به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

بدهی یک میلیارد دلاری شل به ایران پشت سد تحریم‌ها

 مردمک

در پی تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و آمریکا، پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری شرکت نفتی «رویال داچ شل» بابت خرید هشت میلیون بشکه نفت ایران «بسیار مشکل و غیرممکن» شده است. خبرگزاری رویترز دیروز ششم فروردین به نقل از چهار منبع آگاه که نامشان فاش نشده گزارش داد که این شرکت هلندی-بریتانیایی در اثر تحریم‌ها نمی‌‎تواند این بدهی عظیم خود را.............


در پی تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و آمریکا، پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری شرکت نفتی «رویال داچ شل» بابت خرید هشت میلیون بشکه نفت ایران «بسیار مشکل و غیرممکن» شده است.
خبرگزاری رویترز دیروز ششم فروردین به نقل از چهار منبع آگاه که نامشان فاش نشده گزارش داد که این شرکت هلندی-بریتانیایی در اثر تحریم‌ها نمی‌‎تواند این بدهی عظیم خود را بپردازد.
به گفته یکی از این مقام‌های آگاه، فشارهای غرب سدی در برابر استفاده از سیستم بانکی برای تسویه حساب بدهی واردات نفت ایران ایجاد کرده است.
در این گزارش به نقل از یک منبع صنعت نفت نیز آمده است که شل، با وجود حساسیت‌های بسیار در این پرداخت‌ها که درگیر تحریم‌ها است، به شدت تلاش می‌کند تا راهی بیاید.
به نوشته رویترز، این شرکت بزرگ نفتی با ایران قرارداد خرید صدهزار بشکه‌ای در روز دارد و همراه با شرکت نفتی توتال فرانسه، پس از شرکت توپراس ترکیه، دومین مشتری بزرگ نفت ایران در غرب هستند.
اما آن‌ها در عین که به رعایت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ملزم هستند و همچنین تلاش می‌کنند روابط خود با ایران را حفط کنند، از هفتم مارس اعلام کرده‌اند که آخرین محموله نفت ایران را در چند هفته آینده دریافت خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز نیمه ماه گذشته، از پهلو گرفتن نفتکش ۲۷۰ هزار تنی «دلاور»، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، در سواحل سنگاپور، محل پالایشگاه رویال داچ شل خبر داده بود.
اما رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، خبر فروش محموله یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام ایران به شرکت بریتانیایی-هلندی «شل» در سواحل سنگاپور را تکذیب کرد.
خبر فروش نفت ایران به شل نیز در شرایطی اعلام شد که ایران اعلام کرده فروش نفت به بریتانیا را متوقف کرده و احتمالا فروش نفت به هلند را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد.
شرکت‌های اروپایی تا آخر ژوئن ۲۰۱۲ فرصت دارند تا قراردادهای نفتی خود را با ایران تمام کنند و از اول ژوئیه اجازه ندارند از ایران نفت وارد کنند یا با این کشور قرارداد نفتی جدید امضا کنند.
اکنون خریداران اروپایی از جمله شرکت فرانسوی توتال خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و به گفته مقام رسمی یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی «روز به روز خرید خود را از ایران کاهش می‌دهیم.»
به گفته یک منبع آگاه در زمینه نفت، موانع پرداخت پول نفت تنها یکی از عوامل انصراف این شرکت فرانسواست که با ایران برای خرید روزانه صد هزار بشکه نفت قرارداد بسته بود.
این منابع افزوده‌اند که پیش‌تر برخی مشتریان بزرگ نفتی ایران از «بانک اسلامی نور» در دبی بدهی‌های خود را تسویه می‌کردند، اما این بانک تحت فشارهای آمریکا از اواخر سال گذشته میلادی همکاری با بانک‌های ایران را متوقف کرده است.
بانک اسلامی نور که میلیارد‌ها دلار از درآمدهای صادرات نفتی ایران از طریق آن دریافت می‌شود، دهم اسفند ماه اعلام کرد که از حدود سه ماه پیش همه روابط خود با ایران را قطع کرده است.
خبرگزاری رویترز نوشته است که شل می‌تواند از بابت توسعه میادین نفتی «سروش» و «نوروز» بخش کوچکی از بدهی خود را نپردازد همانطور که شرکت انی ایتالیا بابت توسعه میادین نفتی علاوه بر طلب از ایران، به دلیل خرید نفت از ایران بدهی دارد.
شرکت‌های توتال فرانسه، استا‌ت‌اویل نروژ، انی ایتالیا، رویال داچ شل هلند و انپکس ژاپن، پنج شرکتی هستند که آمریکا در سپتامبر دو سال گذشته از آن‌ها خواست تا در زمینه توسعه صنعت انرژی ایران، قرارداد جدیدی امضا نکنند.
در پی تحریم نفت ایران و با انتشار خبر کاهش صادرات نفت این کشور، بهای نفت در بازارهای جهان افزایش یافته و رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است تنش‌ ایران و بی‌ثباتی خاورمیانه این افزایش را به ۲۰ تا ۳۰ دلار رسانده است.
پیش‌تر نیز رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده بود که قطع ناگهانی جریان نفت از ایران می‌تواند قیمت نفت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و به اقتصاد جهان ضربه وارد کند.
ادامه برنامه‎های هسته‌ای ایران توام با افزایش نگرانی درباره حمله نظامی اسرائیل به ایران و نیز اعمال تحریم‌های شدید علیه تهران، عمده‌ترین عامل افزایش ۱۰ دلاری بهای نفت از ماه ژانویه تاکنون عنوان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر