فرارو
در همان ابتدای برنامهی «هفت»، «مریلا زارعی» به عنوان عضوی از انجمن
بازیگران سینمای ایران میهمان تلفنی برنامه بود و از وضعیت یکی از
پیشکسوتان سینمای ایران و همچنین آخرین وضعیت «شهلا ریاحی» حرف زد، بعدش
بیمقدمه از خود فریدون جیرانی برای بیان مطلبی، چند دقیقه وقت خواست و به
همین بهانه پروندهای را به جریان انداخت که تلویزیون ابدا به آن نپرداخته
بود. وقتی دو سه هفته پیش فرجالله سلحشور با ادبیات ویژهاش از خجالت سینما و بازیگران زن...............
در همان ابتدای برنامهی «هفت»، «مریلا زارعی» به عنوان عضوی از انجمن بازیگران سینمای ایران میهمان تلفنی برنامه بود و از وضعیت یکی از پیشکسوتان سینمای ایران و همچنین آخرین وضعیت «شهلا ریاحی» حرف زد، بعدش بیمقدمه از خود فریدون جیرانی برای بیان مطلبی، چند دقیقه وقت خواست و به همین بهانه پروندهای را به جریان انداخت که تلویزیون ابدا به آن نپرداخته بود.
وقتی دو سه هفته پیش فرجالله سلحشور با ادبیات ویژهاش از خجالت سینما و بازیگران زن سینمای ایران درآمد و اظهارات جنجالیش به سرعت نور در فضای رسانهای منعکس شد و در حالی که ماجرا آنقدر جدی بود که در جلسه انجمن بازیگران خانه سینما مورد بررسی قرارگرفت و حتی شکایتنامهای علیه سلحشور تنظیم شد، اما برنامه تلویزیونی «هفت» از کنار این موضوع به همین سادگی گذشت.
تا اینکه شب گذشته مریلا زارعی از همان پشت تلفن خطاب به جیرانی گفت: «اهالی سینما از شما توقع دارند همانطور که برنامه نود به برخی معضلات فوتبال کشور با نگاهی انتقادی و صریح می پردازد شما هم در این برنامه به موضوع مشابهی که برای سینمای ایران اتفاق افتاده و بانوان سینمای ایران را مورد هجمه و اهانت قرار داده، میپرداختید.»
از همان اولش هم قرار بود «هفت» برنامهای باشد که به مسائل و معضلات روز سینمای ایران بپردازد و همان نقش را در برابر سینما داشته باشد که برنامهی صریح و جذابی مثل «نود» در مقابل وضعیت فوتبال ایران ایفا میکند.
اما انگار در نگاه مدیران تلویزیونی سینما در مقایسه با مثلا فوتبال از اهمیت کمتری برخوردار است و چندان جدی گرفته نمیشود، شاید برخی این حالت را به رقابت پنهانی ارتباط دهند که تلویزیون با سینما در پیش گرفته و برخی به وجود خطوط قرمز مبهمی اشاره کنند که بیدلیل دست و پای برنامههای تلویزیونی مربوط به سینما را بسته است.
مثلا یکی از منتقدان سینمایی که تجربه همکاری با برنامهی هفت را نیز دارد معتقد است که آنچه خانم زارعی در این برنامه عنوان کرد به شکلی شوخطبعانه حکم هل دادن تلویزیون به مسیری بود که این رسانه فراگیر پیش از این با احتیاط از کنارآن گذشته است، در حالی که پرداختن به این موضوعات ملتهب نه تنها خطری برای حوزهی فرهنگی به حساب نمیآید که به تقویت امنیت ملی و پالایش فرهنگی نیز منجر خواهد شد.
امیر قادری در ابتدای گفتوگویش با فرارو به فضای رسانهای دنیای امروز اشاره کرد که چنانچه خبری با هر موضوعی منتشر شود مثل افتادن سنگریزهای بر دریاچهای پی در پی موج برمیدارد و تفسیر میشود و روی همین حساب نادیده گرفتن خبری منتشر شده از طرف رسانهای فراگیر همچون تلویزیون حکم آب به آسیاب ریختن رسانههای دیگر را دارد تا با قوت بیشتری به این خبر بپردازند.
در دنیای امروز نه میشود مریلا زارعی را حذف کرد نه فرجالله سلحشور را! این منتقد سینمایی با اظهار امیداوری از این که در نهایت تلویزیون هم در پوشش اخبار سینما به مسیری خواهد افتاد که در انعکاس همه جانبه فوتبال با موفقیت به آن رسیده است، چنین ادامه داد: این نگرانی و فرض که ورود تلویزیون به معضلات سینما منجر به دامن زدن و رسانهای شدن این معضلات میشود بی مورد است، چرا که همین موضوعات از دیگر رسانهها منتشر خواهند شد و عدم طرح موضوع از یک رسانهی عمومی به معنای حذف آن نخواهد بود.
قادری افزود: در گذشته رسانههای محدودی وجود داشت که در انحصار گروههای محدودی بود ولی در دنیای امروز و گسترش شعاع رسانههای مستقل نمیتوان موضوعی را از رسانهای شدن بازداشت و محدود شدن یک رسانه به اخباری محدود به قیمت محدود شدن شعاع مخاطبان تمام خواهد شد.
قادری در پاسخ به این پرسش خبرنگار فرارو که چرا تلویزیون موضوعی شرمآور مثل ماجرای دو فوتبالیست سرشناس را پوشش میدهد ولی در مقابل سخنان سلحشور سکوت اختیار میکند، اظهار داشت: تلویزیون با فرض خطوط قرمز، هنوز درمورد سینما و موضوعاتش باحتیاط عمل میکند در حالی که سالهاست در زمینه فوتبال ترسش ریخته است.
از طرفی یکی دیگر از منتقدین سینمایی که به عنوان منتقد مهمان هم در «هفت» حضور پیدا کرده درباره عدم طرح موضوع و اظهارات سلحشور در برنامه «هفت»، معتقد است که پرداختن به این موضوع به معنای موضوعیت دادن به این سخنان نسنجیده خواهد بود که منجر به بزرگنمایی این قبیل حواشی سینما خواهد شد.
چه موافق سیاستهای حذفی تلویزیون در حوزه وقایع ملتهب سینما باشیم چه نباشیم، مریلا زارعی با حرفهای غیرمنتظرهاش نقطه عطفی اساسی را برای «هفت» رقم زد که برنامهای با ادعای سینمایی نمیتواند به سادگی از کنار ماجرایی بگذرد که برای اهالی سینما گران تمام شده باشد...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر