به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

کاهش کیفیت و افزایش ضایعات نان

 منبع: ندای سبز آزادی
طبق دستورالعمل دولت برای نانوایی ها در طرح هدفمند سازی یارانه ها، قیمت نان در همه نانوایی های دولتی و بخش خصوصی ( آزادپز)، بدون توجه به کیفیت نان یکسان خواهد بود. امری که به جای رقابتی کردن بازار و افزایش کیفیت نان نانوایی های دولتی و در نتیجه آن کاهش ضایعات نان، منجر به حذف نانوایی های خصوصی یا کاهش شدید کیفیت نان آنها و در نتیجه افزایش بیش از پیش ضایعات نان در سراسر کشور خواهد شد. هم اکنون ضایعات نان تنها در شهر تهران تقریبا برابر میزان واردات گندم به کل کشور در یک سال است. کارشناسان مهمترین علت این حجم زیاد ضایعات نان در کشور را کیفیت بسیار پایین نان های دولتی و الگوی........طبق دستورالعمل دولت برای نانوایی ها در طرح هدفمند سازی یارانه ها، قیمت نان در همه نانوایی های دولتی و بخش خصوصی ( آزادپز)، بدون توجه به کیفیت نان یکسان خواهد بود. امری که به جای رقابتی کردن بازار و افزایش کیفیت نان نانوایی های دولتی و در نتیجه آن کاهش ضایعات نان، منجر به حذف نانوایی های خصوصی یا کاهش شدید کیفیت نان آنها و در نتیجه افزایش بیش از پیش ضایعات نان در سراسر کشور خواهد شد.
هم اکنون ضایعات نان تنها در شهر تهران تقریبا برابر میزان واردات گندم به کل کشور در یک سال است. کارشناسان مهمترین علت این حجم زیاد ضایعات نان در کشور را کیفیت بسیار پایین نان های دولتی و الگوی غلط تولید این نان ها می دانند.
به گفته کارشناسان مهمترین راهکار برای کاهش ضایعات نان، افزایش کیفیت نان های دولتی از طریق رقابتی شدن بازار، تنوع نان های باکیفیت و آزادی عمل بخش خصوصی برای تولید نان با کیفیت است. این رقابتی شدن، باید همراه با ملاحظه طبقه ضعیف جامعه باشد که قوت غالبش نان است و توان تهیه نان های گران را ندارد.
نانوایی های آزادپز از هفت سال پیش در دولت اصلاحات با همین نیت آغاز به کار کردند و در یک رقابت نابرابر با نانوایی های دولتی، طی مدتی چند ساله توانستند سلیقه مصرف کننده را از استفاده نان ارزان بی کیفیت به نان با کیفیت گران تر تغییر دهند.
نظر دولت اصلاحات اینگونه بود که این تغییر سلیقه باید به تدریج و غیر اجباری باشد و به نحوی صورت نگیرد که تنها قیمت نان گران شود و در کیفیت نان هیچ تغییری ایجاد نشود. دولت اصلاحات همچنین حمایت از اقشار محروم و کم درآمد جامعه را اصلی ضروری می دانست.
علی رغم ادعای احمدی نژاد مبنی بر اراده دولت بر افزایش کیفیت و کاهش ضایعات نان، اتفاقی که اکنون با طرح ناقض حذف یارانه آرد در کشور می افتد، افزایش شدید قیمت و عدم کاهش ضایعات نان و فشار بی سابقه و غیرقابل تحمل اقتصادی بر طبقات محروم کشور بدون هرگونه افزایش کیفیت نان است.
هم اکنون طبق اطلاعیه شماره ۵ ستاد هدفمند کردن یارانه ها قیمت نان های دولتی تا ۲٫۵ برابر افزایش یافته و سود سرشاری ناشی از این افزایش قیمت نصیب این نانوایی ها شده است، در حالی که افزایش هزینه ناشی از افزایش قیمت آرد برای این نانوایی ها بسیار کمتر از سودی است که از افزایش قیمت نان نسبی آنها شده است.
این افزایش چندین برابری قیمت نان و در نتیجه سود نانوایی های دولتی در فضای غیر رقابتی که دولت به نفع خودش ایجاد کرده است، باعث میشود که این نانوایی ها که ۹۰ درصد نانوایی های کشور را شامل میشوند، به افزایش کیفیت نان تولید شده و دادن خدمات بهتر به مردم اهمیت ندهند.
از طرفی دولت با محدود کردن عرصه رقابت با نانوایی های دولتی برای بخش خصوصی به این فضای غیر رقابتی دامن زده است.
طبق اطلاعیه شماره ۵ ستاد هدفمند کردن یارانه ها در دولت، نانوایی های بخش خصوصی که تحت عنوان آزادپز در بازار نان شناخته می شوند، باید قیمت نان را یک شبه ۴۰ درصد کاهش دهند. امری که با هیچ منطق اقتصادی قابل توجیه و اساسا شدنی نیست. و به جای اینکه باعث افزایش کیفیت نان دولتی سابق شود، منجر به کاهش کیفیت نان بخش خصوصی خواهد شد.
دستور غیرعملی دولت به بخش خصوصی مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی قیمت نان، در حالی است که دولت با کاهش قیمت آرد آزاد از کیسه ای ۱۸۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان تنها ۱۰ درصد از این ۴۰ درصد را تامین کرده است. حال آنکه با افزایش چندین برابری قیمت گاز مصرفی و برق تا چندین برابر این ۱۰ درصد ناشی از کاهش قیمت آرد ازاد، هزینه به نانوایی های آزادپز تحمیل کرده است.
همه این صدمات به بخش خصوصی در بازار نان، علاوه بر دیگر مشکلاتی است که این بخش پیش از این با آن روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال برای نانوایی های دولتی، شروط داشتن پایان کار تجاری مغازه و همچنین مساحت زیاد آن وجود نداشته است، در حالی که نانوایی های آزادپز حتما باید در مغازه ای که پایان کار تجاری و مساحت دست کم ۱۲۰ متر برای هر نوع پخت (به ازای هر پخت بیشتر، ۸۰ متر باید به مساحت مغازه اضافه شود ) دارد، فعالیت کنند. این مسئله باعث شده که اجاره مغازه نانوایی های آزادپز بین ۱۰ تا ۱۵ برابر نانوایی های دولتی باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر، استفاده از افزودنی هایی مانند شکر، روغن، زردچوبه، سبزیجات خشک، کنجد و … است که نانوایی های بخش خصوصی برای افزایش کیفیت نان اعم از طعم، رنگ، ارزش غذایی و ماندگاری بیشتر، در فرمول خمیر استفاده می کردند. اما با این دستور دولت، نانوایی های آزادپز مجبور به تولید نان بدون کیفیت مانند نانوایی های دولتی سابق خواهند شد.
بدون شک با این دستور غیرمنطقی و غیر عملی دولت، همه بازار نان به صورت انحصاری در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و بخش خصوصی از این بازار حذف خواهد شد.
از این رو می توان تصریح کرد که مصوبه ستاد هدفمند کردن یارانه ها، به فضای غیر رقابتی موجود در بازار نان دامن زده و نهایتا منجر به کاهش کیفیت و افزایش ضایعات نان خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر