منبع: سحام نیوز
علی مطهری در نشستی با عنوان “لزوم بازخوانی اندیشههای استاد آیتالله شهید مطهری” گفت:که از سوی سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام برگزار شد با مورد توجه قرار دادن ویژگیهای این استاد شهید گفت: اگر بخواهیم شهید مطهری را با اصطلاحات سیاسی امروز تعریف کنیم معتقدم که ایشان را باید یک مصلح اصولگرا و یا یک اصلاحطلب اصولگرا بدانیم. وی افزود: ویژگی شهید مطهری در بین بسیاری از متفکران و روشنفکران مسلمان این است که ایشان ضمن مصلح و اصلاح طلب بودن اصلاح خود را همواره بر پایه اصول و مبانی انجام میدادند و هیچ گاه از چارچوب اسلام و مکتب خارج نشدند. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه، استخراج درمانها از متن اسلام را از دیگر خصائل شهید مطهری عنوان و اظهار کرد: ایشان تاکید میکرد که مبادا ما به اسلام اعتماد نداشته باشیم و خیال کنیم که اسلام برای اداره جامعه امروز کافی نیست و باید از مکتبهای جدید و آخرین محصول فکر بشر استفاده و گفته شود همانطور که ما.....
علی مطهری در نشستی با عنوان “لزوم بازخوانی اندیشههای استاد آیتالله شهید مطهری” گفت:که از سوی سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام برگزار شد با مورد توجه قرار دادن ویژگیهای این استاد شهید گفت: اگر بخواهیم شهید مطهری را با اصطلاحات سیاسی امروز تعریف کنیم معتقدم که ایشان را باید یک مصلح اصولگرا و یا یک اصلاحطلب اصولگرا بدانیم. وی افزود: ویژگی شهید مطهری در بین بسیاری از متفکران و روشنفکران مسلمان این است که ایشان ضمن مصلح و اصلاح طلب بودن اصلاح خود را همواره بر پایه اصول و مبانی انجام میدادند و هیچ گاه از چارچوب اسلام و مکتب خارج نشدند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه، استخراج درمانها از متن اسلام را از دیگر خصائل شهید مطهری عنوان و اظهار کرد: ایشان تاکید میکرد که مبادا ما به اسلام اعتماد نداشته باشیم و خیال کنیم که اسلام برای اداره جامعه امروز کافی نیست و باید از مکتبهای جدید و آخرین محصول فکر بشر استفاده و گفته شود همانطور که ما ناچاریم از مظاهر پیشرفت و تکنیک و صنعت استفاده کنیم لازم است از آخرین محصول فکر بشر در حوزه سیاسی که مثلا لیبرال – دموکراسی باشد نیز بهرهمند شویم و از آن کمک بگیریم و احیانا اسلام نیز به عنوان یک دین که برای مسائل فردی و اخلاقی ما تعیین تکلیف میکند مورد توجه باشد.
مطهری با بیان این که پدرش به شدت در مقابل نفوذ اندیشههای مارکسیستی به اندیشه اسلامی مقاومت کردند خاطرنشان کرد که این مقاومت در شرایطی انجام گرفت که بسیاری از انقلابیون مسلمان، جوانان، دانشجویان و حتی برخی از روحانیون مجذوب اندیشههای مارکسیستی بودند.
وی مصلح بودن استاد شهید مطهری را توجیه کننده تمام فعالیتهای فکری و اجتماعی ایشان خواند و گفت: این عامل به مثابه یک نخ تسبیح تمام تلاشها و فعالیتهای ایشان را به هم پیوند میزند.
مطهری با تاکید بر این که پدرش اصلاح اجتماعی منهای اصلاح فکری را مفید و موثر نمیدانست، تصریح کرد: شهید مطهری معتقد بود که تا فکر جامعه اصلاح نشود و جهانبینی درستی در اجتماع شکل نگیرد اصلاحات اجتماعی به نتیجه لازم نخواهد رسید.
وی با بیان این که لازم است نظامهای مختلف اسلام را به جامعه عرضه کرد و آن را مانند یک مانیفست برای نهضت و انقلاب مورد توجه قرار داد، گفت: از یادداشتهای شهید مطهری بعد از ۱۵ خرداد سال ۴۲ فهمیده میشود که ایشان در این نهضت به یک کاستی پی برده و معتقد بودند اگر ما در این برهه از زمان به پیروزی هم میرسیدیم هنوز کادر لازم و ایدئولوژی مدونی را برای اداره کشور نداشتیم. به همین دلیل شهید مطهری از ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا سال ۵۷ فعالیت ایدئولوژیک بسیار فشردهای برای رفع چنین نقصی انجام داد.
این مدرس دانشگاه با بیان این که شهید مطهری یکی از نقایص سیدجمالالدین اسدآبادی را عدم موفقیت او در عرضه اسلام به صورت یک مکتب به زبان روز میدانست، اظهار کرد: شهید مطهری معتقد بود اسلام قادر به اداره جامعه تا دامنه قیامت است اما ما نتوانستیم آن را درست به دنیا عرضه کنیم و با توجه به سوالاتی که مطرح است، آن را به زبان روز تدوین کنیم. ولی باید دانست خود شهید مطهری تا حد زیادی موفق به این کار شد و ما نیز برای امروز باید این راه را ادامه دهیم.
وی در همین راستا در نظر گرفتن اصلاحطلبی مبتنی بر اصولگرایی و اصلاحات مبتنی بر یک سلسله و مبانی و اصول را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون وقتی به هر دو گروه اصولگرا و اصلاحطلب نگاه میکنیم متوجه میشویم که هر دو نقاط قوت و ضعفی دارند و اگر بخواهیم هر دو را بر آرا و اندیشههای شهید مطهری منطبق کنیم خواهیم دید که هیچ کدام به طور کامل با این آراء و اندیشهها منطبق نیستند چنانکه میبینیم جریان اصلاحطلب بر مساله آزادی بیان و اندیشه تاکید فراوان دارد و از آن طرف بر حفظ سایر ارزشها تاکید لازم را ندارد و شاید بتوانیم بگوییم که این جریان برای آزادی ارزشی بیش از حد قائل و از بسیاری ارزشهای دیگر غافل شده است.
وی افزود: از سوی دیگر جریان اصولگرا توجه کافی به مساله آزادی بیان ندارد و توقیف هر تعداد روزنامه برایش مساله عادی است و هیچ اعتراضی از سوی این جریان در مقابل توقیف روزنامهها صورت نمیگیرد.
مطهری روشن نبودن مرز میان آزادی اجتماعی و اباحه گری و بیبند و باری را از دیگر ویژگیهای جریان اصلاح طلب عنوان و اظهار کرد: همچنین برداشت از ولایت فقیه در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان دو گونه است و اینها را باید با نظریه شهید مطهری تطبیق دهیم و بدانیم که اگر بناست افکار ایشان را ملاک قرار دهیم باید اصول ما با اصول ایشان تطبیق داده شود.
وی با بیان این که استاد مطهری میتواند یک حلقه و منشا وحدت بین دو گروه اصلاحطلب و اصولگرا باشد، گفت: این دو گروه میتوانند مبانی فکری ایشان را مبنا و حکم قرار دهند تا ببینیم کدام گروه صادقتر و بر خط امام منطبقتر است چرا که هر دو گروه از امام خمینی و رهبری دم میزنند و این هر دو بزرگوار بر مطالعه و توجه به آثار شهید مطهری تاکید کردهاند.
وی یکی از ویژگیهای خط امام را تقید به آثار شهید مطهری عنوان و اظهار کرد: خط امام جدای از توصیههای امام در مورد شهید مطهری نیست و ما باید این موضوع را جدی بگیریم.
مطهری با بیان این که اصلاحاتی که پدرش انجام داد همه بر پایه یک سلسله اصول بوده و احساسات در آن دخیل نبوده، افزود: شما میدانید که ایشان درباره تحریفاتی که نسبت به واقعه کربلا انجام شد و یا خرافات ملی همچون سیزدهبهدر و چهارشنبهسوری نیز سخنرانیهایی داشتند و اصلا اتخاذ چنین رویکردی را وظیفه هر عالمی میدانند و معتقدند که هر گاه در دین بدعتی پیدا شد یک عالم باید علم خود را آشکار کند و این وظیفه اوست. اما باید دانست کمتر مصلحی است که وارد چنین عرصههایی شود.
وی افزود: خود شهید مطهری میگوید که مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف مردم مبارزه کند اگر چه موقعیت اجتماعی او تنزل پیدا کند یعنی ایشان کار خود را بر اساس یک سلسله اصول انجام میدادند و به خوشامد و بدآمد جامعه کاری نداشتند. لذا وقتی موضعگیریهای ایشان را در دهه ۴۰ و ۵۰ مورد توجه قرار میدهیم، میبینیم که این موضعگیریها بسیار متفاوت است. چنانچه که میبینیم ایشان در دهه ۴۰ به عنوان یک روحانی اصلاحطلب متجدد روشنفکر امروزی شناخته میشود، ولی در دهه ۵۰ وقتی احساس میکند که سازمان مجاهدین خلق اعتقادی به اسلام ندارد و مارکسیسم را پذیرفته است و میخواهد از قرآن و روایات به عنوان یک ابزار استفاده کند بسیار محکم در برابر آنها میایستند به طوری که همان جوانان و دانشجویانی که در دهه ۴۰ برای ایشان سر و دست میشکستند و ایشان را به دانشگاه دعوت میکردند در دهه ۵۰ نسبت به شهید مطهری موضع دارند و شایعات و تبلیغاتی علیه ایشان به کار میگیرند.
مطهری گفت: به هر ترتیب از آنجا که شهید مطهری به راه خود ایمان داشته است بسیار راحت کار خود را انجام میدهد و هیچ توجهی به این که جامعه از کارش خوشش بیاید یا نه و برای او در مجامع کف میزنند یا نه، ندارند و آنچه را که باید و مصلحت جامعه است انجام میدهد چرا که کارش بر اساس مبانی، اصول و ناشی از اخلاص و برای خدا بود و لذا ماندگار شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر علت این که وقتی بسیاری از حرفهایمان در کنار هم قرار میگیرند با هم جور در نمیآید، نبود اصول ثابت است، اظهار کرد: اگر ما اصلاح طلب هستیم باید اصلاحات خود را بر یک مبانی شناخته شده قرار دهیم و اگر اصولگرا هستیم باید اصول خود را تعریف و مشخص کنیم و بدانیم یکی از اصول اصولگرایی، خود اصلاحطلبی است چرا که اصلاحطلبی به معنی امر به معروف و نهی از منکر و یک اصلاح مستمر اجتماعی محسوب میشود.
وی با تاکید بر این که به نظر من اساسا مرزی بین اصولگرا و اصلاحطلب وجود ندارد، گفت: هر اصولگرایی باید اصلاحطلب باشد و هر اصلاحطلبی باید اصلاح خود را بر اساس یک سلسله اصول انجام دهد. چرا که اصلاحطلبی بدون اصول یعنی هرج و مرج و اعمال اصلاحات و بر اساس سلیقه و امیال خود حرکت کردن. همچنین اصولگرایی بدون اصلاحطلبی یک امر ناقص است.
وی در ادامه به تاکیدات شهید مطهری بر مسائلی چون عدالت، احترام به آزادی تفکر و بیان به معنای درست خود و استقلال فرهنگی و مکتبی، نقش زن در اجتماع و وظیفه خطیر روحانیت اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین اصل ولایت فقیه از دیگر موارد مورد تاکید ایشان بود ولی ما باید برداشت درستی از ولایت فقیه داشته باشیم.
مطهری با بیان اینکه قانون اساسی میتواند از مبانی مشترک دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا باشد، اظهار کرد: امروز عملا میبینیم که در بین شخصیتهای معتدل اصولگرا و اصلاحطلب فاصله زیادی نیست.
وی همچنین در این نشست در پاسخ به سوال یکی از اعضای سازمان دانشجویان مجمع نیروهای خط امام که پرسید شما جایگاه اصلاحطلبان را در فضای سیاسی اجتماعی کشور چطور ارزیابی میکنید و آیا اصلاحطلبان از این فضا حذف شدنی هستند یا خیر؟، گفت: من فکر میکنم نظام از وجود اصلاحطلبان استقبال میکند و اصلا وجود یک گروه منتقد در برابر یک دولت و حکومت نعمت محسوب میشود و اگر حکومتی منتقد جدی نداشته باشد دچار خودکامگی خواهد شد.
وی افزود: قدرت مطلق همیشه فساد میآورد. بنابراین وجود منتقدان به طور کلی از جمله اصلاحطلبان برای جمهوری اسلامی یک نعمت است منتها اگر اصلاحطلبان انتظار دارند با آنها برخورد محبتآمیز شود باید گامی بردارند و اگر نقصی در کارشان است بیان و اگر اشتباهاتی در مشی سیاسی و اجتماعیشان وجود داشته به آنها اعتراف کنند.
یکی از حضار گفت: به تلویزیون آمدند و اعتراف کردند.مطهری گفت: باید درصدد رفع اشتباهات خود برآیند و همانطور که به دولت انتقاد میکنند که در کجاها اشتباه کرده است مثلا بیان کنند آنجا که آقای موسوی ادعای تقلب را مطرح و مردم را به حضور در خیابانها تشویق کرد اشتباه بوده است.
وی افزود: اصلاحطلبان باید در جاهایی اعتراف کنند تا احساس رعایت انصاف پیدا و دلها به هم نزدیک و زمینه حضور آنان در صحنه سیاسی کشور فراهمتر شود.
یکی از حاضرین پرسید: شما به حضور سیاسی اصلاحطلبان در عرصه سیاسی امیدوار هستید؟
مطهری پاسخ داد: من امیدوارم. البته باید گفت گروهی به دنبال حذف اصلاحطلبان هستند ولی در بین اصولگرایان تعداد قابل توجهی نیز معتقد به حفظ این جریان هستند و حضور اصلاحطلبان را به نفع جمهوری اسلامی میدانند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نوع تعامل خود با فراکسیون اقلیت مجلس گفت: تعامل با این فراکسیون خوب است و معتقدم اصلاحطلبان در برخی زمینهها از بسیاری از اصولگرایان، اصولگراتر هستند و به حفظ ارزشها توجه دارند.همچنین از مطهری پرسیده شد شما در مورد فعالیتهای حزبی توصیهای دارید؟ که نماینده مردم تهران در مجلس پاسخ داد: نه، چون تجربه حزبی من کم است، بنابراین توصیهای که به درد شما بخورد ندارم.
سوال کننده پرسید برای ادامه فعالیت حزبی ما را تشویق میکنید که ما بالاخره در این تنگناها بمانیم یا نه؟
مطهری نیز پاسخ داد: شما نباید خیلی بدبین باشید. شما کارتان را به عنوان یک وظیفه دینی انجام دهید چرا که ما میگوییم دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. منتها من تاکید دارم که فعالیت سیاسیتان مبتنی بر فعالیت فکری باشد. یعنی مبانی فکریتان را تقویت کنید و برای هر عمل سیاسی خود یک توجیه و مبنای فکری داشته باشید.
یکی از حاضران از مطهری پرسید شما با این عقیده که اصولگرایان معتدل جایگزین اصلاحطلبان خواهند شد، موافقید یا خیر؟ که این نماینده مجلس شورای اسلامی پاسخ داد اینها مسائلی نیست که عدهای درباره آن تصمیم بگیرند چرا که گرایش مردم در این باره بسیار مهم است. باید ببینیم داوری مردم چیست. اگر اصلاح طلبان پایگاه اجتماعی قابل توجهی داشته باشند این طور نیست که عدهای برای حذفشان تصمیم بگیرند ولی اگر پایگاه اجتماعی و مردمی نداشته باشند خودبخود حذف میشوند خلاصه اینگونه مسایل که با گرایش مردم سروکار دارد تابع قرارداد نیست و امر واقعی است.
وی افزود: همه چیز به قضاوت مردم بستگی دارد اگر مردم احساسشان این باشد که اصلاح طلبان با توجه به حوادث اخیر مردود شدهاند و باید حذف شوند هر مقدار که تلاش شود قابل احیا نیست.یکی از حاضران گفت: اصلاحطلبان در حال حاضر تریبون ندارند و رد صلاحیت هم میشوند.
مطهری پاسخ داد اگر برخی شخصیتها پایگاه محکمی در بین مردم داشته باشند و دارای نقطه ضعف اساسی نباشند رد صلاحیتشان آسان نیست.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر