به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

پاکستان در قبال انفجار در زاهدان پاسخگوست

 منبع: بی بی سی
روز دوشنبه، 28 تیر (19 ژوئین)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، درسخنانی در قزوین، ایالات متحده را به حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از "تروریست ها و عاملان چنین حوادثی" در منطقه متهم کرد و گفت که "حادثه زاهدان ادامه قطعنامه شورای امنیت" است.روز گذشته نیز آقای احمدی نژاد در جلسه هیات دولت، با اشاره به پیام تسلیت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به خانواده قربانیان بمب گذاری انتحاری هفته گذشته در زاهدان، گفت "در حالیکه نیروهای ناتو و آمریکا به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست ها حمایت می کنند، رئیس جمهور آمریکا پیام تسلیت می فرستد."........


روز دوشنبه، 28 تیر (19 ژوئین)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، درسخنانی در قزوین، ایالات متحده را به حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از "تروریست ها و عاملان چنین حوادثی" در منطقه متهم کرد و گفت که "حادثه زاهدان ادامه قطعنامه شورای امنیت" است.
روز گذشته نیز آقای احمدی نژاد در جلسه هیات دولت، با اشاره به پیام تسلیت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به خانواده قربانیان بمب گذاری انتحاری هفته گذشته در زاهدان، گفت "در حالیکه نیروهای ناتو و آمریکا به صورت مالی و تجهیزاتی از تروریست ها حمایت می کنند، رئیس جمهور آمریکا پیام تسلیت می فرستد."
آقای احمدی نژاد افزود که "در حقیقت این اقدام، تفسیر عینی بیانیه 22 خرداد اوباماست زیرا در آن بیانیه، ملت ایران را تهدید نمود."
در ماه آوریل سال جاری، باراک اوباما در تشریح استراتژی هسته ای جدید آمریکا گفت که ایالات متحده هرگز علیه کشورهای غیر اتمی متعهد به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای اسلحه اتمی به کار نمی برد ولو اینکه این کشورها در جنگ علیه آمریکا از تسلیحات پیشرفته غیر اتمی استفاده کنند.
وی در عین حال ایران و کره شمالی را به دلیل آنچه که تخلف دولت های آنها از تعهدات بین المللی دو کشور می نامید از این قاعده مستثنی دانست و گفت که در این دو مورد، تمامی امکانات تدافعی قابل بررسی است.
محمود احمدی نژاد در مورد دلیل متهم کردن آمریکا و ناتو به دست داشتن در انفجار زاهدان گفت "این اقدامات جز از گروه های تروریستی آمریکایی که شقی و خالی شده از انسانیت هستند بر نمی آید."
تشییع جنازه کشته شدگان انفجار زاهدان
در عملیات انتحاری زاهدان بیست و هفت نفر کشته و دهها تن زخمی شدند
شامگاه پنجشنبه گذشته، در جریان مراسمی که به مناسبت میلاد امام حسین و روز پاسدار در مسجد جامع شهر زاهدان برگزار شده بود، دو بمب گذار انتحاری بیست و هفت تن را کشتند و دهها تن دیگر را زخمی کردند و گروه موسوم به جندالله، که خود را مدافع حقوق اهالی سنی سیستان و بلوچستان می خواند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
نحوه اجرای این عملیات، که با هدف وارد کردن بیشترین میزان تلفات طراحی شده بود، به حملات "استهشادی" گروه های اسلامگرای تندرو در منطقه بی شباهت نیست و سایت های وابسته به جندالله، به تقلید از اینگونه گروه ها، تصاویری از دو بمب گذاری انتحاری را که مواد منفجره به خود بسته بودند منتشر کردند.
آقای احمدی نژاد همچنین دولت پاکستان را در ارتباط با بمب گذاری زاهدان مسئول دانست و گفت "اگرجه ما با ملت پاکستان دوست و در کنار آنها هستیم، اما باید دولت پاکستان با مشخص کردن تکلیف این تروریست ها، پاسخگو باشد."
'پیگیری' وزارت خارجه
در حال حاضر نیروهای ناتو به رهبری آمریکا درگیر جنگ علیه شورشیان اسلامگرای طالبان در داخل افغانستان هستند و دولت پاکستان نیز که با عملیات خشونت آمیز طالبان پاکستانی و القاعده در این کشور مواجه است، به اقداماتی علیه آنها دست زده است.
در گذشته، مقامات ایرانی گفته بودند که اعضای جندالله در داخل خاک پاکستان پناه گرفته اند و با عبور از مرز، به عملیات مسلحانه در داخل استان سیستان و بلوچستان مبادرت می کنند.
در اسفندماه سال گذشته (فوریه سال جاری)، دستگاه های اطلاعاتی ایران از دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر جندالله، در یک عملیات پیچیده خبر دادند اما برخی منابع پاکستانی گفتند که دولت آن کشور نقش مهمی در این بازداشت ایفا کرده است.
عبدالباسط و محمد ریگی
سایت های وابسته به جندالله تصاویر عاملان حمله انتحاری را منتشر کردند
عبدالمالک ریگی بعدا محاکمه و اعدام شد در حالیکه پیش از آن نیز احکام اعدام برای برادر وی و شمار دیگری از افراد متهم به عضویت در جندالله صادر و به اجرا گذاشته شده بود.
پس از بازداشت و اعدام عبدالمالک ریگی، برخی مقامات قضایی و امنیتی ایران گفتند که با تسلیم دهها تن دیگر از اعضای جندالله، این گروه متلاشی شده و امکان دست زدن به عملیات خشونت آمیر را از دست داده است به سایر اعضای گروه نیز هشدار دادند خود را تسلیم کنند.
در پی اظهارات آقای احمدی نژاد، هیات دولت در جلسه شامگاه یکشنبه مصوبه هایی را تصویب کرد که بر اساس آن، قرار شد وزارت خارجه به دولت پاکستان اعلام کند که باید در مورد حمله انتحاری هفته گذشته پاسخگو باشد و معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز براساس اسناد موجود، شکایتی را درخصوص همکاری ناتو و اسرائیل با تروریست ها در مجامع بین المللی پیگیری کند و همزمان، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی هم پیگیر مسایل امنیتی باشند.
پس از وقوع انفجار انتحاری پنجشنبه گذشته، سه نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس در اعتراض به آنچه که ناتوانی دولت در حفظ امنیت جانی و مالی ساکنان این استان توصیف کردند، از سمت خود استعفا دادند هر چند بعدا رئیس مجلس از آنان خواست تا استعفانامه های خود را پس بگیرند.
در استعفانامه یکی از این نمایندگان، ضعف مدیران استان و عملکرد متولیان امنیتی، بی توجهی به فرهنگ بومی و انتصاب مدیران بدون توجه به شرایط منطقه و عمیق شدن شکاف های طبقاتی به عنوان عوامل نا امنی اشاره شده و یکی دیگر از نمایندگان مستعفی هم شیوه برخورد مقاماتی محلی با مشکلات امنیتی و بی توجهی به نهادهای بومی برای حل و فصل این مشکلات را مورد انتقاد قرار داد.
در گذشته، مقامات قضایی و امنیتی استان در پی هر اقدام خشونت آمیزی به بازداشت، محاکمه سریع و اعدام گروهی از افراد به اتهام عضویت در جندالله و دست داشتن در اینگونه عملیات مبادرت کرده اند و پس از دستگیری رهبر جندالله هم ظاهرا اقدامات گسترده ای برای بازداشت و مجازات مظنونان به ارتباط با این گروه به اجرا گذاشته شده است.
بررسی حمله انتحاری
همزمان، به گزارش رادیو و تلویزیونی دولتی ایران، شامگاه یکشنبه علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت که این کمیسیون جلسه ای را با حضور وزیران کشور و اطلاعات برای بررسی حمله انتحاری در زاهدان برگزار کرده و قرار است این مذاکرات روز سه شنبه نیز ادامه یابد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بروجردی "سازمان های اطلاعاتی مختلف از جمله موساد، سیا، و به گونه ای پاکستان و کشورهای منطقه" را در ماجرای بمب گذاری زاهدان دخیل دانست.
بروجردی
بروجردی: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما آماده همکاری با پاکستان هستند
این نماینده مجلس با اشاره به تصویب بودجه ای در کنگره آمریکا که هدف از آن پیشبرد آزادی های مدنی از جمله آزادی اطلاع رسانی در ایران اعلام شده، گفت که این منابع مالی "مشخصا برای ایجاد چالش های امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می شود و طبیعی است که با صرف چنین مبالغ هنگفتی از خودفروختگان و گروهک های با سازماندهی، آموزش و مسلح کردن استفاده کنند."
آقای بروجردی دولت پاکستان را هم در مورد انفجار زاهدان مسئول دانست و گفت "پاکستان کشور امنی نیست که ما انتظارات خود را متناسب با آن تنظیم کنیم، اما این از مسئولیت این کشور کم نمی کند و اگر آنها در مدیریت این بحران مشکل دارند، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما آمادگی همکاری دارند و من فکر می کند زمان آن رسیده است که اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد."
آقای بروجردی اظهار داشت "در بالاترین سطح با پاکستانی ها صحبت شده و به نظر می رسد مرحله حرف زدن با آنها سپری شده و زمان اقدامات عملی فرا رسیده است."
همزمان، واحد مرکزی خبر به نقل از علی محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان، قربانیان انفجار در مسجد جامع زاهدان را بیست و هفت کشته و سیصد و یازده زخمی اعلام کرد و جزئیات بیشتری را در مورد این حادثه اعلام کرد.
وی گفت که نخستین عامل حمله انتحاری در صدد ورود به مسجد بود که نیروهای بسیج به او مشکوک می شوند و انفجار اول در جریان این درگیری روی می دهد و حدود پانزده تا بیست دقیقه بعد و هنگام حضور ماموران و مردم برای کمک به آسیب دیدگان، انفجار انتحاری دوم به وقوع می پیوندد.
آقای آزاد هم دولت های خارجی را مسئول این عملیات معرفی کرد و در اشاره ای تلویحی به حضور نیروهای خارجی در پاکستان و افغانستان، گفت که "در آن کشورها برخی دشمنان ما از جمله آمریکا و انگلیس حضور دارند که از ابتدا به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی بوده اند."
حمله انتحاری هفته گذشته در زاهدان از سوی تعدادی از نهادهای بین المللی و دولت های خارجی، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، به شدت محکوم شده رئیس جمهوری آمریکا حمله به کسانی را که برای مراسم عبادی در مسجد گرد آمده بودند توجیه ناپذیر توصیف کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر