به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

حلقه محاصره هاشمی تنگ تر می شود

 نیلوفر زارع
تازه ترین فاز از سلسله اقدام ها برای پیشبرد استراتژی منزوی سازی آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور حکم جلب  چهارمین فرزند وی یعنی "مهدی هاشمی" در پنجشنبه گذشته کلید خورد و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان اکنون به وضوح می بیند که محافظه کاران حاکم تا چه حد برای عقب راندن او از حاکمیت جسور شده اند. صدور حکم جلب مهدی هاشمی در شرایطی از سوی "عباس جعفری دولت آبادی" دادستان تهران علنی شده است که پرونده تقریبا مشابهی هم برای "فائزه هاشمی" دختر آیت الله هاشمی در دستگاه قضایی باز شده است. دستگاه قضایی به پیروی از گروه های فشار آشکار و پنهان هوادار حکومت مدعی شده که  فائزه و مهدی هاشمی در جریان تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در صدد تضعیف.... 
تازه ترین فاز از سلسله اقدام ها برای پیشبرد استراتژی منزوی سازی آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور حکم جلب  چهارمین فرزند وی یعنی "مهدی هاشمی" در پنجشنبه گذشته کلید خورد و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان اکنون به وضوح می بیند که محافظه کاران حاکم تا چه حد برای عقب راندن او از حاکمیت جسور شده اند.


صدور حکم جلب مهدی هاشمی در شرایطی از سوی "عباس جعفری دولت آبادی" دادستان تهران علنی شده است که پرونده تقریبا مشابهی هم برای "فائزه هاشمی" دختر آیت الله هاشمی در دستگاه قضایی باز شده است. دستگاه قضایی به پیروی از گروه های فشار آشکار و پنهان هوادار حکومت مدعی شده که  فائزه و مهدی هاشمی در جریان تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در صدد تضعیف نظام جمهوری اسلامی برآمده اند. پایه اتهام های مهدی هاشمی بر اعتراف دو تن از متهمان پس از انتخابات یعنی "مسعود باستانی" و "حمزه کرمی" بنا شده که گفته اند وی از طریق سایت انتخاباتی جمهوریت و به کارگیری امکانات دانشگاه آزاد قصد فعالیت تخریبی علیه دولت را داشته است. اتهام های فائزه هاشمی هم شامل مواردی چون شرکت در تجمعات هواداران جنبش سبز و انجام مصاحبه های انتقادی علیه حکومت می شود. با این حال تقریبا تمام تحلیل گران متفق القول هستند که پیگرد قضایی این افراد بیشتر از هر چیز برآمده از استراتژی عقب راندن آیت الله هاشمی رفسنجانی و تضعیف بیش از پیش جایگاه او در نظام جمهوری اسلامی است. 

برخورد بی پروا

شاید برای بسیاری از هواداران فعلی حکومت هیچ تحولی به اندازه حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی از ساختار تصمیم گیری جمهوری اسلامی خوشایند نباشد. نقشی که هاشمی تاکنون در مقام رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایفا کرده و نقش احتمالی او در آینده سیاسی کشور، هواداران فعلی حکومت را به شدت نگران ساخته است.آنها هاشمی را دشمن شماره یک خود در قبضه تمام عیار قدرت می دانند و نگران روز مبادایی هستند که  طرح های هاشمی برای شورایی کردن رهبری در جمهوری اسلامی یا تعیین تکلیف در شرایط پدید آمدن بحران رهبری جامه عمل به خود بگیرد.

نگرانی از جایگاه و نقش هاشمی نزد محافظه کاران به ویژه در جریان تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری زمانی شدت یافت که  او تفاوت تفکر خود با حامیان فعلی حکومت را علنی تراز گذشته کرد و به تحلیل گران ثابت کرد که تفاوت برداشت او از ساختار قدرت در جمهوری اسلامی با برداشت احمدی نژاد و حامیانش جدی تر از آن بوده که معمولا تصور می شد. انتفادهای هاشمی به برخورد های حکومت با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و طرح های وی برای عبور از بحران سیاسی نمونه هایی روشن از تفاوت معنی دار رویه او با سایر مقام های حکومتی بوده است.

سخنان انتقادی هاشمی حس تلافی جویی را اما تا حدی میان حامیان حکومت برانگیخته که آنها اکنون دو تن از فرزندان وی را در تیررس حمله خود قرار داده اند. فائزه و مهدی هاشمی به عنوان دو کنشگر سیاسی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند در معرض خطر بازداشت توسط دستگاه قضایی قرار گرفته اند و گرچه مهدی هاشمی از شهریور ماه گذشته از ایران خارج شده ، اما فائزه هاشمی همچنان ساکن تهران است و با تحولات چند هفته اخیر بعید نیست که او نیز طی روزها و هفته های آینده با حکم جلب دستگاه قضایی روبرو شود.

شواهدی دیگر مانند بازداشت یک روزه "حسن لاهوتی" فرزند فائزه هاشمی در روز دوم فروردین ماه هنگام بازگشت از لندن و طرح اتهام ارتکاب جرایم امنیتی علیه وی به علاوه اجرای حکم یک سال زندان " حسین مرعشی" عضو بلندپایه حزب کارگزاران سازندگی و از وابستگان هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که محافظه کاران حاکم برای عملی کردن تهدیدهای خود کاملا آماده اند.

پیشروی حامیان فعلی حکومت در طرح دعوای خود علیه فرزندان هاشمی تا جایی است که حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی پس از انتشار خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی در اظهارنظری گفته است اگر او به کشور برنگردد حکومت باید از طریق اینترپل(پلیس بین الملل) وارد عمل شود.هر چند لااقل در برهه کنونی پیگرد بین المللی مهدی هاشمی از سوی جمهوری اسلامی چندان نزدیک به واقع به نظر نمی رسد اما حتی طرح چنین سخنانی نشان دهنده عمق حس انتقام جویی علیه هاشمی است.

هاشمی خود در آذرماه گذشته در پاسخ به سوالی پیرامون نقش فرزندش مهدی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به دفاع از عملکرد او پرداخته و گفته بود "مهدی ما خیالش از پرونده هایش راحت است " و " هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده و مهدي نيز هر وقت كه لازم باشد مي‌آيد. " او اینک اما می داند که بازگشت فرزندش به کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت و چه حد در نمایش پیروزی نهادهای امنیتی و دولت موثر واقع خواهد شد، بنابراین بعید است که او به عنوان سیاستمداری مشهور به مصلحت اندیشی،مصلحت را در بازگشت فرزندش به تهران در شرایط فعلی ببیند و با این کار اسباب خوشحالی احمدی نژاد و همفکرانش را ایجاد کند.

 یک بام و دوهوای قوه قضاییه

در بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته بود که فائزه هاشمی موضوع شکایت خود و خواهر و برادرانش از محمود احمدی نژاد را در مصاحبه ای طرح کرد و گفت که "این شکایت اعلام وصول شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است." او با اظهار این سخن در واقع دوگانگی رفتار قوه قضاییه را به رخ هواداران حکومت کشید و نشان داد که ادعای آنان درباره لزوم برخورد بی طرفانه دستگاه قضایی با مقام های عالی رتبه و فرزندانشان تا چه حد بی پایه و اساس است.فرزندان هاشمی با طرح شکایت خود از احمدی نژاد به دستگاه قضایی این پیام را داده اند که اگر قرار است به اتهام های حامیان حکومت علیه آنان رسیدگی شود باید به شکایت آنان علیه احمدی نژاد نیز به دلیل اظهاراتش در مناظره های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری رسیدگی شود.

برای اکثر تحلیل گران سیاسی ایران اما محرز است که دستگاه قضایی در پیگیری پرونده فرزندان هاشمی تابع اراده ای کاملا سیاسی و فارغ از جنبه های حقوقی است. مهدی و فائزه هاشمی نیز احتمالا امیدی برای رسیدگی به شکایتشان علیه احمدی نژاد ندارند اما به هر حال شکایت آنان برای ثبت در تاریخ و شناساندن آرایش صحنه سیاست در این برهه از تاریخ جمهوری اسلامی اقدامی قابل توجه است. نامه تظلم خواهی آنان و سه فرزند دیگر هاشمی رفسنجانی یعنی محسن،یاسر و فاطمه نیز که در تاریخ 28 شهریور سال گذشته انتشار یافت در همین راستا قابل تحلیل است.

آنان در آن نامه از رئیس قوه قضائیه این کشور خواسته بودند که مرجعی صلاحیت دار را مأمور رسیدگی به شایعات و اتهامات علیه آنها کند.فرزندان هاشمی همچنین انتشار شایعات علیه خود را، نوعی "اهرم فشار" علیه آقای هاشمی رفسنجانی و ابزاری برای "حذف" او عنوان کرده و گفته بودند که دشمنان انقلاب اسلامی پس از ناامید شدن از تخریب چهره آقای هاشمی رفسنجانی، به طرح اتهام و شایعه علیه فرزندان او روی آورده اند." با این حال نامه تظلم خواهی آنان به دستگاه قضایی نیز همان طور که انتظار می رفت با بی اعتنایی مسوولان این قوه مواجه شده و پس از گذشت 8 ماه از انتشار آن، تریبون های رسمی و نیمه رسمی حامی حکومت کوچکترین تغییری در رویه خود برای طرح ادعا و اتهام های بدون سند علیه فرزندان هاشمی صورت نداده اند.

میانه روی در دل بحران!

تلاش محافظه کاران برای نشاندن فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر صندلی متهمان، شاید بتواند تمام کسانی را که همچنان ساده انگارانه به قدرت بلامنازع رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کاست قدرت جمهوری اسلامی اعتقاد دارند مجاب کند که هاشمی دیگر آن هاشمی سابق نیست.

محافظه کاران اکنون حلقه محاصره را تا درون خانواده وی پیش برده اند و هدفشان این است که قدرت تصمیم گیری وی را با اختلال مواجه کنند. چنان که هاشمی بخواهد برای عبور دادن خانواده اش از حلقه محاصره محافظه کاران به دفاع آشکار و علنی از فرزندانش در قبال اتهام های مطرح شده علیه آنان از سوی حکومت بپردازد این فرصت را به دست تریبون های حکومتی می دهد که بر ادعای همیشگی خود مبنی بر پدرخواندگی هاشمی و استفاده او از رانت قدرت برای مصون نگه داشتن نزدیکانش پافشاری کنند ، در صورتی هم که او مصلحت را در سکوت ببیند و واکنشی به رفتار حکومت در پیگرد قضایی فرزندانش نشان ندهد این اقدام چراغ سبزی به دست محافظه کاران خواهد داد تا بی پرواتر و با انگیزه تر از قبل به کامل کردن حلقه های محاصره او اقدام کنند.مساله اینک این است که آیا هاشمی می تواند به پیروی از سنت دیرینه سیاسی خود راهی میانه را برای شکستن حلقه محاصره محافظه کاران بیابد؟ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر