به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

قطع ناگهانی ارز دانشجویی، غیر عقلانی و رنج و شکنجه مضاعف است

بیش از دو هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور با ارسال نامه ای خطاب به احمدی نژاد نسبت به قطع کمک های ارزی به دانشجویان غیر بورسیه خارج از کشور اعتراض کردند. به گزارش کلمه، در این نامه که به امضای دو هزار دانشجوی ایرانی رسیده است، آنان این تصمیم دولت را عملکردی غیر عقلانی و تحصیل در رنج و شکنجه خوانده اند. دانشجویان معترض در این نامه که نسخه هایی از آن به نهاد های مختلف نیز فرستاده......................


بیش از دو هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور با ارسال نامه ای خطاب به احمدی نژاد نسبت به قطع کمک های ارزی به دانشجویان غیر بورسیه خارج از کشور اعتراض کردند.
به گزارش کلمه، در این نامه که به امضای دو هزار دانشجوی ایرانی رسیده است، آنان این تصمیم دولت را عملکردی غیر عقلانی و تحصیل در رنج و شکنجه خوانده اند.
دانشجویان معترض در این نامه که نسخه هایی از آن به نهاد های مختلف نیز فرستاده شده تاکید کرده اند که: “تمامی این دانشجویان که بیشتر آنان از قشر متوسط جامعه هستند، در نیمه راه تحصیلی خویش‌اند و چنانچه ارز دولتی از آنان سلب گردد، قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود و این ضربه سهمگینی به آبروی ایران عزیز است و موجبات تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی وابسته و خوراک خبری اینگونه رسانه‌ها را فراهم خواهد نمود.”
این دانشجویان اعتقاد دارند که حتی اندیشه قطع ارائه ارز دانشجویان در شرایط اقتصادی و ارزی فعلی ایران، فاجعه‌ای تاریخی و جبران‌ناپذیر است و به مانند قطع مستمری بازنشستگان تلقی میشود و از این رو خواستار حمایت بیشتر از دانشجوی ایرانی در خارج شده اند.
بر اساس آمار رسمی وزارت علوم، ۳۷هزار نفر متقاضی دریافت ارز برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی هستند که از این میان ۴۰ درصد دانشجوی دکترا، ۴۳ درصد دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۷ درصد دانشجوی کارشناسی هستند. در واقع ارز دانشجویی ارزی به قیمت دولتی است که از سال‌ها پیش به همه دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور داده می‌‌شد تا روند تحصیلی آن‌ها با نوسانات قیمت ارز دچار چالش نشود و این میزان سالانه تا سقف ۱۵هزار دلار تعیین شده است.
در حالیکه بسیاری از دانشجویان با امید به دریافت ارز دولتی چمدان بستند و راهی کشورهای دیگر شدند تا مدارج علمی را طی کنند، کشور دچار بحران اقتصادی شد و دلار لحظه ایی افزایش پیدا کرد و مرز ۲هزار و ۳ هزارتومان را در نوردید و سبب شد از مرداد ماه زمزمه هایی مبنی بر حدف ارز دانشجویی بپیچید. در همین رابطه ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که ارز دانشجویی جزو “ارزهای غیرضروری” است و باید حذف شود چراکه لزومی ندارد افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و از ارز دولتی استفاده کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: “در شرایط فعلی که انواع تهدیدها و تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شده، باید این تهدیدها و تحریم‌ها را با تدبیر به فرصت تبدیل کنیم به‌طوری که با حذف ارز دانشجویی جلوی فرار مغزها را از کشور بگیریم. هرکسی که تمکن مالی دارد می تواند با استفاده از ارز با نرخ آزاد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود.”
اما از طرفی دیگر برخلاف نظر این نماینده مجلس محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که بانک مرکزی ارز کافی در اختیار دارد و ارز دانشجویی قطع نشده است. اما با وجود سخنان رئیس کل بانک مرکزی، بانک‌ها این ارز را به متقاضیان پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل نیز محمود ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویان در شهرویر ماه اعلام کرد وزارت علوم هیچ مسئولیتی در قبال عدم پرداخت ارز تحصیلی به دانشجویان از سوی بانک‌ها ندارد. رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: “به بانک مرکزی اعلام کرد‌ه‌ایم که اگر بنا ندارد ارز ارائه دهد، به دانشجویان اعلام کند.”
اما بالاخره تیرخلاص را وزیر اقتصاد و دارایی شلیک کرد و با اعلام خبر توقف ارز دانشجویی برای دانشجویان غیربورسیه، حجت را بر دانشجویان تمام کرد. سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ارز دانشجویی خاطرنشان کرد: “اصولا دو گروه دانشجو داریم؛ عده‌ای خودشان تصمیم گرفتند برای تحصیل از کشور خارج شوند که بورس هم نیستند که طبیعی است بانک مرکزی هیچ وقت برای تامین ارز آنها تعهدی نداشته و آنها می‌توانند از بازار استفاده کنند. اما در مورد کسانی که بورس هستند و در ساز و کارهای رسمی اعزام شده‌اند آنها می‌تواند از ارز مرجع استفاده کنند.”
اما درحالیکه وزیر اقتصاد تاکید می کند که ارز دولتی به دانشجویان بورسیه تعلق می گیرد خبرها حاکی از این است که دانشجویان بورسیه نیز برای دریافت ارز دانشجویی همچنان با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. پرداخت ارز دولتی به دانشجویان بورسیه آنقدر به تعویق افتاده است که نهایتا، دکتر ملاباشی رییس سازمان دانشجویان گفت: “بورسیه‌هایی که عجله دارند می‌توانندبا هزینه شخصی اعزام شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر بودجه کافی برای اعزام برخی از کاندیداهای بورسیه وجود ندارد، بنابراین این دانشجویان می‌توانند با هزینه شخصی بروند و پس از دریافت اعتبار بودجه ما هزینه‌ آنها را پرداخت خواهیم کرد.”
تمامی این ها سبب شد تا در کنار نوشن نامه اعراض آمیز به احمدی نژاد تعدادی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در اعتراض به عدم پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویانی که بورس دولت نیستند مقابل ساختمان بانک مرکزی تجمع کنند. تجمعی که پیش از آن یک بار نیز در مقابل مجلس برگزار شده بود. هرچند که اعتراض آنان پاسخی نگرفت و به جای رسیدگی به خواست دانشجویان، رسایی نماینده مجلس به خانواده های دانشجویان معترض گفت: “شما در این وضعیت اقتصادی در اولویت نیستید و چه تضمینی وجود دارد که شما در خارج تحصیل کنید و دوباره برگردید. در شرایط تحریم نباید برای تحصیل به خارج بروید.”
این در حالی است که افزایش شدید قیمت ارز های خارجی امکان تامین مخارج تحصیل گروه بزرگی از دانشجویان غیر بورسیه ای را که در دانشگاههای خارج درس می خوانند از بین برده است. طرح ارائه ارز دانشجویی به قیمت بانک مرکزی همچنین در حالی به دانشجویان خارج کشور متوقف شده است که به گفته معاون بورس وزارت علوم، هم اکنون “نزدیک به ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاههای خارج از کشور به تحصیل مشغول هستند که با همین ارز زندگی می کنند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر