به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

اگر دو نفر شرایط مساوی حاکمیت را داشتند باید ”شیر یا خط“ کنند

منبع: ایلنا
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: اگر دو نفر شرایط مساوی برای قبول حاکمیت جامعه اسلامی را داشتند، باید شیر یا خط کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت‌الله محمد تقي مصباح یزدی دوشنبه شب در نشستی با عنوان تبیین علمی موضوع ولایت فقیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: امکان ندارد که دو نفر از همه نظر با هم مساوی باشند، ولی اگر دو نفر در مورد حاکم شدن بر جامعه اسلامی تمام شرایط شان مساوی بود، اینجاست که خبرگان به کار می‌آید و باید در نهایت قرعه کشی کنند. وی گفت: اگر شخصي در جامعه حضور دارد كه هيچ خطايي از او سر نمي‌زند و در واقع معصوم است نبايد از حكومت كنار گذاشته شود، اما اگر مصلحت صد درصد قابل تعيين نبود، بايد 99 درصد مصلحت را به دست آورد.... 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: اگر دو نفر شرایط مساوی برای قبول حاکمیت جامعه اسلامی را داشتند، باید شیر یا خط کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت‌الله محمد تقي مصباح یزدی دوشنبه شب در نشستی با عنوان تبیین علمی موضوع ولایت فقیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: امکان ندارد که دو نفر از همه نظر با هم مساوی باشند، ولی اگر دو نفر در مورد حاکم شدن بر جامعه اسلامی تمام شرایط شان مساوی بود، اینجاست که خبرگان به کار می‌آید و باید در نهایت قرعه کشی کنند.
وی گفت: اگر شخصي در جامعه حضور دارد كه هيچ خطايي از او سر نمي‌زند و در واقع معصوم است نبايد از حكومت كنار گذاشته شود، اما اگر مصلحت صد درصد قابل تعيين نبود، بايد 99 درصد مصلحت را به دست آورد.
این استاد حوزه علمیه گفت: كسي كه براي راي آوردنش صدها نفر كشته مي‌شوند و كسي كه اموال بيت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعيده‌اند حق حاكميت ندارد و باید دانست که كسي مي‌تواند به جاي معصوم حكومت كند كه شبيه‌تر به معصوم باشد.
آيت الله مصباح يزدي افزود: براي آن كه كسي مجري قانون باشد بايد در سه چيز مهارت داشته باشد، نخست آن كه عالم به قانون باشد و دوم آن كه مورد اعتماد مردم و سوم باتقوا باشد.
وي با بيان اينكه نمي‌توان گفت يك نفر همزمان هم افقه باشد، هم اعلم باشد و هم در تشخيص مسائل جامعه برتر باشد، تصریح کرد: امام(ره) در اوايل نهضت خود مرجعيت كلي نداشت و صرفا به دليل افقه بودن رهبر شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)گفت: اگر کسانی باشند که شرایط حاکمیت نداشته باشند و حکومت را به دست بگیرند، حکومت آنها مشروع نیست، اما ولی فقیه برای پذیرش حکومت تکلیف دارد و برای او واجب کفایی است و اگر چند نفر واجد شرایط بودند و نپذیرفتند و تنها یک نفر پذیرفت، برای او هم تکلیف و هم واجب است که حاکمیت را به دست گیرد.
مصباح یزدی ادامه داد: با این شرایطی که گذشت حال اگر مردم او را نخواستند او نمی‌تواند حاکمیت کند چرا که او به تنهایی نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد ولی اگر کسانی آمدند و با او همراهی کردند که اداره جامعه را بپذیرد، او واجب است که حاکم جامعه باشد.
وي با بيان اينكه فقيه در زمان غيبت حق حاكميت دارد، افزود: زماني كه دسترسي به امام معصوم وجود ندارد، فقيه واجد شرايط حق حاكميت دارد.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: اگر شرايطي پيش آيد كه مردم حاضر باشند حاكميت فقيه را بپذيرند و اگر او اين حاكميت را بر عهده نگيرد، حاكميت به غيرفقيه مي‌رسد، در اين شرايط اقامه حكومت براي فقيه به يك امر واجب تبديل مي‌شود.
مصباح يزدي تاكيد كرد: در زمان حضور امام معصوم قطعا اين امام معصوم است كه حق حاكميت دارد، اما وقتي شروطي براي تصدي يك پست تعيين مي‌شود و شروط به صورت كامل مسير نمي‌شود، كسي كه اقرب واجد اين شروط است، بايد متصدي آن پست شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر