به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

راهکارهای جدید مشارکت در جنبش سبز

آل طاها
در آستانه‌ی ۱۶ آذر، بیانیه ی مهمی از میرحسین موسوی، خطاب به دانشجویان و فعالان جنبش سبز منتشر شده است. میر حسین در بخش از این بیانیه، با تاکید بر این نکته که «این روزها امکان بیان اعتراض‌ها و انتقادها به سبب سرکوب‌های شدید و برخوردهای امنیتی وجود ندارد» از همراهان و علاقه‌مندان جنبش سبز خواسته است که «راهکارهای خود را برای مشارکتِ مناسب در جنبش» ارائه کنند؛ راهکارهایی که علی‌القاعده، باید فراتر از اعتراض و انتقاد باشند. «اعتراض» نوعی عمل مستقیم است و نمونه‌ی رایجی از آن مراسم جمعی و حضور خیابانی است. در این‌گونه تجمعات، معترضان در یک...............در آستانه‌ی ۱۶ آذر، بیانیه ی مهمی از میرحسین موسوی، خطاب به دانشجویان و فعالان جنبش سبز منتشر شده است. میر حسین در بخش از این بیانیه، با تاکید بر این نکته که «این روزها امکان بیان اعتراض‌ها و انتقادها به سبب سرکوب‌های شدید و برخوردهای امنیتی وجود ندارد» از همراهان و علاقه‌مندان جنبش سبز خواسته است که «راهکارهای خود را برای مشارکتِ مناسب در جنبش» ارائه کنند؛ راهکارهایی که علی‌القاعده، باید فراتر از اعتراض و انتقاد باشند. «اعتراض» نوعی عمل مستقیم است و نمونه‌ی رایجی از آن مراسم جمعی و حضور خیابانی است. در این‌گونه تجمعات، معترضان در یک عمل جمعی، عداد خود را به رخ می‌کشند و با حضور فیزیکی نظر رسانه‌ها و مخاطبان را جلب می‌کنند و پیامِ خود را به صورت غیر مستقیم به حاکمیت انتقال می‌دهند.
اما اعلامِ حضور و موجودیت جنبش‌های اجتماعی، فقط به اعمال اعتراضی منحصر نمی‌شود. یعنی حضور خیابانی، تنها نوعی از عمل جمعی است. حضور خیابانی، اگرچه عداد را نشان می‌دهد و معترضان را به‌سان یک تهدید برای نظم عمومی هشدار می‌دهد، اما نمی‌تواند جدیت آنها را نشان دهد و اغلب در جلب افراد بی‌طرف و ریزش هویت رقیب هم ناموفق است. لذا فعالان جنبش، برای آنکه نشان دهند بر خواسته‌های خود استوارند و در آنچه جنبش می‌خواهد «جدیت» دارند، نباید تنها به حضور خیابانی و یا اعتراض مستقیم اکتفا کنند.
گاهی «اعمال ِجمعی مثبت» که به لحاظ اجتماعی قابل اعتنا باشد و بتواند نظرها را به سمت خواسته‌ی جنبش جلب کند، در نشان دادن جدیت و پایمردی جنبش بسیار مؤثرند و به جذب قوا در جنبش نیز کمک می‌کنند و میزان آگاهی موجود در یک جنبش را نمایش می‌دهند. مثلاً «اهدای سمبیلک خون»، نه تنها بانکِ خون کشور را تقویت می‌کند، بلکه پیام اخلاقی بودن خواسته‌های جنبش و ایثارگری فعالان و جدیت آنها را هم مخابره می‌کند و در زدودن انگ انحراف و ریزش مخالفانِ جنبش موثر است، و صد البته نیازمند حضور جدی‌تر و آگاهانه‌تر فعالان جنبش است. یا برگزاری رفراندوم‌های نمادین در محیط‌های علمی و دانشگاهی می‌تواند به یاری خلاقیت‌های دانشجویان، سرشار از پیام‌های مثبت باشد و خواسته‌ی «انتخابات آزاد» را یادآوری کند.
اگر تخیل و خلاقیتِ فعلان جنبش به مواردی از این دست مشغول شود، می‌توان با تکیه بر نمادها، سمبل‌ها، آئین‌ها و ارزش‌های موجود در فرهنگ ایرانی- اسلامی، نمونه‌های ممتازی را برای مشارکت مثبت در جنبش ارائه داد؛ نمونه‌هایی که بتواند «امید» را در جنبش زنده نگه دارد، پیام «صبر و استقامتِ همراهان» جنبش را مخابره کند، «احساس مشارکت» را در دیگران بیدار کند، از «خشونت های کلامی و عملی» دوری کند، از «قطبی کردن فضای مبارزه» بپرهیزد، در چشم رسانه‌ها «تازه و بدیع» باشد، و در کنار اینها به «راهبردهای اصلی» جنبش وفادار بماند.
بی‌دلیل نیست که میرحسین در همین بیانیه، باز هم به راهبردهای اصلی جنبش اشاره کرده و از دیگران خواسته است تا به سیره‌ی عقلا متعهد باشند و اگر تشخیص می‌دهند حرکتی مخرب است، آن را متوقف کنند. راهبردهایی که اصرار دارند همه‌ی راهکارها به «اخلاق و روش‌های اخلاقی» ملتزم باشند، به راهبرد «پرهیز از خشونت» وفادار بمانند و از «قانون اساسی» فراتر نروند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر