به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

افزایش قدرت احمدی نژاد با حذف یارانه ها

 منبع:کلمه
روزنامه وال استریت ژورنال چاپ امریکا امروز در گزارشی به قلم جای سولومون در پایگاه اینترنتی خود نوشت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گام های اولیه را برای حذف یارانه های دولت در بخش انرژی و مواد غذایی برداشته است.به گزارش آتی نیوز؛ این روزنامه در ادامه آورده است :این هفته تهران طرح خود را در خصوص حذف یارانه برخی از کالاها و پرداخت پول نقد به جای ان به خانواده های کم درامد در سه استان شروع کرد.مبلغ پرداختی برای هر شهروند واجد شرایط ماهیانه حدود چهل دلار است که هدف از این اقدام کاهش تاثیرات افزایش قیمت ها است.......

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ امریکا امروز در گزارشی به قلم جای سولومون در پایگاه اینترنتی خود نوشت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گام های اولیه را برای حذف یارانه های دولت در بخش انرژی و مواد غذایی برداشته است.
به گزارش آتی نیوز؛ این روزنامه در ادامه آورده است :این هفته تهران طرح خود را در خصوص حذف یارانه برخی از کالاها و پرداخت پول نقد به جای ان به خانواده های کم درامد در سه استان شروع کرد.
مبلغ پرداختی برای هر شهروند واجد شرایط ماهیانه حدود چهل دلار است که هدف از این اقدام کاهش تاثیرات افزایش قیمت ها است که بزودی بوقوع خواهد پیوست.
کارشناسان اقتصادی ایران معتقدند طرح دولت ایران در حذف یارانه ها می تواند به افزایش بیست درصدی بهای کالاهایی مانند بنزین و گندم در هفته های اتی منجر شود.
حذف گسترده یارانه ها در کشورهای درحال توسعه می تواند به تحولات سیاسی منجر شود برای مثال حذف پرداخت ها به مردم در اندونزی به سقوط دیکتاتوری سوهارتو در سال هزار و نهصدو نود و هشت منجرش.
هاشم پسران استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج در انگلیس معتقد است: در صورتی که طرح حذف یارانه ها موفیت امیز نباشد از لحاظ سیاسی می تواند نوعی خودکشی باشد.
این استاد اقتصاد گفت: بسیار دشوار است که بتوان درک کرد چرا احمدی نژاد در شرایط کنونی دست به این اقدام زده است.
شکست طرح حذف یارانه ها می تواند به تقویت موقعیت جناح مخالف ایران منجر شود و در عین حال تاثیر گسترده ای بر سیاست خارجی امریکا برجای خواهد گذاشت.
دولت اوباما امیدوار است فشارهای اقتصادی دولت تهران را وادار کند که مذاکره درباره
برنامه هسته ای خود را بپذیرد.
این روزنامه امریکایی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص تمایل ایران به انجام دور جدید گفتگوهای هسته ای به نقل از یک مقام امریکایی نوشت در هفته های اینده حکومت ایران باید تصمیمات مهمی اتخاذ کند، اما هیچ کدام از گزینه های پیش رو گزینه های خوبی برای ان نیستند چرا که وضعیت اقتصادی ایران اختلافات سیاسی را در داخل حکومت ایران تشدید می کند.
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دور جدید تحریم ها علیه ایران در تابستان گذشته باعث شد بسیاری از بانک ها و شرکت های بین المللی همکاری های خود را با ایران در ماههای اخیر قطع کنند.
این اقدامات چالش هایی را برای نظام بانکی ایران ایجاد کرده است اکنون بازاریان ایران نگران ان هستند که نتوانند ارزهای خارجی مورد نیاز خود را دریافت کنند اوایل ماه جاری ریال ایران در پی نگرانی های موجود در دو روز با ده درصد کاهش ارزش مواجه شد.
بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از کاهش ارزش ریال به فروش دلار امریکایی اقدام کرد صندوق بین المللی پول اعلام کرده است ، براساس سیستم جاری حمایت از قیمت در ایران هر خانواده ای با چهار نفر عضو سالیانه چهار هزار دلار یارانه بنزین نفت و برق از دولت دریافت می کند حذف یارانه ها هم شامل کالاهای فوق خواهد بود هم شامل کالاهای دیگر مانند اب گندم شکر برنج و شیر خواهد شد.
یارانه همه این کالاها در طول یک دوره پنج ساله حذف خواهدشد و قیمت این کالاها مانند قیمت انها در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.
براساس این گزارش دولت احمدی نژاد اعلام کرده است حذف یارانه ها برای ایجاد توازن در اقتصاد ان هم در شرایطی که درامدهای ناشی از فروش نفت و صادرات دیگر کالاها کاهش یافته ضروری است، اما مقامات امریکایی و کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند اجرای طرح حذف یارانه ها به افزایش قیمت ها و کاهش ارزش ریال ایران منجر خواهد شد.
احمدی نژاد و دیگر مقامات ایرانی تاثیرات تحریم های بین المللی را بر اقتصاد این کشور رد کرده و گفته اند اقتصاد ایران همچنان قدرتمند است. آنها همچنین گفته اند با وجود تلاش های واشنگتن برای تشدید فشارهای مالی و اقتصادی بر تهران بسیاری از کشورها و شرکت ها همچنان خواهان تعامل با ایران هستند.
این روزنامه در ادامه نوشت: طرح احمدی نژاد برای حذف یارانه ها سال گذشته بعد از یک سال بحث و بررسی در مجلس ایران تصویب شد.
کارشناسان معتقدند ایران سالیانه صد میلیارد دلار را برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی هزینه می کند.
این وضعیت توانایی ایران را برای اجرای طرح های توسعه ای محدود کرده و باعث شده است میزان بدهی های فعالیت های تجاری افزایش یابد با این حال طرح احمدی نژاد برای حذف یارانه ها با مخالفت شدید برخی از جناح های مهم در داخل ایران از جمله مجلس و بازار مواجه شده است.
مقامات امریکایی و کارشناسان مسائل ایران معتقدند با ایجاد سیستمی برای پرداخت مستقیم یارانه ها به افراد احمدی نژاد می تواند موقعیت خود را در میان رای دهندگان به شکل قابل توجهی تقویت کند البته حذف یارانه ها به طبقه متوسط جامعه ایران که مخالف اقدامات احمدی نژاد است اسیب خواهد زد.
مقامات امریکایی معتقدند این اقدام در حالی که تحریم های بین المللی بخش اقتصادی ایران را هدف قرار داده است می تواند به بی ثباتی دولت احمدی نژاد منجر شود.
هاشم پسران استاد دانشگاه در انگلیس معتقد است: در صورت اجرای طرح حذف یارانه ها بخش کارخانجات و صنعت ایران برای بقای خود مدیون احمدی نژاد خواهد بود و این مساله می تواند قدرت احمدی نژاد را به شکل بی سابقه ای افزایش دهد.
دولت ایران اعلام کرده است حدود شصت میلیون نفر از جمعیت هفتاد و پنج میلیون نفری ان واجد شرایط دریافت مستقیم یارانه های بخش انرژی سوخت و مواد غذایی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر