به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

تمام ادعاهای بی‌کفایت‌ترین وزیر اطلاعات

 محمد صادقی

حیدر مصلحی که صاحب نظران سیاسی و امنیتی او را یکی از بی کفایت ترین وزرای اطلاعات در عمر جمهوری اسلامی می دانند، با افتخار از «ضربه» به «مجموعه ای متشکل از ۶۰۰ خبرنگار» خبر داده اما به این سوال فکر نکرده که بر فرض صحت این ادعا، چه اتفاقی رخ داده که از میان شمار روزنامه نگاران سرشناس تعداد...................

*نظرات وارده در یادداشت لزوما بیانگر دیدگاه 88 نمی باشد 



 حیدر مصلحی که صاحب نظران سیاسی و امنیتی او را یکی از بی کفایت ترین وزرای اطلاعات در عمر جمهوری اسلامی می دانند، با افتخار از «ضربه» به «مجموعه ای متشکل از ۶۰۰ خبرنگار» خبر داده اما به این سوال فکر نکرده که بر فرض صحت این ادعا، چه اتفاقی رخ داده که از میان شمار روزنامه نگاران سرشناس تعداد 600 نفر متفاوت از آن چه که متولیان جمهوری اسلامی و وزیر اطلاعات بدان معتقدند، می اندیشند.
هرچند وزیر اطلاعات توضیح بیشتری در مورد این «مجموعه» مخوف! خبرنگاران که آن ها را تحت سلطه استکبار جهانی دانسته، ارائه نکرده، اما وزارتخانه وی از حدود یک ماه پیش با بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران ایران، ادعاهایی را مطرح کرده که هرگز در مقام اثبات آن بر نیامده است. روزنامه نگارانی که حالا بجز دو نفر، جملگی پس از تحمل چند هفته حبس غیرقانونی آزاد شده اند.
وي از کنار تورم و گرانی افسارگسیخته در ایران بی توجه عبور کرده و به درد و رنج لایه های محروم اعتنایی نداشته و به جای آن می گوید که این خبرنگاران در راستای «تضعیف انقلاب» از طریق «بزرگنمایی مشکلات و خبرسازی» متهم هستند.
بی آن که بیاندیشد که آیا مشکلات و بحران های عظیم اقتصادی، سیاسی و بین المللی و شکاف عمیق میان جریان حامی احمدی نژاد و حامیان رهبر جمنهوری اسلامی که داد هم قطاران وی، ائمه جمعه و مراجع تقلید وابسته به نظام را نیز درآورده است، نیازی به بزرگ نمایی دارد؟
هرچند رویه وزارت اطلاعات به گونه ای است که حتی عملکرد ضعیف مدیران و مسئولان نظام و یا اختلافات و درگیری ها میان طیف های مختلف جریان اقتدارگرا را نیز به خارج از کشور مرتبط می داند.
این وزارت خانه چندی پیش هشدار داده بود که آمریکا درصدد است «برخی مدیران میانی و حتی عالی‌ رتبه جمهوری اسلامی» را به سمتی سوق دهد که انگیزه خود را برای مقابله با فشارهای بین المللی از دست بدهند.
این نهاد امنیتی با اشاره به زمزمه هایی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و به ویژه رییس دولت و اعضای کابینه اش درخصوص برقراری رابطه با ایالات متحده آمریکا بلند شده، گفته است: «آمریکایی‌ها در تلاش هستند شرایطی ایجاد کنند که مطالبه برای تغییر راهبردهای سیاست خارجی به‌ ویژه در بحث هسته‏‌ای از درون دولت آغاز شود» یا «اختلافاتی درون نظام بر سر چگونگی ادامه مسیر و میزان هزینه منطقی که باید پرداخت» در بگیرد.
اما نکته مهم اظهارات اخیر حیدر مصلحی آنجا بود که وی هدف وزارت اطلاعات از برخوردهای صورت گرفته با روزنامه نگاران و فعالان سیاسی را «جلوگیری از به وجود آمدن فتنه، قبل از انتخابات» دانسته است.
هدفی که این روزها خواب اقتدارگرایان را آشفته کرده است و از رهبر جمهوری اسلامی تا سپاهیان مسلح، جملگی در خصوص آن هشدار می دهند و ابراز نگرانی می کنند.
 
نمایشی که مخاطبان همراه را نیز راضی نکرد
اما چند روز پیش از طرح ادعای وزیر اطلاعات در خصوص ضربه به شبکه 600 نفره خبرنگاران، پرده دیگر از سناریوی نهادهای امنیتی این بار علیه رهبران جنبش سبز با همکاری صدا و سیما به نمایش درآمد.
این نمایش به قدری بی مایه بود که حتی برای همفکران حیدر مصلحی در مجلس و سپاه هم فاقد جذابیت های معمول بود به شکلی که رسانه های وابسته به حکومتی نیز برخلاف نمایش های پیشین چندان رغبتی به آب و تاب دادن به آن از خود نشان ندادند و با کمترین استقبال همراه شد و خاموش ماند.
همزمان با گسترش اعتراض های نهادهای بین المللی حقوق بشری به تداوم حصر خانگی رهبران جنبش سبز و آغاز کارزار جهانی برای اعتراض به حصر آنان، وزارت اطلاعات سرآسیمه سناریویی را برای ساخت نمایشی تکراری در اختیار شبکه اول صدا و سیما قرار داد و این شبکه نیز روز دوشنبه هفته گذشته در برنامه ای به نام مثلث، «اعترافات» فردی به نام محمود زمانی را پخش کرد که مدعی ارتباط با مهدی کروبی از رهبران دربند جنبش سبز شده بود.
وزارت اطلاعات با همکاری صدا و سیما در این نمایش تلویزیونی مدعی شد که تماس با مهدی کروبی «ویژگی مهمی» بوده که این فرد را به «نقطه توجه و ارزش برای ضدانقلاب» تبدیل کرده است.
این فرد در ادامه اعترافات تلویزیونی خود گفته که مخالفان حکومت ایران در خارج از کشور، درصدد برنامه ریزی برای به خیابان کشیدن مردم در ایران و حمایت «نظامی و تشکیلاتی» از آنها بوده اند.
تنها ساعاتی پس از پخش این مستند، خانواده مهدی کروبی با انتشار نامه ای اعلام کردند که «هم اکنون بعد از گذشت دو سال حبس و در حالیکه قدرت دفاع و سخن از کروبی سلب شده، در سناریویی نخ نما شده مبارز صف اول انقلاب، رئیس دو دوره مجلس و امین امام مرتبط با سیستم های بیگانه خوانده می شود.»
خانواده این رهبر جنبش سبز ایران در این نامه به مقام های حکومتی توصیه کردند که «به جای توسل به این شیوه ها، دادگاهی علنی و منصفانه برگزار کنند تا این گنجینه انقلاب و کشور در کنار استماع اتهامات بی پایه، ادله خود را مبنی بر انحراف انقلاب در کنار اسرار نهفته اش فاش سازد.»
 
مذاکرات اسلواکی و پروژه نیمه تمام وزارت اطلاعات
پخش مستند مثلث اندکی پس از اجرای سناریوی دیگر وزارت اطلاعات بود که باز هم با همکاری صدا و سیما و به سبک و سیاق گذشته انجام گرفت.
این بار قرعه به نام ماتئی والوخ، یک شهروند اسلواکی افتاده بود تا در مقابل دوربین های صدا و سیما بنشیند و فیلم نامه نوشته شده از سوی وزارت اطلاعات را مو به مو اجرا نمایند.
در این فیلم ماتئی والوخ اعتراف می کرد که که در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، بوده است، و از طرف آنان برای فریب نخبگان ایرانی در حوزه مخابرات به ایران فرستاده شده بود.
اما نکته قابل تامل این که تنها چند روز پس از انتشار این مستند، وزارت اطلاعات ایران در اقدامی عجیب ماتئی والوخ را آزاد کرد و وی به کشورش بازگشت.
این شهروند اسلواکی در بدو ورود به کشور خود به صراحت اعلام کرد که با سازمان سیا همکاری نداشته و اعترافاتش در تلویزیون ایران تحت فشار نهادهای امنیتی بوده است.
وزیر امور خارجه اسلواکی، هم دلیل آزادی ماتئی والوخ ۲۶ساله را مذاکرات پیچیده اسلواکی با ایران اعلام کرد.
مذاکراتی که کسی از جزئیات آن آگاه نیست اما اصل وجود چنین مذاکراتی برای آزادی شهروند متهم به جاسوسی خود گویای واقعیت امر درباره عملکرد دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی و پروژه های نخ نما و تکراری آن برای القای وابستگی فعالان سیاسی و اجتماعی به سرویس های اطلاعاتی خارج از کشور است.
 
اظهارنظر سانسور شده هم چالش آفرین است
از سوی دیگر در حالی که رهبر جمهوری اسلامی مدعی است که در تمام سی و چهار سال گذشته انتخابات در ایران «آزاد» بوده است، دستگاه امنیتی تحت فرمان وی، در بیم و هراس وقوع «چالش امنیتی» در انتخابات آینده که بارها از سوی رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده شده است با تهدید و ارعاب فعالان سیاسی اصلاح طلب، حق بدیهی اظهارنظر و گفتگو با رسانه ها - فارغ از محتوای آن- را از آنان سلب کرده اند.
پس از آن که نهادهای امنیتی با احضار فعالان سیاسی اصلاح طلب مانع برگزاری کنگره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شدند، این بار در تازه ترین اقدام غیر قانونی که در نوع خود کم نظیر است، رئیس دوره‌ای و سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، را از گفتگو با رسانه ها منع کرده‌اند.
ژاله فرامرزیان به تازگی جایگزین نجفقلی حبیبی، رئیس دوره‌ای قبلی این شورا، شده است روز گذشته پس از برگزاری جلسه یکشنبه شب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که معصومه ابتکار، احمد مسجد جامعی و محمدعلی نجفی از اعضای کابینه محمد خاتمی در آن حضور داشته ‌اند، از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده است که از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کند.
پر واضح است که جنبش سبز، خواب آسوده وزیر اطلاعات و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی را چنان آشفته کرده است که نه تنها اندک تحرک سیاسی شفاف برخی اصلاح طلبان با چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری را برنمی تابند بلکه حتی اظهارنظری کوتاه در این باره آن هم در گفتگو با رسانه های حکومتی و خودسانسور هم از منظر وزارت اطلاعات می تواند چالش آفرین باشد و گران آید.
وزارت اطلاعات حیدر مصلحی، بیش از هر زمان به دستگاهی برای سرکوب منتقدان، تهمت زنی به مخالفان، و تثبیت سامان اقتدارگرایی مسلط تبدیل شده است. وزیر محبوب رهبر جمهوری اسلامی سناریوهای دروغین و نمایش های تحریف شده ی کارشناسانش را به آیت الله خامنه ای تقدیم می کند و در بوق و کرنای صدا وسیما می دمد؛ بلکه خواب های آشفته اش از جنبش سبز، قرار ی یابد. شکاف ملت و دولت در ایران اما با توطئه و سرکوب و ارعاب و تحریف، ترمیم نمی یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر