به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

دلیل واگذاری عجولانه و غیر قانونی سود سهام عدالت، در آستانه انتخابات سال ۸۸ چه بوده است؟

کلمه
مصطفی کواکبیان که در توضیح سوال ۱۴ نماینده از وزیر اقتصاد در مورد سود سهام عدالت سخن می گفت پس از سخنان وزیر اقتصاد در خصوص سوال جمعی از نمایندگان از وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه “دلیل واگذاری و پرداخت عجولانه و غیر قانونی سود سهام عدالت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ چه بوده است؟”، توضیحاتی ارائه داد. وی به بیان ابهاماتی در رابطه با مبانی قانونی اصل واگذاری سهام عدالت، منابع مالی سود سهام، چگونگی نحوه پرداخت و … پرداخت. نماینده سمنان و مهدیشهر در مجلس، گفت: نحوه پرداخت سهام عدالت در تضاد با منطقه اقتصادی است چرا که برخی ابهامات درباره تامین منابع مالی.....................
مصطفی کواکبیان که در توضیح سوال ۱۴ نماینده از وزیر اقتصاد در مورد سود سهام عدالت سخن می گفت پس از سخنان وزیر اقتصاد در خصوص سوال جمعی از نمایندگان از وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه “دلیل واگذاری و پرداخت عجولانه و غیر قانونی سود سهام عدالت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ چه بوده است؟”، توضیحاتی ارائه داد.
وی به بیان ابهاماتی در رابطه با مبانی قانونی اصل واگذاری سهام عدالت، منابع مالی سود سهام، چگونگی نحوه پرداخت و … پرداخت. نماینده سمنان و مهدیشهر در مجلس، گفت: نحوه پرداخت سهام عدالت در تضاد با منطقه اقتصادی است چرا که برخی ابهامات درباره تامین منابع مالی آن وجود دارد.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی افزایش درآمدهای خانوارهای ایرانی به نام سهام عدالت توسط دولت در سال ۸۴ گفت: طبق این آیین نامه، دولت باید سهام عدالت را به شش دهک با درآمد پایین اعطا کند که این موضوع به صورت محتوایی بحث بسیار خوبی است اما سوالاتی در مورد نحوه اجرا و مبانی قانونی آن وجود دارد.
نماینده سمنان و مهدیشهر با بیان اینکه توزیع سهام عدالت امر مطلوبی بوده و مخالفتی با اصل آن ندارم، افزود: مالکیت سهام عدالت دارای ابهام است و باید مشخص شود سهام عدالتی که توزیع می شود، مالکیت آن به چه مالکی ارائه می شود. اگر مالکیت به افراد است، پس افراد می توانند آن را انتقال دهند و اگر فردی خدای ناکرده فوت کرد، وضعیت سهام عدالت او چگونه خواهد شد؟ در حالی که این سهام، قابلیت انتقال و یا مطرح شدن در بورس را ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، همچنین با بیان اینکه در مورد منابع مالی سود سهام عدالت نیز ابهاماتی وجود دارد گفت: منابع مالی سود سهام عدالت کجاست. وزیر اقتصاد گفته است ما شرکت هایی را مشخص کردیم که سود آنها در سهام عدالت آمده اما سوال اینجاست که آیا شرکت های دولتی ما اکثریت سودآورند که از سودشان برداریم؟ وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اسامی شرکت ها را اعلام کنید تا ما هم بدانیم. چرا که آنچه ما می دانیم این است که اسامی این شرکت ها اعلام نشده است و بیشتر شرکت های دولتی زیان ده هستند، البته برخی شرکت ها همچون مخابرات و فولاد اهواز نیز سوددهی دارند و بخش خصوصی در آن فعال است.
کواکبیان با تاکید به اینکه باید اسامی شرکت هایی که از طریق آن سود سهام عدالت پرداخت می شود اعلام گردد، گفت: به نظر می رسد که سود سهام عدالت از محل درآمدهای نفتی و نه شرکت های دولتی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه طبق اظهارات وزیر اقتصاد باید به ۴۰ میلیون نفر برگه سهام عدالت داده شده باشد، افزود: وزیر اقتصاد در اظهاراتش عنوان کرد که برای ۴۵ میلیون نفر دعوت نامه سهام عدالت فرستاده شده و ۴۰ میلیون آن ها سود سهام گرفته اند در صورت داشتن واقعیت این آمار، باید ۴۰ میلیون مردم برگه سود سهام عدالت داشته باشند، برگه ای بدون پشتوانه و بدون قابلیت انتقال که تنها یک بار به آنها سود داده شده است و به نظر می رسد که بعد از این هیچ ارزشی ندارد.
کواکبیان با طرح این پرسش که چرا در پرداخت سود سهام عدالت، بی ضابطگی وجود دارد گفت: در حالی حسینی مطرح می کند که به کارگران سود سهام عدالت پرداخت شده است که طبق بررسی هایی که بنده انجام دادم به کارگرانی که تازه وارد دستگاهی شوند سود سهام عدالت تخصیص داده نمی شود.
وی با طرح این سوال که چرا این قدر بی ضابطگی در پرداخت سود سهام عدالت وجود دارد؟ تصریح کرد: از مدت ها پیش گفته شد ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر کارگر، برای سهام عدالت ثبت نام کردند اما سوال اینجاست که چه زمانی به این تعداد آدم سهام عدالت پرداخت می شود و منبع آن کجاست؟
این عضو شورای مرکزی فراکسیون خط امام(ره)، همچنین با بیان اینکه بازنشستگان بعد از سال ۸۷ سهام عدالت نگرفته اند، گفت: تنها بازنشستگان در سال ۸۶ و ۸۷ سود سهام عدالت به میزان ۴۰ هزار تومان را دریافت کردند و به بازنشستگان بعد از آن سودی تعلق نگرفته است، در اینجا این سوال مطرح است که اگر قرار بود این سود به مردم در شش دهک پایین تعلق می گرفت چرا به مدیران ارشد سود سهام داده شده است؟ به گفته کواکبیان، یکی از دلایل افزایش تورم، پرداخت های نقدینگی بی ضابطه و تزریق نشدن نقدینگی به بخش تولید و به دنبال آن، افزایش تقاضای مصرف است.
وی با بیان اینکه سهام عدالت دارای منطق اقتصادی نیست، گفت: وزیر اقتصاد در توضیحات خود مطرح کرد که تنها در بهمن سال ۸۷ سود سهام توزیع شده است که بنده با چشم خود دیدم که این سود در اردیبهشت ۸۸ نیز توزیع شد.
کواکبیان با بیان اینکه سهام عدالت نباید در اردیبهشت ماه که همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، توزیع می شد، گفت: چرا سود سهام عدالت را ۶ماه قبل یا بعد از انتخابات ندادید و چرا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال۸۸ دیگر سود سهام عدالت به کسی تعلق نگرفت؟ وی با بیان اینکه منطق اقتصادی پرداخت ۴۰میلیون نفری سهام عدالت را دارای ابهام می دانم، گفت:البته بنده در آماری که وزیر اقتصاد اعلام می کند، یقین ندارم و سوال می کنم که آیا توزیع یارانه ها به این روش به اقتصاد ما کمک کرده است؟ اگر وزیر توضیح دهند که توضیح سهام عدالت موجب تقویت اقتصاد شده است، ما قطعا از ایشان قبول می کنیم.
کواکبیان گفت: اگر وزیر شجاعانه بگوید که در توزیع سهام عدالت تابع دستور بوده و دستوری عمل کرده، ما از ایشان می پذیریم اما نمی خواهیم ایشان توجیه کنند. اگر شجاعانه بگویند که دستوری عمل کرده اند، بنده از سوال خود منصرف و قانع می شوم.
شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در پاسخ به توضیحات کواکبیان گفت: بنده در همین جا قسم می خورم که تمامی این کارها در مورد سود سهام عدالت را بر اساس قانون و وظیفه شرعی خود انجام داده ام و هیچ کار دستوری نبوده است، بنده کار سیاسی و بر اساس دستور انجام نمی دهم. وی در پاسخ به ابهام مطرح شدن از سوی کواکبیان در این رابطه که سود سهام عدالت در اردیبهشت ۸۸ نیز پرداخت شده است، گفت: آقای کواکبیان بنده به صراحت عنوان کردم که سود سهام عدالت در شش مرحله یعنی تیر ۸۶، بهمن ۸۷، اردیبهشت، تیر و بهمن ۸۸ و آذر ۸۹ پرداخت شده است و هیچگاه نگفته ام که در اریبهشت ۸۸ سود سهام عدالت را نداده ایم.
حسینی با تاکید بر اینکه سود سهام عدالت از محل درآمدهای نفتی پرداخت نشده است، گفت: آقای کواکبیان در حالی این موضوع را مطرح می کنند که شرکت های دولتی بیشتر زیان ده هستند که باید تاکید کنم که این شرکت ها سود ده اند; این موضوع را به خوبی می توان از بودجه سالانه متوجه شد چون منابع اصلی درآمدهای بودجه سالانه شرکت های دولتی به خوبی مشخص است، به طوری که در قانون بودجه ۹۰ چند هزار میلیارد تومان برای سود شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است.
وزیر اقتصاد گفت: کواکبیان اگر در بررسی های خود دیدید که توضیحات بنده درست است در تذکری اعلام کنید که مستندات ارائه شده درست بوده است و حتی اگر به این رسیدید که بنده اشتباه کردم به عنوان یک مسلمان از شما می خواهم که به صراحت بگویید وزیر اقتصاد دروغ گفته است.
وزیر اقتصاد همچنین با تاکید مجدد بر اینکه پرداخت سود سهام عدالت به صورت دستوری و سیاسی کاری نبوده است، گفت: این موضوع صحت ندارد که در آستانه انتخابات این سودها برای کار سیاسی پرداخت شده است چرا که اگر قرار باشد حقوق مردم را ندهیم تا این سود را بین مردم تقسیم کنیم، کشور تعطیل خواهد شد; این در حالی است که مقام معظم رهبری در همان مقطع نیز تاکید کردند که نباید به خاطر انتخابات کار را تعطیل کنید، شما مطمئن باشید همان دغدغه ای که نمایندگان دارند ما هم داریم.
حسینی در ادامه با این توضیح که سهام عدالت متعلق به همه ی افرادی است که برگه سهام دارند گفت: این سهام قابلیت نقل و انتقال دارد، در صورتی که سهامداران اقساط خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند، آنگاه می توانند آن را انتقال دهند در غیر این صورت تنها سهام برای آنهاست و اجازه نتقل و انتقال ندارند.
وی همچنین فلسفه اقتصادی سهام عدالت را مطابق با اصل ۴۴ عنوان و اظهار کرد: منابع پرداخت سود سهام عدالت از شرکت های سودده است و وظیفه ما نیز آن است که این سهام قابلیت معامله و عرضه در بورس را داشته باشد.
پس از این توضیحات از کواکبیان پرسیده شد که آیا از پاسخ وزیر اقتصاد قانع شده است یا خیر؟ که کواکبیان در پاسخ گفت: توضیحات وزیر قانع کننده نبود ولی انگار مجلس شرطی شده است که اگر رای منفی به سوال یکی از نمایندگان داده شود این رای به منزله رای منفی به او در دوران انتخابات است، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم ولی نمی خواهم رای گیری نیز کنیم.
در خلال سخنان وزیر اقتصاد، برخی از نمایندگان حامی دولت از جمله کوچک زاده و غضنفرآبادی طرح این سوال را درست ندانستند و گفتند:طرح این سوال یعنی همان حرفی که سران فتنه در حوادث بعد از انتخابات مطرح کردند.
به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان که برای توضیح سوال نمایندگان از وزیر اقتصاد سخن می گفت، اظهار داشت: قبل از اینکه توضیحاتی راجع به سوال مطرح کنم بر اساس آئین نامه داخلی مجلس نکاتی را می گویم و آن اینکه برخی از دوستان نماینده گفتند که طرح این سوال از وزیر اقتصاد پایین آوردن شان نمایندگان مجلس و خود مجلس است، حال آنکه همه مجلس به طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت رای دادند و به همین جهت اگر بحث فتنه گری باشد باید گفت کل مجلس دنبال فتنه بوده اند. وی گفت: من بار ها گفتم که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تقلب نشده، اما تخلف شده است.
عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان گفتند که طرح این سوال از وزیر اقتصاد مطرح کردن بحث قدیم در فضای جدید است، که باید گفت این سوال در سال ۸۸مطرح شده است. وی افزود: اصل ۸۸ قانون می گوید هر نماینده ای حق سوال دارد و ۱۰روزه باید به آن پاسخ داده شود و این اشکال ما نیست که سوالی که سال ۸۸ مطرح کردیم امروز مطرح می شود.
کواکبیان گفت: اگر روال قانونی طی می شد باید زود تر از این ها به سوالی که امروز مطرح شده پاسخ داده می شد و من امروز باید از وزیر اقتصاد در مورد اختلاس ۳هزار میلیاردتومانی می پرسیدم نه سهام عدالتی که دو سال پیش آن را مطرح کردیم.دوستانی که می گویند این مسئله شان مجلس را زیر سوال می برد، باید بدانند که نمایندگان به تحقیق و تفحص درباره همین سهام عدالت رای داده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر