به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

تلاش نافرجام احمدی نژاد برای جنجال آفرینی

 نیلوفر زارع
مطمئنا تصور می کرد که با متهم کردن دولت ایالات متحده به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر جنجالی به راه خواهد انداخت. حربه او همین است. طرح سخنانی جنجالی برای تبدیل شدن به تیتر اول رسانه ها. با این حال او امسال زیاد موفق نبود. مصاحبه هایش با رسانه های سرشناس جهانی به اندازه گذشته خبرساز نشد و به همین دلیل ترجیح داد از فرصت سخن گفتن در اجلاس سران سازمان ملل برای طرح ادعاهای جنجالی بهره ببرد.ادعای او درباره دست داشتن آمریکا در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر که از تریبون مجمع عمومی بیان شد بلافاصله در.......
مطمئنا تصور می کرد که با متهم کردن دولت ایالات متحده به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر جنجالی به راه خواهد انداخت. حربه او همین است. طرح سخنانی جنجالی برای تبدیل شدن به تیتر اول رسانه ها. با این حال او امسال زیاد موفق نبود. مصاحبه هایش با رسانه های سرشناس جهانی به اندازه گذشته خبرساز نشد و به همین دلیل ترجیح داد از فرصت سخن گفتن در اجلاس سران سازمان ملل برای طرح ادعاهای جنجالی بهره ببرد.  
 ادعای او درباره دست داشتن آمریکا در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر که از تریبون مجمع عمومی بیان شد بلافاصله در صدر اخبار قرار گرفت اما حتی این ادعا هم بر خلاف گذشته بمب خبری ایجاد نکرد. نماینده آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن سخنان محمود احمدی نژاد این سخنان را قابل پیش بینی خواند و از آن به عنوان سخنانی مشمئز کننده، نفرت انگیز و اهانت آمیز یاد کرد.  اوباما هم  به بی بی سی فارسی گفت که اظهارات محمود احمدی نژاد "موهن"، "نفرت انگیز" و "غیر قابل توجیه" بوده است. اتحادیه اروپا هم سخنان رییس دولت ایران را گستاخانه و غیرقابل قبول خواند. نمایندگان کشورهای اروپایی همچنین در همراهی با ایالات متحده نشست مجمع عمومی را هنگام سخنرانی احمدی نژاد ترک کردند اما حتی این اتفاق هم قابل پیش بینی بود. در جریان سخنرانی های قبلی احمدی نژاد در سازمان ملل هم نمایندگان بسیاری از کشورها صندلی های خود را به نشانه اعتراض ترک کرده بودند. دفعات گذشته اظهارات جنجال برانگیز او درباره نفی هولوکاست باعث ترک سالن توسط نمایندگان کشورها شده بود و این بار ادعاهایش درباره دست داشتن آمریکا در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر رنجش نمایندگان کشورهای غربی را برانگیخت.


 او با اظهارات و مصاحبه هایش در نیویورک قصد پیش برد یک سناریوی کاملا تکراری برای  بهره برداری های  تبلیغاتی را داشت اما آن طور که از شواهد برمی آید این هدف با ناکامی روبرو شده است. حتی داستان احتمال ترور او در نیویورک نیز که توسط برخی از رسانه های حامی حکومت ساخته و پرداخته شده بود نتوانست کمکی به پیشبرد پروژه تبلیغاتی احمدی نژاد کند. او در این سفر ادعاهای همیشگی اش پیرامون وجود آزادی مطلق، دموکراسی، تحمل مخالفان و ... را نیز تکرار کرد که این ادعاها هم از دید مخالفان به عنوان بخشی از شوی تبلیغی رییس دولت تعبیر و تفسیر شد.

ترفند نخ نما شده

مثل همیشه از خبرنگاران رسانه های فارسی زبان فرار کرد اما دعوت به مصاحبه رسانه های غربی را پذیرفت. همان رسانه هایی که از دید جمهوری اسلامی صهیونیستی و عامل استکبار جهانی هستند. او در مصاحبه با نمایندگان رسانه های غربی به طرح ادعاهایی پرداخت که اثبات کذب بودن آن کار دشواری نبود. احمدی نژاد گفت که برای سکینه محمدی آشتیانی" حکم سنگسار صادر نشده است، هیچ کس به دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت نشده، رهبران مخالف دولت یعنی "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" آزادانه فعالیت می کنند و از چند حزب و نشریه برخوردارند، وضعیت زندان ها مناسب است و آزادی های سیاسی در ایران مطلوب است.

او در مصاحبه هایش تاکتیک کلیشه ای " سوال را با سوال جواب دادن" را نیز به دفعات استفاده کرد. زمانی که درباره وضعیت سکینه محمدی از او سوال شد، به جای پاسخ به این سوال، ماجرای یک زندانی زن آمریکا محکوم به اعدام را پیش کشید، زمانی که مساله برخورد با معترضان در ایران مطرح شد، با ادعای این که بازداشت شدگان به پلیس حمله کرده بودند گفت که در کشور شما اگر کسی به پلیس حمله کند چه می کنید؟ زمانی که درباره وضعیت کوهنوردان بازداشت شده در ایران سوال شد به جای پاسخ گفت اگر افرادی به کشور شما غیرقانونی وارد شوند چه می کنید؟ زمانی که درباره وضع زندان ها سوال شد، به جای پاسخ موضوع آمار بالای زندانیان در آمریکا را طرح کرد و به این ترتیب با به کار بستن ترفندهای قدیمی سعی کرد از زیر بار پاسخ به سوال های نمایندگان رسانه های جمعی فرار کند.

نامه های افشاگرانه

طفره رفتن احمدی نژاد از پاسخ به انبوهی از سوالات درباره نقض حقوق بشر و انسداد سیاسی در ایران با واکنش روزنامه نگاران و خانواده های زندانیان در ایران روبرو شده است. گروهی از روزنامه نگاران که به واسطه سرکوب رسانه ای ناگزیر از ترک کشور شده اند در نامه ای به محمود احمدی نژاد از او خواسته اند که ترتیب برگزاری یک جلسه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران تبعیدی را بدهد. در این نامه  خطاب به رییس دولت آمده است: "از آنجا که شما در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های غربی بارها تاکید کرده اید که در ایران آزادی بیان وجود دارد و هر کسی می تواند عقیده و نظر خود را بیان کند لذا با ارسال این نامه خواهان این هستیم که به احترام آنچه خود گفته اید، زمینه ای فراهم سازید تا ما روزنامه نگاران که بخشی از قربانیان محدودیت آزادی بیان در ایران و مهاجرانی رانده شده به خارج از ایران هسیتم در یک کنفرانس خبری، پرسش های مان را مطرح کنیم."  امضا کنندگان در پایان به احمدی نژاد گوشزد کرده اند که پاسخ منفی به این نامه یا بی پاسخ گذشتن از کنار پرسش های روزنامه نگاران ایرانی "افکار عمومی دنیا را متوجه این سوال می سازد که چرا رییس دولت ایران از پاسخگویی به روزنامه نگاران کشور خود گریزان است " و ادعاها " درباره وجود آزادی بیان در ایران را با تردید روبرو می سازد."

در همین حال گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات نیز در نامه ای به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل داده از او خواسته اند نسبت به نقض حقوق بشر در ایران فعالانه تر برخورد کند و زمینه های لازم برای سفر هرچه سریعتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به ایران را فراهم آورد. در این نامه با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر "از جمله سرکوب تجمعات مسالمت آمیز، بازداشت، شکنجه و صدور احکام بی سابقه زندان، تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی برای روزنامه نگاران و فعالین سیاسی و .. برپایی دادگاه های فرمایشی، انحلال احزاب منتقد و سازمان های غیر دولتی در طول دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ " آمده است که سفر خانم پیلای ( کمیسر حقوق بشر سازمان ملل) به ایران و گفت و گوی بی واسطه ایشان با روزنامه نگاران زندانی و فعالین سیاسی در زندان اوین و رجایی شهر و گزارش وی از این وضعیت به شما و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل می تواند گواه روشنی بر دردهای خانواده های زندانیان باشد."

احمدی نژاد راضی نیست

 پرده آخر نمایش محمود احمدی نژاد از پیش معلوم است. او فردا به تهران بازمی گردد. در سالن تشریفات فرودگاه مهرآباد کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند. از دستاوردهای سفرش به نیویورک می گوید. مدعی می شود که در این سفر سران بسیاری از کشورها خواهان ارتباط قوی تر با جمهوری اسلامی شده اند، می گوید که نقش ایران به عنوان کشوری توانمند برای مدیریت جهانی از سوی اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده، ادعا می کند که قدرت های جهانی از شنیدن سخنان او هراس داشته اند و رسانه های غرب نیز متوجه عظمت ایران شده اند. پس از آن نماینده رهبری از او به دلیل اظهاراتش در نیویورک تقدیر می کند و رسانه های حامی حکومت هم تیترهای قابل پیش بینی همیشگی را برایش می زنند. آنها در این چند روز هم نقش خود را در سناریوی تبلیغاتی احمدی نژاد بازی کرده اند.

پس از اظهارات احمدی نژاد در سالن اجلاس سازمان ملل ، پایگاه خبری رجانیوز تیتر" سخنرانی توحید و انقلابی فرزند ملت" را برای این اظهارات برگزید وخبرگزاری فارس در سلسله گفتگوهایی با حامیان حکومت دیدگاه های تایید آمیز انها پیرامون مصاحبه ها و سخنان احمدی نژاد در نیویورک را روی خروجی خود قرار داد . ائمه جمعه سراسر کشور هم در راستای سیاست های ستاد اقامه نماز جمعه به تشویق و تحسین سخنان احمدی نژاد در نیویورک پرداختند و امام جمعه تهران تا آنجا پیش رفت که گفت اظهارات احمدی نژاد در نیویورک نشان دهنده توجه خداوند به ملت ایران است.

احمدی نژاد اما به اینها راضی نیست. او مایل بود که بیشتر از اینها خبر ساز شود. هدفش این بود که اظهارات جنجالی اش  بیش از این حساسیت رسانه های غربی را برانگیزد اما این اتفاق نیفتاد. سناریوهای او برای جنجال آفرینی تکراری شده اند حتی برای رسانه هایی که همیشه دنبال سوژه های جنجالی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر