به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است

منبع:جرس
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد عبادی است، اهداف برگزاری نمازهای جمعه اهل سنت و شیعه را متفاوت با یکدیگر توصیف کرد و گفت: انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند وی همچنین شیوۀ انتخاب امام جمعه شیعه و سنی را یکی دیگر از تفاوت های موجود دانست و بر این اساس علت شکل گیری اتفاقات هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد را عدم توجه به این تفاوتها عنوان کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «سنی آنلاین» شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به اتفاقاتی که هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد رخ داد، به بیان توضیحاتی پرداخت،................ 
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد عبادی است، اهداف برگزاری نمازهای جمعه اهل سنت و شیعه را متفاوت با یکدیگر توصیف کرد و گفت: انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند


وی همچنین شیوۀ انتخاب امام جمعه شیعه و سنی را یکی دیگر از تفاوت های موجود دانست و بر این اساس علت شکل گیری اتفاقات هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد را عدم توجه به این تفاوتها عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «سنی آنلاین» شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به اتفاقاتی که هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد رخ داد، به بیان توضیحاتی پرداخت،


وی با بیان اینکه، امیدوارم توضیحات بنده خیرخواهانه و دلسوزانه تلقی شود و کسی آن را مغرضانه نداند، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه اهل سنت تنها مختص به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. این نماز تاریخی است، البته در دوران قبل از انقلاب، اهل تشیع به اقامه نماز جمعه می‏پرداختند اما به شکل کمرنگ تر.
وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب من به یاد دارم که اهل سنت زاهدان در مسجد عزیزیه نماز جمعه می‏خواندند و جمعیت بسیار با شکوهی در مراسم نماز جمعه شرکت می کرد.
همچنین مراسم نماز عید با شکوه خاصی برگزار می شد و هیچ کس هنگام برگزاری این نماز در خانه نمی ماند، حتی افراد مفلوج و ناتوان به کمک دیگران در مراسم حاضر می شدند. به هر حال باید گفت برگزاری این نماز نزد اهل سنت از مدتها قبل جریان داشته است و بدون تردید انقلاب اسلامی در هرچه با شکوه تر برگزار شدن این مراسم نقش داشته است.


مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه نماز جمعه نزد اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد، عبادی است، اظهار داشت: مردم ما روزهای جمعه برای عبادت و گریه و زاری در مساجد جامع حاضر می شوند، برای آنها عبادت و گریه و زاری و استغفار بیش از شنیدن مسائل سیاسی اهمیت دارد، این مسائل نیز در مراسم های نماز جمعه ما بسیار کم، فقط زمانی که مشکل خاصی پیش بیاید، مطرح می شوند.


امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: در رابطه با انتخاب ائمه جمعه میان شیعه و سنی تفاوت وجود دارد؛ در مناطق سنی نشین کسی که متنفذ است و نفوذ بیشتری دارد و مردم به او گرایش بیشتری دارند، به عنوان امام جمعه انتخاب می شود، انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند. ائمه جمعه در قلوب مردم اهل سنت جای دارند. مردم به آنان اعتقاد دارند و بر اساس اعتقاد خود پشت سر آنان نماز اقامه می کنند.


وی همچنین یادآور شد: بیشتر امامان جمعه در میان اهل سنت کسانی هستند که بانی مساجد جامع هستند، این نکته یکی از تفاوت ها میان شیعه و سنی است؛ چرا که مساجد جامع اهل تشیع را خیرین بنا می کنند و پس از آن یک روحانی به عنوان امام جمعه یا جماعت انتخاب می شود، اما مردم اهل سنت ابتدا یک روحانی انتخاب می کنند و پس از آن از او حمایت می کنند تا مسجدی بنا کند و پس از آن امام آن مسجد شود.
در همین شهر زاهدان کسانی که می خواهند مسجدی بنا کنند ابتدا به ما مراجعه می کنند و درخواست عالم و روحانی می کنند و پس از آن به بنای مسجد می پردازند. این یک تفاوت فرهنگی و عرفی است.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل تشیع عبادی- سیاسی است و برداشت بنده آن است که سیاسی بودن آن بر عبادی بودنش می چربد، اضافه کرد: این همه در حالیست که نمازهای جمعه اهل سنت بیشتر عبادی است، بر این اساس عوض کردن امامان جمعه در میان شیعه متداول است؛ به یک روحانی که از منطقه ای دیگر است ماموریت داده می شود که در یک منطقه دیگر مسئولیت امامت جمعه را بر عهده بگیرد، در همین شهر زاهدان امامان جمعه زیادی از شهرهای دیگر تشریف آورده اند، امام جمعه کنونی نیز حجة الاسلام جناب آقای سلیمانی هستند که اهل شمال کشور می باشند.


وی ادامه داد: این یک فرایند معمول است و مشکل چندانی میان برادران اهل تشیع ایجاد نکرده است. من هیچ گاه به یاد ندارم که مردم اعتراض کنند و بگویند چرا امام جمعه یا استاندار و فرماندار ما عوض شده است، دولت هر کسی را انتخاب بکند این مسئولیت را به او واگذار می کند، اما در میان اهل سنت وضعیت فرق می کند، امام جمعه آنها یکی از مردم منطقه است و با آنان قرابت و خویشاوندی دارد. ضمن اینکه اغلب امامان جمعه اهل سنت بانی مساجد جامع به حساب می آیند. بر این اساس عوض کردن امام جمعه در میان اهل سنت یک امر بسیار سنگین است.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: اعتقاد ما آن است که اگر در تایباد همین ظرافت ها مدنظر قرار می گرفت و مسئولان محترم به این نکات توجه می کردند، مشکلی به وجود نمی آمد.
ایشان با تاکید بر اینکه «برای دولت و نظامی که مردمی است، شایسته نیست که مردم را از خود برنجاند و وادار به اعتراض بکند» خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه ای ضعفی دارد، با او بنشینند و مشکل را از راه گفتمان حل کنند، اگر مشکل قابل حل نیست با مردم بنشینند تا رعایت حال آنها بشود. یک امام جمعه باید مورد قبول مردم باشد، کسی باشد که مردم به او اعتقاد و اعتماد داشته باشند و بدانند که نمازشان پشت سر او صحیح و خالی از اشکال است.


مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه « امام جمعه باید با تدبیری انتخاب شود که در ادامه شاهد اعتراضات مردمی نباشیم» اظهار داشت: بنده توصیه ام آن است که امور مذهبی از حساسیت خاصی برخوردارند و دولتها، هر دولتی که باشد، اسلامی یا غیر اسلامی، شیعه یا سنی، باید امور مذهبی را مراعات کنند تا حساسیتی به وجود نیاید.
وی همچنین گفت: در برخی جاها متاسفانه افراد کج سلیقه کارشکنی می کنند، به عنوان مثال در یکی از شهرهای بزرگ ایران جمعی از مردم اهل سنت در منزل شخصی نماز اقامه می کنند و عده ای از همین افراد مزاحمت ایجاد می کنند که آقا چرا جداگانه نماز می خوانید، بروید پشت سر امام جمعه شهر نماز بخوانید. حالانکه مذهب آزاد است و از احوال خصوصی و شخصی انسان است، نماز جمعه ای که در منزل برگزار می شود نیز یک امر خصوصی است و در اختیار خود کسانی است که نماز می خوانند. نمازی که در منزل شخصی برگزار می شود چرا نباید تحمل شود؟! اگر ما برگزاری چنین نمازی را تحمل نکنیم، آن وقت ما اصلا تحمل نداریم.
چنین عملکردی در جهت حفظ وحدت- که بسیار مهم و حیاتی است و ما معتقد به آن هستیم و می گوئیم شیعه و سنی نه تنها در شرایط خاص بلکه در تمام شرایط وهمه احوال با هم وحدت و همبستگی داشته باشند- نیست.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: اگر در کرمان یا در اصفهان، کاشان، تهران و هر جای دیگر که برادران اهل سنت در اقلیت هستند، به ما اجازه اقامه نماز داده نشود ما هرگز نخواهیم پذیرفت و حتما از این وضعیت گلایه خواهیم کرد. ما امیدواریم جمهوری اسلامی که مجمع تقریب تشکیل داده و موضوع وحدت مسلمانان را مطرح کرده است، برای حفظ وحدت تلاش کند، ما اهل سنت هستیم و بزرگترین فرقه اسلامی را در جهان تشکیل می دهیم. در تمام کشورهایی که برادران شیعه ما اقلیت هستند ما به اهل سنت توصیه کرده و می کنیم که حقوق آنها را محترم بشمارند و از هر گونه تبعیض در قبال آنها بپرهیزند.
همین طور انتظار داریم که در این کشور حاکمیت و مسئولان محترم حقوق ما را محترم بشمارند و ما را شهروند درجه دوم به حساب نیاورند. ما ایرانی هستیم، ما وارث این وطن هستیم، وطن مال ماست، ایران مال شیعه و سنی است. انتظار ما از مسولان محترم آن است که از رفتارهای سلیقه ای جلوگیری کنند و با کسانی که چنین رفتار می‏کنند برخورد کنند.
در رابطه با قضیه تایباد انتظار ما آن است که مسولان محترم با درایت و تدبیر اقدام به حل آن کنند تا نگرانی ها رفع شود، این نگرانی ها تنها به مردم تایباد اختصاص ندارد، هر کسی که خبر وقوع این اتفاقات را شنیده، نگران است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر