به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

به نواده‌ مولانا اجازه ندادند در يادروز حافظ سخنرانی کند!

 منبع:جرس
خانم اسین چلبی بیست و سومین نواده پسری شاعر و عارف بزرگ مولانا جلال الدین محمد بلخی و رئیس بنیاد جهانی مولانا را که از قونیه تا شیراز آمده بود تا در یادروز شمس الدین محمد حافظ در مورد "پیوند شمس و حافظ" صحبت کند، از پشت تریبون........
خانم اسین چلبی بیست و سومین نواده پسری شاعر و عارف بزرگ مولانا جلال الدین محمد بلخی و رئیس بنیاد جهانی مولانا را که از قونیه تا شیراز آمده بود تا در یادروز شمس الدین محمد حافظ در مورد "پیوند شمس و حافظ" صحبت کند، از پشت تریبون پائین فرستادند و اجازه سخنرانی به او را ندادند. یک روز بعد از آن هم نشست مطبوعاتی وی را با خبرنگاران لغو کردند بدون آنکه دلیل آنرا ذکر کنند، کاری که تنها در مراسمی چنین در جمهوری اسلامی ایران و تحت فرمان وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد امکان دارد اتفاق بیافتد!
سخنراني خانم چلبي در مراسم يادروز حافظ در حالي حذف شد که او به مناسبت برگزاري كنگره حافظ در شیراز و به دعوت استانداری فارس به این شهر آمده بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اسين چلبي شامگاه دوشنبه نوزدهم مهرماه در پايان برنامه بزرگداشت حافظ براي انجام سخنراني پشت تريبون رفت اما مجري برنامه بجای او حاضران را به شنیدن برنامه موسيقي دعوت کرد و خانم چلبی که در میان بهت و حیرت حاضران از پشت میکروفون به جای خود برگشته بود، تنها به این گفته بسنده کرد که "يک متن سخنراني فارسي را براي ارائه در اين مراسم آماده کرده بودم و با توجه به ارادتي که به حافظ و شاهچراغ دارم، بسيار دوست داشتم اين سخنراني انجام شود؛ اما متأسفانه از برنامه حذف شد ولي اين سخنراني را در خوي انجام خواهم داد."

کنفرانس خبری را هم لغو کردند


فردای آنروز در حالي كه خبرنگاران حاضر در نشست علمي يادروز حافظ به پوشش خبري اين مراسم مشغول بودند، روابط عمومي استانداري فارس از خبرنگاران خواست براي پوشش كنفرانس خبري اسين چلپي - نواده مولانا - به حافظيه بروند؛ برنامه‌اي كه پيش‌بيني و قبلا اعلام نشده بود. با اين حال، خبرنگاران به احترام نواده‌ مولانا كه زحمت سفر از قونيه به شیراز را كشيده بود، به محل آرامگاه حافظ رفتند اما هرچه منتظر ماندند، خبري نشد. خبرنگاران با زحمت بسيار با روابط عمومي استانداري تماس تلفني برقرار كردند كه اعلام شد "بمانيد، ما مي‌آييم!" در حالي كه روابط عمومي استانداري فارس هم نماينده خود را به آرامگاه حافظ فرستاده بود، ساعتي بعد مشخص شد كنفرانس خبري اسين چلپي نيز همانند سخنراني‌اش در مراسم يادروز حافظ لغو شده است؛‌ كنفرانسي كه البته در برنامه جاي نداشت و استانداري فارس به جاي ستاد بزرگداشت مراسم يادروز حافظ آنرا اعلام کرد ولی برگزار نشد بی آنکه معلوم شود این دستورات ضد و نقیض و توهین آمیز از کجا می رسد؟

بيست‌وسومين نواده مولانا، با وجود این بی احترامی که دلیل آنرا عدم هماهنگی اعلام کردند، لوح تقدير بنياد جهاني مولانا را به مسؤولان استان فارس از جمله استاندار، امام جمعه و مدير عامل بنياد فارس‌شناسي اهدا كرد. او كه به عنوان سفير فرهنگي كشور تركيه در كنگره حافظ حضور پيدا كرده بود، پيام مهر و دوستي مردم تركيه و مولانا را به حافظ‌شناسان و شمس‌آشنايان رساند و درسخنان كوتاهي مردم را به محبت، صلح و مهرباني دعوت كرد و گفت: ‌به عنوان شهروند افتخاري خوي در مراسم يادروز حافظ شركت دارم و شهر شيراز را به عنوان شهر فرهنگ، ادب و شهر شاعران نام‌دار مي‌شناسم. چلبي هنگام ورود به فرودگاه شيراز گفت كه به عنوان شهروند افتخاري خوي، از قونيه براي حضور در مراسم بزرگداشت حضرت حافظ براي پيوند فرهنگي شمس و حافظ به شيراز آمده‌ است.

او كه قبل از زيارت مقبره خواجه شیراز به زيارت شاهچراغ رفته بود، در سخناني عنوان كرد:‌ "ائمه معصومين و اولياي صالح خدا ستون‌هاي محكم الهي بر روي زمين هستند كه بايد همواره گرد حرم آن‌ها بگرديم و پاس‌شان بداريم." چلبی افزود: "با پيوند فرهنگي‌اي كه بين مقبره شمس تبريزي در خوي و مقبره حافظ شيرازي انجام مي‌شود، جهانيان به عظمت و ژرفاي عرفان پي مي‌برند. ‌در عالم معنا، شمس تبريزي، مولانا، حافظ، عطار، خيام و بسياري از عرفا و ستارگان عرفان افراد جدا از هم نيستند و بايد با پيوند معنوي و فرهنگي بتوانيم سلسله حلقه اين عارفان و بزرگان را به جهانيان بشناسانيم و در اين راه، بنياد جهاني مولانا با تمام توان در خدمت فعالاني و مسؤولاني است كه مي‌خواهند در اين وادي عشق و عرفان پيش‌قدم باشند."

گفته می شود آرامگاه عارف بزرگ " شمس تبریزی" در جائی بنام ""برج شمس" در شهر خوی قرار دارد که قرار است با کمک بنیاد جهانی مولانا بازسازی شود. خانم چلبی در این مورد گفت: "از صميم قلب خوي را دوست دارم و به مردم آن عشق مي‌ورزم و اكنون به عنوان شهروند افتخاري خوي براي انجام پروژه عظيم فرهنگي پيوند مقبره شمس و حافظ به ديدار حافظ در شيراز آمده‌ام."

مردم را هم راه ندادند

هر سال دریغ از پارسال


بیستم مهر ماه هر سال از سوی سازمان جهانی یونسکو بعنوان یادروز حافظ ثبت شده است. از چند سال پیش به این طرف، هر سال در این تاریخ مراسمی با عنوان "کنگره بین المللی حافظ" در شیراز برای بزرگداشت این شاعر و عارف بزرگ ایرانی برگزار می شود و حافظ شناسانی از کشورهای دیگر نیز در آن حضور پیدا می کنند. اما پس از تشکیل دولت دوم احمدی نژاد، مراسم يادروز حافظ دو سالي است که با جاي خالي مردم و مشتاقان برگزار مي‏شود و دوستداران حافظ بايد پشت ديوارها براي بزرگداشت شاعر محبوب‌شان اجتماع کنند. مدعوان هم با ارائه‌ي شماره‌ي شناسنامه و مشخصات، اجازه‌ي ورود به مراسم را دارند!

ایسنا گزارش می دهد که مراسم بزرگداشت حافظ امسال در حالي در جوار آرامگاه اين شاعر برگزار ‏شد که بسياري از دوستداران حافظ به دليل نداشتن کارت دعوت، اجازه‌ي ورود به حافظيه و شرکت در مراسم بزرگداشت حافظ را پيدا نکردند. اين جمع که اقشار مختلف جوان، دانشجو و کهنسال را در خود جاي داده بود، به اين نحوه‌ي برخورد اعتراض داشتند و آن را رويه ‏اي نامناسب مي‌دانستند که در سال‏هاي اول بزرگداشت حافظ وجود نداشته است و با اهداف يادروز حافظ همخواني ندارد.

خبرنگاران و مدعوان به مراسم هم با مشکل مواجه بودند؛ به نحوي که ابتدا ارائه‌ي اطلاعات شناسنامه‏‌يي را براي ورود آنان ضروري اعلام کرده بودند و سپس حفاظت تنها راه ورودشان را ارائه‌ي کارت دعوت مي‏دانست. حفاظت حتی با يكي از مسؤولان برپايي مراسم هم به دليل حضور در گيت حفاظت، برخورد ناشايستي داشت. روابط عمومي استانداري فارس مشخصات کامل مدعوان به مراسم يادروز حافظ را ثبت مي‌کرد؛ موردي که از سال گذشته تاکنون باب شده و پيش از اين سابقه نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر