به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

هنوز تعیین علت فوت مقدور نیست

 کلمه

دادستانی تهران پس از گذشت سه هفته از قتل ستار بهشتی در زندان، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هنوز تعیین علت قطعی مرگ این زندانی سیاسی مشخص نیست! با این حال در اطلاعیه دادستانی پس از ذکر مقدمات مفصل و مطول، این نظر با قید احتمال از قول کمیسیون پزشکی قانونی نقل شده که ممکن است مرگ ستار بهشتی بر اثر “شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن.....................



 دادستانی تهران پس از گذشت سه هفته از قتل ستار بهشتی در زندان، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هنوز تعیین علت قطعی مرگ این زندانی سیاسی مشخص نیست! با این حال در اطلاعیه دادستانی پس از ذکر مقدمات مفصل و مطول، این نظر با قید احتمال از قول کمیسیون پزشکی قانونی نقل شده که ممکن است مرگ ستار بهشتی بر اثر “شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن” بوده باشد. اطلاعیه ای که با توجه به مفاد آن می توان امیدوار بود پیگیری ها در این باره برای کشف حقیقت ادامه یابد.
به گزارش کلمه، دادستانی تهران بالاخره پس از سه هفته درباره نتایج بررسی ها درباره پرونده قتل ستار بهشتی در زندان اطلاعیه ای صادر کرد؛ اطلاعیه ای که اظهار نظری جدید را به پزشکی قانونی نسبت می دهد، آن هم پس از چند نظر متفاوت و متناقض که پیش از این به این نهاد قانونی نسبت داده شده بود؛ از جمله وجود کبودی در پنج نقطه بدن، نبود کبودی بر روی بدن، تاکید بر ضرب و شتم، ادعای مرگ طبیعی، استرس بازجویی و …
اکنون دادستانی پس از مقدمه چینی های مفصلی که حاکی از ادعای پیگیری و تحقیقات گسترده این نهاد مسئول قضایی است، از کمیسیون ۷ نفره پزشکی قانونی نقل کرده که کبودی روی چند نقطه از بدن ستار بهشتی آشکار است، اما علت قطعی فوت هنوز هم مشخص نیست، هرچند شوک ناشی از ضربه به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی به عنوان محتمل ترین علت فوت مطرح شده است.
علت احتمالی ذکر شده از سوی پزشکی قانونی، که البته تلاش شده با بیانی بسیار مبهم و ناواضح مطرح شود، بسیار شبیه به گزارشی است که کلمه پیش از این در خصوص مرگ ستار بهشتی در پی از دست دادن کلیه زیر ضرب و شتم و شکنجه منتشر کرده بود. در آن گزارش همچنین اشاره شده بود که علائم کبودی موجود بر روی جنازه ستار، ناشی از نوعی شکنجه دردناک به نام “جوجه” است که در بازداشتگاه های نیروی انتظامی متداول است.
در بخشی از اطلاعیه امروز دادستانی آمده است: “ذکر این مطلب ضروری است که دادستانی تهران همچنین در مورد فوت مرحوم ستار بهشتی سوای برخی اتهاماتی که متوجه مامورین بازداشتی است به برخی احتمالات دیگر که ناشی از تبلیغات سوء و نحوه‌ ‌اطلاع رسانی غیر متعارف برخی سایتهای معاند در مورد متوفی ستار بهشتی بوده است توجه لازم را نموده و به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهد داد.”
لحن عجیب و خصمانه دادستانی درخصوص اطلاع رسانی های صورت گرفته در رسانه های منتقد در حالی است که اگر رسانه های غیر وابسته در این خصوص اطلاع رسانی نمی کردند، قطعا خون ستار بهشتی هم مانند بسیاری از موارد مشابه پایمال شده بود. از این رو جعفری دولت آبادی و مسئولان بالادست او باید به جای تهاجم بی منطق به سایت ها، باید از آنها تشکر کنند که نگذاشته اند خون مظلومی بی سر و صدا ریخته شود.
این موضع گیری مبهم و تعجب برانگیز در حالی است که کلمه در روز ۱۱ آبان ماه از شکنجه ستار بهشتی در زندان خبر داده بود و شاید اگر در همان روز دادستان تهران به این سوء برداشت خود مجال بروز نمی داد و به دلسوزی منتقدان اعتماد می کرد، ستار بهشتی اکنون زنده بود و با مظلومیت خود سران دستگاه های قضایی و امنیتی را اینقدر شرمنده نمی کرد و نیازی به این همه تلاش و پیگیری! مسئولان قضایی هم نبود.
روز سه شنبه، رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهاراتی را که برخی خبرگزاری های حکومتی به نقل از وی درباره «مرگ طبیعی» ستار بهشتی منتشر کرده بودند، تکذیب کرد و روز چهارشنبه هم وی اعلام کرد که بررسی علت مرگ ستار بهشتی به پایان رسیده، اما هنوز اجازه انتشار نداریم!
همزمان، در اطلاعیه ای که از سوی پزشکی قانونی منتشر شد اما لحن آن بیشتر به ادبیات نهادهای امنیتی شبیه بود، پزشکی قانونی از خود سلب صلاحیت کرد و اعلام داشت: هر نوع اظهارنظر، مصاحبه اختصاصی یا خبری که از سوی مسئولان سازمان پزشکی قانونی نقل قول می‌شود اعتبار ندارد.
اکنون در اطلاعیه امروز دادستانی به نقل از آخرین نظریه کمیسیون مذکور به تاریخ سی ام آبان ماه آمده است: «در حال حاضر با توجه به بررسیهای انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به این‌که در معاینه‌ی جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده‌ی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد».
این اطلاعیه، یک روز پس از آن صادر شده که مادر ستار بهشتی پس از دو هفته سکوت رسانه ای این خانواده، در مصاحبه ای تصریح کرد ماموران پسرش را کشته اند. وی گفت که آنها می خواستند با پرداخت دیه، رضایت او را جلب کنند. مادر ستار بهشتی همچنین از شست و شوی جنازه بدون تحویل به خانواده، از خونی بودن کفن پسرش در هنگام مرگ و از تحت تعقیب بودن این خانواده و تهدید خواهر ستار به بازداشت خبر داده بود.
این در حالی بود که در روز گذشته، رئیس کمیته ای که مجلس برای تحقیق در این باره تشکیل داده بود، هم از غیر قانونی بودن محل نگهداری ستار بهشتی خبر داد تا ابهامی دیگر به موارد قابل پیگیری در پرونده قتل ستار بهشتی افزوده شود.
این در حالی است که همزمان با اطلاعیه دادستانی، خبر می رسد که دادستان تهران از بیانیه زندانی سیاسی بند زنان اوین عصبانی است و و اعلام کرده که همه زنان این بند تا اطلاع ثانوی از ملاقات حضوری محروم اند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر