به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

نیروهای متخصص نفتی در حال ترک کشور هستند

 منبع: جرس
همزمان با تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی - بویژه در حوزه سوخت و انرژی- وزیر نفت دولت دهم، از آماده باش مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید آزمایشی روزانه بیش از ١۵میلیون لیتر بنزین خبر داد. در حالی که عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از روند خروج نیروهای متخصص نفتی از کشور گفت: ۱۰۰ سال نفت تولید می کنیم اما هنوز واردکننده بنزین هستیم.سیروس سازدار، نماینده مجلس گفت: ما در اکثر میادین نفتی مشترک هستیم و اگر نتوانیم از مخازن مشترک برداشت کنیم این مخازن برای نسل آینده باقی نمی ماند زیرا از طرف همسایگان برداشت می شود و متاسفانه ما اهمیت این را متوجه نشده ایم یا شاید هم علت های پشت پرده دیگری وجود دارد که از وجود آنها بی خبریم.......

همزمان با تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی - بویژه در حوزه سوخت و انرژی- وزیر نفت دولت دهم، از آماده باش مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید آزمایشی روزانه بیش از ١۵میلیون لیتر بنزین خبر داد. در حالی که عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از روند خروج نیروهای متخصص نفتی از کشور گفت: ۱۰۰ سال نفت تولید می کنیم اما هنوز واردکننده بنزین هستیم.

 سیروس سازدار، نماینده مجلس گفت: ما در اکثر میادین نفتی مشترک هستیم و اگر نتوانیم از مخازن مشترک برداشت کنیم این مخازن برای نسل آینده باقی نمی ماند زیرا از طرف همسایگان برداشت می شود و متاسفانه ما اهمیت این را متوجه نشده ایم یا شاید هم علت های پشت پرده دیگری وجود دارد که از وجود آنها بی خبریم.

 
نماینده مرند و جلفا گفت: همسایگان ما هر سال بالای ۵ هزار میلیارد دلار از مخازن ما را می برند.


 
وی افزود:اگر امروز ۴۰ میلیارد دلار در نفت وگاز سرمایه گذاری کنیم، می توانیم ۶۰ میلیارد دلار در سال برداشت کنیم ولی متاسفانه می بینیم که ۱۰۰ سال تولید نفت داریم اما از نظر تجهیزاتی هنوز به خارج وابسته ایم که امروزه نیز به این صورت است.


 
این نماینده مجلس افزود:در حوزه نفت وگاز دو چیز ما را تهدید می کند. اول غافل کردن برنامه ریزان که ما را در مسیری بیندازند که نتوانیم در صنعت وتکنولوژی قدم بگذاریم و دوم از بابت فرار مغزها و تخلیه کارشناسان ما در حوزه نفت است که همیشه باید به این دو مورد توجه کرد.


 
وی ادامه داد: در خصوص سرمایه گذاری که آقایان موفق نشدند و روابط ما با دنیا طوری شده که نمی توانیم از سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم و نیروی انسانی متخصص نیز که به شدت در حال ترک کشور هستند.


 
در مورد سرمایه گذاران احتمالا ایرادهایی به سیاست ما وجود دارد که برای ما ثابت نیست اما فراموش نکنیم که سرمایه گذار آینده نگر است و از سوی دیگر رقبای ما نیز برای سرمایه گذاران انگیزه ایجاد می کنند. در نتیجه نه تنها سرمایه گذاری خارجی جذب نمی شود بلکه سرمایه گذاران ما را نیز خارجی ها جذب می کنند و می برند که در حال حاضر قابل مشاهده است .


 
سازدار ادامه داد: ببینید که در سه سال پیش در منطقه پارس جنوبی چه سرمایه گذاری داشتیم اما اکنون از آنها هیچ خبری نیست . در مخازن دریا اکثرا با کشورها مشترک هستیم که یکی از آنها مرز عراق است که به اعتقاد بنده از نان شب واجب تراست که برویم در مخازن مشترک سرمایه گذاری کنیم زیرا امروزه آن فرمول های بین المللی برای تحریم ما آمده است.


 
وی معتقد است که تحریم این است که هیچگاه در قالب تحریم محرومیت ایجاد نمی کنند بلکه تحریم یک نوع سیاست کشورهای سرمایه داری است که با آن وضعیت اقتصادی دنیا را کنترل می کنند تا برای خودشان در آمدی ایجاد کنند در صورتی که مرزها را نمی شود بست و دنیا را نمی شود کنترل کرد. اما وقتی شما در تحریم قرار می گیرید مجبورید قیمتی که فروشنده تعیین می کند پرداخت کنید و به این صورت است که هزینه ها یک مقدار بالا می رود.

 


به گزارش ایلنا، سیدمسعود میرکاظمی، سخنان فوق را در مراسم بهره‌برداری از دو طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه ایراد کرد و گفت: طرح تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که سال گذشته به مدت یک هفته در مجتمع‌های پتروشیمی انجام شد، نشان از توان تولید این مجتمع‌ها و تامین بنزین مورد نیاز کشور دارد.

وی همزمان اعلام کرد "البته بخش قابل توجهی از این بنزین تولیدی، سال گذشته در همین منطقه مورد استفاده قرار گرفته؛ اما می‌توانیم بگوییم که مجتمع‌ها آمادگی تولید بنزین در شرایط خاص و اضطراری را دارند. "

این درحالیست که بنا به اظهارات کارشناسان، "میزان تولید پالایشگاه‌هاى ایران، ۴۵ میلیون لیتر در روز اعلام شده، و ایران باید حدود ۱۸ میلیون لیتر از نیاز روزانه خود را به بنزین از طریق واردات آن تأمین کند و محموله‌هاى استاندارد بنزین ایران که ۳۳ هزار تن یا حدود ۴۵ میلیون لیتر هستند، تنها براى مصرف دو و نیم روز ایران کفایت مى‌کند. "

وزیر نفت ایران با وعده ای پیرامون سه سال آینده، ادعا کرد "طرح‌های پالایشی زیادی در کشور در حال ساخت است که تا پایان امسال بخشی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد، اما تا پایان سال ۹٢امکان تولید روزانه ١۷۰ میلیون لیتر بنزین دست خواهیم یافت که در آن سال نیاز کشور بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز نیست، بنابراین می‌توانیم بگوییم تا سال ۹٢صادرکننده بنزین خواهیم بود.

میرکاظمی بدون اشاره به این نکته که ایران چهارمین کشور صاحب ذخایر نفتی است، اما به دلیل ضعف در صنعت پالایش، حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند"، گفت "امروز می‌توانیم ادعا کنیم با خودکفایی در تولید بنزین و سایر فرآورده‌های مورد نیاز کشور ابزار فشار از دست خارجی‌ها گرفته شده است و نه تنها در تامین سوخت‌های مورد نیاز مشکلی نداریم بلکه در توسعه مجتمع‌های پتروشیمی و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز و توسعه میدان‌ها نیز توانایی قابل توجهی داریم. "

گفتنی است درحالیکه برخی پروژه های پتروشیمی مختلف کشور بدلیل سوء مدیریت دچار اختلال در تولید و ادامه کار شده، مجتمع پتروشیمی مروارید عسلویه، صبح روز چهارشنبه هفتم امرداد ماه، با حضور رئیس دولت افتتاح شد.

احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه این طرح مدعی شد "مشاهده می‌كنیم كه امروز كارها به دست متخصصان ایرانی در حال انجام است و پروژه‌های بزرگ، پیچیده و با فناوری‌های بالا توسط كارشناسان و متخصصان داخلی طراحی، ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شود كه به معنای توانایی و جهش در عرصه صنعت، به خصوص صنعت نفت و پتروشیمی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر