به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قطع کامل روابط دیپلماتیک با انگلستان را تصویب کرد

 منبع:جرس
درست یک هفته بعد از تجمع بسیجیان و لباس شخصی ها مقابل سفارت بریتانیا و تاکید یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس، پیرامون لزوم "قطع رابطه با بریتانیا" و "گِل گرفتنِ درب سفارت" آن کشور، روز یکشنبه ٢٨ آذرماه ٨٩، کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، پس از ساعت ها جلسه، قطع کامل..........

درست یک هفته بعد از تجمع بسیجیان و لباس شخصی ها مقابل سفارت بریتانیا و تاکید یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس، پیرامون لزوم "قطع رابطه با بریتانیا" و "گِل گرفتنِ درب سفارت" آن کشور، امروز یکشنبه ٢٨ آذرماه ٨٩، کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، پس از ساعت ها جلسه، قطع کامل روابط ديپلماتيک با دولت انگلستان را تصويب کرد.

در تجمع ٢۱ آذرماه بسیجیان در مقابل سفارت انگلیس در تهران، حمید رسایی، از نمایندگان حامی دولت طی سخنانی گفته بود: انگلیسی ها در مدیریت آشوب‌ها در فتنه سال ٨٨ دست داشته و اكنون به سران آشوب‌ها و فتنه گران پناهندگی می‌دهند... در مجلس شورای اسلامی چندین بار بحث قطع رابطه با انگلیس مطرح شده است كه برخی از نمایندگان مماشات كرده‌اند اما امروز دیگر برای گل گرفتن این سفارت‌خانه پیگیر‌ی‌های لازم را انجام می‌دهیم. "

به گزارش ایسنا، محمد کرمی‌راد، عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، غروب یکشنبه ٢٨ آذرماه ٨٩ اعلام کرد "طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی با دولت انگلستان با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌ها بررسی و مباحث مهمی طی سه ساعت و نيم مطرح شد و اعضای کميسيون با توجه به اظهارت سفير انگليس، قطع رابطه با آن کشور را به صورت قاطع مطرح کردند که پس از اظهارات نمايندگان مجلس و دولت، رای‌گيری شد و اکثريت آرا قطع رابطه‌ کامل با دولت انگليس را خواستار شدند."

وی گفت: با نهايی شدن نظر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، طرح به زودی تقديم هيات رييسه مجلس خواهد شد تا نحوه برخورد مجلس شورای اسلامی به رای نمايندگان گذاشته شود.

کرمی‌راد تصريح کرد: تصميم امروز کميسيون امنيت ملی پاسخی است به اظهارات مداخله جويانه دولت انگلستان در امور داخلی جمهوری اسلامی ايران.

اشاره این نماینده مجلس شورای اسلامی به یادداشت سايمون گس در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران بود که چندی پیش درسایت سفارت بریتانیا منتشر گردید و رسانه های حامی دولت ایران، از جمله ایرنا، آن را "اقدام علیه جمهوری اسلامی" ذکر کردند و هفته گذشته در همین رابطه سفیر بریتانیا به وزارت خارجه ایران احضار شد.
گس، طی نوشته خود در روز جهانی حقوق بشر گفته بود: "روز بين‌المللی حقوق بشر، مناسبتی است برای يادآوری کسانی که در سراسر جهان برای احقاق حقوق ديگران برخاسته‌اند: وکلا، روزنامه‌نگاران، و اعضای سازمان‌های غيردولتی (ان جی او) که برای دفاع از شهروندان شان، خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.اين گونه افراد در هيچ جای دنيا به اندازه ايران درخطر نيستند. از سال گذشته تا کنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته و زندانی شده‌اند..."

به گزارش ایسنا، عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس همچنین با کليدی و مهم دانستن مسائل مطرح شده در جلسه امروز کميسيون، گفت: در اين جلسه "سابقه خصومت‌ها و دخالت‌های دولت انگليس از ديرباز تاکنون"،"دخالت سفارت انگلستان در مسائل مربوط به فتنه"، "فعاليت‌های دولت انگلستان در راستای صدور قطعنامه عليه دولت جمهوری اسلامی ايران در شورای امنيت سازمان ملل"، "اثبات دخالت دولت انگليس در به شهادت رساندن اساتيد و نخبگان ايرانی" ، "اظهارات مسئول سازمان امنيت انگلستان MI۶"، "نحوه تعامل دبير شورای عالی امنيت ملی در مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات آتی ، که قرار است در استانبول برگزار شود" مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، قطع يا حداکثر کاهش روابط ديپلماتيک و سياسی جمهوری اسلامی ايران با دولت انگلستان را مورد تاکيد اجماع کميسيون دانست و خاطرنشان کرد: اين موضوع به تفصيل در جلسه امروز مطرح و از ابعاد مختلف بررسی شد.

کرمی‌راد تصميم‌گيری در خصوص ايرانيان ساکن در انگلستان در صورت قطع روابط ديپلماتيک ايران با دولت اين کشور را وظيفه وزارت امور خارجه دانست و اظهار کرد: کميسيون امنيت ملی به صورت کلان به موضوع پرداخت و تصميم‌گيری درباره مسائل اجرايی از سوی مسئولان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

گفتنی است چند پیش مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرده بود "هشدار می‌دهیم که اتفاق ۱٣ آبان ۵٨ توسط دانشجویان پیرو خط امام می‌تواند در مورد سفارت انگلیس هم تکرار شود و تضمینی نیست که سفارت انگلیس در ایران و دیپلمات‌های انگلیسی این بار مورد بازخواست واقع نشوند."

طی ماههای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨، قطع رابطه با انگلستان در دستور کار گروهی از نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما گروهی دیگر با این امر مخالف کرده و موقتا از دستور جلسات خارج کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر