به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

پیشنهادات ۱+۵ در آلماتی نافی حقوق هسته‌ای ایران نبود

 بی بی سی

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ در آخرین دور گفت‌وگوها با ایران "وارد جزئیات" شده‌اند و از طرح درخواست "کلی" مبنی بر توقف غنی‌سازی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد صرفنظر کرده‌اند. علی باقری که در گفت‌وگوهای دوجانبه کلیک هفته گذشته با نمایندگان گروه ۱+۵ در آلماتی.....................


معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ در آخرین دور گفت‌وگوها با ایران "وارد جزئیات" شده‌اند و از طرح درخواست "کلی" مبنی بر توقف غنی‌سازی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد صرفنظر کرده‌اند.
علی باقری که در گفت‌وگوهای دوجانبه کلیک هفته گذشته با نمایندگان گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان حضور داشت، در یک برنامه تلویزیونی گفت که پیشنهادهای گروه ۱+۵ در این مذاکرات "نافی حقوق هسته‌ای ایران نبود."
او گفت: طرف مقابل تاکنون هر پیشنهادی ارائه می‌کرد، پیشنهادی کلی بود و در آن درخواست‌هایی مبنی بر توقف غنی‌سازی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت مطرح می‌شد، اما در آلماتی با صرف‌نظر کردن از کلیات، وارد جزئیات شدند."
آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و نمایندگان ۱+۵ روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (هشتم و نهم اسفند) در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد.
ایران این مذاکرات را مثبت کلیک ارزیابی کرد، ولی جزئیات کمی از مفاد گفت‌وگوها منتشر شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در کلیک یادداشتی درباره نتیجه مذاکرات آلماتی نوشت که در این دور از گفت‌وگوها نمایندگان ۱+۵ از درخواست پیشین خود برای تعطیلی تاسیسات فردو در ایران صرفنظر کرده‌اند و به جای آن، تاکید داشته‌اند که ایران غنی‌سازی اورانیوم در این تاسیسات را متوقف کند.
در این نوشته آمده است که مذاکره‌کنندگان ۱+۵ گفته‌اند که ایران می‌تواند به تولید و نگهداری مقادیر کمی از اورانیوم غنی‌شده در سطح ۲۰ درصد ادامه دهد و از آن در راکتور تحقیقاتی و تولید محصولات دارویی استفاده کند.
بنا بر این گزارش، گروه ۱+۵ گفته است که اگر ایران با پیشنهادهای این گروه موافقت کند، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌ها در بخش تجارت خارجی و خرید و فروش طلا و محصولات پتروشیمی به حالت تعلیق درمی‌آید و دیگر تحریم‌های جدیدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تصویب نخواهد شد.
"طرف‌های مذاکره پیش از این، هرگاه در خصوص تحریم‌ها صحبت می‌شد، این موضوع را ارجاع می‌دادند به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعلیق آنها را نیز براساس همان چارچوب قطعنامه‌ها عنوان می‌کردند، اما در آلماتی آنها به این موضوع نیز پرداختند"
علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای باقری گفته است که طرف‌های مذاکره با ایران "پیش از این، هرگاه در خصوص تحریم‌ها صحبت می‌شد، این موضوع را ارجاع می‌دادند به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعلیق آنها را نیز براساس همان چارچوب قطعنامه‌ها عنوان می‌کردند، اما در آلماتی آنها به این موضوع نیز پرداختند."
با این حال، آقای باقری اضافه کرد که پیشنهادهای گروه ۱+۵ در آلماتی "تامین‌کننده دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیست و پیشنهادهای آنها قابل بررسی است."
آقای باقری گفت که به نظرش نتیجه نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در روز ۲۸ اسفند امسال می‌تواند "دستور کار خوبی" برای دور آتی مذاکرات رسمی دو طرف در فروردین سال آینده باشد.
او که پیش از آغاز گفت‌وگوهای رسمی ایران و ۱+۵، در نشست‌هایی با معاون کاترین اشتون، مسئول مذاکره‌کنندگان ۱+۵ شرکت کرده بود، گفت که ابعاد مختلف پیشنهادهای ایران به طرف مقابل در نشست کارشناسی "تبیین و ابهامات طرف مقابل رفع شد و در نشست معاونان دو طرف نیز طرح‌هایی برای اجرایی شدن بسته پیشنهادی ارائه شد."
او گفت که گروه ۱+۵ برای پاسخ دادن به پیشنهادهای ایران تاخیری چندماهه داشت چون این کشورها در کنار اعمال "تحریم های بسیار سنگین" علیه ایران "انتظار عقب‌نشینی و انعطاف" آن کشور را در مذاکرات هسته‌ای داشتند.
او اضافه کرد: "فشارهای همه‌جانبه غرب، ایران را در پیشرفت هسته‌ای متوقف نکرد و طرف مقابل هم به این نتیجه رسید که رویکرد همکاری تنها راه مذاکره است."
او گفت: جمهوری اسلامی ایران باید حقوق هسته‌ای خود را تثبیت‌شده ببیند و دو طرف گام‌به‌گام و همجنس و همزمان در یک مسیر حرکت کنند.
آقای باقری همچنین اسرائیل را متهم کرد که "تلاش می‌کند مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد." او اضافه کرد: "گروه ۱+۵ باید هشیار باشد تا در دام این رژیم گرفتار نشود و دکتر جلیلی نیز این مساله را هشدار داده است."

نشست شورای حکام

در همین حال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که که اعضای جنبش غیرمتعهدها بیانیه‌ای را در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کرده‌اند که در نشست دوشنبه آینده شورای حکام آژانس ارائه خواهد شد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز شنبه، ۱۲ اسفند، به نقل از آقای سلطانیه گزارش داد که نمایندگان "بیش از ۱۰۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهدها" در نشستی که در وین برگزار شد، از اصول مربوط به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق معاهده ان‌پی‌تی (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) و اساسنامه آژانس و فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده‌اند.
آقای سلطانیه گفت که بیانیه مربوط به حمایت جنبش غیرمتعهدها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده است و اضافه کرد: "من از طرف جنبش غیرمتعهدها آن را در شورای حکام قرائت خواهم کرد."
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه، چهارم مارس، در وین برگزار خواهد شد.
گزارش شده است که مذاکرات هسته‌ای با ایران از محورهای مورد بحث در این نشست خواهد بود.
با این حال، آقای سلطانیه گفته است که نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "یک جلسه معمولی خواهد بود" و مسائلی همچون برنامه و بودجه، ایمنی و امنیت هسته‌ای و انتخاب مدیرکل در آن مطرح و بررسی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر