به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

دانه درشتها؛ دولتیان یا معترضان؟!

 یلدا اراسته
رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: "این قوه هيچ‌گاه تحت تاثير جوسازي‌ها قرار نگرفته و در راه اجراي قانون ترديدي به خود راه نمي‌دهد و كاركنان دستگاه قضايي در كل در احقاق حقوق مردم جدي هستند و با تمام توان تلاش مي‌كنند تا عدالت رعايت شود. "
صادق آملي لاريجاني  بار ديگر با اشاره به برخي از جوسازيهاي افراد كه قصد دارند نحوه رسيدگي به مفاسد اقتصادي را تحتالشعاع قرار دهند متذكر شد: "به مراجع عظام نيز در ديدارهاي جداگانه اطمينان داده شد، قوه قضاييه هيچگاه تحت تاثير جوسازيها قرار نگرفته و در راه اجراي قانون ترديدي به خود راه نميدهد و كاركنان دستگاه قضايي در كل در احقاق حقوق مردم جدي هستند و با تمام توان تلاش ميكنند تا عدالت رعايت شود.".....
رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: "این قوه هيچ‌گاه تحت تاثير جوسازي‌ها قرار نگرفته و در راه اجراي قانون ترديدي به خود راه نمي‌دهد و كاركنان دستگاه قضايي در كل در احقاق حقوق مردم جدي هستند و با تمام توان تلاش مي‌كنند تا عدالت رعايت شود. "  

صادق آملي لاريجاني  بار ديگر با اشاره به برخي از جوسازيهاي افراد كه قصد دارند نحوه رسيدگي به مفاسد اقتصادي را تحتالشعاع قرار دهند متذكر شد: "به مراجع عظام نيز در ديدارهاي جداگانه اطمينان داده شد، قوه قضاييه هيچگاه تحت تاثير جوسازيها قرار نگرفته و در راه اجراي قانون ترديدي به خود راه نميدهد و كاركنان دستگاه قضايي در كل در احقاق حقوق مردم جدي هستند و با تمام توان تلاش ميكنند تا عدالت رعايت شود."

15  فروردین ماه نیز 233 نماینده مجلس نامه ای به رییس قوه قضاییه نوشتند و خواستار برخورد این نهاد با دانه درشت ها شدند .

در این نامه صراحتا نمایندگان منظور خود از دانه درشت ها را با آوردن این جمله ذکر کرده اند : " خواه متهم از مسئولان بلندپایه کشور باشد خواه فرزند مقامات باشند."

به این ترتیب پرونده ای که سال گذشته و در مناظرات تلویزیونی توسط محمود احمدی نژاد باز شد با حمایت نمایندگان مجلس ،مراجع و رهبر ایران به مرحله ای جدید وارد می شود .

از خرداد ماه 1388 تا کنون اتفاقات زیادی در ایران افتاد که حاصل آن پرونده هایی است که یک به یک در انتظار رسیدگی هستند .

به نظر می رسد اما در حال حاضر از پرونده حمله نیروهای انتظامی  25 خرداد ماه به  کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک ،چیزی مهمتر برای حکومت ایران وجود دارد و آن هم رسیدگی به پرونده های اقتصادی است که می تواند سرنوشت سیاسی ایران را دستخوش تغییراتی بکند.


حمله به جای دفاع
13 خرداد 1388 محمود احمدی نژاد در برابر میر حسین موسوی در تلویزیون قرار گرفت تا هر یک بتوانند دیدگاه های خود را در خصوص اداره کشور بیان کنند. این مناظره اما در ایران جایگاه تاریخی یافت ، برای نخستین بار بود که یک رییس جمهمور در مناظره شرکت می کرد اما از آن مهمتر این بود که احمدی نژاد در این برنامه و در مقابل دیدگان میلیون ها بیننده اتهاماتی را به علی اکبر هاشمی رفسنجانی ،محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری وارد ساخت .

او هاشمی رفسنجانی را حامی میر حسین موسوی دانست و اعلام کرد که پرونده مالی فرزندان هاشمی دچار مشکل است .

وی گفت : " "پسرهای آقای هاشمی در کشور چه می کنند"؟ و ادعا کرد که هزینه تبلیغاتی میر حسین موسوی از طریق پول های بادآورده آنها تامین می شود .

او سپس انگشت انتقاد خود را به سمت ناطق نوری گرفت و پرسید : " "پسر آقای ناطق نوری چگونه میلیاردر شده و خود او چگونه زندگی می کند".

پس از این اظهارات دفتر هاشمی رفسنجانی ار صدا و سیما خواست تا فرصتی ر اختیار آنها قرار دهد تااز خود دفاع کنند اما با این درخواست موافقت نشد .16 خرداد ماه دفتر هاشمی بیانیه ای صادر کرد که در آن سخنان محمود احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی را "زیر پا گذاشتن سوگند توسط رئیس جمهوری" توصیف و اعلام کرد موارد اتهامی از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

در این بیانیه هاشمی از هواداران خود خواسته بود تا برای نقش بر آب کردن توطئه ایجاد بلوا و آشوب و درگیری و امنیتی کردن فضای انتخاباتی از هر گونه اقدام شتابزده و عجولانه خودداری کنند.


نامه گلایه
هاشمی رفسنجانی خود نیز 6 روز بعد نامه ای سرگشاده به رهبرایران نوشت و در آن از شرایط پیش آمده اظهار تاسف و گلایه کرد در بخشی ار نامه هاشمی آمده بود : " در مراسم بزرگداشت سالگرد امام (ره) به آقای احمدی نژاد گفتم که در اظهارات او خلاف گویی های فراوانی وجود داشته و ادعای کذب تماس تلفنی من با یکی از سران عرب و ادعای کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبا و اتهامات ناروا به جمعی از بزرگان نظام، از جمله جناب آقای ناطق نوری و فرزندان من و بدتر از همه زیر سوال بردن اقدامات امام راحل را یادآوری و پیشنهاد کردم با صراحت، اتهام های نادرست را پس بگیرد که نیازی به اقدامات قانونی افراد و خانواده هایی که ناجوانمردانه و مظلومانه هدف تیرهای ناسزاگویی قرار گرفته اند، نباشد."

هرچند که پس ار انتشار این نامه شایعاتی مبنی بر تذکر رهبر ایران به احمدی نژاد منتشر شد اما دفتر خامنه ای هرگونه پاسخ دهی به نامه هاشمی را تکذیب کرد و این موضوع تا اولین نماز جمعه بعد ار انتخابات به امامت رهبر ایران مسکوت ماند .


همه متهمان
ناطق نوری نیز در برابر این اتهامات سکوت نکرد و بیانیه ای منتشرکرد که در آن اتهاماتی را که احمدی نژاد وارد کرده بود نقض سوگند ریاست جمهوری خواند .در بخشی از این بیانیه آمده بود : " که فعلا "برای حفظ آرامش فضای انتخاباتی و مشارکت حداکثری" از هر گونه اقدام شتابزده خودداری می شود ولی "قانون این حق را برای آقای ناطق نوری محفوظ می دارد که در موقع مقتضی نسبت به تنویر اذهان عمومی از طریق رسانه ملی که موظف است فرصت های لازم را در اختیار ایشان قرار دهد، اقدام نمایند."

که این اتفاق هرگز نیفتاد. صفایی فراهانی و کرباسچی نیز از جمله کسانی بودند که در مناظره تلویزیونی توسط احمدی نژاد به فساد مالی متهم شدند .

 پشیمان نیستم
با وجوداین جوابیه ها و انتقاداتی که به احمدی نژاد حتی از ناحیه اصولگرایان نیز وارد آمد ،وی موضع خود را رها نکرد و اعلام کرد : " وقتی در تلویزیون اسم دو، سه نفر را برده، بعضی ها به وی اعتراض کرده اند که چرا اسم بردی در حالی که عده ای "می خواهند ثروت ملت در اختیار یک عده قلیل باشد و با تقلب و رانت خواری و خودخواهی جیب های خود را پرکنند."

احمدی نژاد تاکید کرده آن کسی که "اموال بیت المال را ببرد و با پررویی در برابر این ملت این را حق و میراث خود بداند مورد پذیرش ملت ایران نخواهد بود."

فصل الخطاب نبود
پس از حوادث 22 خرداد نام فرزندان ناطق نوری ،صفایی فرهانی و کرباسچی کمرنگ شد و تنها نام فرزندان هاشمی برجا ماند .

30 خرداد ماه آقای خامنه ای در نماز جمعه اعلام کرد که برخی رفتارها و تهمت ها در این دوران اشتباه بوده است و مشخصا نام هاشمی و ناطق نوری را آورد و از عملکرد آنها دفاع کرد : " به طور خاص از آقاى هاشمى رفسنجانى، از آقاى ناطق نورى من لازم است اسم بياورم و بايد بگويم. البته اين آقايان را كسى متهم به فساد مالى نكرده؛ حالا در مورد بستگان و كسان، هر كس هر ادعائى دارد، بايستى در مجارى قانونى خودش اثبات بشود و قبل از اثبات نمي شود اينها را رسانه‏اى كرد."

با این حال سخنان رهبری که از سوی جناح نزدیک به دولت همواره فصل الخطاب تلقی می شد این بار اینگونه نبود و تهمت ها علیه خاندان هاشمی پایان نیافت. نام فرزندان هاشمی از خبرگزاری های نزدیک به دولت حذف نشد .


باند مفاسد این بار در" دولت "

16 اسفند ماه لاریجانی خبر از از شناسايي و دستگيري اعضاي يک باند بزرگ مفاسد اقتصادي در يکي از شرکتهاي دولتي داد. وی گفت : "  «اين پرونده در مراحل اوليه دادرسي قرار دارد و به علت اينکه پرونده در مرحله رسيدگي مقدماتي است و مراحل نهايي طينشده است، به لحاظ قانوني نام بردن از شرکت مورد اختلاس و اعلام اسامي افراد ممنوع است.»

نمایندگان مجلس به دنبال این خبر خواستار این شدند ریشه تمام این فساد های مالی کنده شود. دادستان تهران نیز در زمينه آخرين وضعيت رسيدگي به اتهام فساد اقتصادي يكي از مديران ارشد دولت بيان داشت: من تأكيد دارم كه دستگاه قضايي با هر فرد مجرمي بايد به تناسب جرمش برخورد كند. با اینکه نامی از این مختلسان به میان آورده نشد اما بسیاری  آن را مربوط به محمدرضا رحیمی، معاون اولِ پرحاشیۀ محمود احمدی نژاد دانستند.

دولت خود نیز از اتهامات مالی به دور نیست .یک میلیارد از بودجه سال 1385 گم شده است و در 54 درصد از تبصره های بودجه در سال 1386 تخلف شده است. با این حال به نظر نمی رسد سخن ار دانه درشت ها خظاب به دولتیان باشد یا خطری آنها را تهدید کند.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بدون اشاره به تخلفات مالی دولتی منظور از دانه درشت ها را کسان دیگری می داند و می گوید : " افرادی مثل جاسبی، فرزندان هاشمی و امثال کسانی که آقای احمدی نژاد در مناظره از ایشان نام بردند، بالاخره باید محاکمه شوند و به مفاسد اقتصادی آنها رسیدگی شود یعنی یا اینها باید به دلیل جرایمشان محکوم شوند یا کسانی که آنها را متهم کرده اند و ذهن مردم باید روشن شود. با آمدن لاریجانی اتفاق های خوبی افتاده اما مردم هنوز نتیجه آن را ندیده اند. البته ایشان گفته بودند که من بیشتر مرد عمل هستم ولی باید سریعتر و علنی تر درباره نتایجی که به دست آورده اند، افشاگری کنند."

و این ادعا چندان دور نیست با توجه به آنکه پرونده فرزندان هاشمی در این فصل رسیدگی خواهد شد. هاشمی رفسنجانی که در سال گذشته همواره بر بیگناه بودن فرزندان خود تاکید کرده بود ار رهبر ایران خواسته است تا برای روشن شدن اذهان عمومی دادگاه فرزندان وی را تشکیل دهد.

باید دید منظور از "دانه درشت ها " دولتیانی هستند که پرونده های مالی اشان گشوده می شود یا قوه قضائیه تنها به پرونده هایی خاص توجه می کند و دولتیان بازهم در امان هستند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر