به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

فرار مغزها جوسازی است

 منبع : مردمک
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرد که موضوع فرار مغزها و مهاجرت نخبگان، جوسازی و براساس جهالت یا غرض‌ورزی است. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای دانشجو موضوع فرار مغزها را «توهین به مجموعه‌های..........

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرد که موضوع فرار مغزها و مهاجرت نخبگان، جوسازی و براساس جهالت یا غرض‌ورزی است.
براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای دانشجو موضوع فرار مغزها را «توهین به مجموعه‌های داخلی» دانست و گفت که از 31 سال گذشته تاکنون، 12 هزار و 500 نفر با عنوان بورسیه برای تحصیل به خارج از کشور اعزام شد‌ه‌اند و از این تعداد تنها 400 نفر به کشور بازنگشته‌اند.
آقای دانشجو که روز دوشنبه 26 مهر در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در استان اردبیل سخن می‌گفت، «پرورش خوب دانشجویان به عنوان نخبگان کشور» را ماموریت اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد.
این در شرایطی است که محمدحسن دوگانی، نایب رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس کمیته جلوگیری از خروج نخبگان، تیرماه امسال اعلام کرد که حدود 60 هزار نفر از نخبگان ازجمله افراد برتر در المپیادهای علمی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.
بنا به گزارش رسانه‌های خارجی، خروج نخبگان، دانشگاهیان، روشنفکران و روزنامه‌نگاران از ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم تاکنون بیشتر شده است.
«صندوق بین‌المللی پول»، نیز در گزارشی نوشت که سالانه بین 150 تا 180 هزار نفر از ایرانی‌های تحصیل کرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند و ایران از نظر فرار مغزها در بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام نخست را دارد.
براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول با مهاجرت بیش از 150 هزار نفر تحصیلکرده ممتاز ایران به ایالات متحده، بیش از 38 میلیارد دلار ضرر متوجه ایران شده است.
با وجود اعلام گزارش جذب نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور مقام‌های دولت ایران «اعتقاد» چندانی به فرار مغزها از کشور نداشته و حتی آن را فرصت و گردش مغزها اعلام کرده‌اند.
محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته است که در ایران پدیده‌ای به عنوان «فرار مغزها» وجود ندارد و آنچه هست، «گردش مغزها است.»
به گفته وزیر علوم هم‌اکنون 80 هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور تحصیل می‌کنند اما آماری که دیگر مسئولان کشور درمورد تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور اعلام کرده‌اند، تفاوت دارد.
محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزیر علوم، تعداد دانشجویانی را که خارج از کشور تحصیل می‌کنند 60 هزار نفر اعلام کرد اما حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزیر علوم، در خرداد امسال از حضور 75 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور خبر داد.
در شرایطی که آمار دقیقی از تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دسترس نیست اعضای کمیته جلوگیری از خروج نخبگان، طرحی را به مجلس داده‌اند تا برای جلوگیری از خروج نخبگان چاره‌اندیشی کند.
نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، خارجه، اطلاعات و کار، همچنین معاونت فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان اعضای کمیته جلوگیری از خروج نخبگان را تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر