به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی فوری به پارچین شد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  دوشنبه ۱۴ اسفند (۴ مارس) از ایران خواست که امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین را فراهم کند. بنا به گزارش بی بی سی فارسی؛ آقای آمانو که در....................



 یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز دوشنبه ۱۴ اسفند (۴ مارس) از ایران خواست که امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین را فراهم کند.
بنا به گزارش بی بی سی فارسی؛ آقای آمانو که در جلسه شورای حکام آژانس سخن می‌گفت، اضافه کرد که نمی‌توان گفت مذاکرات آژانس با ایران از آغاز سال ٢٠١٢ تاکنون پیشرفت داشته است. او تاکید کرده ایران باید “بدون تاخیر بیشتر” امکان بازرسی از مجموعه پارچین و سایر فعالیت‌هایش را که صلح‌آمیز بودن آنها محل تردید است به بازرسان آژانس بدهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تردیدهایی در این باره دارد که در تاسیسات نظامی پارچین، در جنوب شرقی تهران، آزمایش‌هایی روی مواد منفجره انجام گرفته که با ساخت تسلیحات اتمی ارتباط دارد.
آقای آمانو گفت: “فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است.”
ایران می‌گوید که این تاسیسات یک مرکز هسته‌ای نیست و بنابراین الزامی برای دسترسی بازرسان آژانس به آن وجود ندارد.
هیاتی از آژانس در بهمن ماه برای مذاکره درباره موضوعات مورد مناقشه، به ویژه بازدید از پارچین، راهی تهران شده بود کهکلیکبه گفته هرمان ناکارتس، سرپرست این هیات این مذاکرات نتیجه‌ای نداشت.
وزیر امور خارجه آمریکا گفته ایران باید جدیت و تعهد خود را برای حل مساله نشان دهد
آقای آمانو در صحبت‌های امروزش گفته که آژانس به انجام گفتگوهای سازنده با ایران متعهد است اما تهران باید نشان دهد که “اضطرار” وضعیت را درک کرده و بر حصول “نتایج مشخص” متمرکز شود.

‘فیلسوف نیستیم’

مدیرکل آژانس در حالی به ایران هشدار می‌دهد که ایران و گروه ۱+۵ دور تازه‌ای از مذاکرات را درکلیکقزاقستان به پایان برده‌اند.
ارزیابی ایران از این مذاکرات کلیکمثبت بوده و ۱+۵ هم کلیکاظهار امیدواری کرده‌اند که ایران نگاه مثبتی به پیشنهادهای آنها داشته باشد.
با این حال جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که در سفری به خاورمیانه به سر می‌برد، امروز در ریاض، پایتخت عربستان سعودی گفت که مذاکره با ایران “فرصت محدودی خواهد داشت.”
آقای کری گفت: “ما نمی‌توانیم مثل فلاسفه باشیم که همین‌طور حرف می‌زنند، باید به جدیت و صادقانه گفتگو کنیم و به روشنی تعهد خودمان را نشان دهیم.”
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که او و سعود الفیصل، همتای عربستانی‌اش، مصمم هستند که ایران را از رسیدن به سلاح هسته‌ای باز دارند.
آقای کری گفت: “هر دوی ما دیپلماسی را به عنوان اولین گزینه ترجیح می‌دهیم” اما افزود که نمی‌توان تا ابد برای راه حل دیپلماتیک صبر کرد.
ایالات متحده برای بازداشتن ایران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود علاوه بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های یک‌جانبه سنگینی را علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران اعمال کرده است.
ایران به شدت نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند و بر ادامه آن تاکید دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر