تحول سبز
آیت الله دستغیب در تفسیر یکی از آیات قرآن پیرامون “وعدۀ خداوند پیرامون صبر”، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد “ما مىگوییم مردم خوبند باید با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مىکند، لازم نیست با توپ و تفنگ مردم را بترسانید........
آیت الله دستغیب در تفسیر یکی از آیات قرآن پیرامون “وعدۀ خداوند پیرامون صبر”، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد “ما مىگوییم مردم خوبند باید با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مىکند، لازم نیست با توپ و تفنگ مردم را بترسانید اگر عملتان خوب باشد رو به شما مىکنند و دوستتان مىدارند.” به گزارش تارنمای حدیث سرو، این مرجع تقلید مردمی در تفسیر سوره غافر مبنی بر “صبر کن که وعده خدا حق است و از گناه خویش آمرزش طلب و هر شامگاه و بامداد به ستایش پروردگارت تسبیح گوى”، به آموزه های این آیه در ابعاد فردی و اجتماعی پرداخت و تصریح نمود “آنچه این آیه به دیگر مؤمنین و مسلمین تعلیم مىدهد در دو بعد فردى و اجتماعى قابل بررسى است. در بعد فردى، آیه داراى دو جهت معنوى و مادى مىباشد.از جهت معنوى، آرزوى همه ما درک معرفت کامل پروردگار و حصول محبّت تامه او است.
براى دستیابى به این آرزوى گران ناگزیر باید این سه دستور پروردگار را آویزه گوش خود کنیم؛ صبر یعنى خستهنشدن در طلب، در این راه گاه حالات خیلى سختى پیش مىآید که به ناچار باید آنها را تحمّل کرد و ناامید نشد. گرفتاریهاى تخیّلى و توهّمى پیچیدهاى رخ مىدهد که نباید خستگى به خود راه داد. از خارج عدهاى سعى در ایجاد مانع مىکنند، زنهار بخاطر آنها نباید در تصمیم خود توقف کرد که «إنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ» قطعاً به آنچه مىخواهى، خواهى رسید.”
آیت الله دستغیب در ادامه افزود “هدف ما این نیست که تفرقهافکنى کنیم. آقایان تفرقه مىاندازند. ما همیشه صحبت از وحدت مىکنیم. مىگوییم همه ما باید رو به خدا برویم. از صبح تا شام باید فکرمان این باشد که چه کنیم تا خدا از ما راضى باشد و بر ما غضب نگیرد. این معناى وحدت است. اگر همه بر این روال باشند وحدت شکل مىگیرد. اگر به احکام اسلام عمل شود وحدت ایجاد مىشود و اگر نشود تفرقه پدید مىآید. وحدت یعنى چسبیدن به قرآن و احکام اسلام. از بالا تا پایین، همه باید عمل به احکام اسلام کنند.
شخص پیامبر اکرم هم مأمور به خواندن نماز و گرفتن روزه و اجتناب از دروغ و خیانت بود. این الفباى دیانت است. اگر خود پیامبر ذرهاى پایش را پس و پیش مىگذاشت نزد خداوند مسؤول بود. ائمه اطهار و علماى اسلام نیز همینطورند. این مىشود وحدت. اگر کسى به این کارها کارى نداشته باشد؛ در امانت خیانت کند؛ دروغ بگوید؛ غیبت کند و همه را هم توجیه کند، تخم تفرقه را مىکارد، ما مردم را به وحدت مىخوانیم.”
در بعد اجتماعى
آیت الله دستغیب خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نیز خاطرنشان کرد “تحقّق حقّانیت وعده پروردگار در تاریخ نهضت اسلامى ایران به رهبرى امام و پیروزى انقلاب به منصه ظهور رسید. پس از پانزده سال مبارزه مردم ایران در تمامى شهرهاى این کشور سرانجام استقامتشان به بار نشست و پیروزى حاصل گشت. پس از آن همه رو به خدا آوردند و به استغفار از گناهان خویش پرداختند و با آغاز جنگ تحمیلى جان خود را در طبق اخلاص گذارده، رو به میدان جهاد کردند.
در آن دوران قاطبه ملت، تسبیحگوى و شکرگذار پروردگار بودند، آن هم مخلصانه، نه از روى تظاهر و ریاکارى. خداى تعالى نیز نصرت خود را نصیب فرمود. بنده هرگز نمىخواهم کشورى که این همه شهید و جانباز و آزاده داشته و این همه فشارها و ضایعات را تحمّل کرده، از آنچه بدست آورده، عقب بنیشند و حکومتى صرفاً دموکراسى بر آن حاکم گردد. ما و دوستان ما هر حرفى مىزنیم از سر دلسوزى است. سخن ما این است که مواظب باشید، آقایان عمّامه به سرها، سپاهیان، کسانى که خود را بسیجی می دانید، هر کجا هستید مواظب باشید، حیف این انقلاب و این جمهورى اسلامى است که بدست نااهلان بیفتد و از بین برود.”
وی افزود “از ابتدا مردم به زور رو به اسلام و قرآن نکردند. کسانى که به این مسجد مىآیند با وجود آنکه موانع و خطراتى برایشان ایجاد شده و مدام تهدیدشان مىکنند، اما بخاطر اینکه قرآن و حرف حق را دوست مىدارند، مىآیند. علاقه به خدا اینگونه است. ما مىگوییم مردم خوبند باید با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مىکند، لازم نیست با توپ و تفنگ مردم را بترسانید اگر عملتان خوب باشد رو به شما مىکنند و دوستتان مىدارند. آنها اسلام و احکام اسلام را دوست مىدارند.
ما هرگز راضى نیستیم که جمهورى اسلامى که شعار آن استقلال آزادى جمهورى اسلامى بود، از بین برود. ما هرگز راضى نیستیم آمریکا و چین و روسیه و دیگران بیایند. یقیناً دوستان ما هم اینچنینند. ما مىگوییم این انقلاب از ابتدا بر پایه مردم استوار گشته، مردم را از دست ندهید. براى از دست ندادن مردم و حفظ کردن آنها باید حرف و عمل مطابق هم باشد. در این صورت هم از جهت دنیا تأمین مىشوند و هم از جهت آخرت.
دنیایشان تأمین مىشود چون این کشور سرشار از منابع نفت و گاز و طلاست. وقتى قول و عمل بزرگان مطابق هم باشد، همین ثروتها نصیب مردم مىشود. متخصّصین متعهّد بر سر کار مىآیند. این همه جوانان مؤمن که اهل نماز و عبادتند یا آن بسیجیانى که ناچاراً به بعضى کارها وادارشان مىکنند، چون از قبلىها صدق را دیدند، اینها هم جذب شدند. الان هم منتظر صدقند. ما راضى نیستیم و در عمل هم نشان دادیم که راضى نیستیم که این دسته با آن دسته به جان هم بیفتند. هر دو گروه تابع امام زمان . اینها آنها را بزنند و آنها اینها را. این یکى آن یکى را مرتد و کافر بداند و آن یکى این یکى را.”
آیت الله دستغیب پیرامون حملاتی که چند سال اخیر توسط ماموران و نهادهای حکومتی به مسجد محل تدریس وی و دفتر وی صورت گرفت نیز گفت: “اما شما آقاى قپهدار به بنده نگو بیا و تابع شو. بنده وقتى مىبینم خلاف شرع انجام مىشود و احکام اسلام جارى نمىشود نمىتوانم تابع شما شوم. به هر حال کتابها را مختصرى بررسى کردهایم و کمى با احکام اسلام آشناییم. کار شما درست نیست. من نمىگویم تابع من شوید.
نصیحتتان مىکنم تابع قرآن و سنّت شوید تابع فقهاى عدول شوید، فقهاى بزرگى که عمر خود را صرف قرآن و سنّت کردهاند و در بین مردم پذیرفته شدهاند. ما بر آنچه مىفهمیم استقامت مىکنیم اما هرگز راضى نیستیم و نمىخواهیم اغتشاش ایجاد شود اما چه کسى اغتشاش کرده آیا ما کردهایم؟ شما در این مسجد نشان دادید.
مگر همهتان آماده نشدید که جمعیت دو سه هزار نفرى داخل مسجد را مصدوم و پراکنده کنید خدا خواست که دوستان ما با آرامش مسجد را ترک کردند و شما آمدید و حصار کشیدید و چند روزى هم مسجد را پلمپ کردید و بعد هم دیدید فایدهاى ندارد خودتان حصارها را برداشتید. اما بدى آن براى خودتان ماند. ما بنا نداریم خون کسى ریخته شود، کسى اذیّت شود.
روز قدس هم باز آمدید و گفتید: آمدیم که بمانیم و نمىخواهیم برویم. خودتان از بالا تیر انداختید، شیشهها را شکستید. بچههاى ما چکار باید مىکردند؟ اگر کسى قصد جان شما را کرد شما چکار مىکنید؟ آیا از خودتان دفاع نمىکنید؟ اگر بتوانید چوبى هم به پایش مىزنید. آیا بعد باید به شما بگوید چرا نگذاشتى من بکشمت؟ شما مىخواستید این بندگان خدا را بکشید و حالا آمدید مىگویید چرا نگذاشتید؟”
وی در انتها خاطرنشان کرد: “بین خود و خدا ما هیچ ترسى نداریم. یک جانى داریم که مال خداست همو که داده، هر وقت خواست پس مىگیرد. دست این و آن نیست که او بتواند بگیرد یا نگیرد. جان همه دست خداست.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر