به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

سرانجام، بركناری ناگهانی متكی از وزارت خارجه و انتصاب صالحی

 منبع: آینده
رئیس‌ جمهور در حكمی علی‌اكبر صالحی را به عنوان سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب كرد و در نامه‌ جداگانه‌ای از زحمات و خدمات منوچهر متكی در دوران تصدی مسئولیت وزارت خارجه قدردانی كرد. خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است كه این بركناری در حالی است كه منوچهر متكی به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اكنون.........


رئیس‌ جمهور در حكمی علی‌اكبر صالحی را به عنوان سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب كرد و در نامه‌ جداگانه‌ای از زحمات و خدمات منوچهر متكی در دوران تصدی مسئولیت وزارت خارجه قدردانی كرد.
خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است كه این بركناری در حالی است كه منوچهر متكی به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اكنون به منظور ابلاغ پیام احمدی نژاد به رئیس جمهور سنگال در این كشور به سر می برد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن حكم رئیس جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:
جناب آقای دكتر علی‌اكبر صالحی
نظر به تعهد و دانش و تجربیات ارزنده و به استناد اصل یكصد و سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و براساس این حكم به سمت ْسرپرستی وزارت امور خارجه منصوب می‌گردید.
امید است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظایف محوله موفق باشید.

محمود احمدی‌نژاد
در نامه احمدی نژاد به متكی هم آمده است:
جناب آقای منوچهر متكی
سلام علیكم؛
بدینوسیله از زحمات و خدمات جنابعالی در دوران تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه تشكر و قدردانی می‌كنم.
امیدوارم این زحمات در پیشگاه خداوند مأجور باشد و جنابعالی نیز در كلیه مراحل زندگی و خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی موفق و موید باشید.


عزت و سعادت جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.
محمود احمدی‌نژاد

اتفاقی كه سرانجام افتاد
موضوع اختلاف متكی با محمود احمدی‌نژاد، البته قصه امروز و دیروز نیست، بلكه به دوره قبل ریاست جمهوری می رسد.
بارنخست در سال دوم ریاست جمهوری دكتراحمدی نژاد، حضور متكی در دفتر یكی از مقامات عالی رتبه نظام وارائه گزارش از سفرخود موجب نارضایتی رییس جمهور شده بود.
احمدی نژاد در طول سالهای گذشته به ویژه در جمعهای دانشجویی نارضایتی خود را از عملكرد وزارت خارجه ابراز كرده بود و این وزارتخانه را حد دولت نهم نمی دانست.
4 ماه قبل و با آغاز انتصاب نمایندگان ویژه احمدی نژاد در سیاست خارجی، موضوع اختلافات وزارت خارجه با رییس جمهور دوباره بالا گرفت؛ اما با حمایت صریح رهبر انقلاب از وزارت خارجه و مخالفت علنی ایشان با موازی كاری، احكام این افراد را از نماینده ویژه خود به مشاور تقلیل داد.
اكنون بركناری منوچهر متكی كه پس از 4 سال از بروز اختلافات وی با احمدی نژاد صورت گرفته است، می تواند دو دلیل اصلی داشته باشد.
دلیل نخست رسیدن نوبت تغییر در وزارت خارجه می باشد كه با توجه به مواردی نظیر بركناری لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، بركناری پورمحمدی، وزیر اسبق كشور، بركناری وزرای اطلاعات و ارشاد دولت نهم و سایرتغییرات، وزارت خارجه از اولویت كمتری برای تغییر برخوردار بوده است و با توجه به هزینه زا بودن تغییر در این وزارتخانه كه گزینه پیشنهادی طبق روال دولتهای گذشته با نظر رهبر انقلاب پیشنهاد می شود و مجلس نیز حساسیت زیادی نسبت به آن دارد، تغییر متكی انرژی زیادی را می طلبید.
دلیل دوم می تواند اتفاقات مهمی باشد كه ممكن است در عرصه سیاست خارجی و مذاكره با قدرتهای جهانی اتفاق بیفتد و وجود فردی صددرصد هماهنگ با دكتراحمدی نژاد كه بدون ارتباط موازی با سایر نهادها در وزارت خارجه، احتمال موفقیت این مذاكرات را افزایش خواهد داد. جالب آن كه روز گذشته اسفندیار رحیم مشایی شخصا نامه رییس جمهور را تحویل ملك عبدالله، پادشاه اردن داد و در خبرها آمد، عبدالله كه روابط خوبی با آمریكا دارد، سفر به ایران را پذیرفته است.
در هرصورت در روزهای آینده جزئیات بیشتری از علل بركناری منوچهر متكی كه سابقه سفارت ژاپن و تركیه، نمایندگی و ریاست كمیسیون سیاست خارجی مجلس و ریاست ستاد علی لاریجانی در انتخابات هفتم ریاست جمهوری را در كارنامه داشته، اما با انتصاب به وزارت خارجه از دوستان قدیمی خود مقداری فاصله گرفته بود، منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر