به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

قرارگاه خاتم الانبیا، غول اقتصاد ایران

مهتا مشرقی
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید مشکلات مالی توسعه فاز ۱۵و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی حل شده است.رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در تشریح وضعیت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت که این طرح تا دو سال آینده تکمیل می‌شود و در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.او همچنین گفت که وزارت نفت به تازگی با برخی بانک‌های داخلی توافق کرده تا طرح توسعه پارس جنوبی مشکل بی‌پولی نداشته باشد....

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید مشکلات مالی توسعه فاز ۱۵و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی حل شده است.
رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در تشریح وضعیت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت که این طرح تا دو سال آینده تکمیل می‌شود و در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.
او همچنین گفت که وزارت نفت به تازگی با برخی بانک‌های داخلی توافق کرده تا طرح توسعه پارس جنوبی مشکل بی‌پولی نداشته باشد.
قاسمی همچنین از امضای تفاهم نامه تازه میان قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای ساخت سه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی خبر داد.
قرارگاه خاتم الانبیا همچنین در ماه اسفند سال گذشته تفاهم نامه ساخت سه رشته خط لوله انتقال فرآورده های نفتی به طول هزار و ۸۱۰ کیلومتر به ارزش نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار را امضا کرد.
خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس- رفسنجان به طول ۴۷۰ کیلومتر با قابلیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی نیز از دیگر طرح‌های نفتی است که به قرارگاه خاتم واگذار شده است.
بزرگترین پیمانکار پروژه‌های دولتی
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که زیرمجموعه سپاه پاسداران است، در سال ۱۳۶۸ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای تاسیس شد. این مجموعه اکنون دارای حدود ۸۱۲ شرکت مختلف در داخل و خارج ایران است و تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ پروژه و طرح را در زمینه‌های مختلف اجرا کرده است.
عملکرد اقتصادی قرارگاه خاتم الانبیا در ۲۰ سال گذشته آن را به بزرگترین پیمانکار پروژه‌های دولتی بدل کرده است.
قرارگاه خاتم الانبیا در سال ۸۸ مناقصه دو و نیم میلیارد دلاری پروژه ساخت خط ریلی پس‌کرانه در منطقه آزاد چابهار را از آن خود کرد.
همچنین طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش دو میلیارد و ۹۷ میلیون دلار، ساخت خط لوله ۹۰۰ کیلومتری انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از جمله پروژه‌های مهمی است که قرارگاه خاتم الانبیا اجرای ان را برعهده دارد.
قرارگاه خاتم فقط پیمانکار نیست
قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان نماد سپاه پاسداران، تنها یک پیمانکار نیست و در بستر اقتصاد ایران با انجام معاملات اقتصادی کلان، یکه‌تاز میدان است.
سپاه پاسداران در سال‌های گذشته و پس از ورود محمود احمدی‌نژاد به دولت، سایه پررنگ خود را بر اقتصاد ایران گسترده است.
امروزه کلیدی‌ترین پروژه‌ها و معاملات اقتصادی در اختیار سپاه پاسداران است، در حالی که رقیبی ندارد.
در زمینه خصوصی‌سازی، نام سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا هر روز گفته می‌شود.
این نهاد نظامی تحت فرمان رهبری در سال ۸۸ بزرگ‌ترین بلوک‌های سهام خصوصی سازی را خرید.
واگذاری ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات و شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) به شرکت‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران، پر سر و صداترین خریدهایی بود که این نهاد به نام خود ثبت کرد.
انحصار سپاه پاسداران در خرید سهام شرکت‌های دولتی تا جایی پیش رفت که برخی روند خصوصی سازی در ایران را «شبه دولتی سازی» می‌خوانند.
به جز سپاه پاسداران، اکنون نیروهای مسلح دیگر هم به عرصه اقتصاد وارد شده و خود را تقویت می‌کنند. شش شرکت پتروشیمی کشور به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده است.
پیش‌تر نمایشگاه بین‌الملی تهران و چند درصد از سهام شرکت حفاری شمال هم با عنوان پرداخت دیرکرد بدهی‌های دولت، به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده بود.
سایه سپاه بر سر اقتصاد
با افزایش شرکت‌های اقماری یا زیرمجموعه سپاه پاسداران و بزرگ شدن این نهاد نظامی، بخش خصوصی در عمل از پیمانکاران دولت خط خورده و حتی به ورشکستگی برخی از پیمانکاران این بخش انجامیده است.
نقش چشمگیر سپاه پاسداران در اقتصاد ایران سبب شده که دولت‌های غربی به ویژه آمریکا، آن را به عنوان یکی از بازوهای جمهوری اسلامی، در دور تازه تحریم‌های اقتصادی هدف بگیرند.
تاکنون شرکت‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان از شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا، در فهرست تحریم وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر