به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

آخرین فیلم "اصغر فرهادی" قربانی آخرین حرف‌های "اصغر فرهادی"

منبع: فرارو
پس از انتشار خبر لغو پروانه ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی امروز علیرضا سجادپور با تائید این خبر اعلام کرد که تمايلي به رسانه‌اي كردن دلايل آن ندارد و دلايل آن را فقط به خود تهيه‌كننده خواهد گفت اما جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد اظهارات فرهادی در جشن خانه سینما را عامل لغو پروانه ساخت فیلم وی دانست. به گزارش فرارو، هنوز چند روزی از برگزاری جشن خانه سینما نگذشته بود که سایت هنرنیوز.......پس از انتشار خبر لغو پروانه ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی امروز علیرضا سجادپور با تائید این خبر اعلام کرد که تمايلي به رسانه‌اي كردن دلايل آن ندارد و دلايل آن را فقط به خود تهيه‌كننده خواهد گفت اما جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد اظهارات فرهادی در جشن خانه سینما را عامل لغو پروانه ساخت فیلم وی دانست.

به گزارش فرارو، هنوز چند روزی از برگزاری جشن خانه سینما نگذشته بود که سایت هنرنیوز متعلق به هیئت اسلامی هنرمندان خبری را مبنی بر لغو پروانه ساخت فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی منتشر کرد.

در آن خبر آمده بود که مجوز این فیلم با دستور مستقیم سیدعلیرضا سجاد‌پور مدیر کل اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای لغو شده ‌است.

اما سجادپور در همان روز با تائید تلویحی خبر در این رابطه به خبرگزاری مهر گفت: «ترجیح می‌دهم درباره لغو پروانه ساخت این فیلم فعلا اظهار نظری نکنم.»

با وجود این که تاکنون اصغر فرهادی درباره توقیف فیلمش اظهار نظری نداشته است اما در همان ساعات اولیه انتشار خبر برخی اظهارات فرهادی در جشن خانه سینما را در این رابطه بی‌تاثیر ندانستند.

روزنامه کیهان در شماره اول مهر ماه خود با انتشار خبر لغو پروانه ساخت "جدایی نادر از سیمین"، اصغر فرهادی را کارگردانی هتاک معرفی کرد و نوشت: «يك فيلم در حال ساخت، توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي لغو مجوز شد.»

روزنامه کیهان به نقل از يك منبع موثق اضافه کرد که اين فيلم متعلق به فيلمسازي است كه در موضع گيری های اخير خود با محافل جريان برانداز همنوايی می‌كند.

این روزنامه در ادامه آورده است؛ كارگردان مذكور كه با امكانات صدا و سيما خودنمايي كرده و پيش از اين از سوي دولت نيز مورد پشتيباني و حمايت ويژه! قرار گرفته بود، به تازگي در تلاش است تا با ژست اپوزيسيون و بيان سخنان ساختارشكنانه، حمايت جشنواره هاي غربي و رسانه هاي ضد ايراني را نيز جلب نمايد.

با وجود این که گمانه زنی‌ها درباره دلایل توقیف این فیلم به اظهارات فرهادی در جشن خانه سینما دلالت داشت اما امروز علیرضا سجادپور در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد تمايلي به رسانه‌اي كردن دلايل آن ندارد و دلايل آن را فقط به خود تهيه‌كننده خواهد گفت.

هنوز یکی ساعت از انتشار این اظهار نظر سجادپور نگذشته بود که جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با ایسنا دلیل توقیف ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی را اعلام کرد.

شمقدري گفت: «اين موضوع به خاطر صحبت‌هايي است كه وي در مراسم جشن خانه‌ي سينما داشت و حرف‌هايي كه ايشان زدند حرف‌هاي جالبي نبودند، پس از آن نيز به ايشان يك هفته‌ فرصت مي‌دهند، حرف‌هايشان را اصلاح كنند اما اين كار را انجام نمي‌دهند و سپس منجر به اين تصميم‌گيري مي‌شود.»

معاون سينمايي وزارت ارشاد در پاسخ به اينكه لغو مجوز ساخت يك فيلم در هنگام فيلمبرداري براي اولين‌بار اتفاق مي‌افتد افزود؛ ما بطور كلي به سمتي مي‌رويم كه روش‌هايمان كاملا آشكار، شفاف باشد و سعي مي‌كنيم پنهانكاري نداشته باشيم. يعني ملت بدانند كه دليل تشويق يك فيلم‌ساز و دليل منعي كه براي يك فيلم‌ساز ايجاد مي‌شود، چيست.

جشن پر حاشیه خانه سینما
پس از برگزاری جشن خانه سینما که حاشیه‌های فراوانی همراه بود مسئولان و رسانه‌های دولتی از این جشن انتقاداتی صورت دادند. از سویی حاشیه‌های که به اختلافات خانه سینما و معاونت سینمایی دامن زد.

شب گذشته نیز علیرضا سجادپور در گفت‌وگو با برنامه "هفت" که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با گوشه و کنایه از حاشیه‌های این جشن انتقاد کرد.

یکی مسائل چالش برانگیز جشن خانه سینما اظهارات اصغر فرهادی کارگردان برگزیده این جشن بود که فیلمش(درباره الی) اکثر جایزه‌های این دوره را از آن خود کرد.

فرهادی در آن مراسم كه براي دریافت تنديس بهترين كارگرداني به روي صحنه آمده بود از گروه همكارانش در فيلم «درباره‌ي الي» تشكر كرد و گفت: «اميدوارم وضع مملكت طوري شود كه گلشيفته بتواند برگردد، اميدوارم بهرام بيضايي برگردد. امير نادري بتواند در ايران فيلم بسازد و اميدوارم جعفر پناهي هم بتوان در ايران فيلم بسازد و اميدوارم سال‌هاي آينده مجبور نباشيم اعلام كنيم كه ما عضوي از خانه سينما هستيم و به زودي وضع، وضع بهترين باشد.»

این سخنان با واکنش رسانه‌های دولتی همراه شد بیشتر این رسانه‌ها اظهارات فرهادی درباره بازگشت جعفر پناهی را مورد هدف قرار دادند و از این طریق به وی حمله کردند. این رسانه‌ها سخنان فرهادی را سیاه نمایی تعبیر کردند.

ساخت فیلم تازه اصغر فرهادی با عنوان "جدایی نادر از سیمین"از پنجم شهریور ماه آغاز شد و تاکنون 20 درصد از مرحله فیلم برداری را سپری کرده است.

"جدایی نادر از سیمین" با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی اصغر شهبازی، شیرین یزدان بخش، كيميا حسيني و با حضور مریلا زارعی روایت می شود. اين فيلم با فیلمنامه، تهیه کنندگی و کارگردانی ‌اصغر فرهادی مقابل دوربین رفته است.

در همین حال برخی از اخبار از توقف ساخت آن پس از اعلام لغو پروانه ساخت حکایت دارد اما تاکنون اصغر فرهادی در این باره توضیحی ارائه نکرده است.

در حالی ساخت "جدایی نادر از سیمین" توسط معاونت سینمایی توقیف شده است که پس از روی کار آمدن دولت دهم بسیاری از فیلم‌های توقیف شده در سال‌های گذشته رفع توقیف شدند.

 همچنین، مسئولان این معاونت داعیه‌دار این هستند که تمام تلاش خود را صورت دهند تا فیلم توقیفی در این وجود نداشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر