به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

طرح مبارزه با «‌بدحجابی» باز می‌گردد

 منبع: مردمک
وزیر کشور از اجرای «طرح عفاف و حجاب» در سال جاری خبر داد. ۵ ماه پیش فرمانده پلیس تهران گفته بود «دیگر نیازی به طرح مبارزه با بدحجابی نیست». رئیس قوه قضائیه نیز روز گذشته از «عزم دستگاه قضایی در مقابله با مفاسد اجتماعی» خبر داده بود.به گزارش ايلنا، مصطفی محمدنجار که امروز دوشنبه سی‌ام فروردين در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور سخن می‌گفت، از تصويب «طرح ارتقای امنيت اجتماعی» خبر داد. وزير کشور همچنین گفت که با توجه به اولویت‌بندی سیاست‌ها و اصول طرح صیانت از حقوق شهروندان، در هفته جاری ابلاغیه‌های «طرح عفاف و حجاب» می‌شود اعلام می‌شود و این طرح امسال اجرا می‌شود. البته این طرح فقط به پوشش بانوان نگاه ندارد و به گفته آقای محمد نجار، «طرح پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و مشروبات الکلی و مبارزه با نابهنجاری‌ها» نیز از جمله طرح‌هایی بوده که در جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور تصویب شده است»....

وزیر کشور از اجرای «طرح عفاف و حجاب» در سال جاری خبر داد. ۵ ماه پیش فرمانده پلیس تهران گفته بود «دیگر نیازی به طرح مبارزه با بدحجابی نیست». رئیس قوه قضائیه نیز روز گذشته از «عزم دستگاه قضایی در مقابله با مفاسد اجتماعی» خبر داده بود.
به گزارش ايلنا، مصطفی محمدنجار که امروز دوشنبه سی‌ام فروردين در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور سخن می‌گفت، از تصويب «طرح ارتقای امنيت اجتماعی» خبر داد.
وزير کشور همچنین گفت که با توجه به اولویت‌بندی سیاست‌ها و اصول طرح صیانت از حقوق شهروندان، در هفته جاری ابلاغیه‌های «طرح عفاف و حجاب» می‌شود اعلام می‌شود و این طرح امسال اجرا می‌شود.
البته این طرح فقط به پوشش بانوان نگاه ندارد و به گفته آقای محمد نجار، «طرح پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و مشروبات الکلی و مبارزه با نابهنجاری‌ها» نیز از جمله طرح‌هایی بوده که در جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور تصویب شده است».
حساسیت چهره‌های مذهبی به حجاب زنان
در یک سال گذشته و با داغ‌شدن رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن بالاگرفتن اعتراض‌ها و برخورد حکومت با معترضان، عملا طرح «مبارزه با بدحجابی» فراموش شد.
هرساله با فرارسدن فصل‌های گرما در ایران و فراگیرشدن پوشش‌های تابستانه، نگرانی چهره‌های مذهبی درباره پوشش بانوان ایرانی به‌خصوص در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور بالا می‌گیرد.
روز گذشته رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران از «عزم دستگاه قضایی در مقابله با مفاسد اجتماعی، پیشگیری از وقوع جرم و حفاظت اجتماعی» خبر داده و از مردم خواست که حقوق اجتماعی افراد در جامعه را رعایت کنند.
به گفته صادق آملی لاریجانی، «رعایت‌نکردن ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی از سوی برخی افراد و ظاهر شدن در جامعه با پوشش‌های نامناسب نوعی بی‌احترامی به حقوق دیگران است».
رئیس قوه قضائیه ایران هشدار داده بود که «دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قطعا با کسانی که ارزش‌های اسلامی را زیرسوال می‌برند، مطابق قوانین و مقررات و اصول شرعی برخورد خواهند کرد».
پیش از این سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفته بود: «از مسوولان محترم نظام اسلامی می‌خواهیم که مساله‌ گسترش فساد، بی‌حجابی، بدحجابی و گسترش هنجارشکنی را به عنوان یک خطر جدی تلقی کنند و برای مبارزه با آن برنامه‌ریزی داشته باشند.»
مقامات دولتی همچنین هفته پیش اعلام کردند که مسافران «بد پوشش» خطوط هوایی ایران، بعد از اصلاح پوشش خود می‌توانند به سفرشان ادامه دهند.
در تازه‌ترین انتقادها از بدحجابی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، گفته بود: ما شاهد هستیم که با وجود تشکیل حکومتی اسلامی، بدحجابی در جامعه وجود اما نمی‌توان هم مذهبی و هم سکولار و لاییک باشیم.
با این حال در مهرماه سال گذشته فرمانده نیروی انتظامی، اسماعیل احمدی مقدم گفته بود: اینگونه تلقی شده است که وظیفه و ماموریت گشت ارشاد برخورد است اما تلاش نیرو بر این است که ماموریت آن بر تذکر، ارشاد، اقدامات فرهنگی و برنامه های پیشگیرانه متمرکز باشد.
همچنین پس از آن بهمن کارگر معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: برخورد با مفاسد اجتماعی از سوی نیروی انتظامی تشدید شده، اما ممکن است در روش و ابزار تجدیدنظر شده باشد.
اواخر آذر ۸۸، سردار رجب‌زاده، رئیس پلیس تهران گفت: پلیس دیگر طرحی برای برخورد با «بدپوششی و بدحجابی» ندارد. در حال حاضر وضعیت به حالت عادی رسیده و نیاز به انجام این‌گونه طرح‌ها نیست.
سابقه سه ساله «طرح عفاف»
طرح مبارزه نيروهای انتظامی با بدحجابی در ايران همواره به عنوان جزئی از طرح وسيع تر «ارتقای امنيت اجتماعی» مطرح بوده است.
«طرح ارتقای امنیت اجتماعی» برنامه اجرایی نیروی انتظامی است که در سال ۱۳۸۶ در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «طرح جامع عفاف» اجرا شد. پس از تصویب «طرح جامع عفاف» و تایید آن توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، محمود احمدی نژاد (‌به عنوان ریيس جمهور ‌و ریيس شورای عالی انقلاب فرهنگی) اجرای آن را به نیروی انتظامی ابلاغ کرد.
مجریان اين طرح، علاوه بر نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و بسیج بودند.
هدف کلی طرح ارتقای امنیت اجتماعی، مبارزه با بدحجابی، جمع‌آوری معتادان، اوباشان و همین‌طور نظارت بر فعالیت شرکت‌های خصوصی اعلام شده بود، اما نیروی انتظامی در مقاطعی دامنه این نظارت را به گوشی‌های تلفن همراه، مدل آرایش مو، مارک لباس پسران، رنگ مانتو و روسری زنان افزایش داد.
مراحل نخستین طرح بیشتر بر حجاب زنان تمرکز داشت و در مراحل بعدی ابتدا جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری «اراذل و اوباش» ‌بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه ،عکاسی ها و کافی شاپ‌ها نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت.
نیروی انتظامی در موارد متعددی در اجرای طرح «ارتقای امنیت اجتماعی»، به خشونت متوسل شده‌ است. رفتار خشونت‌آمیز نیروی انتظامی در برخورد با متهمان، توسط رسانه‌های خارجی، و نیز مردم عادی تصویربرداری و پخش شده‌است.
اجرای این طرح در سال‌های گذشته، واکنش‌های مخالف را برانگیخت و در بسیاری موارد با مقاومت شهروندان روبه‌رو شد.
موضوع مورد علاقه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری
محمود احمدی‌نژاد در واپسین ماه‌های عمر دولت خود طی نامه‌ای به وزیر کشور خواستار تعدیل پروژه طرح امنیت اجتماعی به خاطر حفظ صیانت و حقوق شهروندی شد.
او همچنین درگفت‌وگویی  با شبکه اول تلویزیون ایران گفت: «از ابتدا قرار نبود، طرح این چنین اجرا شود و بنا بر این بود که یک وزارتخانه متولی آن باشد و بعد فرهنگی آن باید مورد توجه قرار می‌گرفت. ولی چون وزارت کشور وقت تعلل کرده، نیروی انتظامی پیش‌قدم شد.»
اما با توجه به سکوت قبلی احمدی‌نژاد درباره این طرح و زمان‌بندی این موضع‌گیری در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه‌هایی را درباره احتمال تبلیغاتی‌بودن آن به میان آورد.
از اردیبهشت سال ۸۸ و شروع به کار کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری، نامزد‌های انتخاباتی در تبلیغات خود بر موضوع جمع‌آوری گشت ارشاد مانور می‌دادند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب ریاست جمهوری وعده داده بودند که در صورت پیروزی در انتخابات گشت‌های ارشاد پلیس را جمع خواهند کرد ولی با توجه به استقلال نیروی انتظامی از قوه مجریه درباره چگونگی این طرح صحبت نکردند.
این وعده کروبی و موسوی، واکنش مقام‌های انتظامی و انتقاد گروهی از اصول‌گرايان را در پی آورد.
همچنین در میان اصلاح‌طلبان نیز نسبت به عملی‌بودن این شعار تردیدهایی مطرح شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر