به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

گزارشی از مراسم اولین سالگرد رحلت آیت الله العظمی منتظری در مالزی

منبع: تحول سبز
روز جمعه ۲۶ آذر ماه علاقمندان آیت الله منتظری گرد هم آمدند تا در مراسمی که از سوی سبز های مالزی (رسام) برگزار شده بود، در اولین سالگرد رحلت مجاهد نستوه از شخصیت سیاسی و فقهی آیت الله فقید تجلیل کنند. مراسم سالگرد آیت الله منتظری در حالی برگزار شد که بیت ایشان با محدودیتها و فشارهای بسیاری در ایران مواجه بود و نتوانسته بود مجلس یادبودی در قم برگزار کند . در مراسم سبز های مالزی از خانواده آیت الله نیز حضور داشتند. سعیده منتظری و...................... روز جمعه ۲۶ آذر ماه علاقمندان آیت الله منتظری گرد هم آمدند تا در مراسمی که از سوی سبز های مالزی (رسام) برگزار شده بود، در اولین سالگرد رحلت مجاهد نستوه از شخصیت سیاسی و فقهی آیت الله فقید تجلیل کنند. مراسم سالگرد آیت الله منتظری در حالی برگزار شد که بیت ایشان با محدودیتها و فشارهای بسیاری در ایران مواجه بود و نتوانسته بود مجلس یادبودی در قم برگزار کند . در مراسم سبز های مالزی از خانواده آیت الله نیز حضور داشتند. سعیده منتظری و مجتبی فیض دختر و داماد آیت الله از میزبانان مراسم سالگرد آیت الله بودند.

به گزارش جرس ، در ابتدای مجلس سالگرد آیات قرآن تلاوت شد و بعد از آن کلیپی با عنوان تسلیتی برای انسانیت به نمایش در آمد. کلیپ کوتاهی که به شخصیت آیت الله و مبارزات و اعتراضات ایشان می پرداخت و یادآوری می کرد که آیت الله منتظری پدر معنوی جنبش سبز و از مدافعان قدیمی و راسخ حقوق بشر در ایران است .
حجت الاسلام ادیب شاگرد نزدیک آیت الله منتظری، استاد دانشگاه مفید و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در استان قم سخنران مجلس بود، ادیب با اشاره به شخصیت علمی آیت الله منتظری او را در شمار بزرگان اندیشه اسلامی دانست و وجه علمی آیت الله را آنچنان بزرگ و برجسته دانست که حتی منتقدین و دشمنان ایشان نیز از عنوان فقیه متبحر برای وصف ایشان استفاده می کردند.
ادیب ادامه داد: توحید بزرگترین پیام ادیان و دین اسلام است و آیت الله منتظری به معنای واقعی یک انسان موحد بود ، انسان موحد بر خلق خدا شفقت دارد. انسان موحد استقامت دارد و متوجه است در قبال استواری در راه خدا چه ارزش گرانبهایی پیدا می کند.
شاگرد نزدیک آیت الله منتظری افزود : مرحوم منتظری نه فقط در مقام توصیه بلکه در مقام عمل بنده موحد خدا بود و خداوند به او امکانی داده بود که زندگی یکپارچه معقول و متین و معنا داری را به نمایش بگذارد.
ادیب سپس به وجه سیاسی آیت الله منتظری و نقش توحید و وحدانیت در زندگی سیاسی آیت الله فقید اشاره کرد و گفت : آیت الله منتظری نماینده اول منتخب در شورای قانون اساسی بود و به عنوان برترین شخصیت به ریاست خبرگان رسید. خبرگان رهبری هم بعدها اعلام کردند که شهادت می دهیم که مردم ایران منتظری را به قائم مقامی رهبری برگزیدند.
استاد دانشگاه مفید به سیره عملی آیت الله منتظری اشاره کرد و گفت: مبنای عمل آیت الله منتظری عمل به وظیفه انسانی بود . اگر با رژیم پهلوی مبارزه می کرد بر اساس وظیفه بود . اگر به سکانداری کشتی انقلاب می پرداخت بر اساس تکلیف انسانی بود و اگر انتقاد می کرد باز هم وظیفه بود . تنها عنصری که هیچ نقشی در سیره و عمل او نداشت ، مناسبات قدرت بود و می بینیم که مواضع ایشان در روزگار تبعید و قائم مقامی تغییر نکرد.
در ادامه میزگردی با حضور سعیده منتظری و مجتبی فیض دختر و داماد آیت الله منتظری و حجت الاسلام ادیب برگزار شد . در ابتدای میزگرد سعیده منتظری متنی را در سوگ و فراق پدر قرائت کرد. سعیده منتظری که فوق لیسانس ادبیات است و آثار پدر را ویراستاری کرده به روحیه انتقاد پذیر آیت الله در میان خانواده اشاره کرد و گفت : در خانواده به صورتی بودند که همه به راحتی می توانستند با ایشان صحبت کنند، وقتی مصاحبه یا نوشته ای داشتند، از بچه ها و حتی نوه های کم سن و سال می پرسیدند که شما این مطلب من را خوانده اید و نظرتان چه بوده است .
آیت الله هیچ کینه ای از کسی به دل نداشت
سعیده منتظری در ادامه از گرد آوری خاطرات آیت الله و حافظه توانای فقیه عالیقدر گفت و ادامه داد: حافظه ایشان به گونه ای بود که همه ما را به اعجاب می انداخت .من همیشه می گفتم کاش کمی از این حافظه را برای ماهم به ارث می گذاشتند . شعرهای طولانی دوران کودکی را از بر بودند که تا همین اواخر به یاد داشتند و می خواندند.
دختر آیت الله سپس به اهتمام فقیه عالیقدر بر حقوق بشر تاکید کرد و گفت: در بحث حقوق بشر، پدر اولین مرجع تقلیدی بودند که رساله حقوق نوشتند. کتابهایی مثل حکومت دینی و حقوق انسان و مجازات های اسلامی و حقوق بشر از دیگر دستاوردهای فقهی حقوقی ایشان بود که در آن راهگشایی های فقهی تازه ای را عرضه کردند.
مجتبی فیض دانش آموخته روانشناسی و داماد آیت االله نیز از برخورد ایشان با مخالفان و کسانی که به او ستم کرده بودند گفت :صحنه های بسیاری را دیدیم که از شخصیت های برجسته تا جوانان کم سن و سال که در آشوب علیه ایشان حضور داشتند، پس از مدتها مراجعه می کردند و اظهار ندامت می کردند ایشان با خوش رویی برخورد می کردند و هیچ کینه ای از کسی به دل نداشتند.حتی همان بزرگانی که در دوره های مختلف بیانیه علیه ایشان داده بودند و موضع گیری های تند داشتند، بعد از گذر زمان با ایشان مواجه می شدند و اصلا ایشان به روی آنها نمی آوردند. حتی به گونه ای بود که دوستان و اعضای دفتر ناراحت می شدند که اینها با چه رویی به خدمت ایشان می رسند و اظهار ندامت می کنند. اما وقتی برخوردهای محبت آمیز این مرد را مشاهده می کردند، با دنیای دیگری مواجه می شدند. آیت الله منتظری می گفتند من کسی نیستم که شما از من طلب گذشت می کنید، من هم وظیفه ام را انجام داده ام . در همه حوادثی که توفیق خدمت ایشان را داشتیم به یاد ندارم کسی را لعن کرده باشند یا در حق کسی نفرین کرده باشند.
فیض درباره تشییع با شکوه آیت الله منتظری در سال گذشته گفت و آن را نشانه ای از زنده بودن فقیه عالیقدر در دلهای مردم ایران دانست و ادامه داد: روز تشییع روز بسیار بزرگی در تاریخ قم بود. علی رغم همه تلاشهایی که برای زدودن تصویر و نام ایشان از اذهان صورت گرفت اما دیدیم که از همه نقاط کشور در مراسم تشییع شرکت کردند، برنامه ریزی طوری نبود که بتوان صبر کرد. فقط یک روز فاصله بود از فوت تا تشییع بااین حال مردم خودشان را به مجلس رساندند و صحنه های بی نظیری راشاهد بودیم که هر انسانی با هر نوع تفکر و منشی در منزل محقر ایشان که پیکر شان قرار داشت ، حضور می یافتند. یکی ازدلایل اصلی این بدرقه بی نظیر این بود که آیت الله منتظری در غم ها و شادی های مردم همراه و همیار مردم بودند.
حجت الاسلام ادیب در این میزگرد به این سوال پاسخ داد که از نظر آیت االله منتظری ولایت فقیه چگونه ولایتی است ، شاگرد نزدیک آیت الله گفت : آنچه مراد آیت الله منتظری بود ولایت فقیهی است که مبتنی بر رای است و مقید به قانون اساسی و مقید به ضروریات دین و عدالت . ولایت فقیه از نظر ایشان فوق رای مردم و قدرتی مشابه سلطنت نیست .
ادیب در پایان با اشاره به اینکه مردان بزرگ را باید از دعاهایشان شناخت به دعاهای آیت الله منتظری اشاره کرد و گفت : ایشان همیشه برای ملت ایران دعای بهروزی و سعادت می کردند و این اواخر دعا می کردند که باران ببارد و مردم دچار خشکسالی نشوند.
شاگرد آیت الله نیز همان دعای استاد را تکرار کرد و گفت دعا می کنیم که بر سرزمین ما باران ببارد و بارانی از لطف و کرامت هم بر اندیشه ها و دلهای ما باریدن گیرد .
راه موازی دنیا و آخرت
در کنار مراسم بزرگداشت سالگرد آیت االه منتظری نمایشگاه عکس نوشته هایی بر پا بود که روزگار عمر آیت االله را از پنجره تصاویر به تماشای حضار می گذاشت . عکس هایی از روز های زندان شاه تا پیروزی انقلاب و قائم مقامی رهبری و بعد حبس خانگی و روزهای حصر. نمایشگاه عکس نوشته ها که با عنوان” منتظری یک عمر بی انتظار قدرت” بر پا شده بود با استقبال حاضرین مواجه شد . حجت الاسلام ادیب ، در اینباره گفت با اینکه این عکس ها را دیده بودم اما روایت زندگی آیت الله برایم تازگی داشت . یکی از حضار پا به سن گذاشته نیر روزهای قبل از انقلاب را به یاد آورد که داشتن عکس منتظری جرم محسوب می شد.
در یک عکس نوشته آمده بود:” دنیا داری و آخرت جویی دو راه موازی هستند .حتی اگر به اندازه مویی با هم فاصله داشته باشند . منتظری می گفت از کودکی و نوجوانی علاقه ای به قدرت نداشته است . آنچه او درک می کرد” تکلیف “بود و آنچه عمل می کرد” صداقت” . از مصلحت بیزار بود. آنگاه که حقیقت را پامال می کند . می گفت عمر کوتاهتر از مصلحت هایی است که در نظر می گیریم، تا حقیقت را بپوشانیم . نمی توان حقیقت را نگفت ، شاید کوتاهی عمرموجب شود، ادای تکلیف بر زمین بماند و به حسرت و عذاب الهی دچار شویم . در راه حق گویی و حق خواهی، ترس نیست، از هیچ کس .خدا هست و هم او مومنان را بس است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر