به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

توضیح رفتار رئیس جمهور روسیه مشکل است

 منبع: بی بی سی
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که به استان کرمان در جنوب ایران سفر کرده است، گفت: "امروز توضیح دادن رفتار آقای مدودف به ملت ایران برای ما خیلی مشکل شده است."رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه پنجم خرداد (۲۶ مه) در شهر کرمان گفت: "ایران و روسیه دو همسایه هستند. ما به طور تاریخی و طبیعی باهم دوست هستیم و دو همسایه نمی توانند باهم دوست نباشند اما این دوستی لوازمی دارد و لازمه آن احترام به حقوق متقابل است."آقای احمدی نژاد با انتقاد از حمایت روسیه از پیش نویس قطعنامه وضع تحریم های جدید علیه برنامه های هسته ای ایران گفت: "ما نباید ببینیم که همسایه ما.....

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که به استان کرمان در جنوب ایران سفر کرده است، گفت: "امروز توضیح دادن رفتار آقای مدودف به ملت ایران برای ما خیلی مشکل شده است."
رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه پنجم خرداد (۲۶ مه) در شهر کرمان گفت: "ایران و روسیه دو همسایه هستند. ما به طور تاریخی و طبیعی باهم دوست هستیم و دو همسایه نمی توانند باهم دوست نباشند اما این دوستی لوازمی دارد و لازمه آن احترام به حقوق متقابل است."
آقای احمدی نژاد با انتقاد از حمایت روسیه از پیش نویس قطعنامه وضع تحریم های جدید علیه برنامه های هسته ای ایران گفت: "ما نباید ببینیم که همسایه ما (روسیه) در مواقع حساس در کنار کسانی قرار می گیرد که سی سال است با همه توان علیه ملت ما دشمنی کرده اند. این قابل توجیه و قابل قبول ملت ایران نیست."
رئیس جمهوری ایران یکشنبه گذشته (سوم خرداد) هم از روسیه به دلیل عدم حمایت از بیانیه اخیر تهران برای مبادله سوخت اتمی انتقاد کرده بود.
توافق تهران روز ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) در پی مذاکرات رهبران ایران، برزیل و ترکیه در تهران حاصل شد و بر اساس آن، موافقت شده است ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را به ترکیه بفرستد و در ازای آن، سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.
اما واکنش روسیه به این توافق، محتاطانه بود، به علاوه مسکو از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که یک روز پس از صدور آن بیانیه میان اعضای شورای امنیت توزیع شد حمایت کرد. این پیش نویس تحریم های شدیدتری را علیه ایران در نظر می گیرد.
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به توافقنامه ۱۷ مه تهران، ضمن استقبال از آن گفته بود این سوال مطرح است که آیا این توافقنامه به تنهایی "کافی" است یا خیر.
اظهار نظر رئیس جمهور روسیه درباره توافقنامه تهران در حالی مطرح شده است که این کشور در رایزنی های خود در اوایل ماه مه (اردیبهشت) با مقامات ایران، پیشنهاد مشابهی برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت هسته ای ارایه کرده بود.
روسیه پیشنهاد کرده بود که ایران یک هزار و دویست کیلو از اورانیوم خلوص کمتر را که در تاسیسات غنی سازی خود تولید کرده برای افزایش خلوص آن به روسیه ارسال کند و محصول این فرآیند، برای تبدیل به سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، به فرانسه فرستاده شود.
پیشنهادی که به نظر می رسد مفاد اصلی آن در توافقنامه تهران لحاظ شده است و در توافقنامه جدید تنها برزیل و ترکیه جایگزین روسیه و فرانسه شده اند و سایر موارد از جمله میزان اورانیوم مبادله شده (۱۲۰۰ کیلوگرم) و استقرار اورانیوم در خارج از خاک ایران محقق شده است.
براساس توافقنامه تهران که با حضور لولا داسیلوا و محمود احمدی نژاد، رئیسان جمهوری ایران و برزیل، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان اجلاس سران در تهران حاصل شد، ایران برای ارسال هزار و دویست کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده به ترکیه در قبال دریافت سوخت مصرفی راکتور هسته ای تحقیقاتی تهران، ابراز آمادگی کرد.

'بیانیه تهران؛ فرصت تاریخی باراک اوباما'

رآکتور اتمی
بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در برابر سوخت رآکتور تهران تحویل می شود
محمود احمدی نژاد در سخنرانی امروز (پنجم خرداد) خود در کرمان که بلافاصله پس از سفر او به خوزستان (دیگر استان جنوبی ایران) صورت گرفته است، با "شاخص و معیار" خواندن بیانیه تهران به رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرده است که این "فرصت تاریخی" را از دست ندهد.
آقای احمدی نژاد که بخش مهمی از سخنان امروز خود را به توضیح برنامه های رآکتور هسته ای تهران و اهمیت توافقنامه مبادله اورانیوم و سوخت هسته ای اختصاص داده بود، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: "آقای اوباما باید بداند این بیانیه یک فرصت تاریخی برای دولت اوست که نشان دهد که می خواهد تغییر ایجاد کند و اگر از این فرصت استفاده نکند، من بعید می دانم که ملت ایران در آینده به خودش اجازه بدهد که فرصت جدیدی در اختیار این آقا قرار بدهد."
پیش تر و در آستانه تشکیل جلسه شورای امنیت درباره وضع تحریم های جدید علیه برنامه هسته ای ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی متحدش گفتند که با وجود موافقت ایران با مبادله سوخت هسته ای، هنوز به طور جدی نگران برنامه اتمی این کشورند.
رابرت گیبز (۱۷ مه - ۲۷ اردیبهشت) در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: "اهمیت این طرح (توافقنامه تهران) کمتر از طرحی است که ایران در ماه اکتبر گذشته در وین با آن موافقت کرد. سخنان و اعمال مقام های ارشد ایران به ندرت با هم تطابق دارد."
سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرده بود که توافق حاصل شده، خط مشی آمریکا در برابر ایران از جمله تلاش برای تحریم این کشور را تغییر نداده است.
اما رئیس جمهور ایران معتقد است که جناح های سیاسی در غرب تلاش می کنند که باراک اوباما را در "برابر ملت ایران قرار دهند".
آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در کرمان گفته است که "عده ای هستند در دنیا و در آمریکا که اصرار دارند آقای اوباما را به سرعت در برابر ملت ایران قرار دهند و او را به نقطه غیرقابل برگشت برسانند و وادار کنند، اقدامی کند که دیگر برای همیشه راه دوستی او با ملت ایران بسته بشود."
ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود تأکید کرده است اما آمریکا و متحدان غربی اش آن را "تردید آمیز" می دانند و خواستار توقف این برنامه ها هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر