به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

بهمني از احتمال شتاب گرفتن نرخ‌تورم خبر داد

در حالیکه مراکز رسمی آمار کشور، از ارائه آمار واقعی بیکاری، تورم، شاخص های رفاهی و ... خودداری می کنند، رئیس کل بانک مرکزی در تشریح مهمترین وقایع اقتصادی کشور در سال 90، مدعی بهبود وضعیت تولید و ارتقای شاخص‌های رفاهی شد. به گزارش مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی، به مهمترین تحولات اقتصاد ایران در سال 89 و 90، و همچنین پیش بینی تحولات اقتصادی در سال آینده پرداخته و ابتدا مدعی شده است: "اقتصاد ایران در سال 1389،...............  در حالیکه مراکز رسمی آمار کشور، از ارائه آمار واقعی بیکاری، تورم، شاخص های رفاهی و ... خودداری می کنند، رئیس کل بانک مرکزی در تشریح مهمترین وقایع اقتصادی کشور در سال 90، مدعی بهبود وضعیت تولید و ارتقای شاخص‌های رفاهی شد.


به گزارش مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی، به مهمترین تحولات اقتصاد ایران در سال 89 و 90، و همچنین پیش بینی تحولات اقتصادی در سال آینده پرداخته و ابتدا مدعی شده است: "اقتصاد ایران در سال 1389، دستاوردهای ارزشمندی به دست آورد، نرخ تورم به نحو مناسبی مهار شده و در پرتو سیاست‌های اقتصادی هماهنگ، نرخ رشد اقتصادی تا سطح قابل توجهی بهبود یافت. بسیاری از طرح‌های عمرانی و پرثمر همچون طرح ایجاد مسکن مهر با اتکاء بر منابع بانک‌ها و بانک مرکزی پیش می‌رفت و نظام بانکی نهایت تلاش و امکانات خود را به کار گرفت تا با تامین نیازهای اقتصاد و مساعدت در تشکیل سرمایه، نقش موثری در دستیابی به اهداف اقتصادی کشور داشته باشد. "

این مقام دولتی همچنین اهم تحولات اقتصاد ایران در سال 1390 را از زوایای زیر مورد بررسی قرار داده است: "تلاطم بازارهای جهانی ، پدیدار شدن انتظارات تورمی و رفتارهای موج‌گونه در بازارهای دارایی و مداخله قابل توجه در بازارهای طلا و ارز، آثار اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ ‌ها و تاثیر تحولات سیاست‌های اقتصاد کلان بر بازارهای مالی."

بهمنی همچنین می گوید "عاملی که بر شدت تلاطم‌های مذکور افزود، تهدیدهای دشمنان بیرونی و اعلام تصمیم‌های جدید برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های مالی از طریق محروم‌کردن بانک مرکزی از مراودات بین‌المللی و کاهش خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران بود. بدین‌ترتیب بخشی از تقاضای آتی برای ارز نیز تبدیل به تقاضای آنی شد و انگیزه‌های احتیاطی بر انگیزه‌های سفته‌بازی افزوده شد."

رئیس کل بانک مرکزی بدون اشاره به سوء مدیریت ها و دخالت دولتی ها در انفجار قیمت ارز و طلا، از "تاثیر فضای نامساعد کسب و کار بر رویکرد برخی از تولیدکنندگان به سفته بازی بر طلا و ارز" چنین گفت"یکی از عوامل موثر بر تلاطم بازارهای مالی و افزایش تورم، برخی مشکلات ساختاری بخش تولید و عدم وجود رونق معنی‌دار در بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد است. به نظر می‌رسد تجدیدنظر عملی در شاخص‌های فضای کسب و کار به صورت یک نیاز مبرم و پیش‌نیاز کلیدی برای سوق دادن سرمایه‌های جامعه به سوی فعالیت‌های مولد درآمده است. "

رئیس کل بانک مرکزی همچنین مدعی "بهبود وضعیت تولید و ارتقای شاخص‌های رفاهی" در سال گذشته شده و نوشت: "در بخش‌های صنعت و کشاورزی، عمده تولیدات با رشد همراه است. طی 6ماهه اول سال جاری تولیدات پتروشیمی، فولاد خام و خودرو به ترتیب 1/3 ، 4/10 و 7/3 درصد افزایش نشان می‌دهد. مطابق با پیش‌بینی‌های مقدماتی، تولیدات زراعی، باغی و دامی نیز در سال 1390 به ترتیب 6/4 ، 9/13 و 9/2 درصد افزایش نسبت به سال قبل خواهند داشت. در این سال، روند شاخص‌های بازار کار بهبود نسبی نشان می‌دهند. نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال جاری به 8/11 درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 3/0 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. "

وی در پیش‌بینی اهم تحولات اقتصادی سال آتی نوشت: "بر اساس غالب پیش‌بینی‌ها، تورم جهانی و فضای بی‌ثبات اقتصادی، سیاسی و نهادی در غالب کشورها و حوزه‌های انتشار دهنده اسعار عمده، کنترل تورم ناشی از واردات را دشوار خواهد کرد،‌ آثار روانی ناشی از تحریم و دشوارتر شدن نقل و انتقال وجوه می‌تواند خود منشاء نگرانی‌های جدیدی باشد و بالاخره، نیازهای کمتر پاسخ یافته فضای کسب و کار به اصلاح زیرساخت‌ها، رویه‌ها و مقررات همچنان مانعی بر مسیر رشد تولید و شکوفا شدن پتانسیل‌های این حوزه عمل می‌کند. یکی از دغدغه‌های اقتصاد در سال‌های اخیر، نرخ مشارکت پایین شرکت‌های برتر بین‌المللی در پروژه‌های اکتشاف، استخراج و صنایع بالادستی حوزه انرژی بوده است. تهدید به تحریم‌ها سبب شد بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای گوناگون اعم از اوراق مشارکت ارزی و ریالی و حتی منابع خود، درصدد رفع این نقیصه برآید."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر