن، به زیر دست و پا انداختن، به خواهر و مادر و همه کس زندانی دشنام روا داشتن، و به قتل رساندنِ وی در هنگام بازجویی یا پس از آن، در زندان های حکومتی که با نام اسلام و با انتساب جانشینی رهبرانش به انبیاء و اولیایی همچون حسین بن علی اداره می شود، "اشکال دارد؟" یا "اشکال ندارد؟".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر