به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

مساله بیكاری را حل نکرده ایم، آن وقت افزایش جمعیت را تشویق می کنیم

منبع: جرس
رئیس مركز مطالعات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به تاکیدات رئیس دولت جهت افزایش جمعیت، خاطرنشان کرد "بعضی‌ها می‌گویند ‏‌ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است ‏‌این حرف درست است و ایران ما ‏‌غنی‌ است ‏‌اما نكته در.......
رئیس مركز مطالعات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به تاکیدات رئیس دولت جهت افزایش جمعیت، خاطرنشان کرد "بعضی‌ها می‌گویند ‏‌ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است ‏‌این حرف درست است و ایران ما ‏‌غنی‌ است ‏‌اما نكته در اینجاست كه ما با همین ایران غنی هم نتوانسته‌ایم مساله بیكاری را حل كنیم و همه مردم را به سر كار ببریم . هر وقت مشكل بیكاری حل شد و مردم دیگر احساس نكردند معضلی به نام بیكاری وجود دارد ‏‌آن وقت می شود به مساله افزایش جمعیت فكر كرد ."

به گزارش ایلنا، حسن روحانی می گوید زمانی كه نرخ رشد جمعیت بالای سه درصد بود، در كشور نگرانی‌هایی در رابطه با افزایش جمعیت و مسئله بیكاری كه از تبعات رشد جمعیت است‏‌، ایجاد شده بود. بنابراین در آن زمان تلاش شد برای حل مشكل افزایش جمعیت راه‌حلی ارائه شود و در نهایت مجلس آن زمان‏، قانونی را تصویب كرد كه قانون تنظیم خانواده نام گرفت و براساس آن تبلیغات برای فرزند كمتر در كشور آغاز شد.

رئیس مركز مطالعات استراتژیك تصریح كرد: قانون تنظیم خانواده و تبلیغات صورت گرفته در كشور برای فرزندآوری كمتر باعث شد تا حدودی تعداد جمعیت كشور كنترل شود و رشد جمعیت از حدود سه درصد به زیر دو درصد برسد.

روحانی توضیح داد: اگر در آن زمان قانون تنظیم خانواده در مجلس تصویب نمی‌شد الان به جای اینكه جمعیت كشور حدود هفتاد میلیون باشد‏، جمعیت بسیار بیشتر بود.

او ادامه داد: با وجود عملیاتی شدن قانون تنظیم خانواده و كنترل رشد جمعیت در حال حاضر تعداد بیكاران ما خیلی زیاد است و نرخ بیكاری در سطح شهرها در حدود سی درصد است. حال اگر تصور كنیم قانونی به نام قانون تنظیم خانواده وجود نداشت آن وقت مسلما هم تعداد جمعیت نسبت به وضع كنونی بسیار بیشتر بود و هم نرخ بیكاری بالاتر بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیكاری مشكلات زیادی در جامعه ایجاد می‌كند و حتی در بحث خانواده هم وارد می‌شود یعنی اگر افراد كار و شغل مناسب نداشته باشند، ازدواج نمی‌كنند چون اولین شرط ازدواج این است كه مرد شغل و كار مناسب داشته باشد تا بتواند زندگی را اداره كند و اگر شغل نداشته باشد ازدواج نمی‌كند.

روحانی گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با اینكه نرخ رشد جمعیت در كشور باید چگونه باشد جزء مواردی است كه باید براساس سیاست‌های كلی نظام تعیین شود و حتی به اعتقاد من جزء مواردی نیست كه حتی مجلس شورای اسلامی بتواند در رابطه با آن تصمیم‌گیری كند و مسئله‌ای فرای مجلس است.

رئیس مركز مطالعات استراتژیك تصریح كرد: سیاست‌های كلی نظام یعنی سیاست‌هایی كه باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت به عنوان پیش‌نویس به رهبری تقدیم شود و بعد از امضای ایشان ابلاغ شود و مسئله تعیین نرخ رشد جمعیت در كشور جزء مواردی است كه باید در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار گیرد و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در رابطه با سیاست‌های جمعیتی كشور گرفته شود باید مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با آن تصمیم‌گیری كند.

او گفت: البته با توجه به وضعیت كنونی جامعه و مساله بیكاری گمان نمی‌كنم تشویق جامعه به رشد جمعیت مفید باشد. اگر ما می‌توانستیم مساله بیكاری را به طور كامل در كشور حل كنیم ‏‌آن وقت شاید می‌شد به مساله افزایش جمعیت فكر كرد ولی در حال حاضر این مساله اصلا به صلاح نیست.

روحانی تصریح كرد: بعضی‌ها می‌گویند ‏‌ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است ‏‌این حرف درست است و ایران ما ‏‌ایران غنی‌ای است ‏‌اما نكته در اینجاست كه ما با همین ایران غنی هم نتوانسته‌ایم مساله بیكاری را حل كنیم و همه مردم را به سر كار ببریم . هر وقت مشكل بیكاری حل شد و مردم دیگر احساس نكردند معضلی به نام بیكاری وجود دارد ‏‌آن وقت می شود به مساله افزایش جمعیت فكر كرد و بررسی كرد كه آیا میزان جمعیت كافی است یا كافی نیست. او گفت: البته با توجه به وضعیت كنونی جامعه و مساله بیكاری گمان نمی‌كنم تشویق جامعه به رشد جمعیت مفید باشد. اگر ما می‌توانستیم مساله بیكاری را به طور كامل در كشور حل كنیم ‏‌آن وقت شاید می‌شد به مساله افزایش جمعیت فكر كرد ولی در حال حاضر این مساله اصلا به صلاح نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ‌با تمام تلاش‌های صورت گرفته برای كنترل نرخ جمعیت از اول انقلاب تا كنون یعنی در حدود سی سال گذشته تا به حال جمعیت كشور از دو برابر هم بیشتر شده است. مرحوم رجایی وقتی می‌خواست از جامعه ایران سخن بگوید می‌گفت: ‏‌جامعه ٣۵ میلیونی و حالا می‌بینیم كه جمعیت ایران به حدود ٧٠میلیون رسیده است. بنابر این اگر تلاش‌هایی در رابطه با كنترل جمعیت انجام نمی‌شد ‏‌در حال حاضر جمعیت كشور قطعا خیلی بیشتر بود.

او گفت: بنابر‌این اولین قدم این است كه مشكل بیكاری حل شود و بعد بر اساس سیاست‌های كلی نظام می‌توان تصمیم گرفت كه میزان جمعیت باید افزایش پیدا كند یا نه .

روحانی گفت: نه تنها دولت نمی‌تواند در رابطه با میزان جمعیت كشور تصمیم‌گیری كند بلكه حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند در این رابطه تصمیم‌گیری كند و این مساله موضوعی فرای مجلس است یعنی مساله‌ای است كه باید به عنوان سیاست‌های كلی نظام بحث شود و رهبری باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری كند و سخن وی در این رابطه مبنا است و دولت هم بر اساس سیاست‌های كلی نظام باید وارد عمل شود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر