به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

جمهوری چماق

 مصطفی خلجی

طبق روال سی سال گذشته، وقتی این گروه کوچک عزم کاری کند، حتی دولت جمهوری اسلامی نیز توان مقابله با آن را ندارد و نسبت به برخورد با این گروه تندرو درمانده است؛ مهم نیست این دولت، دولت سازندگی باشد یا دولت اصلاحات یا دولت مهرورزی. گویی در جمهوری اسلامی، دست چماق‌دار انصار حزب‌الله بالاتر از هر..................


طبق روال سی سال گذشته، وقتی این گروه کوچک عزم کاری کند، حتی دولت جمهوری اسلامی نیز توان مقابله با آن را ندارد و نسبت به برخورد با این گروه تندرو درمانده است؛ مهم نیست این دولت، دولت سازندگی باشد یا دولت اصلاحات یا دولت مهرورزی.
گویی در جمهوری اسلامی، دست چماق‌دار انصار حزب‌الله بالاتر از هر دستی است.
nsr3.jpg
این بار نیز انصار حزب‌الله با اعتراض به دو فیلمی که از سوی وزارت ارشاد مجوز اکران گرفته، قدرت‌نمایی کرده‌اند.
این گروه قدرت خود را با توقف اکران فیلم‌های «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» در چندین شهر ایران از جمله مشهد و بوشهر و کرمان و بابل به رخ کشیدند.
وزارت ارشاد به عنوان نهاد مسؤول در زمینه سینما تا کنون در برابر لغو اکران این دو فیلم در این شهرها سکوت کرده است.
تنها علیرضا سجادپور مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد گفته کسانی که به دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» معترض هستند احتمالا نسخه بعد از جشنواره‌‌ فجر این فیلم‌ها را ندیده‌اند.
همچنین انصار حزب‌الله نشان داد که توان بسیج کردن ائمه جمعه در سراسر ایران را نیز دارد.
علاوه بر امام جمعه‌های بوشهر و مشهد و چند شهر دیگر، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز به جمع معترضان پیوسته و به مسؤولان جمهوری اسلامی گفته است: «در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید.»
همچنین شماری از نمازگزاران تهرانی روز جمعه ۴ فروردین بعد از نماز، در اعتراض به اکران این دو فیلم سینمایی در ایام نوروز در برخی سینماهای کشور، با سردادن شعارهایی تظاهرات کردند.
این در حالی است که فیلم «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی با فروش نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان، بیشترین استقبال را در میان فیلم‌های اکران نوروزی داشته است.
فیلم زندگی خصوصی ساخته‌ی محمدحسین فرحبخش نیز با فروش ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ۱۸ سینمای تهران، از فروش روزی سه میلیون به روزی ۱۲ میلیون تومان رسیده است.
به نظر می‌رسد واکنش مردم در برابر اعتراض انصار حزب‌الله، استقبال بیشتر از این دو فیلم است، به طوری که سینما آزادی و پردیس ملت در ساعت یک‌و نیم بامداد نیز برای فیلم «زندگی خصوصی» سانس ویژه گذاشت.
اما جنجال اخیر انصار حزب‌الله از روزی بالا گرفت که این گروه تندرو در اعتراض به اکران دو فیلم «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» با برگزاری تجمعی اعتراضی مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نهاد ۴۸ ساعت مهلت داد که این دو فیلم را توقیف کند، در غیر این صورت انصار حزب‌الله «کار را یکسره خواهد کرد».
انصار حزب‌الله اعتراض خود را بر اساس یکی از بندهای وصیت‌نامه آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در رد آزادی به شکل‌های غربی است عنوان کرد.
این گروه حتی سعی کرده است که وزارت ارشاد را تحت مدیریت «جریان انحرافی» توصیف و به این وسیله رفتار خود را موجه کند: «امروز وزارت ارشاد تحت تاثیر امیال پلید فرقه انحرافی قرار دارد، از اشاعه فساد و تباهی پشتیبانی نموده و با فشاری بی‌سابقه در پی آن است که پیشانی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را همدست تبهکاران و قانونشکنان و مفسدان جلوه دهد.»
انصار حزب‌الله تا جایی پیش رفته که حتی شعارهایی علیه شخص وزیر ارشاد سر داده و خواهان استیضاح وی شده است؛ وزیری که بیشترین سانسور در زمینه فرهنگ در زمان وزارت وی شده است.
nsr1.jpg
از سوی مقابل، مخالفان درون حکومت انصار حزب‌الله نیز به سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای استناد می‌کنند که در مشهد گفته «همه را توصیه می‌کنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهورى اسلامى است.»
اما گوش انصار حزب‌الله به این استدلال‌ها بدهکار نیست و همچنان بر طبل خود می‌کوبد، و در این راه از صدور پی‌درپی شکواییه و بیانیه کوتاهی نمی‌کند.‌
«سعید سهیلی» کارگردان «گشت ارشاد» در واکنش به جنجال انصار حزب‌الله گفته که «اینگونه تجمعات و شلوغ کردن‌ها دیگر روش کهنه‌ای شده که تاریخ مصرفش مال همان دهه شصت بوده است! مملکت ما در شرایطی به سر می‌برد که روش‌های بهتر و منطقی‌تری هم برای بیان اعتراضات وجود دارد.»
پیشتر نیز بارها انصار حزب‌الله نسبت به فیلم‌هایی که نمی‌پسندید اقدام کرده بود که اعتراض به فیلم «آدم برفی» از نمونه‌های بارز آن است.
اما به نظر می‌رسد این بار اکران این فیلم‌ها، که هر دو درباره افراط‌گرایی دینی دقیقا از جنس رفتار همین انصار حزب‌الله است برای این گروه بسیار سنگین تمام شده است.
هنوز جنجال اخیر انصار حزب‌الله تمام نشده و باید دید که در حالتی که بیشترین هماهنگی میان دولت جمهوری اسلامی و بخش تندرو حکومت وجود دارد، این اتفاق تکرارشونده در تاریخ جمهوری اسلامی چه سرانجامی می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر