به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

درخواست انجمن مستندسازان سینمای ایران برای آزادی سه مستندساز زندانی

همزمان با آغاز به کار جشنواره دولتی حقیقت که با تحریم فیلمسازان خارجی روبه‌رو شده، مستندسازان سینمای ایران خواستار تلاش برای آزادی سه مستندساز بازداشتی شدند. به گزارش کلمه، کتایون شهابی، مجتبی میرطهماسب و مهران زینت بخش مستندسازانی هستند که هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران در نامه ای به دبیر جشنواره سینما حقیقت که از مدیران دولتی است، خواستار تلاش برای آزادی آنها شده اند. این مستندسازان به همراه ناصر صفاریان، هادی آفریده و محسن شهرنازدار نزدیک به دو ماه قبل بازداشت شدند و به رغم آزادی سه...............................

همزمان با آغاز به کار جشنواره دولتی حقیقت که با تحریم فیلمسازان خارجی روبه‌رو شده، مستندسازان سینمای ایران خواستار تلاش برای آزادی سه مستندساز بازداشتی شدند.
به گزارش کلمه، کتایون شهابی، مجتبی میرطهماسب و مهران زینت بخش مستندسازانی هستند که هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران در نامه ای به دبیر جشنواره سینما حقیقت که از مدیران دولتی است، خواستار تلاش برای آزادی آنها شده اند.
این مستندسازان به همراه ناصر صفاریان، هادی آفریده و محسن شهرنازدار نزدیک به دو ماه قبل بازداشت شدند و به رغم آزادی سه نفر اخیر، شهابی و میرطهماسب و زینت بخش همچنان زندانی هستند. این موضوع اعتراض سینماگران داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.
نامه انجمن مستندسازان همزمان با آغاز به کار جشنواره بین المللی سینما حقیقت به عنوان تنها جشنواره مستند دولتی منتشر شده است. این جشنواره در حالی آغاز شده و تا ۲۱ آبان ادامه دارد، که ۲۹ فیلمساز خارجی که قرار بود فیلمهایشان در این جشنواره شرکت داشته باشد، در اعتراض به “دستگیری مستندسازان در ایران و اعمال فشار بر فیلمسازان”، حضور در این جشنواره را تحریم کرده اند.
این گروه از فیلمسازان خارجی دعوت شده به جشنواره مذکور، زندانی بودن مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش و تحت فشار بودن این افراد برای اعتراف را علت تحریم این جشنواره دولتی عنوان کرده اند.
برگزارکنندگان جشنواره فیلم آمستردام که مشهورترین جشنواره فیلم مستند اروپا محسوب می‌شود، در بیانیه‌ای در این باره نوشته است: «در شرایطی که شماری از فیلمسازان تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌اند و کسانی همچون جعفر پناهی و محمد رسول‌اف به زندان محکوم شده‌اند، حضور در این جشنواره به معنای تایید رفتار حکومت با هنرمندان خواهد بود.» معتبرترین جشنواره سینمایی اروپا از همه فیلمسازانی هم که فیلم هایشان در جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده، درخواست کرد که فیلم هایشان را از این جشنواره خارج کنند.
جشنواره سینمائی کراکوف نیز با ارسال نامه ای به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ایران اعلام کرد که هفت فیلم شرکت داده شده از سوی خود را از این جشنواره خارج می کند. در نامه این جشنواره آمده است: ما به عنوان همبستگی با فیلم سازان زندانی و اعلام مخالفت با شیوه برخورد دولت ایران در زمینه حقوق بشر، خواهان خروج فیلم هایمان از جشنواره بین المللی سینما حقیقت هستیم.
اما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که برگزار کننده این جشنواره دولتی است، اعلام کرده که با وجود انصراف این فیلمسازان، فیلم هایشان در بخش غیر رقابتی جشنواره نمایش داده می شود. مسئولان این مرکز گفته اند بازداشت چند نفر فیلمساز را دلیل موجهی برای پس گرفتن فیلم از جشنواره نمی دانند!
در نامه انجمن مستندسازان خطاب به شفیع آقامحمدیان، دبیر جشنواره سینما حقیقت، آمده است: همزمان با عید سعید قربان، خبر آغاز برگزاری “جشن بزرگ مستندسازان سینمای ایران” را منتشر کرده اید. ما امیدواریم و توقع داریم که با پیگیری شما در این روزها، به عنوان مسئول بخش مستند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستندسازان همکارمان، کتایون شهابی، مجتبی میرطهماسب و مهران زینت بخش که بیش از پنجاه روز از دستگیری شان می گذرد آزاد شوند و جشن شما به جشن همه مستندسازان سینمای ایران بدل شود.
بعد از بازداشت این مستندسازان در ۲۶ شهریور ماه، برخی مقام‌های حکومتی اتهام آنها را پخش آثارشان از تلویزیون بی بی سی، ارتباط با شبکه های جاسوسی و اقدام علیه مصالح کشور عنوان کردند. وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد گروهی از فیلمسازان این کشور را به اتهام همکاری با بی بی سی فارسی بازداشت کرده‌ است. در آن بیانیه آمده بود: بازداشت شدگان “از طریق فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی در قبال دریافت وجوه کلان از مجاری پنهان و با روش‌های پیچیده پول‌شویی که معمولا مورد استفاده سرویس‌های جاسوسی می‌باشد، ماموریت‌های ضد ملی محوله از طرف ستاد ارتباطات پوششی و مرکز عملیات روانی سرویس اطلاعاتی انگلستان موسوم به بی‌بی‌سی را دنبال می‌کردند.”
موضوعی که واکنش سرویس جهانی بی بی سی را به دنبال داشت. بی بی سی اعلام کرد که آثار این افراد در جشنواره ها و سایر رویدادهای بین المللی به نمایش در آمده و این شبکه هم به شیوه رایج برای پخش در یک برنامه خاص فیلم های مستند، حق پخش این فیلم‌ها را خریداری کرده است.
این شبکه همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هیچ کارمندی در ایران ندارد و کسی در این کشور با بی بی سی همکاری نمی کند. به گفته بی بی سی، این افراد مستندسازانی مستقل بوده اند و این رسانه آنها را در استخدام نداشته و آثاری که از آنان به نمایش گذاشته شده نیز به سفارش بی بی سی ساخته نشده بود.
انجمن مستندسازان سینمای ایران هم در همان زمان با صدور بیانیه ای از امنیتی شدن بازداشت مستند سازان انتقاد کرده و خواستار آن شده بود که “تا هنگامی که موضوع اتهام توسط دادگاه صالحه بررسی و رای صادر نشده است، از تکرار چنین اظهاراتی خودداری شود.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر