به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

اپیدمی واردات به کابل برق هم رسید

هرچند یک بار اسم‌های جدید وارد لیست واردات می‌شود یک بار میوه یک بار جنس‌های دست چندم و این بار هم کابل برق است که در این لیست خود نمایی می‌کند. شاید واردات خیلی هم داستان غریبی نباشد اما وقتی صحبت از جزئی‌ترین و البته موردی می‌شود که تقریبا در ساخت آن خودکفا هستیم قدری جای سوال دارد. چرا که در بسیاری مواقع تا زمانی که پای درد و دل بخش خصوصی به میان نیاید مشخص نمی‌شود که در برخی حوزه‌های اقتصادی آشفته بازاری حاکم است. به گزارش ایلنا، این بار هم درست زمانی که پای درد و دل بخش خصوصی با وزیر نفت می‌نشینیم، تولید کنندگان بخش خصوصی بر.....................
هرچند یک بار اسم‌های جدید وارد لیست واردات می‌شود یک بار میوه یک بار جنس‌های دست چندم و این بار هم کابل برق است که در این لیست خود نمایی می‌کند. شاید واردات خیلی هم داستان غریبی نباشد اما وقتی صحبت از جزئی‌ترین و البته موردی می‌شود که تقریبا در ساخت آن خودکفا هستیم قدری جای سوال دارد. چرا که در بسیاری مواقع تا زمانی که پای درد و دل بخش خصوصی به میان نیاید مشخص نمی‌شود که در برخی حوزه‌های اقتصادی آشفته بازاری حاکم است.
به گزارش ایلنا، این بار هم درست زمانی که پای درد و دل بخش خصوصی با وزیر نفت می‌نشینیم، تولید کنندگان بخش خصوصی بر خلاف اینکه می‌دانستند کابل برق در حوزه کاری چه وزارتخانه‌ای است سر درد و دل خود را باز کردند.
یکی از فعالان این حوزه در صحبت‌هایی که در صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران چند هفته گذشته که رستم قاسمی وزیر نفت حضور داشت، برگزار شده بود تاکید کرد: با وجود اینکه تولیدکنندگان کابل برق در داخل کشور بخش‌های مهمی از فازهای پارس جنوبی را مدیریت می‌کنند اما همچنان شاهد واردات کابل از دیگر کشور‌ها هستیم.
این صحبت‌ها البته به خوبی از طرف وزیر نفت با صحبت‌های ضمنی کنار زده شد اما برای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران مسجل بود که فعالان این بخش به دلیل فعالیت در بخش‌های مهمی از پارس جنوبی این مسئله را با وزیر نفت مطرح کردند.
محمد پارسا رییس سندیکای برق نیز در همین رابطه گفت: وزارت صنعت‌، معدن و تجارت‌ می‌تواند با پیاده سازی شعار «تولید صادرات محور» مانع از صادرات مواد خام شده و سعی کند با مجوزهای لازم تولید کننده داخلی رابرای تولید بیشتر تشویق کند.
به گفته وی نباید اجازه داد در حالی که تولید کننده داخلی کابل برق فازهای مهمی از پارس جنوبی را تامین‌ می‌کند شاهد واردات آن باشیم و دولت باید جلوی واردات کابل برق به کشور را بگیرد.
رییس سندیکای برق‌ با اشاره به برخی شکایت‌های بخش خصوصی از واردات کابل برق اظهارداشت: آنچه که مد نظر بخش خصوصی است این است که به عنوان مثال مس سرچشمه به جای صادر کردن مواد اولیه این مواد را به کابل تبدیل کند و بعد آن را صادر کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت خلاف این مساله است چرا که شاهد واردات کابل هستیم و این با توجه به تحت فشار بودن تولید کننده داخلی و تعدیل نشدن نرخ ارز مشکلات زیادی برای بخش تولید داخل ایجاد کرده است.
آنچه که پارسا به آن اشاره می‌کند این است که تولید کننده داخلی قدرت رقابت با محصولات وارداتی را ندارد و باید در نظر داشت که تولید کننده داخلی تلاش‌می کند با وجود تورم بالایی که تعدیل نشده فعالیت تولیدی خود را ادامه بدهد و این درحالی است که بانک مرکزی مصوبه متعادل سازی تورم را اجرا نکرده است.
این بار برخلاف دیگر مسائلی که اخیرا در اتاق بازرگانی مطرح شد و بعد از آن وزیر نفت دستور پیگیری آن را داه بود ‏‏ واردات کابل به فراموشی سپرده شد.
نباید از نظر دور نگاه داشت که توجه به مسائلی مثل واردات کابل به عنوان یکی از تجهیزات پایه صنایع مهم اقتصادی می‌تواند به‌‌‌‌ همان اندازه صادرات بنزین و یا مدیریت واردات برخی کالا‌ها نقش داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر