به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

برداشت سه برابری قطر از پارس جنوبی

 منبع: کلمه
با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری قطر در گنبد شمالی (پارس جنوبی) میزان برداشت گاز این کشور از مخزن مشترک گازی بیش از سه برابر ایران خواهد بود. قطر برنامه دارد تا سال ۲۰۱۲ تولید گاز خود را از این میدان مشترک به ۲۷۰ میلیارد مترمکعب در سال برساند.این میزان برداشت در سال ۲۰۱۲ بیش از سه برابر برداشت ایران از این میدان خواهد بود. برداشت ایران از این میدان در خوشبینانه ترین حالت ۶۴ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و بنا بر اظهارات مسوولان طی چهار سال آینده اتفاق خاصی در منطقه رخ نخواهد داد. براساس آمار اوپک صادرات گاز ایران طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به ترتیب ۶/۰ ، ۴/۳، ۵/۳ ، ۷/۴ و ۷/۵ میلیارد مترمکعب و صادرات گاز قطر در این مدت به ترتیب ۳/۱۸ ، ۲/۲۰ ، ۲/۲۴ ، ۱/۲۷ و ۱/۳۱ میلیارد مترمکعب بوده است.  به گزارش بهار، با توجه به متوسط صادرات سالانه ۲/۲۴ میلیارد مترمکعبی قطر در مقابل ۶/۳ میلیارد مترمکعبی صادرات ایران، قطر بیش از شش برابر ایران صادرات گاز داشته است. البته نباید از مصرف بی رویه گاز در ایران و چند برابر بودن مصرف کنندگان گاز در ایران نسبت به قطر غافل شد. قطر با استفاده از سرمایه، توان تکنولوژی خارجی و برنامه ریزی مناسب در بهره برداری از این مخزن ایران را......

با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری قطر در گنبد شمالی (پارس جنوبی) میزان برداشت گاز این کشور از مخزن مشترک گازی بیش از سه برابر ایران خواهد بود. قطر برنامه دارد تا سال ۲۰۱۲ تولید گاز خود را از این میدان مشترک به ۲۷۰ میلیارد مترمکعب در سال برساند. این میزان برداشت در سال ۲۰۱۲ بیش از سه برابر برداشت ایران از این میدان خواهد بود. برداشت ایران از این میدان در خوشبینانه ترین حالت ۶۴ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و بنا بر اظهارات مسوولان طی چهار سال آینده اتفاق خاصی در منطقه رخ نخواهد داد. براساس آمار اوپک صادرات گاز ایران طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به ترتیب ۶/۰ ، ۴/۳، ۵/۳ ، ۷/۴ و ۷/۵ میلیارد مترمکعب و صادرات گاز قطر در این مدت به ترتیب ۳/۱۸ ، ۲/۲۰ ، ۲/۲۴ ، ۱/۲۷ و ۱/۳۱ میلیارد مترمکعب بوده است.
به گزارش بهار، با توجه به متوسط صادرات سالانه ۲/۲۴ میلیارد مترمکعبی قطر در مقابل ۶/۳ میلیارد مترمکعبی صادرات ایران، قطر بیش از شش برابر ایران صادرات گاز داشته است. البته نباید از مصرف بی رویه گاز در ایران و چند برابر بودن مصرف کنندگان گاز در ایران نسبت به قطر غافل شد. قطر با استفاده از سرمایه، توان تکنولوژی خارجی و برنامه ریزی مناسب در بهره برداری از این مخزن ایران را پشت سر گذاشته است. اهداف تعیین شده برای توسعه این مخزن از سوی هر دو کشور تقریباً مشترک است. سیاست های کلی توسعه گاز در هر دو کشور عبارتند از:
۱- صادرات گاز به وسیله مایع سازی ال ان جی
۲- تبدیل گاز به فرآورده های مایع دارای ارزش افزوده جی تی ای
۳- توسعه صنایع پتروشیمی. طرح های قطر با همکاری شرکت های معتبر خارجی مانند شورون، بی پی، آموگو، گازپروم، اکسون موبیل و توتال به بهره برداری می رسد. اما برای همکاری شرکت های معتبر خارجی با ایران مشکلات عدیده ای وجود دارد که از آن جمله می توان به قوانین بسته سرمایه گذاری خارجی در ایران و اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران اشاره کرد. بنابر محاسبات بین المللی، قطر تاکنون ۴۵ میلیارد دلار بیشتر از ایران از این میدان برداشت کرده است. قطر در برداشت از این میدان عظیم ۱۰ سال از ایران پیش است که این امر موجب افزایش درآمد قطر نسبت به ایران شده است. قطر برای تولید ال ان جی برنامه های هدفمندی را دنبال می کند. سرمایه گذاری قطر در این بخش در قالب چهار فاز صورت می گیرد.
از این فازها قطر گاز «۱» در سال ۱۹۹۶ به بهره برداری رسیده است که شامل سه واحد تولیدی ال ان جی است. قطر گاز «۲» نیز سال گذشته میلادی راه اندازی شد و در مدار تولید قرار گرفت.
همچنین قطر گاز «۳» نیز در نیمه اول سال گذشته میلادی راه اندازی شد. اما قطر گاز «۴» که قرار بود در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری برسد با تاخیر یک ساله در سال ۲۰۱۱ به بهره برداری خواهد رسید. قطر که بزرگ ترین تولیدکننده ال ان جی در جهان به شمار می رود هم اکنون بیش از۴۰ میلیون تن ال ان جی در سال تولید می کند. این میزان تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ و با بهره برداری از واحدهای تولیدی جدید به ۶۲ میلیون تن در سال رسید اما با راه اندازی قطر گاز۴ در سال ۲۰۱۱ میزان تولید ال ان جی این کشور به ۷۷ میلیون تن در سال خواهد رسید. قطر برای نقل و انتقال ال ان جی هم اکنون ۵۶ فروند کشتی در اختیار دارد که بزرگ ترین آن کشتی کیومکس با ظرفیت انتقال ۲۶۵ هزار مترمکعب است. طرح های موردنظر برای صادرات گاز مایع شده ال ان جی در ایران عبارتند از: ایران ال ان جی، پارس ال ان جی و پرشین ال ان جی که توسعه دو طرح پارس و پرشین به دلیل خروج شرکای خارجی به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران همچنان بلاتکلیف مانده است.
قطر با استفاده از موقعیت های خود به عنوان اولین تولیدکننده ال ان جی در جهان در پی تقاضای فراوان خریداران بالاترین قیمت ها را پیشنهاد می دهد. در این راستا قطرسال گذشته قراردادهایی با شرکت های کره ای و ژاپنی منعقد کرد که طی این قراردادها قطر سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن ال ان جی در سال تحویل این شرکت ها خواهد داد. مدت این قراردادها ۳۰ ساله با فرمول نرخ شناور است و در حال حاضر قیمت توافقی آن برای کره ای ها و ژاپنی ها ۱۳ دلار است. بنابراین قطر تا سال ۱۳۹۰ تنها از فروش ال ان جی در پارس جنوبی ۳۷ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. با مشکلات موجود در ایران در توسعه ال ان جی عمده درآمد پارس جنوبی در این بخش نصیب قطر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر