به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

وضع معیشتی کارگران وخیم تر، اعتراضات گسترده تر

امیررضا پرحلم
نخستین روزهای آغازین سال 89 پس از تعطیلات نوروزی با اعتراضات کارگری آغاز شد. اعتراضاتی که در غیاب احزاب و سندیکاهای قانونی و به صورتی خود جوش خود را نشان داد . در نخستین نماز جمعه سال 89 خطیب صدیقی که اکنون پس از امام جمعه حسنی و علم الهدی سومین خطیب در ارایه خطبه های عجیب غریب است خواستار آن شد که در سال همت و کار مضاعف کسانی که کمتر کار می کنند از کار اخراج شوند و به این ترتیب تشویق به اخراج و بی پناه کردن خانواده ها به عنوان پتکی قدرتمند خود را نشان داد تا در نخستین روزهای کاری پس از نوروز کارگران اخراجی و حقوق نگرفته برای احقاق حق خود دست به تجمع بزنند. .....  



نخستین روزهای آغازین سال 89 پس از تعطیلات نوروزی با اعتراضات کارگری آغاز شد. اعتراضاتی که در غیاب احزاب و سندیکاهای قانونی و به صورتی خود جوش خود را نشان داد . در نخستین نماز جمعه سال 89 خطیب صدیقی که اکنون پس از امام جمعه حسنی و علم الهدی سومین خطیب در ارایه خطبه های عجیب غریب است خواستار آن شد که در سال همت و کار مضاعف کسانی که کمتر کار می کنند از کار اخراج شوند و به این ترتیب تشویق به اخراج و بی پناه کردن خانواده ها به عنوان پتکی قدرتمند خود را نشان داد تا در نخستین روزهای کاری پس از نوروز کارگران اخراجی و حقوق نگرفته برای احقاق حق خود دست به تجمع بزنند.  


افزایش لجام گسیخته قیمتها و قطور تر شدن تورم، سفره های کارگران را خالی کرده بود و کارگران عائله مند دید و بازدید های نوروزی را در حالی سپری کردند که نگران از دست دادن کار خود بودند.

بیکاری و عدم دریافت حقوق به نوبه خود می تواند مقدمه از هم گسیختگی بنیان خانواده ها شود.

نکته جالب تحقق پیش بینی های مهندس موسوی بود که در سفرهای انتخاباتی خود در اردیبهشت و خرداد سال گذشته گفته بود سفره های مردم فقیر در اثر سیاستهای اقتصادی غلط دولت در حال کوچکتر شدن است و این امر زمینه فساد و نابسامانی اجتماعی را فراهم می آورد.

انتظار می رفت که تجمعات کارگری بعد از تعطیلات نوروز در همان حد پراکنده که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بود خاتمه یابد. اما انگار پایانی بر این تجمعات نبود.

شروع اعتراضات در سال جدید

نخستین تجمع کارگری با اعتراض کارگران چینی حمید قم آغاز شد که مقابل اداره کار استان قم دست به تحصن زدند.

همچنین 20 نفر از کارگران قراردادی کارخانه ایده نگر قم پس از مراجعه به محل کار خود با احکام تعدیل و اخراج روبرو شدند

به دنبال آن اعتراض 160 نفر از کارگران صنایع اراک که مدت 6 ماه حقوق دریافت نکرده بودند مقابل استانداری  با هجوم ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد.  کارگران معترض خواهان دریافت مطالباتشان بودند که به جای آن مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند.

اراک که به عنوان شهری صنعتی مشهور است  پیش از این نیز صحنه اعتراضات کارگری بود بطوریکه در بهمن ماه سال گذشته چهارصد نفر از کارگران شرکت آونگان این شهر با بستن خیابانهای مشرف به فرمانداری دست به اعتراض زدند . معترضین می گفتند که ماههاست حقوق معوقه خود را دریافت نکرده اند و بیشتر آنها به مشکلات اقتصادی و روانی ناشی از فشار کار روبرو شده اند.

در اصفهان نیز 60 نفر از کارگران شرکت میلاد در خیابان توحید این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند

اوضاع در استان خوزستان و شهرهای اهواز و خرمشهر نیز دستکمی از سایر جاها نداشت به همین دلیل نمایندگان ۲۳ شرکت تخلیه و بارگیری فعال در بارانداز شلمچه که در مجموع سخنگوی 400 کارگر محسوب می شدند در مقابل ساختمان مرکزی منطقه آزاد اروند در آبادان و در محل نماز جمعه خرمشهر تجمع اعتراض آمیز برپا کردند

در اهواز نیز کارگران و اتوبوسرانان ترمینال زاگرس به خاطر دریافت نکردن حقوق چند ماهشان دست به اعتصاب زدند و جمعیت انبوهی از مسافران و مردم هم با دادن شعار رانندگان و کارکنان را همراهی می کردند.

در کرمان  کارگران نساجی بافت‌های کرمان به دلیل تعطیلی و عدم پرداخت سنوات و همچنین اخراج از کار در نخستین روزهای سال 89 در محل استانداری کرمان تجمع کردند

40 کارگر کارخانه قند بردسیر کرمان نیز که با تعطیل شدن کارخانه از کار بیکار شده بودند مقابل فرمانداری دست به تجمع زدند.

در تهران نیز اخبار غیر رسمی از اخراج 400 تا 700 نفر از خدمه شرکت مترو به علت انقضای قرار داد حکایت داشت.

اخراج، طاعونی که گسترش می یابد

در نخستین روزهای کاری سال 89 ادارات کار شهر ها و بخشهای مختلف شلوغ ترین و پر ازدحام ترین مکانها بود چرا که خیلی از کارگران که مهلت قرار دادشان اسفند ماه سال گذشته خاتمه یافته بود ایام نوروز را با استرس فراوان سپری کردند تا در نخستین روزهای کاری سال جدید با مراجعه به ادارات کار علاوه بر دریافت حقوق معوقه خود بتوانند حکم بازگشت به کار دریافت کنند.

بهزاد مروت پور از کارگران تعدیل شده که پرونده ای در اداره کار یکی از بخشهای استان تهران تشکیل داده می گوید: اواسط برج 4 ( تیر ماه) برای رسیدگی به شکایت وی تعیین شده و مسئولان به وی گفته اند حجم شکایات به قدری زیاد است که زود تر از این موعد نمی توانند به وی نوبت دهند

مریم ب 27 ساله نیز که به خاطر خودداری کارفرما از پرداخت معوقاتش به دلیل ورشکستگی برای شکایت به اداره کار آمده بود می گوید: با این روند طولانی رسیدگی امید چندانی به دریافت کامل حقوق و معوقات خود ندارم.

اوضاع ظاهرا در بیشتر ادارت کار به همین منوال بوده یعنی هجوم کارگران اخراجی برای ثبت شکایت .

یکی از مسئولان خانه کارگر در باره میزان کارگران اخراجی امسال می گوید: رشد اخراج کارگران امسال در تهران 49 درصد و در کل کشور 50 درصد افزایش داشته است.

حسن صادقی رئیس شورای اسلامی کار و یکی از گردانندگان خانه کارگر می افزاید: با محاسبه کل کسانی که به ادارات کار مراجعه می کنند میزان مراجعات پس از نوروز امسال با رشد 70 درصدی روبرو بوده است.

وی یکی از پدیده های تاسف بار امسال را مراجعه کارگران به کارخانه ها پس از تعطیلات نوروز و دریافت حکم اخراج یا مواجه شدن با اعلامیه تعطیلی کارخانه دانست.

سال وخامت وضع کارگران

برخی کارشناسان سال 89 را سال وخیم تر شدن اوضاع معیشتی مردم و به خصوص اقشار آسیب پذیر دانسته اند. پس از نا آرامی های سیاسی سال گذشته نا آرامی های کارگری در سال 89 در حال تبدیل شدن به موضوعی مهم و حیاتی است.

در خصوص وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی سیاست های اشتباه دولت را نمی توان مطلقا نادیده گرفت به خصوص که با این اوضاع آشفته معیشتی دولت عزم کرده طرح هدفمند کردن یارانه ها را نیز که بنا به بر آوردها به تورم بالای 40 درصد منجر می شود اجرا کند.

علیرضا محجوب نماینده مجلس و دبیر خانه کارگر که قبل از تصویب طرح هدفمند شدن یارانه ها به دولت در خصوص وخیم تر شدن وضعیت معیشتی کارگران هشدار داده بود می گوید: افزایش 70 درصدی اخراج کارگران درنیمه اول سال 89 به دلیل ناتوانی کارفرمایان از پرداخت حقوق به کارگران به خاطر ترس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها است.

وی می افزاید: طبیعی است که کارفرما نمی تواند دستمزدهاا را افزایش دهد در نتیجه کارگران را اخراج می کند.

محجوب خبر اخراج 200 هزار نفر در سال گذشته را تایید کرد و افزود: اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها رکود را تشدید و وضعیت معیشتی کارگران را بد تر خواهد کرد.

اصولگرایان و ادعاهای دروغین

اصولگرایان همیشه اصلاح طلبان را متهم می کردند که کمتر به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی می کنند. تحلیلگران آنها می گویند احمدی نژاد با  شعار ریشه کن کردن فقر و تبعیض به میدان آمد چون مردم در زمان اصلاحات فقیر تر شده بودند.

این در حالی است که سیاستهای اقتصادی کارشناسی نشده احمدی نژاد طی سالیان اخیر وضعیت معیشتی اقشار محروم را وخیم تر کرده و منجر به گسترش دامنه فقر و تثبیت سیاست صدقه ای شده است.

وضعیت وخیم کارگران در ایران روز کارگر امسال را از سالهای دیگر متفاوت کرده است. امسال کارگران و قشر های آسیب دیده از سیاستهای اقتصادی قصد دارند با انگیزه بیشتری در اعتراضات کارگری روز کارگر شرکت کنند. این در حالی است که بنا به وعده رهبران جنبش سبز خرداد اعتراضی وسیعی نیز در راه است که احتمال می رود کارگران ناراضی را به عنوان بخش متمایز بدنه جنبش سبز وارد عرصه اعتراضات کند به خصوص که میر حسین موسوی عنوان کرده که قصد دارد در چارچوبی مسالمت آمیز کارگران و کشاورزان را به عرصه اعتراضات جهت احقاق حقوقشان وارد کند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر