به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ آبان ۲۶, پنجشنبه

ضرب الاجل سه روزه اتحادیه عرب به حکومت سوریه در مورد توقف کشتار معترضانضرب الاجل سه روزه اتحادیه عرب به حکومت سوریه در مورد توقف کشتار معترضان

 سحام
درحالیکه گزارش رسیده بود ترکیه و اعضای اتحادیه عرب خواستار اتخاذ “تدابیر فوری” برای حفاظت از جان شهروندان سوری در برابر سرکوب خشونت آمیز حکومت بشار اسد شده اند، منابع بین المللی از مراکش، محل برگزاری جلسه اضطراری اتحادیه عرب گزارش داده اند که این اتحادیه به سوریه سه روز وقت داده است “سرکوب خونین” تظاهرکنندگان را متوقف کند و به ناظران اجازه ورود به این کشور را بدهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست شامگاه چهارشنبه خود در.......................

درحالیکه گزارش رسیده بود ترکیه و اعضای اتحادیه عرب خواستار اتخاذ “تدابیر فوری” برای حفاظت از جان شهروندان سوری در برابر سرکوب خشونت آمیز حکومت بشار اسد شده اند، منابع بین المللی از مراکش، محل برگزاری جلسه اضطراری اتحادیه عرب گزارش داده اند که این اتحادیه به سوریه سه روز وقت داده است “سرکوب خونین” تظاهرکنندگان را متوقف کند و به ناظران اجازه ورود به این کشور را بدهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست شامگاه چهارشنبه خود در رباط پایتخت مراکش به دولت سوریه سه روز مهلت دادند تا طرح پیشنهادی این اتحادیه را برای توقف خونریزی در این کشور اجرا کند.
اتحادیه عرب پیشتر طرحی برای پایان دادن به بحران سوریه پیشنهاد کرده بود که دولت این کشور اجرای آن را دوم نوامبر جاری پذیرفت. برپایه این طرح دولت سوریه متعهد شد به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه مناطق پایان دهد، تمام دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به ناظران اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه ها اجازه رفت و آمد آزادانه در سوریه بدهد. در مقابل و پس از اجرایی شدن این تعهدها، اتحادیه عرب میزبان جلسات گفت و گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می شود.
به گزارش بی بی سی، شیخ حامد بن جاسم الثانی وزیر خارجه قطر گفت که اگر سوریه همکاری نکند با تحریم هایی روبرو خواهد شد.
رادیو اروپای آزاد گزارش داده است که در بیانیه نشست شامگاه چهارشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه عرب آمده است که این اتحادیه از کارشناسان خود خواسته تحریم هایی اقتصادی علیه دولت سوریه طراحی کنند تا بتوان با استفاده از آن بر دولت این کشور به منظور متوقف کردن سرکوب اعتراض ها فشار آورد.
این بیانیه از وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه عرب خواسته است با برگزاری نشستی تحریم های اقتصادی علیه سوریه را بررسی کنند و در این زمینه پیشنهادهای خود را به شورای اتحادیه ارائه دهند.
وزرای امور خارجه عرب به دولت سوریه سه روز مهلت دادند که طرح اتحادیه را اجرا کند و اجازه ورود ناظران به کشور را بدهد. اجتماع کنندگان در رباط توضیح نداده اند که در صورت اجرا نکردن طرح توسط سوریه در این سه روز، چه گامهایی خواهند برداشت.
پیشتر برخی منابع در اتحادیه عرب گفته بودند که در نشست رباط از دولت سوریه خواسته خواهد شد ناظران اتحادیه عرب را که متشکل از شخصیت های حقوقی، نظامی و رسانه ای خواهند بود را بپذیرد. برپایه این گزارش ها، دولت سوریه باید متعهد شود که امنیت ناظران را تامین کند و به آن ها اجازه رفت و آمد آزادانه و گفت و گو با هر کس را که خواستند بدهد.
به نظر می رسد چنین خواستی شامگاه چهارشنبه تسلیم دولت سوریه شد. نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب از پروتکلی سخن گفت که به ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه فرستاده شده است.
او که پس از نشست وزرای امور خارجه در کنفرانس خبری مشترک با حمد بن جاسم آل ثانی وزیر امور خارجه قطر سخن می گفت، افزودهیات اولیه ناظران از ۳۰ تا ۵۰ نفر تشکیل خواهد شد و به مرور گروه های دیگری فرستاده خواهند شد.
این مقام ارشد عرب درباره مناطق محل حضور ناظران اظهار داشت که اپوزیسون ۱۶ منطقه بحرانی را مشخص کرده اما اتحادیه عرب به این مناطق اکتفا نخواهد کرد و گروه هایی با مشورت سازمان های حقوقی و اپوزیسون به دیگر مناطق خواهد فرستاد.
در این کنفرانس خبری از وزیر امور خارجه قطر پرسیده شد که آیا پیشنهاد نشست رباط آخرین گام برای پایان دیپلماتیک بحران سوریه است؟ او در پاسخ گفت”نمی خواهم بگویم آخرین گام برای این که نمی خواهم سخنان همچون هشدار به نظر آید. اما معتقدم ما به آخر راه در این روش رسیدیم و امیداریم که برادارنمان در سوریه با ما همکاری کنند… ملت سوریه خواسته های خود را مشخص کرده است و در اختیار دولت خود آزاد است. ما در مسائل سوریه دخالت نمی کنیم اما سعی می کنیم رنج ملت سوریه بکاهیم و به کشتارها پایان دهیم.”
گفتنی است، سوریه از بیش از هشت ماه پیش شاهد تظاهرات اعتراض آمیز با خواست سرنگونی نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور است. این اعتراض ها توسط نیروهای دولتی سرکوب می شود. سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در نا آرامی های اخیر سوریه را بیش از ۳۵۰۰ نفر ارزیابی کرد.
معترضان سوری و همچنین مسئولان اتحادیه عرب می گویند که دولت سوریه به اجرای طرح اتحادیه پایبند نبود.
فراخواندن مجدد سفرا
درحالیکه گزارش شده بود روز چهارشنبه در دمشق، پایتخت سوریه گروهی از هواداران خشمگین بشار اسد به سفارت مراکش، که میزبان اجلاس امروز اتحادیه عرب بوده حمله ور شدند و پرچم سفارت را پایین کشیدند و به سفارت های قطر و امارات حمله کرده اند، امروز خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مراکش، امارات و قطر در بیانیه های جداگانه ای این اقدام را محکوم کردند و مراکش نیز در اعتراض به این اقدام سفیر خود را از سوریه فراخواند.
در روزهای گذشته نیز سفارتخانه های ترکیه، قطر و فرانسه در معرض حمله هوداران بشار اسد قرار گرفته بود، که با عدم ممانعت نیروهای امنیتی- انتظامی سوریه، توانسته بودند خسارت هایی سنگین به سفارتخانه ها وارد کنند.
فرانسه اعلام کرده بود در واکنش به ادامه سرکوب و خشونت های شهروندان سوریه توسط نیروهای دولتی و حکومتی، سفیر خود را از دمشق فراخوانده و همچنین فعالیت های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در سوریه را متوقف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر