به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

20بار به اسدگفتم مردم را نكش!

نخست وزیر تركیه كه این روزها به ماجراجویی هایی متعددی جهت بالا بردن جایگاه این كشور دست می زند، در آخرین مواضعش پس از بازگشت از نیویورك ایران را تنها عامل كمك كننده به بقای نظام بشار اسد در سوریه دانست. به گزارش مهر به نقل از روزنامه ملیت تركیه، "رجب طیب اردوغان" پس از بازگشت به تركیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كلید سوریه دست ایران بوده و تهران تنها عامل كمك كننده به بقای نظام اسد است. وی تاكید كرد: تحریم هایی كه از سوی آنكارا علیه دمشق در نظر گرفته می شود تنها در ممنوعیت انتقال........................

نخست وزیر تركیه كه این روزها به ماجراجویی هایی متعددی جهت بالا بردن جایگاه این كشور دست می زند، در آخرین مواضعش پس از بازگشت از نیویورك ایران را تنها عامل كمك كننده به بقای نظام بشار اسد در سوریه دانست.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه ملیت تركیه، "رجب طیب اردوغان" پس از بازگشت به تركیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كلید سوریه دست ایران بوده و تهران تنها عامل كمك كننده به بقای نظام اسد است.

وی تاكید كرد: تحریم هایی كه از سوی آنكارا علیه دمشق در نظر گرفته می شود تنها در ممنوعیت انتقال تجهیزات نظامی به سوریه از طریق تركیه خلاصه می شود.

اردوغان با رد این مسئله كه سوریه پشت پرده افزایش میزان حملات تروریستی در تركیه قرار داشته باشد، اظهار داشت: اگر برخی از اعضای پ ك ك به سوریه پناهنده شده و از آنجا حملات تروریستی خود را انجام دهند، در آن زمان این مسئله باعث نگرانی خواهد بود.

در همین حال روزنامه ملیت تركیه فاش كرد اردوغان در جریان دیدار اخیر خود با "محمود احمدی نژاد" كه در نیویورك انجام شد درباره تداوم حمایت تهران از دمشق هشدار داده و ادعا كرده بود كه این مسئله باعث افزایش شكاف اهل سنت و علویان (شیعیان) در منطقه می شود.

به گزارش «تابناك»،  رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه گفته است: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در دیداری كه با او داشته، گفته كه «بیش از بیست بار به بشار اسد، رئیس‌جمهور گفته‌ام كه گرفتن سلاح مقابل مردم كار درستی نیست؛ اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود، برای همین هم خیلی ناراحت شد».
خبرگزاری «دی اچ ای» تركیه گزارش داده كه رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر نیویورك، به پرسش‌های خبرنگاران در هواپیما پاسخ داده و در این مصاحبه از نزدیكی دیدگاه كشورش با احمدی‌نژاد در زمینه سوریه سخن گفته و از رفتارهای بشار اسد انتقاد كرده است.

اردوغان همچنین با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم با احمدی‌نژاد درباره سوریه گفته است: «موضع امروز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. به آنها گفتم كه سوریه از رفتارها و مواضع شما جسارت می‌گیرد. احمدی‌نژاد هم گفت: بیش از بیست بار به اسد تذكر دادم كه گرفتن سلاح مقابل مردم، كار درستی نیست و چون اسد توقع نداشت، این حرف‌ها را از من بشنود، برای همین هم خیلی ناراحت شد؛ این مسأله نشان می‌دهد كه موضع‌ ایران نسبت به سوریه، بسیار بهتر از گذشته است».

بنابراین، نخست‌وزیر تركیه در حالی از مواضع ایران و مخالفت ایران با سركوب مردم در سوریه به راه‌های گوناگون سخن می‌گوید كه جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز، در عین تأكید بر ضرورت حمایت از سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت در برابر تجاوز خارجی و مقابله با فتنه‌گران مزدور خارجی، همواره خواستار ایجاد اصلاحات مدنی در سوریه و كمك به مردم این كشور برای دستیابی به حقوق حقه‌شان بوده است.

در واقع، ایران افزون بر نگرانی از تجاوز و حمله غربی‌ها به كشور سوریه، همواره نسبت به فعالیت كشورهایی همچون عربستان و تركیه ـ كه قاچاقی به سوریه سلاح وارد می‌كردند و تظاهرات مدنی مردم این كشور را به سمت یك آشوب نظامی داخلی می‌كشانند ـ ابراز نگرانی كرده است؛ دو ملاحظه‌ای كه هنوز هم هست؛ بنابراین، اگر تركیه خود را پشتیبان مردم سوریه می‌داند، باید نسبت به نخستین دغدغه ایران حساس بوده و از دخالت غیر مستقیم در سوریه از راه فرستادن سلاح به این كشور جلوگیری كند.

اردوغان همچنین درباره مسأله تروریست و همكاری كشورش با ایران گفته است: «در این باره من بر این باورم كه زمینه‌های همكاری نظامی و اطلاعاتی وجود دارد و ما می‌توانیم به همراه هم به مقابله با «پ.ك.ك» و «پژاك» بپردازیم».

نخست‌وزیر تركیه در پاسخ به این پرسش كه آیا گمان نمی‌كنید تروریست‌های «پ.ك.ك» با رژیم سوریه و اسد در ارتباط باشند، گفت: «من امروز به این مسأله معتقدم نیستم. در گذشته ما، روی این مسأله بسیار تلاش كردیم. آنها تروریست‌هایی را كه دستگیر می‌كردند، به ما تحویل می‌دادند؛ اما ممكن است در آینده، ترویست‌ها از فضای پدید آمده در سوریه بهره برده و به آنجا نقل مكان كنند. اگر این اتفاق رخ دهد، برای هر دو طرف خطراتی دارد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر